2018 Verizon IndyCar Series

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
624
Sijainti
Lahti
Dixonille tulee kiinniotettavaa. Pistetilanne voi nyt tasoittua jonkun verran.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2187
Nyt näyttää Rossin kannalta TODELLA hyvältä.

Toki, on tässä vielä kisaa jäljellä.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
624
Sijainti
Lahti
Rossi ajaa kyllä hyvin ja pysyttelee pois vaikeuksista. Powerin kisa menee koko ajan huonompaan suuntaan. Kanttarin päältä ulos. Pääsee ilmeisesti kuitenkin vielä jatkamaan.

EDIT: Ei pääsekään. Ja nyt johtaa Newgarden, tosin push to pass -sekunteja on paljon vähemmän kuin Rossilla.
 
Viimeksi muokattu:

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
624
Sijainti
Lahti
Monen turva-autojakson jälkeen Sato selviytyi maaliin voittajana. Hunter-Reay toinen ja Bourdais kolmas. Dixon toi ekalla kierroksella pahasti lahonneen autonsa viidentenä maaliin. Rossi kahdeksas ja Newgarden kymmenes.

Pisteet ennen viimeistä kisaa:

Dixon 598
Rossi -29
Power -87
Newgarden -87
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Hienosti Sato piti RHR:n takanaan viimeiset kierrokset vaikka jälkimmäisellä oli push-to-passia reippaasti käyttämättä.

Kuvista päätellen yleisö oli myös löytänyt Portlandiin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
Johan oli tässä kilpailussa äksöniä, se jo kävi ilmi pienesetä koosteklipistä, jonka tubesta vilkasin. Hieno suoritus Satolta ja hyvä päätös tiimiltä pitää radalla Rossin stopin aikana. Tämä kisa kannattaa kokonaisena katsoa.

E:
Portland International Racewayn radalla ajettu kauden toiseksi viimeinen Indycar-kilpailu tarjosi rytinää ja yllätysvoittajan. Heti avauskierroksella Marco Andretti lensi James Hinchcliffen auton ylitse, kuten Fernando Alonso viikkoa aikaisemmin. Scott Dixon sai pidettyä auton käynnissä jatkaen matkaansa. 38. kierroksella hän tuli varikolle, mutta liian lujaa saaaden varikon läpiajorangaistuksen. Australian Will Powerilla meni päivä kahdesti pieleen. Ensi Penske-autosta hävisi tehot ja lopulta hän ajoi rengasvalliin viimeisessä kaarteessa.

Kun Zach Veach pyörähdys toi turva-auton radalle, kilpailu koki ratkaisunsa. Alexander Rossi ja Josef Newgarden kävivät varikolla Takuma Saton jatkaessa radalla. Santino Ferruccin keskeyttäessä heiluteltiin jälleen keltaisia ja Rossi teki uuden pysähdyksen. Varikkokäyntien myötä kärkikolmikossa olivat Sato, Ryan Hunter-Reay ja Sebastien Bourdais. Hunter-Reay ei löytänyt lopussa ohituspaikkaa, joten japanilainen sai juhlia uransa kolmatta Indycar-voittoaan Bourdais’m tullessa kolmanneksi. Viidenneksi ajanut Scott Dixon johtaa Rossia sarjassa 29 pisteen erolla ennen kauden päätöskilpailua, mikä ajetaan Sonomassa.
http://urheilunortti.omablogi.fi/2018/09/04/hamilton-korjasi-potin/
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
COTA varmaan jakaa mielipiteet täälläkin.

Hyvähän tuo on, että tuohonkin väliin saatiin kisa. Mutta vaikka moderniksi F1-radaksi hyvä onkin, niin ei tuo silti vedä vertoja sarjan muille radoille. Ruohoa ja hiekkaa kun COTA:n reunoille laittaisi ja tripla-neulansilmä ohitettaisiin, niin sitten jo hypettäisin rataa.

Mielenkiintoista nähdä myös yleisömäärät. IMSA ja WEC kuitenkin lähtivät COTA:lta heikkojen katsojalukujen takia. Hieman on sama riski kuin IndyCarin käyttämillä NASCAR-radoilla, että IndyCar jää radan kalenterissa isompien tapahtumien (F1 & MotoGP) varjoon. Pocono ja jossain määrin TMS kuitenkin vetävät ihan hyvin katsojia IndyCar kisalle, vaikka molemmilla kaksi NASCAR-viikonloppua. Toivottavasti COTA onnistuu markkinoimaan IndyCaria hyvin ja Austinin alueelta löytyisi fanipohjaa.

Harmillisia taukoja kalenterissa. Neljän viikon tauko Long Beachin ja Indyn rovaalin välillä. Parempi kuitenkin tuossa välissä kuin heti St. Peten jälkeen viime kausien tyyliin. Iowan siirto jätti heinäkuun alkuun 3 viikon tauon ja Mid-Ohion ja Poconon välinen tauko edelleen kalenterissa. Ja kun IMSA on Lagunassa kaksi viikkoa Portlandin Indy-kisan jälkeen, niin ennen päätöskisaa tulee taas yksi 3 viikon tauko.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
Mikähän on ollut ajatuksena COTA:n lisäämisessä, eikös TMS:n pitänyt blokata ko. kisa? Vai halutaanko suoraa vertailua F1:aten välillä. Voihan Indycar käyttää lyhyempää versiota, jossa leikataan takasuoralle 6. mutkan jälkeen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Hieman jopa yllätyin CoTa:n valinnasta. Toisaalta positiivista, että kalenteriaukko paikattiin eikä St. Peten jälkeen jäänyt ylipitkää taukoa. Long Beachiin asti onkin sopivan tiivistä, joten huhtikuun lopun aukosta en huolestuisi. Toisaalta, kuten edellisessä viestissä mainittiinkin, heinä, elo ja syyskuussa on jokaisessa kuun alkuun ajoittava kolmen viikon paussi.

Paras vaihtoehtohan se sarjan kannalta olisi, että Austinin kisa menestyisi, jotta syntyisi jonkunlaista jatkumoa. IMSA:n ja WEC:n menestymättömyyteen tietenkään ei ole yhtä syytä, mutta mielestäni kisat eivät koskaan olleet riittävän aikaisin keväällä tai riittävän myöhään syksyllä. Iltakisaksi muuttaminen kauden 2013 pannukakun jälkeen vähän auttoi asiaa, mutta se ei näemmä riittänyt.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mikähän on ollut ajatuksena COTA:n lisäämisessä, eikös TMS:n pitänyt blokata ko. kisa? Vai halutaanko suoraa vertailua F1:aten välillä. Voihan Indycar käyttää lyhyempää versiota, jossa leikataan takasuoralle 6. mutkan jälkeen.
Sopimus TMS:n kanssa oli katkolla tämän vuoden jälkeen. Uudessa sopimuksessa ei annettu TMS:lle yksinoikeutta IndyCarin isännöimiseen Texasissa ja vastaavasti TMS:n järjestämismaksua alennettiin.

Ainakin IndyCar on jo käyttänyt täyden radan kuvaa kalenterissaan, joten F1-layoutilla varmaankin ajetaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Ainakin IndyCar on jo käyttänyt täyden radan kuvaa kalenterissaan, joten F1-layoutilla varmaankin ajetaan.
Saisivat käyttää ihan F1-layoutia eikä lähteä vanhalle "ei suoraa kierrosaikavertailua"-linjalle. Grade 1-radalla kun ei muita syitä ole käyttää eri layoutia, toisin kuin Sonomassa jossa 9 ja 11-mutkien skippaaminen on ollut perusteltua.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Onhan CoTA parempi kuin ei kisaa tuossa välissä, mutta aika valju rata se asfalttiturva-alueineen kuitenkin on verrattuna muuhun kalenteriin. Ja täyspitkä kierros olisi kiva. Vähän harmi, ettei Phoenixin tilalle tullut ovaalia. Ilmeisesti sopivaa ei sitten vain löytynyt. Nyt kalenterissa on 17 kisaa 16 eri radalla ja vain 5 ovaalia.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Saisivat käyttää ihan F1-layoutia eikä lähteä vanhalle "ei suoraa kierrosaikavertailua"-linjalle. Grade 1-radalla kun ei muita syitä ole käyttää eri layoutia, toisin kuin Sonomassa jossa 9 ja 11-mutkien skippaaminen on ollut perusteltua.
Eipä COTA:lla oikein järkevää vaihtoehto F1-versiolle edes ole. V8 Supercars käytti aikoinaan lyhennettyä rataa, mutta se veisi takasuoran ohitusmahdollisuudet. Ja vaikka kierrosaikoja ei voisi verrata, niin keskinopeudessa IndyCar jäisi lyhennetyllä radalla vielä pahemmin F1:n jalkoihin.

Onhan CoTA parempi kuin ei kisaa tuossa välissä, mutta aika valju rata se asfalttiturva-alueineen kuitenkin on verrattuna muuhun kalenteriin. Ja täyspitkä kierros olisi kiva. Vähän harmi, ettei Phoenixin tilalle tullut ovaalia. Ilmeisesti sopivaa ei sitten vain löytynyt. Nyt kalenterissa on 17 kisaa 16 eri radalla ja vain 5 ovaalia.
Eipä tuohon vuodenaikaan oikein sopivaa ovaalia löydy. Homesteadia ilmeisestikin harkittiin, mutta se ei sitten toteutunut. Fontanalla on NASCAR-viikonloppu liian lähellä kuten myös Long Beachin IndyCar-viikonloppu samalla alueella. Texas puolestaan isännöi maaliskuun lopussa NASCARia. Las Vegasiin IndyCar ei ole palaamassa. Enkä sitten tiedä onko Atlantaa edes harkittu, sen verran vähän avopyöräperinteitä tuolla radalla on. Ja huhuissa pyörinyt Richmond ei taida olla realismia alkukeväässä.

Mielellään kyllä näkisi enemmän ovaaleja kalenterissa. Mutta sarja menee sinne, missä on varaa järjestämismaksuihin. Ja kun mutkaradoilla yleensä enemmän yleisöä, niin siellä myös halukkuutta enemmän järjestämismaksujen maksamiseen. Mutkaradoilla kuitenkin sikäli helpompi järjestää tapahtuma, että sinne on helpompi löytää täyteluokat.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Eipä tuohon vuodenaikaan oikein sopivaa ovaalia löydy. Homesteadia ilmeisestikin harkittiin, mutta se ei sitten toteutunut. Fontanalla on NASCAR-viikonloppu liian lähellä kuten myös Long Beachin IndyCar-viikonloppu samalla alueella. Texas puolestaan isännöi maaliskuun lopussa NASCARia. Las Vegasiin IndyCar ei ole palaamassa. Enkä sitten tiedä onko Atlantaa edes harkittu, sen verran vähän avopyöräperinteitä tuolla radalla on. Ja huhuissa pyörinyt Richmond ei taida olla realismia alkukeväässä.

Mielellään kyllä näkisi enemmän ovaaleja kalenterissa. Mutta sarja menee sinne, missä on varaa järjestämismaksuihin. Ja kun mutkaradoilla yleensä enemmän yleisöä, niin siellä myös halukkuutta enemmän järjestämismaksujen maksamiseen. Mutkaradoilla kuitenkin sikäli helpompi järjestää tapahtuma, että sinne on helpompi löytää täyteluokat.
Kun tilastoja katsoo niin näyttäisi, että Atlantassa avopyöräiset ovat aina tulleet ja menneet, viimeksi IRL jätti paikan kauden 2001 jälkeen. Joten eipä taida sillä suunnalla kiinnostusta olla. Moottoriradoista taas Road Atlanta on avopyöräisille liian vaarallinen ja toisaalta muutokset mitä avopyöräsarjojen ajattaminen siellä vaatisi, eivät ole sen arvoisia. Ovaalikisoissa tosiaan täyteluokkien puute on ollut silmiinpistävää, esim. Phoenixissa tänä vuonna ajoivat vain USAC:n midget-autot, lukemani mukaan melko epätasaisessa lähdössä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Alonso testaa Andrettin autoa tänään Barberissa. Tämä on ilmeisesti ollut tiedossa jo pari kuukautta, joten siitä ei voi päätellä mitään tulevaisuudesta ja sopimuksesta.

https://www.speedcafe.com/2018/09/02/alonso-everything-decided-before-indycar-test/

“But my decision for next year will not be based on Wednesday. On Thursday I won’t have a clearer picture. More or less I have everything decided in my head.”

Epävirallisempi testi niin tuskin on mitään streamiä tulossa.
 

verstappeni

Active member
Liittynyt
10.7.2018
Viestit
41
valaiskaa tyhmää mutta mistä lähtien elisa Viihde on näyttänyt indycaria? selailin tänään tallenne arkistoa ja portlandin kilpailu löytyi sieltä ja vielä suomalaisella selostuksella :eek!:
 
Ylös