Liekkien Maan kisa tosiaan toi melkoista viihdettä kotisohville tällä erää!
Liekkien Maa kun on Azerbaidzhanin nimi nimenomaan azeriksi lausuen tai kääntäen vapaasti.
Viime vuodenkin kisa oli jo hyvä, mutta tämän vuoden kisassa viihdettä riitti enemmän tai vähemmän.
Ratavalvojien kritisointi tuntui vähän yliampuvalta kun vain muistaa aikaisempien vuosikymmenten vastaavat jopa ihan niiltä kunnioitetuiltakin radoilta.
Sukupolvikysymys siis näemmä vaikka valittaminen ärsyttää.
Ja etenkin kun Bakun radalla ei hirveästi muuta moottoriurheilua ole vuoden aikana, mutta tulevina vuosina toki tason on pakko parantuakin.
Bakun radalla ehkä ainoa huono puoli oli tuon yhden mutkan muokkaus yhden kolarin takia helpommaksi, mutta haastava rata silti oli.
Lance Stroll on lunastamassa kovien ja jälleen kerran turhan yliampuvien kritiikkiannosten jälkeen odotuksiaan.:thumbup:
Edellisen kerran kanadalainen kuljettaja on saanut pisteitä Montrealin kilpailua ennen tällä kaudella kauden 2006 Englannin Grand Prixissä Silverstonessa ja viimeksi palkinnoilla kanadalainen kuljettaja on nähty viimeisessä pitkän Hockenheimin kilpailussa Saksan Grand Prixissä 2001. Molemmilla kerroilla mies maineessaan tuolloin oli Jacques Villeneuve jolla tuntui olevan ajohaluja vielä pitkään ennen lopullista pakkolopettamistaankin lajissa.
Kisan mustiin lampaisiin kuuluvat lähinnä neidit, hemmotellut ja kaiken saaneet muutaman vuoden takaiset pennut nimeltä Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton.:thumbdown Hamiltonin turva-autosekoilut alkavat olla hieman liikaa katsottu sormien läpi. Pitäisi perhana olla kyllä 1990-luvun Safety Car-sääntö tai 1980-luvun Course Car-sääntö vielä voimassa eli jos yhtään yrittääkään turhaa peippailua niiden takana ollessa menemällä sitä aivan liian selvästi lähelle tai jopa melkein ohikin, kolaroi turva-auton tai siksi katsottavan kulkuneuvon ollessa radalla tahallaan tai poistumisen jälkeisessä välittömässä tilanteessa tai ohittelee muutenkin sen aikana niin ei muuta kuin sellaiselle sällille armotta mustaa lippua.:frank:
Jatkuvat turva-autovalituksetkin vielä päälle ja Vettel sitten osui olikohan peräti kaksi kertaa Hamiltonin kanssa ja kyllä kaveri on käynyt jo pitkään muutenkin ihan liian kovilla kyllä. Vähemmästä syystä ovat saaneet muun muassa aikanaan Romain Grosjean ja Häkkisen Mikakin kilpailukieltoa... Tuntuu olevan se platinakortti tuomaristolle näillä kahdella kaverilla hallussa ja näytillä liiankin kanssa. No ei ole ihmekään.
Vettel olisi ansainnut jo vuonna 2010 sitä kilpailukieltoa pohjimmiltaan Mark Webberin kanssa käymistään taistoista jolloin Red Bullin olisi oikeasti pitänyt hyllyttää Vettel vähäksi aikaa ja Hamilton jo aikoinaan valehtelustaan niin tuomaristolle kun Nico Rosbergin yleisen maineen mustamaalausyrityksestä Span 2014 kisan jäljiltä kun Hamilton aikanaan itse masinoi senkin medianäytelmän ja tallin ilmapiirin myrkyttämisen aina suurin piirtein Nicon uran lopettamiseen asti.:yuck:
Itse jos olisin tuomari niin nyt melkein tulisi jo kilpailukieltoa näille herroille tai sitten ainakin helkkarin mahtava sakko, viimeinen varoitus ja välitön ehdonalainen kilpailukielto joka muuttuisi 1-3 kisan mittaiseksi kilpailukielloksi välittömästi pienestäkin tempusta tai kolarista uudelleen varsinkin keltaisten lippujen ja turva-auton aikana ja voisi kai se olla useammankin mikäli asenne ei alkaisi parantua ja ehkä myös suoraan ruudukon perälle passittaminenkin kirsikaksi kakun päälle.
Tuomariston toiminnasta muutenkin puhuttaessa on surullista katsoa, että ne eivät tunnu parantavan otettaan ja joko entiset ajaja-asiantuntijatuomarit ovat myös yhtä munattomia kuin muut tuomarit tai sitten mielipiteitä heiltä ei kuunnella milloin toistetaan samat virheet kun aikanaan vanhempina aikoinakin silloin kun Prostit, Sullivanit, Mansellit ja kumppanit itse ajoivat jolloin joskus myös tuomarit olivat munattomia, mutta silloin myös tuomittiinkin kun tuomittiin väärin tehneitä kuljettajia.
Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen kuohuttavasta tilanteestakin voisi olla sananen jos toinenkin sanottavana joskin on sanottava lyhyesti, että Bottaksen syyllisyys tilanteeseen on mielestäni korkeintaan enemmän osittaista kun ei vain ollut enää tilaa mennä mihinkään. Tosin se linja minkä Bottas otti siihen mutkaan niin olisi saanut jäädä ottamatta kun se niin selvästi johti siihen pussiin menemiseen ja kolariin. Ei tuommoisia tilanteita saisi enää montaa kertaa käydä ja mieluummin jo entiset päälle laskettuna niin Kimin kuin erittäin satunnaisesti muidenkin kanssa ei enää yhtään kun puhutaan helkkari soikoon vasta aloituskierrosten tapahtumista eikä kisan voitosta.
Lisäksi Bottaksella tuntuu joskus olevan etenkin aloituskierroksilla ihan uskomaton ja satunnainen yliyrittäminen muutoin niin helkkarin viisaaksi kaveriksi kaikissa ohituspaikoissa. Sama vika tietysti oli jälleen kerran usein Bottasta verraten myös Thierry Boutsenillakin aikanaan. Tosin Valtteri on jo aika monta kertaa mennyt ihan todella mahdottomiinkin paikkoihin yrittämään ohitusta ja ei noin saisi tehdä. Ellei sitten tietysti halua vain kolaroida ja kolaroida.
Ihme kun kolareita on tuolla asenteella tullut Kimin tai muidenkin kanssa niin vähän kun on tullut ja tämä asenne on näkynyt Valtterista jo viimeisen Williams-vuoden ajasta lähtien.
Ettei vaan nyt alkaisi Valtterin kupolissa kiehumaan muuten ellei ajeta sitten ihan koko ajan palkinnoilla tai kärjessä?
Toisaalta kolarin unohtaen Valtteri ajoi hienon kisan ja näytti myös ohitustaitoja vaikkakin Strollin inhimillinen virhe maaliviivan etäisyyden havainnoinnissa hänet toiseksi nostikin. Toisaalta Stroll myös kohtalokkaasti löysäili pari melko selvääkin kierrosta loppuvaiheessa kilpailua, olisikohan silloin kun ero vielä oli kuitenkin vain sen kymmenen sekuntia Valtteriin milloin toisen sijan varmistava ero olisi pitänyt ottaa ja tämä siis oli jonkin verran aiemmin kilpailussa mistä eteenpäin itse ainakin tiesin, että Valtteri on ajotavallaan melko varmasti toinen jo ilman Strollin virhettäkin.
Force Indialla ainakin on varmasti tunnelma katossa kun Perez ja Ocon tuntuvat olevan nyt kovinkin kuumapäisiä kuin auto kulkee. Kunhan eivät vain rupea ihan toisiaan jatkuvasti kolaroimaan niin hyvin menee muutoin kyllä heillä. Kunhan ei myöskään vaan tulisi ajajille välirikkoa.
Renkaiden osalta olisin toivonut hieman puhtaampaa kisaa niin olisi todella nähty nuo rengaserot Bakun radalla vaikka ihan hirvittävästi ne eivät edelleenkään vaikuta kuluvan radalla. Taitaa mennä osaltani arvio rengaskulumisesta ja sen tuomasta jännityksestä silti enemmän ensi vuoteen tai sitä seuraavaan vuoteen. Viihdearvonsa takia toistaiseksi ainakin ansaitsee Baku vaikkapa Sotshiin verrattuna enemmän jäädä kalenteriin.
Mestaruustaistelusta tulee mielenkiintoinen vaikka Kimin osalta ikävää on nyt ollut jo kaksi tai kolme enemmän tai vähemmän selvää kolaria tällä kaudella ja ainoastaan Melbournea huomioimatta Räikkönen on tällä kaudella ajanut koko ajan hienoja kisoja ja ilman epäonnea niistä olisi tullut todella hienoja suorituksia ja välillä on toki tullut muutenkin, mutta kun se aiempi taso ja suomalaisuus... Se kai se vaikuttaa Kimin arvosteluun niin helkkarin paljon sitten kuitenkin.
Toisaalta taas ilman turva-autoja ei olisi Bottaskaan alun jälkeen ehkä kovin kummoista kisaa ajanut ja moni muukin menestystarina olisi ehkä jäänyt toteutumatta ilman Hamiltonin turvakaaren kiinnitysongelmaakin.
Välillä tuomaristo sekoili myös turva-auton ja punaisen lipun empimisen suhteen kun järkevintä olisi ollut mahdollisen nykysukupolven kitinöistä huolimatta todella pitkä ja yksi ainoa turva-autosessio tai sitten suora punainen lippu jo silloin kun romua alkoi oikeasti olla jo melko lailla aiemmin radalla ennen mitään isompia murheitakaan koska Bakun rata on myös pitkä ja romut olivat yllättävänkin pahoissa paikoissa läpi kilpailun ja niiden laiminlyönti oli tässä kisassa varmasti pahinta sitten Kiinan tai Espanjan kisan.
No pian ajetaankin sitten Itävallan Red Bull Ringillä ja Englannin Silverstonessa. Selostustaso ei kovin kehuttavaa ollut ja Nikin äänenhajoamiset ovat myös masentavia kun ääni ei kestä niin ei kestä. Välillä matkii tai tuntuu matkivan muutenkin liikaa joko Höyryä tai Mattia liikaa.