2018 Verizon IndyCar Series

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4644
Sijainti
Salo
Olisikohan jollain muulla runkovalmistajalla realistista mahdollisuutta työntää jalkaa oven väliin? Toki italialaisessa Dallarassa pysyminen on ratkaisuna kovin pragmaattinen, koska merkillä on tehdas myös Indianapolisissa. Mutta muita vaihtoehtoja? Edellisessä suunnittelukilpailussa mukana ollut Lola on tehnyt konkurssin jo vuosia sitten, Tatuusilla en usko olevan kompetenssia vaikka USF2000-rungot valmistaakin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489
Ed Carpenter Racing on vahvistanut brittiläisen, 23 -vuotiaan Jordan Kingin sopimuksen. Hän ajaa tallin Chevrolet #20 -autoa vain katu- ja moottoriradoilla.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kaiken maailman b-kuskit kyllä saa tuonne sopimuksia mutta suomalaisia ei sarjaan saada kirveelläkään.Jokseenkin turhauttavaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4644
Sijainti
Salo
Kaiken maailman b-kuskit kyllä saa tuonne sopimuksia mutta suomalaisia ei sarjaan saada kirveelläkään.Jokseenkin turhauttavaa.
No onko suomalaisilla kuljettajilla ollut aktiivista pyrkimystä sinne suuntaan? En muista ihan heti suomalaista kuskia joka olisi ilmoittanut tavoitteekseen IndyCarin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tulee tietysti mieleen managerienkin taidot, eikö siellä esim osata esittää suojateille vaihtoehtona indyjä. Kuitenkin F1:n jälkeen suurin monopostosarja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4644
Sijainti
Salo
Ja sitten se vanha totuus: money talks, bullshit walks. En tiedä oliko Petri Suvannon tavoitteena Indy, mutta ajelut Pro Mazdassa loppuivat kun rahoitus puuttui.

E: Ja tiedä sitten onko se managereistakaan kiinni. Jos nyt unohdetaan Ganassin ja Pensken liksat, kuten muistaakseni K. August täällä osuvasti joskus ilmaisi, kyllä se pikkutiimeissä ajo koko kauden on lähempänä kutsumusammattia
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489
Viime kaudella WSR 3.5 ja F2 luokissa nähty Rene Binder tekee IndyCar -debyyttinsä ajaen neljä kilpailua Juncos Racingin autolla.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Kaiken maailman b-kuskit kyllä saa tuonne sopimuksia mutta suomalaisia ei sarjaan saada kirveelläkään.Jokseenkin turhauttavaa.
Kingillä ja Binderillä on varmaankin rahaa tuomisinaan. Molemmat sopivat tähän profiiliin, että tahkotaan vuosikaudet pikkuformuloissa, ja kun F1-tie nousee pystyyn ostetaan IndyCar-paikka.

Suomalaisilla yleensä sponsorirahat loppuu kun huomataan, että menestys pikkuformuloissa ei ole riittävää F1-tulevaisuuden kannalta. Eikä IndyCar tai MRTI houkuttele suomalaissponsoreita. MRTI toki mahdollistaa uralla etenemisen mestaruusstipendeineen, mutta harva voittaa kolmea titteliä putkeen IndyCariin noustessa, vaan jonkinlaista rahoitusta olisi myös oltava taustalla, myös IndyCariin nousun jälkeen.

Suomalaisista lähinnä viime vuosien F1-nimet voisivat saada IndyCar-paikan ilman henk. koht. sponsoreita, mikäli vakavaraisimmissa talleissa olisi tilaa. Tosin ehkä Kimi olisi ainoa, joka voisi suuremmin auttaa tallin sponsorinhankinnassa. Mutta eipä suomalaiskuskit suuremmin ole kiinnostusta esittäneet, varsinkin kun rahakkaampiakin pestejä on todennäköisesti tarjolla. Toivoisi kylläkin, että Alonson Indy-tavoitteet lisäisivät sarjan houkuttelevuutta maailmanlaajuisesti, niin kuskien kuin fanienkin keskuudessa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4644
Sijainti
Salo
Kingillä ja Binderillä on varmaankin rahaa tuomisinaan. Molemmat sopivat tähän profiiliin, että tahkotaan vuosikaudet pikkuformuloissa, ja kun F1-tie nousee pystyyn ostetaan IndyCar-paikka.

Suomalaisilla yleensä sponsorirahat loppuu kun huomataan, että menestys pikkuformuloissa ei ole riittävää F1-tulevaisuuden kannalta. Eikä IndyCar tai MRTI houkuttele suomalaissponsoreita. MRTI toki mahdollistaa uralla etenemisen mestaruusstipendeineen, mutta harva voittaa kolmea titteliä putkeen IndyCariin noustessa, vaan jonkinlaista rahoitusta olisi myös oltava taustalla, myös IndyCariin nousun jälkeen.
Koko MRTI:n ajaminen nousujohteisesti ei varmastikaan ole eurooppalaiselle helppoa, eikä se onnistu ilman rahaa. Viimeistään Indy Lights on se paha rasti. Vaikka sarjan kustannuksia on opimoitu mm. Mazdan hyväksi todettua kaksilitraista konetta käyttämällä, on autoissa kuitenkin rattivaihdetta, push-to-passia sun muuta kallista tekniikkaa.

Lisäksi IndyCarin tiivis kalenteri vaatii käytännössä Yhdysvaltoihin asettumista ainakin puoleksi vuodeksi kerrallaan. Tässä suhteessa esimerkiksi IMSA:n sarja on eurooppalaiselle houkuttelevampi, koska väljä kalenteri mahdollistaa edestakaisin lentelyn.

Mutta eipä suomalaiskuskit suuremmin ole kiinnostusta esittäneet, varsinkin kun rahakkaampiakin pestejä on todennäköisesti tarjolla.
Jos ei nyt aivan 1:1, niin suomalaiset ja IndyCar ovat vähän kuin jenkit ja WRC.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Onhan suomalaisia tuolla MRTI puolella ollut useampia vuosien saatossa ja monet pärjänneet hyvin. Ja jos vertaa MRTI vs. esim. eurooppalaiset pikkuformulat, niin uskon että yhtä todennäköisesti voi löytyä suomalaisia yrityksiä joiden markkinat ja mielenkiinnon kohteet on kyseisellä markkina-alueella. Lisäksi jos tavoittelee ammattilaisuutta jossain ratasarjassa niin en usko että siinä vaiheessa merkkaa myöskään etäisyydet tai sijainti, eli toisin sanoen asutaan siellä missä ajetaan tai sitten on näitä harvinaisempia usean saman aikaisen ratasarjan unelmaa eläviä nousukkaita jotka asuu käytännössä matkalla ja kilpa-autossa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Siksihän euroopastakin lähdetään usa, aussi ja useelanti-sarjoihin. Suomesta tosin ei pahemmin tie vie, vaikka noista sarjoista on moni noussut.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Vielä pitää melkein kaksi kuukautta St. Peteä odotella, mutta Sebringin testeissä nähtiin jo uusi aero-paketti sponsorien väreissä.





DW12:sta onkin nyt kuoriutunut todellinen kaunotar.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Audin kanssa insinöörinä voittanut Leena Gade siirtyy Schmidt Peterson Motorsportsille ja tulee olemaan Hinchcliffen #5-auton insinöörinä.

http://www.racer.com/indycar/item/146771-gade-joins-spm-as-lead-race-engineer

Monen huomio kiinnittyy ensi sijassa naiseen insinöörinä. Mutta itseäni vakuuttaa SPM:n värväykset talvitauon aikana. Robert Wickens tulee Mersun DTM-ohjelmasta ja Gade oli viime vuonna mukana VW-konsernissa Bentleyn GT-ohjelmassa. Hienoa nähdä, että IndyCar-talli pystyy hankkimaan autoteollisuuden jättien palkkalistoilla ollutta talenttia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9782
Sijainti
Helsinki

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489
Sergio Marchionne vihjaili hiljattain, että FCA olisi mahdollisesti tulossa mukaan IndyCariin Alfa Romeon nimen alla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4644
Sijainti
Salo
Edellinen visiitti CART-sarjassa 1989-1991 ei sujunut kovinkaan mallikkaasti, Danny Sullivanin neljäs sija Australiassa jäi merkin parhaaksi.

Toki uusi projekti voisi tuoda nostetta Alfa-Romeolle Pohjois-Amerikassa. Merkki on siellä - kuten täälläkin - marginaalimerkin asemassa, mutta Alfalla on oma harrastajakuntansa jota Giuliettan $39,900 lähtöhinta ei paina (vrt. Honda Accord $24,445).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös