Belgian GP 2017 - Jälkipohdiskelut

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Onko todella niin ettei Perez saa mitään rankkua? Varsinkin tuo jälkimmäinen tilanne oli vielä vaarallisempi kuin Maxin kiilaus Kimiä vastaan viime vuonna, koska Oconilla ei ollut yhtään tilaa väistää.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onko todella niin ettei Perez saa mitään rankkua? Varsinkin tuo jälkimmäinen tilanne oli vielä vaarallisempi kuin Maxin kiilaus Kimiä vastaan viime vuonna, koska Oconilla ei ollut yhtään tilaa väistää.
Toivottavasti hiljaisuus tarkoittaa, että olisi kunnon rangaistus tulossa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Boltterin taso ei aivan tunnu riittävän kärkikaksikolle. Katsoos, saako Hamilton hyödynnettyä mestaruuteen asti erityisesti aika-ajossa hieman Ferraria parempaa autoansa. Kuin Senna Prostia vastaan 1990.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Toivottavasti hiljaisuus tarkoittaa, että olisi kunnon rangaistus tulossa.
Tuo tuli jo kisan aikana "no further action". Perezin ainoa rangaistus oli 5 sekuntia oikaisemisesta Grosjean-ohituksen kanssa.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2340
Ilman Force India -kuskien kahinoita ja sitä turva-auton jälkeistä Räikkönen-Bottas-Ricciardo -tilannetta lukuunottamatta tylsä kisa. Mustakari vielä selostamossa, niin pitkin kisaa huomasin tutkailevani liian pitkiksi kasvaneita varpaankynsiäni.

:nope:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ei vaan, tässä keskustelussa ei ole mainittu!

Kun kuitenkin on pidetty kohtuuttomana 10 sec rangaistusta, niin sehän ei jäänyt siihen vaan tuli vielä nuo naurettavat rangaistuspisteet! Mika Salo varmaan saanut jotain kiksejä asiasta.
 

kaasupoljin

New member
Liittynyt
28.8.2017
Viestit
1
Ok. Kimi ajoi nostamatta kaasua tuplakeltaisilla niinkuin säännöt määrää ja sai rangaistuksen, mutta Salon kommentti särähti korvaan kuinka muut nosti kaasua ainakin kerran ja jos rengas täydestä vauhdista puhkee, on vaaratilanne silloin. Paljonkohan toisilla vauhti tippui verrattuna Kimiin ja jos näillä toisilla olisi rengas puhjennut siinä vauhdissa, olisiko se auto pysynyt silloin kuljettajan hallinnassa?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
No tuskin Salo noita rangaistuksia yksinään päättää!

En oikein ymmärrä sitä, että rangaistus oli liian kova. Räikkönen teki periaatteessa suurimman virheen tuplakeltaisten aikaan, mitä kuski voi tehdä eli ajoi täysillä suoran lävitse nostamatta kaasua. Tuomaristolle se oli signaali, että Räikkönen ei huomannut, ei välittänyt tai ei kiinnostanut hiljentaa siinä kohdin. Ei tuomaristo tiennyt näkeekö Räikkönen auton vai ei.

Se, että nostaa kaasun edes hetkeksi (kuten muut tekivät) on signaali vaaran huomaamisesta ja reagoimisesta asiaan.

Nuo rangaistuspisteet on minusta sinäänsä typeriä, koska iso virhe ei aiheuta kilpailukieltoa (en tarkoita tätä Kimi-tapausta).
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ok. Kimi ajoi nostamatta kaasua tuplakeltaisilla niinkuin säännöt määrää ja sai rangaistuksen, mutta Salon kommentti särähti korvaan kuinka muut nosti kaasua ainakin kerran ja jos rengas täydestä vauhdista puhkee, on vaaratilanne silloin. Paljonkohan toisilla vauhti tippui verrattuna Kimiin ja jos näillä toisilla olisi rengas puhjennut siinä vauhdissa, olisiko se auto pysynyt silloin kuljettajan hallinnassa?
Se on yksi ja sama jos rengas puhkeaa 320km/h versus 300km/h vauhdista. Turvallisuuden näkökulmasta samantekevää. Mutta koska sääntöihin on jostain syystä laadittu, ettei pelkkä radiokuittaus riitä vaan on "osoitettava keltaisen lipun huomioiminen hidastamalla", niin näin on tehtävä. Kimi voi uransa jälkeen hakeutua F1-tuomaristoon ja lobata sääntöjä, jotka ovat vähemmän epäloogisia.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
No ei Kimi olisi 4 sijaa korkeammalla ollut muutenkaan joten tuo turva-auto nollasi tilanteen. Ferrarin sai kaikenlisäksi enemmän tiimipisteitä kun Kimi oli ennen Valtteria maalissa.

Siitä olen samaa mieltä että tuo 300 vs 320km/h on yhdentekevää jos autossa jotain hajoaa. Kimi on varmaan vaan tottunut ajamaan Eau Rougen ja Kemmelin kaasu pohjassa tilanteesta riippumatta. Esimerkiksi McLarenilla ajoi joskus sellaisen savupilven läpi ettei varmasti nähnyt mitä edessä oli.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mercedes sai kyllä isomman pistepotin Spasta, Kimi sai 2 pistettä enemmän kuin Vale, mutta Hamilton sai 7 pistettä enemmän kuin Vettel.

Minusta tuo Kimin rangaistus oli ihan ansaittu, vaikkakin aika ankara. En muista että noita 10s stop/go penalteja olisi viime vuosina jaettu kovinkaan paljon, saati sitten näistä keltaisten lippujen välittämättä jättämisestä. Mutta rike oli kyllä ihan selkeä.

Hieman kyllä ihmetyttää vain että vieläkään tuota sääntöä ei ole sen kummemmin tarkennettu. Vieläkin vaan sanotaan että "pitää hidastaa tarpeeksi" mutta mikä sitten on tarpeeksi? Luulisi että viime vuoden Unkarin aika-ajojen jälkeisen Rosbergin aiheuttaman kohun jälkeen tätä tulkintaa olisi tarkennettu, mutta ei niin ei. Nykyään vielä kun on tämä VSC käytössä, niin on varmaan kuskienkin aika vaikea arvioida mikä on tarpeeksi hidastamista ja mikä ei, kun tuo VSC:kin otetaan herkästi käyttöön jos autoa joudutaan enempi siirtämään.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6144
Ei siellä ole katsottu miten vaarallisessa paikassa Verstappenin auto oli. Jos on tuplakeltaiset niin silloin kuuluu hiljentää, oli sitten radalla vaaraa tai ei. Kyllähän tuo ankaralle tuntuu, mutta ei tuossa ole tuomaristolla mitään tekemistä asian kanssa, eiväthän he niitä lippuja heiluta.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Mercedes sai kyllä isomman pistepotin Spasta, Kimi sai 2 pistettä enemmän kuin Vale, mutta Hamilton sai 7 pistettä enemmän kuin Vettel.
Aivan, mutta tarkoitin että mersu olisi saanut vielä enemmän pisteitä Ferrariin nähden, jos Bottas olisi ollut Kimin edellä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei siellä ole katsottu miten vaarallisessa paikassa Verstappenin auto oli. Jos on tuplakeltaiset niin silloin kuuluu hiljentää, oli sitten radalla vaaraa tai ei. Kyllähän tuo ankaralle tuntuu, mutta ei tuossa ole tuomaristolla mitään tekemistä asian kanssa, eiväthän he niitä lippuja heiluta.
Kyllä, kuten itsekkin sanoin, Kimin rangaistus oli ihan ansaittu. Mutta jäin vain miettimään sitä, että olisiko esim. läpiajorangaistus ollut ihan riittävä. Loppupeleissä sillä ei ollut väliä, sillä turva-auto nollasi tilanteen joka tapauksessa. Ja toivoisin tulevaisuutta varten, että tuota sääntöä tarkennettaisiin että mikä tulkitaan niin että kuljettaja on hidastanut tarpeeksi. Harvoin näissä tapauksissa tilanne on näin selkeä, ettei kuski hidasta ollenkaan. Muuten tähän taas palataan myöhemmin että mitenkä se nyt menikään.

Aivan, mutta tarkoitin että mersu olisi saanut vielä enemmän pisteitä Ferrariin nähden, jos Bottas olisi ollut Kimin edellä.
Niin jaa, totta.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Verstappenin moottoriongelma kertautunee sitten Monzaankin.

Red Bullin Max Verstappen saanee "tukun rangaistuksia", kun formula ykkösten MM-sirkus jatkuu tulevana viikonloppuna Italian Monzassa.
Näin ennakoi hollantilaisnuorukaisen tallipäällikkö Christian Horner.

Verstappenin tuskaisa kausi sai tylyä jatkoa sunnuntaina Belgiassa, kun hänen Renault-moottorinsa petti jälleen. Keskeytys oli Verstappenille jo kuudes tällä kaudella eli häneltä on jäänyt kesken puolet kauden kisoista.

- Hän on valtavan turhautunut, kuten voitte kuvitella. Renault pyytää anteeksi, mutta se ei valitettavasti tilannetta muuta. Heidän tehtävänsä on korjata tilanne, Horner sanoi.

Voimanlähdeongelmat ennakoivat lähtöruuturangaistuksia Monzaan.
- Tukku rangaistuksia on näköpiirissä, Horner myönsi.

STT
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Mika Salo joutui nöyrtymään - puolusti Kimi Räikköstä viimeiseen asti: "Massa olisi käynyt kurkkuun kiinni"

- Muut tuomarit vaativat heti rangaistusta. Minä halusin ensin katsoa kaikkien kuskien datan siltä kierrokselta. Ja jokaisen muun jalka nousi kaasulta paitsi Kimin, Salo jatkaa.

Tässä vaiheessa hänenkin oli luovutettava.

- Ikävä kyllä. Tietenkin puolustan Kimiä ihan viimeiseen asti, mutta tilanne oli niin selvä. Lisäksi annoimme perjantaina Felipe Massalle ihan samasta asiasta viisi lähtöruutua ja kolme rangaistuspistettä. Meillä on sääntöjen ohjekirja, jonka mukaan tuplakeltaisilla varomattomasta ajamisesta rangaistaan noin.

- Ehdotin, että olisimme antaneet vähän vähemmän, mutta sitten Massa olisi tullut kurkkuun kiinni ja kysynyt, miksi hän sai enemmän.
 
Ylös