Saunatakki
Walk a Crooked Mile
- Liittynyt
- 3.8.2014
- Viestit
- 2362
Ja heti rytisi.
http://urheilunortti.omablogi.fi/2018/09/04/hamilton-korjasi-potin/Portland International Racewayn radalla ajettu kauden toiseksi viimeinen Indycar-kilpailu tarjosi rytinää ja yllätysvoittajan. Heti avauskierroksella Marco Andretti lensi James Hinchcliffen auton ylitse, kuten Fernando Alonso viikkoa aikaisemmin. Scott Dixon sai pidettyä auton käynnissä jatkaen matkaansa. 38. kierroksella hän tuli varikolle, mutta liian lujaa saaaden varikon läpiajorangaistuksen. Australian Will Powerilla meni päivä kahdesti pieleen. Ensi Penske-autosta hävisi tehot ja lopulta hän ajoi rengasvalliin viimeisessä kaarteessa.
Kun Zach Veach pyörähdys toi turva-auton radalle, kilpailu koki ratkaisunsa. Alexander Rossi ja Josef Newgarden kävivät varikolla Takuma Saton jatkaessa radalla. Santino Ferruccin keskeyttäessä heiluteltiin jälleen keltaisia ja Rossi teki uuden pysähdyksen. Varikkokäyntien myötä kärkikolmikossa olivat Sato, Ryan Hunter-Reay ja Sebastien Bourdais. Hunter-Reay ei löytänyt lopussa ohituspaikkaa, joten japanilainen sai juhlia uransa kolmatta Indycar-voittoaan Bourdais’m tullessa kolmanneksi. Viidenneksi ajanut Scott Dixon johtaa Rossia sarjassa 29 pisteen erolla ennen kauden päätöskilpailua, mikä ajetaan Sonomassa.
Sopimus TMS:n kanssa oli katkolla tämän vuoden jälkeen. Uudessa sopimuksessa ei annettu TMS:lle yksinoikeutta IndyCarin isännöimiseen Texasissa ja vastaavasti TMS:n järjestämismaksua alennettiin.Mikähän on ollut ajatuksena COTA:n lisäämisessä, eikös TMS:n pitänyt blokata ko. kisa? Vai halutaanko suoraa vertailua F1:aten välillä. Voihan Indycar käyttää lyhyempää versiota, jossa leikataan takasuoralle 6. mutkan jälkeen.
Saisivat käyttää ihan F1-layoutia eikä lähteä vanhalle "ei suoraa kierrosaikavertailua"-linjalle. Grade 1-radalla kun ei muita syitä ole käyttää eri layoutia, toisin kuin Sonomassa jossa 9 ja 11-mutkien skippaaminen on ollut perusteltua.Ainakin IndyCar on jo käyttänyt täyden radan kuvaa kalenterissaan, joten F1-layoutilla varmaankin ajetaan.
Eipä COTA:lla oikein järkevää vaihtoehto F1-versiolle edes ole. V8 Supercars käytti aikoinaan lyhennettyä rataa, mutta se veisi takasuoran ohitusmahdollisuudet. Ja vaikka kierrosaikoja ei voisi verrata, niin keskinopeudessa IndyCar jäisi lyhennetyllä radalla vielä pahemmin F1:n jalkoihin.Saisivat käyttää ihan F1-layoutia eikä lähteä vanhalle "ei suoraa kierrosaikavertailua"-linjalle. Grade 1-radalla kun ei muita syitä ole käyttää eri layoutia, toisin kuin Sonomassa jossa 9 ja 11-mutkien skippaaminen on ollut perusteltua.
Eipä tuohon vuodenaikaan oikein sopivaa ovaalia löydy. Homesteadia ilmeisestikin harkittiin, mutta se ei sitten toteutunut. Fontanalla on NASCAR-viikonloppu liian lähellä kuten myös Long Beachin IndyCar-viikonloppu samalla alueella. Texas puolestaan isännöi maaliskuun lopussa NASCARia. Las Vegasiin IndyCar ei ole palaamassa. Enkä sitten tiedä onko Atlantaa edes harkittu, sen verran vähän avopyöräperinteitä tuolla radalla on. Ja huhuissa pyörinyt Richmond ei taida olla realismia alkukeväässä.Onhan CoTA parempi kuin ei kisaa tuossa välissä, mutta aika valju rata se asfalttiturva-alueineen kuitenkin on verrattuna muuhun kalenteriin. Ja täyspitkä kierros olisi kiva. Vähän harmi, ettei Phoenixin tilalle tullut ovaalia. Ilmeisesti sopivaa ei sitten vain löytynyt. Nyt kalenterissa on 17 kisaa 16 eri radalla ja vain 5 ovaalia.
Kun tilastoja katsoo niin näyttäisi, että Atlantassa avopyöräiset ovat aina tulleet ja menneet, viimeksi IRL jätti paikan kauden 2001 jälkeen. Joten eipä taida sillä suunnalla kiinnostusta olla. Moottoriradoista taas Road Atlanta on avopyöräisille liian vaarallinen ja toisaalta muutokset mitä avopyöräsarjojen ajattaminen siellä vaatisi, eivät ole sen arvoisia. Ovaalikisoissa tosiaan täyteluokkien puute on ollut silmiinpistävää, esim. Phoenixissa tänä vuonna ajoivat vain USAC:n midget-autot, lukemani mukaan melko epätasaisessa lähdössä.Eipä tuohon vuodenaikaan oikein sopivaa ovaalia löydy. Homesteadia ilmeisestikin harkittiin, mutta se ei sitten toteutunut. Fontanalla on NASCAR-viikonloppu liian lähellä kuten myös Long Beachin IndyCar-viikonloppu samalla alueella. Texas puolestaan isännöi maaliskuun lopussa NASCARia. Las Vegasiin IndyCar ei ole palaamassa. Enkä sitten tiedä onko Atlantaa edes harkittu, sen verran vähän avopyöräperinteitä tuolla radalla on. Ja huhuissa pyörinyt Richmond ei taida olla realismia alkukeväässä.
Mielellään kyllä näkisi enemmän ovaaleja kalenterissa. Mutta sarja menee sinne, missä on varaa järjestämismaksuihin. Ja kun mutkaradoilla yleensä enemmän yleisöä, niin siellä myös halukkuutta enemmän järjestämismaksujen maksamiseen. Mutkaradoilla kuitenkin sikäli helpompi järjestää tapahtuma, että sinne on helpompi löytää täyteluokat.