Ralliradiosta, joka muuttuu hetkeksi Näköradioksi. Hips dont lie!Haluaisin kyllä kuulla Ralliradiosta Huttusen kommentit ensimmäisten WRC-pohjien jälkeen.
Hyundaita kiinnostaa vain valmistajien mestaruus, Neuvillen henkilökohtainen kiva lisä jos tulee. Adamo miettii päänsä puhki olisiko turvallisempaa luottaa Sordoon sijoille 6-10. Vai mahdollinen yllätys podium tai vähemmän yllätys 0 pointsia Huttusen kanssa. Tojon vauhtiin ei ole mitään asiaa, niin kauan kun Tommin pajan vehkeet pysyvät kasassa. (Latvala ja Meeke tiellä). Ja väliin yrittävät tunkea myös sitikat ja fordit.Joo, Huttunen ajamaan vaan. Vaan uskaltaako ne laittaa sitä WRC:n puikkoihin, kun se on aina niin kiihkeä ja räiskyvä tapaus? :wink:
Jyväskylässä lähtökohtana on että sarjan nopeimpana autona, nopeimmassa rallissa Toyota ottaa kaksoisvoiton tallipisteissä. Itse rallissa jopa kolmoisvoitto mahdollinen. Huihai ei oikein koskaan ole menestynyt Suomen soralla, joten puolustustaistelu käydään häviämisen minimoimisessa. Sordo harvemmin keskeyttää ajovirheeseen ja siksi hänen ajattamisensa on ehkä varmenpi valinta.Joko tämä Huihain tallipäälikkö bluffaa ihan kybällä tai sitten tallilla ei sittenkään ole luottoa Huttuseen. En yllättyisi kovinkaan suuresti jos Huihain tiimi Jyskälässä olisi Neuville, Mikkelsen, Sordo. Olkoonkin että Sordiinolta ei ole odotettavissa mitään kärkipään tuloksia. Mutta varmasti Sardinian tuloksilla on tallin sisäisissä pohdinnoissa iso merkitys.
Juuri näin. Oletettavaa on, että nykykuljettajista Sordo ja Mikkelsen tulevat Suomessa olemaan lähtökohtaisesti sijoilla 9-10 eikä edes Neuvilleakaan uskalla paljon korkeammalle sijoitella. Mikkelsenkään ei nimittäin Suomessa vakuuttanut edes Volkswagen-kausillaan ja viime vuoden suoritus oli vaikealla Hyundailla varsin surullinen myös. Joka tapauksessa tuo muu osallistujalista (mm. Meeke, kovan paineen alla olevat Latvala ja Lappi) antaa mahdollisuuksia, että varmasti maaliin köröttelemällä ja viisi minuuttia voittajalle häviänäväkin tästä kisasta Hyundain kakkonen pystynee tuomaan sellaiset kymmenen pistettä valmistajien pisteisiin. Esimerkiksi vuonna 2013 Sordo hävisi yli kuusi minuuttia voittaneelle Ogierille ja oli kuitenkin viides muiden kuljettajien ongelmien myötä. Tuokin olisi jo ihan kelpo torjuntavoitto Hyundain Jyväskylä-historian tuntien.Jyväskylässä lähtökohtana on että sarjan nopeimpana autona, nopeimmassa rallissa Toyota ottaa kaksoisvoiton tallipisteissä. Itse rallissa jopa kolmoisvoitto mahdollinen. Huihai ei oikein koskaan ole menestynyt Suomen soralla, joten puolustustaistelu käydään häviämisen minimoimisessa. Sordo harvemmin keskeyttää ajovirheeseen ja siksi hänen ajattamisensa on ehkä varmenpi valinta.
Viime vuonna Neuville oli yhdeksäs ja hävisi 3:51 voittajalle (ekana tiellä, yksi ulosajo perjantaina), Mikkelsen puolestaan kymmenes ja hävisi 8:37 (kaato perjantaina, sen jälkeen tien auraamista). Tallipisteet riippuu enemmän siitä miten toiset keskeyttää, mutta tuossa tapauksessa Neuville oli jo se hitain tallipisteitä saanut auto.varmasti maaliin köröttelemällä ja viisi minuuttia voittajalle häviänäväkin tästä kisasta Hyundain kakkonen pystynee tuomaan sellaiset kymmenen pistettä valmistajien pisteisiin. Esimerkiksi vuonna 2013 Sordo hävisi yli kuusi minuuttia voittaneelle Ogierille ja oli kuitenkin viides muiden kuljettajien ongelmien myötä. Tuokin olisi jo ihan kelpo torjuntavoitto Hyundain Jyväskylä-historian tuntien.
Totta. Mutta tavallaan sitä olisi silti halunnut kuvitella Huttusen olevan sen satayksi kertaa parempi kuljettaja. Toki otanta on aivan liian pieni ja muuttujia aivan liikaa, jotta tuosta mitään sen kummempaa johtopäätöstä saa aikaan. Nyt vaan molemmat ukot WRC:llä viivalle Jyväskylään niin saadaan tarinalle jatkoa.Tuli muuten nyt vasta mieleen Riihimäen Katsuta vs Huttunen -kisasta, että Toyota on toki näille teille sata kertaa parempi auto.
Katsuta nyt ainakin ajaa Fiesta R5:lla Jyskälän.Totta. Mutta tavallaan sitä olisi silti halunnut kuvitella Huttusen olevan sen satayksi kertaa parempi kuljettaja. Toki otanta on aivan liian pieni ja muuttujia aivan liikaa, jotta tuosta mitään sen kummempaa johtopäätöstä saa aikaan. Nyt vaan molemmat ukot WRC:llä viivalle Jyväskylään niin saadaan tarinalle jatkoa.
Joo, enkä usko Huttusenkaan ajavan WRC:llä. Se oli sellainen in a perfect world-juttu.Katsuta nyt ainakin ajaa Fiesta R5:lla Jyskälän.
Näinhän se loogisesti menisi, sitten vielä Neuville ajamaan minkä pääsee ja Sordo varmistamaan edes jotain tallipisteitä. Mikkelsenillä taitaa olla liian kova ulosajorekordi. Tosin yhden norjalaislähteen mukaan Mikkelsen on varma kakkosautoon.Jos ja kun nuo hyundain kuskit ovat oletuksena noin heikkoja jyskälässä, niin eikös juuri silloin kannattaisi laittaa siihen kolmosautoon Huttunen vaikka isollakin riskillä. "All in".
Katsotaan.
Nimenomaan tässä on se avain. Jos Toyotan ja Hyundain pisteet olisivat toisinpäin, olisi ymmärrettävämpää laittaa jonkinlainen jokeri kolmanteen autoon ja sitä kautta hakea riskilläkin epätoivoisesti lisäpisteitä. Tallipäälliköt tuppaavat tällaisissa tilanteissa tukeutumaan mieluummin kokemukseen. Oikeastaan lajissa kuin lajissa lasketaan usein kokemuksen varaan tällaisissa johtoasemissa. Siinä saa varsin kyseenalaisen leiman otsaan, jos tuloksena on keskeytys ilman mitään tallipisteitä ja jos samalla toiselle autolle kävisi vielä jokin kommervenkki. Meidän sohvamanagereina on tietenkin helppo huudella, että Kalle ja Huttunen ja vaikka Pietarinenkin ottaisi heti kolmoisvoiton vaikka paskalla Hyundailla :alppu:Tilanne tallimestaruuskamppailussa on juuri nyt Hyundain kannalta sellainen, että uskoisin Adamon pelaavan Suomessa nähtävän kokoonpanon osalta safety first-taktiikalla. Eli suomeksi sanottuna Hyundai-kolmikko tulee olemaan jonkinmoinen antikliimaksi muodossa Neuville-Mikkelsen-Sordo. Olen tosin mielelläni tämän osalta väärässäkin.
EDIT: Vaikka tässä nyt kävi näin niin haluan vielä perustella edellistä keskustelua: jos Hyundailla on odotusarvona Mikkelsenin ja Sordon kohdalla että tyypit pääsee hädin tuskin kympin sakkiin ja on hitain tehdas-WRC, niin tuskin siinä hirveästi häviää jos laittaa Huttusen ajamaan ja kokeilemaan. Jos kosahtaa, niin sitten jää ne viimeisen sijan tallipisteet saamatta, tai ei edes muutosta tilanteeseen, jossa tallin kolmanneksi hitain kuski ei saa mitään tallipisteitä.Despite Huttunen's win, Hyundai Motorsport director Andrea Adamo has confirmed he won't be driving the Korean squad's third car at Rally Finland in August.
"We use him because he is a guest driver and not a P1 driver," he said.
"Twice now - on separate rallies - he has tested the car and tested parts for us.
"This is what he's doing for us, he's checking the reliability on parts."
As for further news on Hyundai's third car in Finland, Adamo said: "I am like an ostrich at the moment.
"I have my head buried in the sand. Soon I have to take it out and make a decision."
Takuulla, varsinkin kun ottaa huomioon, että toisena vaakakupissa on ollut juuri Breen, joka nyt lähtökohtaisesti menee Jyväskylän teillä sen mitä Huttunenkin.Huttusen osalta mietin vielä, että onko kuitenkin Hyundaille kannattavampaa pitää hänet "vieraskuskina", jotta saa käytettyä ylimääräiset vieraskuskien testipäivien kiintiön? Tämä status siis menee, jos kaveri ajaa merkkimestaruuspisteistä.