Azerbaidzanin GP 2017 - jälkiporinat

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6147
Miten yleistä on, että samasta tilanteesta annetaan kaksi rangaistusta? Eli siis jos Vettel vielä saisi esim. lähtöruuturangaistuksen seuraavaan kisaan vaikka kärsi jo stop & go rangaistuksen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15001
Liekkien Maan kisa tosiaan toi melkoista viihdettä kotisohville tällä erää!

Liekkien Maa kun on Azerbaidzhanin nimi nimenomaan azeriksi lausuen tai kääntäen vapaasti.

Viime vuodenkin kisa oli jo hyvä, mutta tämän vuoden kisassa viihdettä riitti enemmän tai vähemmän.

Ratavalvojien kritisointi tuntui vähän yliampuvalta kun vain muistaa aikaisempien vuosikymmenten vastaavat jopa ihan niiltä kunnioitetuiltakin radoilta.

Sukupolvikysymys siis näemmä vaikka valittaminen ärsyttää.

Ja etenkin kun Bakun radalla ei hirveästi muuta moottoriurheilua ole vuoden aikana, mutta tulevina vuosina toki tason on pakko parantuakin.

Bakun radalla ehkä ainoa huono puoli oli tuon yhden mutkan muokkaus yhden kolarin takia helpommaksi, mutta haastava rata silti oli.

Lance Stroll on lunastamassa kovien ja jälleen kerran turhan yliampuvien kritiikkiannosten jälkeen odotuksiaan.:thumbup:

Edellisen kerran kanadalainen kuljettaja on saanut pisteitä Montrealin kilpailua ennen tällä kaudella kauden 2006 Englannin Grand Prixissä Silverstonessa ja viimeksi palkinnoilla kanadalainen kuljettaja on nähty viimeisessä pitkän Hockenheimin kilpailussa Saksan Grand Prixissä 2001. Molemmilla kerroilla mies maineessaan tuolloin oli Jacques Villeneuve jolla tuntui olevan ajohaluja vielä pitkään ennen lopullista pakkolopettamistaankin lajissa.

Kisan mustiin lampaisiin kuuluvat lähinnä neidit, hemmotellut ja kaiken saaneet muutaman vuoden takaiset pennut nimeltä Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton.:thumbdown Hamiltonin turva-autosekoilut alkavat olla hieman liikaa katsottu sormien läpi. Pitäisi perhana olla kyllä 1990-luvun Safety Car-sääntö tai 1980-luvun Course Car-sääntö vielä voimassa eli jos yhtään yrittääkään turhaa peippailua niiden takana ollessa menemällä sitä aivan liian selvästi lähelle tai jopa melkein ohikin, kolaroi turva-auton tai siksi katsottavan kulkuneuvon ollessa radalla tahallaan tai poistumisen jälkeisessä välittömässä tilanteessa tai ohittelee muutenkin sen aikana niin ei muuta kuin sellaiselle sällille armotta mustaa lippua.:frank:

Jatkuvat turva-autovalituksetkin vielä päälle ja Vettel sitten osui olikohan peräti kaksi kertaa Hamiltonin kanssa ja kyllä kaveri on käynyt jo pitkään muutenkin ihan liian kovilla kyllä. Vähemmästä syystä ovat saaneet muun muassa aikanaan Romain Grosjean ja Häkkisen Mikakin kilpailukieltoa... Tuntuu olevan se platinakortti tuomaristolle näillä kahdella kaverilla hallussa ja näytillä liiankin kanssa. No ei ole ihmekään.

Vettel olisi ansainnut jo vuonna 2010 sitä kilpailukieltoa pohjimmiltaan Mark Webberin kanssa käymistään taistoista jolloin Red Bullin olisi oikeasti pitänyt hyllyttää Vettel vähäksi aikaa ja Hamilton jo aikoinaan valehtelustaan niin tuomaristolle kun Nico Rosbergin yleisen maineen mustamaalausyrityksestä Span 2014 kisan jäljiltä kun Hamilton aikanaan itse masinoi senkin medianäytelmän ja tallin ilmapiirin myrkyttämisen aina suurin piirtein Nicon uran lopettamiseen asti.:yuck:

Itse jos olisin tuomari niin nyt melkein tulisi jo kilpailukieltoa näille herroille tai sitten ainakin helkkarin mahtava sakko, viimeinen varoitus ja välitön ehdonalainen kilpailukielto joka muuttuisi 1-3 kisan mittaiseksi kilpailukielloksi välittömästi pienestäkin tempusta tai kolarista uudelleen varsinkin keltaisten lippujen ja turva-auton aikana ja voisi kai se olla useammankin mikäli asenne ei alkaisi parantua ja ehkä myös suoraan ruudukon perälle passittaminenkin kirsikaksi kakun päälle.

Tuomariston toiminnasta muutenkin puhuttaessa on surullista katsoa, että ne eivät tunnu parantavan otettaan ja joko entiset ajaja-asiantuntijatuomarit ovat myös yhtä munattomia kuin muut tuomarit tai sitten mielipiteitä heiltä ei kuunnella milloin toistetaan samat virheet kun aikanaan vanhempina aikoinakin silloin kun Prostit, Sullivanit, Mansellit ja kumppanit itse ajoivat jolloin joskus myös tuomarit olivat munattomia, mutta silloin myös tuomittiinkin kun tuomittiin väärin tehneitä kuljettajia.

Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen kuohuttavasta tilanteestakin voisi olla sananen jos toinenkin sanottavana joskin on sanottava lyhyesti, että Bottaksen syyllisyys tilanteeseen on mielestäni korkeintaan enemmän osittaista kun ei vain ollut enää tilaa mennä mihinkään. Tosin se linja minkä Bottas otti siihen mutkaan niin olisi saanut jäädä ottamatta kun se niin selvästi johti siihen pussiin menemiseen ja kolariin. Ei tuommoisia tilanteita saisi enää montaa kertaa käydä ja mieluummin jo entiset päälle laskettuna niin Kimin kuin erittäin satunnaisesti muidenkin kanssa ei enää yhtään kun puhutaan helkkari soikoon vasta aloituskierrosten tapahtumista eikä kisan voitosta.:mad:

Lisäksi Bottaksella tuntuu joskus olevan etenkin aloituskierroksilla ihan uskomaton ja satunnainen yliyrittäminen muutoin niin helkkarin viisaaksi kaveriksi kaikissa ohituspaikoissa. Sama vika tietysti oli jälleen kerran usein Bottasta verraten myös Thierry Boutsenillakin aikanaan. Tosin Valtteri on jo aika monta kertaa mennyt ihan todella mahdottomiinkin paikkoihin yrittämään ohitusta ja ei noin saisi tehdä. Ellei sitten tietysti halua vain kolaroida ja kolaroida.

Ihme kun kolareita on tuolla asenteella tullut Kimin tai muidenkin kanssa niin vähän kun on tullut ja tämä asenne on näkynyt Valtterista jo viimeisen Williams-vuoden ajasta lähtien.

Ettei vaan nyt alkaisi Valtterin kupolissa kiehumaan muuten ellei ajeta sitten ihan koko ajan palkinnoilla tai kärjessä?

Toisaalta kolarin unohtaen Valtteri ajoi hienon kisan ja näytti myös ohitustaitoja vaikkakin Strollin inhimillinen virhe maaliviivan etäisyyden havainnoinnissa hänet toiseksi nostikin. Toisaalta Stroll myös kohtalokkaasti löysäili pari melko selvääkin kierrosta loppuvaiheessa kilpailua, olisikohan silloin kun ero vielä oli kuitenkin vain sen kymmenen sekuntia Valtteriin milloin toisen sijan varmistava ero olisi pitänyt ottaa ja tämä siis oli jonkin verran aiemmin kilpailussa mistä eteenpäin itse ainakin tiesin, että Valtteri on ajotavallaan melko varmasti toinen jo ilman Strollin virhettäkin.

Force Indialla ainakin on varmasti tunnelma katossa kun Perez ja Ocon tuntuvat olevan nyt kovinkin kuumapäisiä kuin auto kulkee. Kunhan eivät vain rupea ihan toisiaan jatkuvasti kolaroimaan niin hyvin menee muutoin kyllä heillä. Kunhan ei myöskään vaan tulisi ajajille välirikkoa.

Renkaiden osalta olisin toivonut hieman puhtaampaa kisaa niin olisi todella nähty nuo rengaserot Bakun radalla vaikka ihan hirvittävästi ne eivät edelleenkään vaikuta kuluvan radalla. Taitaa mennä osaltani arvio rengaskulumisesta ja sen tuomasta jännityksestä silti enemmän ensi vuoteen tai sitä seuraavaan vuoteen. Viihdearvonsa takia toistaiseksi ainakin ansaitsee Baku vaikkapa Sotshiin verrattuna enemmän jäädä kalenteriin.

Mestaruustaistelusta tulee mielenkiintoinen vaikka Kimin osalta ikävää on nyt ollut jo kaksi tai kolme enemmän tai vähemmän selvää kolaria tällä kaudella ja ainoastaan Melbournea huomioimatta Räikkönen on tällä kaudella ajanut koko ajan hienoja kisoja ja ilman epäonnea niistä olisi tullut todella hienoja suorituksia ja välillä on toki tullut muutenkin, mutta kun se aiempi taso ja suomalaisuus... Se kai se vaikuttaa Kimin arvosteluun niin helkkarin paljon sitten kuitenkin.:(

Toisaalta taas ilman turva-autoja ei olisi Bottaskaan alun jälkeen ehkä kovin kummoista kisaa ajanut ja moni muukin menestystarina olisi ehkä jäänyt toteutumatta ilman Hamiltonin turvakaaren kiinnitysongelmaakin.

Välillä tuomaristo sekoili myös turva-auton ja punaisen lipun empimisen suhteen kun järkevintä olisi ollut mahdollisen nykysukupolven kitinöistä huolimatta todella pitkä ja yksi ainoa turva-autosessio tai sitten suora punainen lippu jo silloin kun romua alkoi oikeasti olla jo melko lailla aiemmin radalla ennen mitään isompia murheitakaan koska Bakun rata on myös pitkä ja romut olivat yllättävänkin pahoissa paikoissa läpi kilpailun ja niiden laiminlyönti oli tässä kisassa varmasti pahinta sitten Kiinan tai Espanjan kisan.

No pian ajetaankin sitten Itävallan Red Bull Ringillä ja Englannin Silverstonessa. Selostustaso ei kovin kehuttavaa ollut ja Nikin äänenhajoamiset ovat myös masentavia kun ääni ei kestä niin ei kestä. Välillä matkii tai tuntuu matkivan muutenkin liikaa joko Höyryä tai Mattia liikaa.:eek:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Hamiltonin auton data tutkittiin: Vettelin väitteiltä pohja pois

Lewis Hamilton ei jarruttanut eikä edes nostanut jalkaansa kaasulta, kun Sebastian Vettel osui hänen peräänsä turva-auton takana formula ykkösten Azerbaidzhanin GP:ssä. Näin tuomaristo kommentoi tapausta BBC:lle.

MM-sarjaa johtava Vettel raivostui kärkipaikkaa pitäneelle Hamiltonille, kun tämän vauhti hyytyi turva-auton takana Bakun mutkassa 15. Ferrari kolahti ensin Mercedeksen perään, minkä jälkeen Vettel rynni heristelemään nyrkkiä Hamiltonin rinnalle kolauttaen vielä renkaat yhteen kilpakumppanin kanssa.

Vettel sai tapauksesta kymmenen sekunnin aikasakon, joka pudotti hänet kisan neljänneksi. Saksalainen tuli kuitenkin maaliin ennen Hamiltonia, joka joutui käymään itse varikolla korjauttamassa irtoillutta päänsuojustaan.

BBC kertoo tuomariston tutkineen Vettelin väitteet siitä, että Hamilton olisi jarruttanut hänen edessään. Mercedeksen datasta käy ilmi, ettei Hamilton jarruttanut eikä nostanut jalkaa täysin pois kaasulta missään vaiheessa.

Lisäksi tuomaristo totesi Hamiltonin ajaneen saman mutkan tismalleen samalla tavalla joka kerta, kun turva-auto veti letkaa radalla.
Ihan lähetyksessä näytettiin niissä telemetriagrafiikoissa miten Hamilton jarrutti mutkan ulostulossa. Eli joku näistä nyt valehtelee.

Eipä silti vauhti oli hiljainen, eikä mikään varsinainen "brake test". Vettel vaan ajoi liian lähellä, eikä ilmeisesti ollut ihan hereillä.
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Miten yleistä on, että samasta tilanteesta annetaan kaksi rangaistusta? Eli siis jos Vettel vielä saisi esim. lähtöruuturangaistuksen seuraavaan kisaan vaikka kärsi jo stop & go rangaistuksen.
Rangaistushan on annettu jo, kisojen tuomaristot vaihtuvat eikä tuomarit ole enää kasassa kisaa seuraavana päivänä. Näin olen ymmärtänyt. Autosportin foorumeilla joku taisi sanoa, että Mercedes ei voi edes protestoida asiasta, sillä Vettelin rangaistus on jo tuomariston toimesta päätetty.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5011
Vettel pääsi kyllä todella helpolla verrattuna Schumacheriin 1997. Vaarallisuusmomentti samankaltainen, ei isoja nopeuksia, Schumin tapauksessa taisteltiin sijoituksista, Vettelin tapauksessa kyse amatöörimäisestä hermojen menetyksistä. Se erona että Vettelille 10sek rankku ja Schumilta pyyhittiin koko kausi.

 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ihan lähetyksessä näytettiin niissä telemetriagrafiikoissa miten Hamilton jarrutti mutkan ulostulossa. Eli joku näistä nyt valehtelee.

Eipä silti vauhti oli hiljainen, eikä mikään varsinainen "brake test". Vettel vaan ajoi liian lähellä, eikä ilmeisesti ollut ihan hereillä.
Ainakaan jokunen vuosi sitten nuo lähetyksen grafiikat ei perustunut mihinkään oikeaan autosta saatuun dataan. Tiedä sitten mikä on nykytilanne
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Lisäksi tv-grafiikka näytti minusta siltä että jarru olisi vilahtanut heti osuman jälkeen, ei ennen sitä. Mutta vaikeahan näistä on mitään sanoa.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Näin huono tuomarointi vaurioittaa koko lajia. Jo pelkästä tahallisuudesta tulee antaa välittömästi musta lippu + kilpailukielto seuraavaan osakilpailuun.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Näin huono tuomarointi vaurioittaa koko lajia. Jo pelkästä tahallisuudesta tulee antaa välittömästi musta lippu + kilpailukielto seuraavaan osakilpailuun.
No ainakin viime kaudella oli useammalla kuskilla vaikeaa laskea yhteen. Tehtiin yhtä enemmän linjanmuutoksia estääkseen ohituksia. Noista ei mitään mustia jaeltu, vaikka ovat vaarallisempia kuin turviksen takana tehty pieni tönäisy 'kävelyvauhdissa'.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Schumin rangaistushan oli sikäli lievä, että vietiin vain MM-sarjan sijoitus. Mutta hän on kuitenkin Monacon, Kanadan, Ranskan, Belgian ja Japanin osakilpailujen voittaja tuolta kaudelta.

Vettelille olisin antanut mustan lipun eiliseen kilpailuun ja rangaistuspisteitä, mutta ei enempää rangaistusta seuraavaan kisaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Hamilton jäi vain vajaa 0,3s Vettelistä, joten eipä ollut kaukana sekään ohitus!
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Koska muuten on viimeksi annettu F1-kisassa musta lippu? Onko tapahtunut sen jälkeen kun Schumacher jätti 1994 Silverstonessa noudattamatta sitä stop&go -rankkua? Ei tule mieleen ainakaan yhtään tapausta, mutta onhan niitä voinut senkin jälkeen olla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Koska muuten on viimeksi annettu F1-kisassa musta lippu? Onko tapahtunut sen jälkeen kun Schumacher jätti 1994 Silverstonessa noudattamatta sitä stop&go -rankkua? Ei tule mieleen ainakaan yhtään tapausta, mutta onhan niitä voinut senkin jälkeen olla.
Kanadassa 2007 Massa ja Fisichella saivat mustan lipun ajettuaan päin punaista valoa varikolla. Muutaman kerran tuolla välillä tuli musta lippu myös liian myöhäisestä vara-autoon vaihtamisesta, silloin kun vara-autot olivat käytössä.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
941
Montoya sai Kanadassa 05 mustan lipun, muistaakseni ajoi punaisia päin. Todella vähän tätä mustaa lippua joka tapauksessa on viime aikoina heiluteltu.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Eli voisi melkein sanoa että kovin helposti ei ykkösissä mustaa liputeta, pitää olla selkeästi turvallisuutta vaarantava teko tai piittaamattomuus säännöistä takana. JOS Vettel ajoi Hamiltonin kylkeen tahallaan ja JOS tämä olisi voitu aukottomasti näyttää toteen niin tuo Vettelin teko menisi ehdottomasti tuohon kategoriaan, mutta minä en ihan oikeasti jaksa uskoa tuohon tahallisuuteen. En, vaikka Vettel tuntuukin kadottavansa itsehillintänsä tuntiessaan tulleensa kaltoinkohdelluksi, ja vaikka Vettelkin osaa olla todella härski kusatilanteissa. Mutta kun katsoo tuota incaria ja auton liikkeitä niin minä kallistun kyllä Salon mielipiteen suuntaan että se auto vaan lipesi kun Vettel keskittyi riehumaan Hamiltonille. Sikäli tuo 10 sekunnin Stop&Go oli ihan käypä rangaistus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Joitakin kommentteja:
- suomalaisten kolari melkolailla kisatilanne, ehkä keskinään jotain hampaankolossa
- Ferrarin auton kestävyys jotain uskomatonta (jo aiemmin kaudella)
- tuomarit täysin munattomia: Vettelinkin rangaistus annettiin vasta sitten, kun Hamiltonille oli saatu varikkostoppi "niskatuesta" (eli kun selvisi, että Vettelille juuri 10 sec rangaistus ei tod. näk. vaikuta mitään)
- oliko niskatukistoppi edes tarpeellinen?
- niskatuen materiaali oli yllättävän pehmeää (taipui lommeille pienestä painalluksesta)
- Vettelin rangaistus oli liian vähäinen: musta lippu olisi ollut täysin oikeutettu epäurheilijamaisesta käytöksestä ja vaaranaiheuttamisesta
- nyt se nähtiin, mitä voi tapahtua jos on Vettelin tyyliin kärkkymässä koko ajan perässä kiinni, toisin kuin esim. Kimin tyyli seurata kauempaa
- Kimi olisi ollut risalla autolla kolmen sakissa, jos rengas ei olisi räjähtänyt
- toivottavasti Vettelin todelliset kasvot ja luonne jää suuren yleisön mieleen -> kuka jaksaisi tehdä Youtube-koosteen?
- Bottaksen huikea nousu jäi pienelle huomiolle
- onko aiemmin viimeisen kierroksen viimeisellä suoralla ohitettu noin näyttävästi? (pl. Sennan vahinko tiimikaverille joskus 90-luvun alussa)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Eli voisi melkein sanoa että kovin helposti ei ykkösissä mustaa liputeta, pitää olla selkeästi turvallisuutta vaarantava teko tai piittaamattomuus säännöistä takana. JOS Vettel ajoi Hamiltonin kylkeen tahallaan ja JOS tämä olisi voitu aukottomasti näyttää toteen niin tuo Vettelin teko menisi ehdottomasti tuohon kategoriaan, mutta minä en ihan oikeasti jaksa uskoa tuohon tahallisuuteen. En, vaikka Vettel tuntuukin kadottavansa itsehillintänsä tuntiessaan tulleensa kaltoinkohdelluksi, ja vaikka Vettelkin osaa olla todella härski Mulqvist kusatilanteissa. Mutta kun katsoo tuota incaria ja auton liikkeitä niin minä kallistun kyllä Salon mielipiteen suuntaan että se auto vaan lipesi kun Vettel keskittyi riehumaan Hamiltonille. Sikäli tuo 10 sekunnin Stop&Go oli ihan käypä rangaistus.
Ai mikset jaksa uskoa? On sitä maailmassa kummallisempiakin juttuja tapahtunut. Jalkapalloilijat purreet toista korvaan jne. Ja ei tosiaan edes eka kerta Vetteliltä. Ei mitään uutta auringon alla!:thumbup::cool:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Muistetaan kuitenkin että esim. Verstappenin tahalliset ylimääräiset suunnan muutokset sijoitusta puolustaessa ovat paljon vaarallisempia ja törkeämpiä tekoja kuin Vettelin teko, ja että Hamiltonin käytös viimeisessä turva-autolähdössä oli myös anteeksiantamatonta ja rangaistuksen arvoista, joten häneltä jäi kaksi rangaistusta saamatta.

Ja myös 105 vs. 50 sekä 4 vs. 3 tilasto. :alppu:
 
Ylös