McLaren 2017

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
McLaren hävisi ehkä paljon siinä, että oli ainoa Hondan koneita käyttänyt talli. Se aiheutti kenties sellaisen asenteen, että kaikki tappio johtuu vain ja ainoastaan moottorista, mutta nyt kun on samanlaiset koneet kuin Red Bullilla ja Renaultilla, niin nähdään ero myös auton suunnittelussa. (Red Bull on selvästi parempi, Renaultin kanssa ollaan hyvin lähellä toisiaan)
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Ei nykypäivänä asiakastalli tarkoita käppäisiä koneita. RedBull ja McLaren saa samat moottorit kuin tehdastallikin.
Niin saa. McLaren siirtyi kuitenkin Hondalle, koska silloin filosofiana oli, että asiakasmoottoreilla ei voi emotallia lyödä mestaruustaistossa, koska auton suunnittelussa tietokonejärjestelmineen tehdastallilla on aina etu.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2863
Toivottavasti joku journalistia leikkivä tusinabloggari älyäisi jossain lehdistötilaisuudessa kysyä Alonsolta, että tunteeko hän yhtään olonsa noloksi sen takia, että haukkui Hondan moottoria huonoista tehoista, kun McLarenin autossa vaan on ollut niin korkea ilmanvastus.
Auton aerossa on ollut ja on edelleen vikaa ,mutta eihän se nyt poista mitenkään sitä, että kyllähän nuo Hondan myllyt oli myös tehottomia ja epäluotettavia. Ihan aiheesta haukkui siis.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5736
Totta kai ne olivat epäluotettavia ja tehottomia mutta jälkimmäistä liioiteltiin vahvasti. Eikä luotettavuuskaan ollut niin katastrofaalinen kuin jotkut ehkä haluaisivat muistella, sillä moottoriviasta johtuneita keskeytyksiä ei juurikaan tullut vaikka voimayksiköitä paloikin runsaasti kauden aikana. Paketin suorituskyky olisi voinut olla parempi, jos talli olisi osannut identifioida todelliset ongelmat suorituskyvyssä, jolloin nuo epäluotettavuusongelmat olisi ollut helpompi sietää.

Nyt kun kaikesta syytettiin Hondaa ja moottoria, niin päätös kumppanuudesta luopumiseen oli vaarallisen helppo tehdä. Ja vaikka McLaren olisi jatkanutkin Hondan kanssa, niin heidän nopeutensa olisi kaikesta päätellen ollut yhtä heikkoa kuin viime vuonna, joten Hondasta olisi edelleen vain valitettu kovaan ääneen.
 
Viimeksi muokattu:

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Auton aerossa on ollut ja on edelleen vikaa ,mutta eihän se nyt poista mitenkään sitä, että kyllähän nuo Hondan myllyt oli myös tehottomia ja epäluotettavia. Ihan aiheesta haukkui siis.
Vaan jospa niitä moottoreita rääkättiin vaan liikaa, kun yritettiin kompensoida huonoa autoa ja se taas aiheutti niitä tekniikkahuolia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Totta kai ne olivat epäluotettavia ja tehottomia mutta jälkimmäistä liioiteltiin vahvasti. Eikä luotettavuuskaan ollut niin katastrofaalinen kuin jotkut ehkä haluaisivat muistella, sillä moottoriviasta johtuneita keskeytyksiä ei juurikaan tullut vaikka voimayksiköitä paloikin runsaasti kauden aikana. Paketin suorituskyky olisi voinut olla parempi, jos talli olisi osannut identifioida todelliset ongelmat suorituskyvyssä, jolloin nuo epäluotettavuusongelmat olisi ollut helpompi sietää.

Nyt kun kaikesta syytettiin Hondaa ja moottoria, niin päätös kumppanuudesta luopumiseen oli vaarallisen helppo tehdä. Ja vaikka McLaren olisi jatkanutkin Hondan kanssa, niin heidän nopeutensa olisi kaikesta päätellen ollut yhtä heikkoa kuin viime vuonna, joten Hondasta olisi edelleen vain valitettu kovaan ääneen.
Olihan niitä rikkoja vaikka kuinka paljon. Jouduttiin ottamaan järkyttäviä rangaistuksia muutaman kisan välein. Nykyään autot hajoavat näyttävästi tulilieskoin todella harvoin. Talli näkee datasta, että motti on sökö.

Ja mitä noloa siinä Alonson kannalta on? Auton datan kertoo talli. Miksi Honda ei puolustautunut, kun Alonso haukkui moottorin? Toisekseen, ei Alonso teholukemia keksi. Tehot ilmoittanee Honda ja McLaren. Edelleen McLarenin kompastuskivenä tällä kaudella on aika-ajot. Kisassa tulee monesti hyviä pistepotteja.

Tuohon spekulaatioon, että joku McLarenilla estää Mersun ostamasta omaa tehdastallia, kaipaan kyllä jotain viitettä. Vaikuttaa jonkun henkilön heittämältä jutulta. Tuskin kukaan tallipäällikkö lupaa perustaa tehdastallia, jos sellainen kieltopykälä sopparissa lukee.

En näe vieläkään Hondassa mitään maagisia supermoottorin elkeitä. Toro Rossohan on ajanut noilla sijoilla Renaultinkin koneilla, joskus jopa korkeimillakin sijoilla. Hondan liikkeitä muistellen, ovatko edes sarjassa ensi kaudella?
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5736
Olihan niitä rikkoja vaikka kuinka paljon. Jouduttiin ottamaan järkyttäviä rangaistuksia muutaman kisan välein. Nykyään autot hajoavat näyttävästi tulilieskoin todella harvoin. Talli näkee datasta, että motti on sökö.
Alkukauden fiaskon jälkeen vain Alonsolla oli muutama konerikko kisassa; Vandoorne ajoi lähes koko kauden ilman keskeytystä.

Tuohon spekulaatioon, että joku McLarenilla estää Mersun ostamasta omaa tehdastallia, kaipaan kyllä jotain viitettä. Vaikuttaa jonkun henkilön heittämältä jutulta. Tuskin kukaan tallipäällikkö lupaa perustaa tehdastallia, jos sellainen kieltopykälä sopparissa lukee.
Sanoin väärin. Tarkoitin että Whitmarsh salli Mercedesin toimittaa moottorit Hondan hylkäämälle "Brawn GP:lle". Tuon päätöksen myötä Brawn GP pääsi ylipäätään mukaan kaudelle 2009 ja lopulta ajoi yllätyksellisesti mestaruuteen, mikä rohkaisia Mersua ostamaan "valmiin voittajatallin" pois kuleksimasta.

En näe vieläkään Hondassa mitään maagisia supermoottorin elkeitä. Toro Rossohan on ajanut noilla sijoilla Renaultinkin koneilla, joskus jopa korkeimillakin sijoilla. Hondan liikkeitä muistellen, ovatko edes sarjassa ensi kaudella?
Eihän Hondan tarvitse olla mikään supermoottori, kun McLaren sai siltä hirveän tukon rahaa teknisestä yhteistyöstä. Riittää, ettei se ole sarjan huonoin vaan tasavertainen muiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Alkukauden fiaskon jälkeen vain Alonsolla oli muutama konerikko kisassa; Vandoorne ajoi lähes koko kauden ilman keskeytystä.


Sanoin väärin. Tarkoitin että Whitmarsh salli Mercedesin toimittaa moottorit Hondan hylkäämälle "Brawn GP:lle". Tuon päätöksen myötä Brawn GP pääsi ylipäätään mukaan kaudelle 2009 ja lopulta ajoi yllätyksellisesti mestaruuteen, mikä rohkaisia Mersua ostamaan "valmiin voittajatallin" pois kuleksimasta.


Eihän Hondan tarvitse olla mikään supermoottori, kun McLaren sai siltä hirveän tukon rahaa teknisestä yhteistyöstä. Riittää, ettei se ole sarjan huonoin vaan tasavertainen muiden kanssa.
Mutta joutuivat uusimaan koneita, vaikkei koneet räjähtäneet kisassa. Mistä ne superrangaistukset tuli?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5736
Eipä niillä rangaistuksilla ole niin väliä, kun lähtöruutu on muutenkin gridin huonommalla puoliskolla. Jos yksi komponentti pitää vaihtaa, niin sitten on sama vaihtaa kaikki. Data ei ole vertailukelpoista.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Autosportin jossain artikkelissa arveltiin myös, että Mclaren pakkasi moottorin liian pieneen tilaan, eikä suostunut sitä muuttamaan, mikä aiheutti ylikuumemenis- ja muita ongelmia moottorille. Eli vaikka moottoririkkoja tulikin, niin yksin Hondan syyttäminen on asian liiallista yksinkertaistamista.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Autosportin jossain artikkelissa arveltiin myös, että Mclaren pakkasi moottorin liian pieneen tilaan, eikä suostunut sitä muuttamaan, mikä aiheutti ylikuumemenis- ja muita ongelmia moottorille. Eli vaikka moottoririkkoja tulikin, niin yksin Hondan syyttäminen on asian liiallista yksinkertaistamista.
Aloittivat myös projektin vaatimalla Hondan tekemään 'Size Zero'-moottorin silläkin uhalla, ettei ERS-tehoja saataisiin täysimääräisinä käyttöön. Viimekaudellehan vasta moottorin rakenne seuraili Mercedeksen vastaavaa lay upia. Värinäongelmat tulivat penkkiajojen jälkeen yllätyksenä Barcelonan testiin.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Alonsosta alkaa kyllä paistaa taas melkoinen turhautuminen, ja alkaa tulla taas näitä "I give up" -henkisiä radioviestejä kisoissa. Alkukausihan McLarenilta meni auton vauhtiin nähden hämmästyttävän hyvin, kun Alonson kisavauhti oli kohdallaan ja auton luotettavuus huomattavasti viime kausia parempi, mutta nyt näyttää että McLarenilla ei enää pysty kisoissakaan mitään nousua tekemään vaan muut keskikastin tiimit on tulleet ohi. Tuonne toiseen ketjuun kirjoitin jo aiemmin viikonloppuna että tätä menoa Wokingissa alkaa kohta iso luuta lakaisemaan ja tulee varmasti jotain muutoksia tallin johtoon. Nyt kun ei enää pysty piiloutumaan Hondan selän taakse ja hokemaan sieltä "meillä on paras runko" -mantraa, vaan se näkyy erittäin karulla tavalla että McLarenin auto on selvästi huonompi kuin Red Bullin ja Renaultin, ja vaikka Hondallakin oli omat ongelmansa niin välttämättä tuo McLarenin viime kausien rämpiminen ei johtunut pelkästään Hondasta. McLarenin selitykset on käyneet nyt niin vähiin että jotain pitää alkaa tapahtumaan jos talli haluaa välttää sen että alamäki vaan jatkuu ja pahenee ja talli löytää itsensä samanlaisesta tilanteesta kuin Williams. No, Williamsillakin oli taas nuo hyvät kautensa tässä välissä, mutta kyllähän ne 90-luvun suuruuden ajat alkaa olla todella kaukana ja vaikea kuvitella että Williams pystyisi itseään koskaan enää nostamaan takaisin johtavaksi talliksi. Nyt on menossa jo kuudes kausi ilman voittoa, ja neljäs kausi ilman podiumia, joten jotain pitäisi alkaa tallissa tapahtumaan koska auton persauksissa on kiinni moottori jolla todistettavasti pystyy voittamaankin.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Alonso on kyllä todistanut olevansa rattimiehiä, siitä ei pääse mihinkään. Yksi parhaista lähtijöistä, joka ei tosin korostu, jos ei lähde kahdesta eka rivistä.

Kimin kohdalla aiemmin kirjoitettiin paljon motivaatiosta ja autonkehittelytaidoista. Mitenkäs tilanne Alonson kohdalla? Ferrarilla Alonson aikana suorituskyky laski vuodesta toiseen. Vaikka kuski ei autoja suunnittele, niin on sillä varmasti iso merkistys teknisen palautteen antajana yms. Tuskinpa kukaan saa mäkillä sulkaa hattuun, kun kehitys on mennyt sanalla sanoen persiilleen.

Välillä tuntuu unohtuvan, että Suomalaisia kuskeja on 2/4 kahdessa parhaassa tallissa. Tiedä häntä onko Kimin ja Maclarenin keskustelut kaudesta 2019 uutisankka, mutta ammattitaitoa tunnutaan arvostavan korkealle.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
521
Noin tarinaa ajatellen olisi huikeaa jos Ferrarin viimeisin mestari heivattaisiin vanhana ulos ja hän menisi ja voittaisi turhautuneen Alonson paikan ottaen vaikka yhdenkin kisan. Ei todennäköistä, mutta olisi kyllä Hollywood-ainesta...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Alonso on kyllä todistanut olevansa rattimiehiä, siitä ei pääse mihinkään. Yksi parhaista lähtijöistä, joka ei tosin korostu, jos ei lähde kahdesta eka rivistä.

Kimin kohdalla aiemmin kirjoitettiin paljon motivaatiosta ja autonkehittelytaidoista. Mitenkäs tilanne Alonson kohdalla? Ferrarilla Alonson aikana suorituskyky laski vuodesta toiseen. Vaikka kuski ei autoja suunnittele, niin on sillä varmasti iso merkistys teknisen palautteen antajana yms. Tuskinpa kukaan saa mäkillä sulkaa hattuun, kun kehitys on mennyt sanalla sanoen persiilleen.

Välillä tuntuu unohtuvan, että Suomalaisia kuskeja on 2/4 kahdessa parhaassa tallissa. Tiedä häntä onko Kimin ja Maclarenin keskustelut kaudesta 2019 uutisankka, mutta ammattitaitoa tunnutaan arvostavan korkealle.
Kimi McLarenille?!

Ei tuo täysin mahdoton ajatus ole jos Alonso lähtee.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5334
Kimin kohdalla aiemmin kirjoitettiin paljon motivaatiosta ja autonkehittelytaidoista. Mitenkäs tilanne Alonson kohdalla? Ferrarilla Alonson aikana suorituskyky laski vuodesta toiseen. Vaikka kuski ei autoja suunnittele, niin on sillä varmasti iso merkistys teknisen palautteen antajana yms. Tuskinpa kukaan saa mäkillä sulkaa hattuun, kun kehitys on mennyt sanalla sanoen persiilleen.
Ei toimi logiikka, ei sitten yhtään. Alonso kolmeen hopeaan Ferrarilla, kun esim. Vettel yltänyt vasta kerran hopealle Ferrarilla, mutta Alonso se vaan teki huonoa jälkeä Ferrarilla? Schumacher kahlasi 4 vuotta Ferrarilla ilman mestaruutta ennen kuin tuli mestaruusputki, kuinka moni syytti sormella Schumin autonkehitystaitoja tai motivaatiota?

Alonso tuli Mclarenille jossa ollut vuosia kokenut maailmanmestari Button, mutta loka Alonson niskaan kun talli sukeltaa? Löytyy myös esimerkkejä joissa kuskit voittavat kisoja ja taistelevat mestaruuksista uudella kalustolla kuten Räikkönen 2007 ja Mclaren samaisena vuonna joilla molemmat kuskit olivat uusia. Että eiköhän ne insinöörit niitä autoja tee eivätkä lempikuskit.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ei toimi logiikka, ei sitten yhtään. Alonso kolmeen hopeaan Ferrarilla, kun esim. Vettel yltänyt vasta kerran hopealle Ferrarilla, mutta Alonso se vaan teki huonoa jälkeä Ferrarilla? Schumacher kahlasi 4 vuotta Ferrarilla ilman mestaruutta ennen kuin tuli mestaruusputki, kuinka moni syytti sormella Schumin autonkehitystaitoja tai motivaatiota?

Alonso tuli Mclarenille jossa ollut vuosia kokenut maailmanmestari Button, mutta loka Alonson niskaan kun talli sukeltaa? Löytyy myös esimerkkejä joissa kuskit voittavat kisoja ja taistelevat mestaruuksista uudella kalustolla kuten Räikkönen 2007 ja Mclaren samaisena vuonna joilla molemmat kuskit olivat uusia. Että eiköhän ne insinöörit niitä autoja tee eivätkä lempikuskit.
ööö.... toimii. Tuossahan omassa kommentissa ei verrattu auton ja tiimin kehitystä muihin. Vain siihen ajanjaksoon mitä herra on tallissa ollut. Ja kahdessa viimeisessä se on ollut laskeva. Toisin sanoen mielestäni Alonso on loistava kuski, mutta huono autonkehittäjä, piste.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5334
ööö.... toimii. Tuossahan omassa kommentissa ei verrattu auton ja tiimin kehitystä muihin. Vain siihen ajanjaksoon mitä herra on tallissa ollut. Ja kahdessa viimeisessä se on ollut laskeva. Toisin sanoen mielestäni Alonso on loistava kuski, mutta huono autonkehittäjä, piste.
Assia selvä, kun tiedät niin hyvin niin kuka/mikä sen Rellun sitten kehitti Alonsolle mestaruuskalustoksi kun siellä ajanjakso oli nouseva? Tallin rahat, sen hetkiset insinöörit, Trulli...?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kimiltä McLaren saisi tuoretta näkemystä ja kovaa kokemusta... vaikka tuskin tämä siirto tapahtuu.
 
Ylös