2018 Verizon IndyCar Series

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Auto on turvallisempi, mutta samaan aikaan nuo verkot on mallia "kanaverkko" tolppineen...
Puhumattakaan nyt verkon korjauksesta. Lienee jonkun Pennsylvanialaisen maajussin lampolasta lainattua tavaraa



Varmaankin nuo verkot ovat seuraava kehityksen kohde. Irtorenkaat nuo pysäyttävät, ilmalentoon lähteneelle autolle nuo ovat kuin munaleikkuri.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
TMS teki odotetusti jatkosopimuksen sarjan kanssa, joten radalla ajetaan ainakin vuoteen 2022 asti. Kaipa kalenteriin sitten yksi tuollainen 1,5-mailinenkin mahtuu.

Wickensistä ei ole pariin päivään julkaistu uusia tietoja, mutta voinee pitää varmana, että mies ei ainakaan täksi kaudeksi ehdi ajokuntoon. Selkärankavamma on jo operoitu, vamman vakavuudesta ei ole pystytty vielä sanomaan mitään. Luultavasti myös raajojen murtumia joudutaan jossain vaiheessa leikkaamaan. Toivotaan Wickensille toipumista täyteen kuntoon.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Sateisen sään vuoksi Gatewayn aika-ajot peruttiin ja lähtöjärjestys muodotetaan pistetilanteen mukaan. Scott Dixon lähtee tänään ajettavaan kilpailuun paalulta.

Viimeiset harjoitukset:

 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Tuo kisa ajetaan ilmeisesti kolmen jälkeen aamuyöstä, jos katselin oikein indycarin sivuilta. Kiinnostava asetelma tosiaan, että kaikki kovimmat mestaruustaistelijat ovat kärjessä.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Kovasti tuntuu Dixon, Power ja Rossi lähtevän karkumatkalle muista.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Power onnistui ohittamaan Dixonin radalla ja myös pitämään kärkipaikan turva-autotilanteen jälkeen voittoon asti, vaikka Rossi yritti toistaa parin vuoden takaisen Indy 500 -temppunsa jättämällä viimeisen varikkokäynnin väliin. Tällä kertaa se riitti vain toiseksi. Dixon oli kolmas.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Gatewayn kilpailun tulokset. Jenkeillä on tapana pitää ne epävirallisina julkistamisen aikaan.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Felipe Massa haukkui Twitterissä Indycar-turvallisuuden.

Ex-Formula 1 driver Felipe Massa has hit out at IndyCar safety levels following recent major incidents in both single-seater series.
Massa was one of several drivers to speak positively on social media about F1's introduction of the halo following its role in the crash between Fernando Alonso and Charles Leclerc at the start of the Belgian GP.

However, he was also critical of IndyCar on his Twitter account, making reference to Robert Wickens's recent accident that left the Schmidt Peterson Motorsports driver requiring surgery after breaking both his legs, his right arm and injuring his spine.

"When you see all the accidents that happen in F1 and IndyCar in the last years, we can say that F1 is always trying to improve with halo, track changes, virtual safety car, etc to improve safety, and IndyCar is not doing much," he said.

"It's unbelievable to see a circuit like Pocono with an average speed of around 360kmh and you see the walls lower like that, with the fences, it's so, so dangerous for the safety.

"Sorry to say that, but they need to look [at it] for the safety of the drivers."

Rahal Letterman Lanigan Racing's Graham Rahal hit back at Massa's comments on Twitter, stating "it's easier to do things when your budget is hundreds of millions a year, [with a] new chassis every year built in-house".

"Let's also not forget the huge impact that IndyCar and our doctors such as [safety consultant] Doctor Terry Trammel have had on F1. In fact, last I checked, when many of them get injured they still come to the USA to see Doctor Trammel.

"IndyCar has done a hell of a lot for international motorsports safety."

Rahal also reiterated the halo's incompatibility with IndyCar.

All tracks on the IndyCar calendar must meet the standards of the Automobile Competition Committee for the United States, a domestic authority for the FIA, before it can be raced on. However, SPM team co-owner Sam Schmidt was critical of oval safety standards following Wickens's crash.

While F1 introduced the halo for 2019, IndyCar has been working on its own cockpit protection system in the windscreen.

The device is currently undergoing ballistic testing after both Scott Dixon and Josef Newgarden gave positive impressions of the device during its running.

IndyCar has continued to avoid putting a set date for its implementation.

The series's 2018 car also came with significant safety upgrades, including the removal of the rear-wheel guards as part of a desire to remove the possibility of sizable debris coming loose.

IndyCar has ruled out introducing F1's halo system because it would impair visibility on ovals and the series works closely with the FIA in various committees in regards to safety.

Motorsport.com put Massa's comments to IndyCar, who chose not to comment.
https://www.motorsport.com/indycar/news/massa-slams-indycar-safety-standards/3166442/?nrt=86

Helppo se on sanoa, kun ei ole ovaaleilla ajanut ja on itse joutunut pahaan onnettomuuteen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Turva-alueiden puute on ovaalien ominainen vaara, mutta sille ei voi tehdä juurikaan mitään. Jos ovaaliradat olisi keksitty 2000-luvulla, niin silloin varmaankin olisi turva-alueet road coursejen tyyliin. Mutta kun katsomot reunustavat rataa, niin eipä ovaaleille turva-alueita saa tehtyä. Tuskin mikään ratayhtiö rupeaisi purkamaan katsomoitaan turva-alueiden tieltä.

Ovaaleilla kyse onkin lähinnä riskien minimoimisesta. SAFER-kaide on jo tehnyt törmäyksistä pehmeämpiä, kun taas HANS suojaa kuskin niskaa. IndyCar ja Dallara ovat tehneet DW12:sta niin turvallisen kuin avopyöräinen, avo-ohjaamoinen auto voi olla. Verkkoaidat ovat varmaankin suurin turvallisuusuhka, mutta vielä ei ole tarjolla parempaa vaihtoehtoa, ainakaan sellaista, johon ratayhtiöillä olisi varaa. Toki, SAFER-kaide voisi olla korkeampi kaarteissa, joissa ei ole katsomoita. Mutta esim. Indianapolisissa sellaisia kaarteita ei ole ja korkeampi SAFER-kaide blokkaisi näkymät katsomosta.

Yksi tekijä on myös, millaista kilvanajoa ovaaleilla nähdään. Pack racingistä on haluttu päästä eroon, jotta kolari ei veisi montaa autoa mukaan. Siinä IndyCar näyttää myös onnistuneen uudella aero kitillään, vaikkakaan se ei ole ihan toivotunlaista kilvanajoa ohitusten suhteen tarjonnut.

Avopyöräisissä ja avo-ohjaamoisissa autoissa on toki myös omat riskinsä. 2012-17 käytössä ollut takapuskuri ei estänyt ilmalentoja peräänajoissa, esimerkkinä Dixonin kolari Howardin kanssa. Takapuskuri oli lähinnä lisää romua radalle kolarin sattuessa. Ehkä jos myös etupyörät olisivat suljetut, auto ei pääsisi niin helposti kiipeämään toisen auton päälle ja käyttämään sitä ramppina. Mutta pyörien sulkemisessa jo puhuttaisiin siitä, mikä tekee autosta Indy-auton.

Avo-ohjaamo on sitten toinen riskitekijä. Halo ei sovellu IndyCariin ovaalien kallistuksen vuoksi. Ja vaikka halo suojaakin päätä esim. lentävän auton osumalta, niin pienemmät kappaleet mahtuvat kuitenkin sen välistä. Tällaisia onnettomuuksia sattuu kuitenkin enemmän, ja tähän IndyCarin suunnittelema tuulilasi on toimivampi ratkaisu. Parhaan suojan antaisi toki täysin suljettu ohjaamo, mutta sitten tarvittaisiin radikaalimpia muutoksia auton suunnitteluun, jotta siihen saataisiin prototyyppien tyyliin sivulle ovi. Ylöspäin aukeava ohjaamo kun estäisi poistumisen ylösalaisin olevasta autosta.

Itse kyllä luotan siihen, että IndyCar tekee parhaansa riskien minimoimiseksi. Ovaalit ovat toki vaarallisempia kuin road courset, mutta IndyCaria on vaikea kuvitella ilman ovaaleja, ihan jo 500:n takia. Ja tietysti IndyCarin road courseilla ei olla turva-alueiden asfaltoinnin kanssa menty niin pitkälle kuin F1:ssä. Mutta radoissa onkin yksi IndyCarin hienouksista. Radoista tehdään niin turvallisia kuin mahdollista niiden menettämättä haastavuuttaan. Hiekkaeste tai muuri kuitenkin asettaa radalle fyysisen rajan, jota ei voi F1:n tyyliin huoletta ylittää.

Toki on kuskeja ja katsojia, joiden mielestä IndyCar on liian vaarallista. Vakavat onnettomuudet eivät koskaan ole hyvää PR:ää lajille. Toisaalta ratojen haastavuus on yksi IndyCarin vetonauloista ja haastavuus ja vaarallisuus kulkevat jossain määrin käsi kädessä. Ja tuskinpa Fernando Alonson tasoinen kuski haluaisi kisata Indyssä, jos kokisi sen liian vaaralliseksi.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Erittäin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan. Niin kauan kuin (isoilla) ovaaleilla ajetaan, on riski olemassa. Indycar superspeedwaylla on varmaankin vaarallisin korkeatasoisen autourheilun muoto. Siitä huolimatta ovaaleita on vaikea lähteä poistamaan lajista, sillä ne ovat jo nimenkin mukaan olennainen osa Indycaria. SAFER-muurin korotus tai jokin uusi keksintö verkkoaidan tilalle parantaisi turvallisuutta huomattavasti, mutta vauhtien ollessa päälle 350 kilometriä tunnissa on lajista mahdotonta tehdä täysin turvallista. Kuskit varmasti hyväksyvät ammattinsa riskit, mutta superspeedway-tyyppisillä radoilla ajetaan sen verran vähän, että suuri osa kuljettajista on oikeastaan varsin kokemattomia tässä kilpailumuodossa. Sekin on mielestäni osaltaan riskitekijä.

Ainakin itselleni iso osa Indycarin viehätystä on se, että sarjan moottoriratoja ei ole muutettu asfalttiparkkipaikoiksi. Tästä huolimatta vakavia onnettomuuksia tapahtuu moottoriradoilla varsin harvoin, katuradoilla riskit ovat suuremmat. Samasta syystä en haluaisi sarjakisaa COTA:lle, samanlaisia ratoja saa katsella kyllästymiseen asti F1:ssä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
IndyCarin turvallisuudesta pitää nostaa se, että onnettomuustapauksissa jälkihoito on ihan ensiluokkaista, kun lääkärit ovat todella nopeasti paikalla. Hyvä verrata esimerkiksi Ralf Schumacherin onnettomuuteen Indianapolisissa 2004 tai vaikkapa Bianchin kohtalokkaaseen kolariin, jossa lääkintäauto lähti varikolta siinä vaiheessa kun onnettomuudesta oli kulunut minuutti.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kuskit varmasti hyväksyvät ammattinsa riskit, mutta superspeedway-tyyppisillä radoilla ajetaan sen verran vähän, että suuri osa kuljettajista on oikeastaan varsin kokemattomia tässä kilpailumuodossa. Sekin on mielestäni osaltaan riskitekijä.
Tuo on hyvä pointti. Tuo Wickensin onnettomuus saattoi jossain määrin johtua juuri tuosta. Poconon 2-mutkassa kun yleensä ei mennä kaksi rinnan, niin rookie-Wickens sisäpuolella tuli varmaankin RHR:lle yllätyksenä.

Ja Chip Ganassihan on vähän arvostellut viime vuoden jälkeen joidenkin Indy 500:ssa mukana olevien kuskien tasoa. Viime vuonnahan Ganassi-kuski Dixonin ilmalentoon Indyssä johtanut tapahtumasarja sai alkunsa, kun Jay Howard oli 1-mutkassa ajolinjalta sivussa RHR:n ohittaessa kierroksella ja siitä Howard meni sitten muuriin ja kimposi Dixonin ajolinjalle. Howardilla toki oli superspeedway-kokemusta, mutta ei ollut vuosiin ajanut IndyCarissa ennen viime vuoden 500:aa.

IndyCarin turvallisuudesta pitää nostaa se, että onnettomuustapauksissa jälkihoito on ihan ensiluokkaista, kun lääkärit ovat todella nopeasti paikalla. Hyvä verrata esimerkiksi Ralf Schumacherin onnettomuuteen Indianapolisissa 2004 tai vaikkapa Bianchin kohtalokkaaseen kolariin, jossa lääkintäauto lähti varikolta siinä vaiheessa kun onnettomuudesta oli kulunut minuutti.
Tuo on myös hyvä muistaa. IndyCarilla on kenties kaikista sarjoista paras ensihoito, mikä pelasti esim. Hinchcliffen Indyn harjoituksissa 2015.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Wickensin tilasta on taas uutta päivitystä. Kanadalaiskuski on siirretty Indianapolisiin sairaalaan jatkamaan toipumistaan. Alaraajoihin on vielä operaatioita tulossa.

https://racer.com/2018/08/31/wickens-transferred-to-methodist-hospital-in-indianapolis/

Hieman huolestuttaa, että selkäydinvamman laadusta ei ole annettu lisätietoja. Toivottavasti Robert pystyy vielä elämään ainakin normaalia elämää ilman liikuntarajoitteita, jos ei enää IndyCariin voi palata.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuo on hyvä pointti. Tuo Wickensin onnettomuus saattoi jossain määrin johtua juuri tuosta. Poconon 2-mutkassa kun yleensä ei mennä kaksi rinnan, niin rookie-Wickens sisäpuolella tuli varmaankin RHR:lle yllätyksenä.

Ja Chip Ganassihan on vähän arvostellut viime vuoden jälkeen joidenkin Indy 500:ssa mukana olevien kuskien tasoa. Viime vuonnahan Ganassi-kuski Dixonin ilmalentoon Indyssä johtanut tapahtumasarja sai alkunsa, kun Jay Howard oli 1-mutkassa ajolinjalta sivussa RHR:n ohittaessa kierroksella ja siitä Howard meni sitten muuriin ja kimposi Dixonin ajolinjalle. Howardilla toki oli superspeedway-kokemusta, mutta ei ollut vuosiin ajanut IndyCarissa ennen viime vuoden 500:aa.
Jep, taisi lähetyksessäkin joku jo mainita, että Wickensin liike juuri tuohon mutkaan oli aika lailla tarpeeton kun kyseessä oli vieläpä ensimmäinen varsinainen kierros 500 mailin kisassa. Oppirahat menivät nyt poikkeuksellisen kalliisti maksuun. Selkäydinvamman laadustakaan ei tosiaan ole tiedotettu mitään. Edellinen virallinen tieto viime viikolta oli, että vammaa ei vielä pystytty kunnolla määrittelemään. Toivottavasti Wickens pystyy vielä liikkumaan normaalisti.

Wickensin sekä Dixonin ja Howardin tapauksissa oli vähän samaa vibaa sikäli, että ne tapahtuivat "samanlaisissa" mutkissa. Poconon kakkosmutkahan on muotoiltu Indyn kaarteiden mukaan. Molemmissa tapauksissa mutkassa on vain yksi kunnollinen ajolinja, jolta pois ajautuminen tuottaa yleensä vaikeuksia.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
https://racer.com/2018/08/31/indycar-growth-could-push-facility-limits/

Aika harmittavaa jos rata-fasiliteettien puutteellisuuden takia joudutaan jatkossa rajoittamaan osallistujamääriä. Yleensä kuitenkin katsojien ja kisan mielenkiinnon kannalta on tärkeää että lähtögridi olisi mahdollisimman suuri. Olettaisin että haasteet olisi mahdollista ratkaista jos sitä todella haluttaisiin. Toivottavasti ainakaan karsintoihin ei lähdetä, se on nykypäivän taloudellisilla panostuksilla täysin kohtuutonta. Siksi on myös vaikea ymmärtää Xfinityn päätöstä pienentää ensi vuodeksi gridi 40 > 38.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
https://racer.com/2018/08/31/indycar-growth-could-push-facility-limits/

Aika harmittavaa jos rata-fasiliteettien puutteellisuuden takia joudutaan jatkossa rajoittamaan osallistujamääriä. Yleensä kuitenkin katsojien ja kisan mielenkiinnon kannalta on tärkeää että lähtögridi olisi mahdollisimman suuri. Olettaisin että haasteet olisi mahdollista ratkaista jos sitä todella haluttaisiin. Toivottavasti ainakaan karsintoihin ei lähdetä, se on nykypäivän taloudellisilla panostuksilla täysin kohtuutonta. Siksi on myös vaikea ymmärtää Xfinityn päätöstä pienentää ensi vuodeksi gridi 40 > 38.
Karsiutumisen pelko toisaalta rajaa gridin kokoa. 500:ssakin mentiin välillä useampi vuosi 33:lla autolla aika-ajossa, kun karsiutumisen pelko piti mahdollisen 34:nnen auton ulkona. Tänä vuonna toki oli 35 autoa aika-ajossa ja ensi vuonna ehkä enemmänkin. Kaipa siitä voi päätellä, että sarjalla menee ihan hyvin, kun karsiutumisen pelko ei estä talleja tuomasta autoja, vaikka 33 olisi jo ilmoittautunut.

Muidenkin kisojen kohdalla varmaankin nähtäisiin samanlainen mekanismi. Kun gridi on jo täynnä, niin karsiutumisen pelossa ei kukaan sen jälkeen uskalla enää tuoda yhtä autoa lisää.

Toki 500:n aikoihin puhuttiin, pitäisikö täyden kauden autoille taata paikka kisaan ja vain osa-aikaiset autot karsisivat (tai kaikki päästettäisiin mukaan, kun varikolla tilaa on). Tuota en kuitenkaan toivo nähtävän. Karsiutuminen on toki taloudellinen takaisku, mutta täyden kauden tallin luulisi kestävän sen paremmin kuin osa-aikaisen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Portland, 2. harjoitukset.

1. Power
2. Andretti
3. Ferrucci
4. Dickens
5. Harvey

Sebastien Bourdais oli 1. harjoitusten nopein. Bourdais aika oli 57.397 ja hän rikkoi Justin Wilsonin rataennätyksen vuodelta 2005.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Portland, Fast 6:

1. Power
2. Newgarden
3. Rossi
4. Bourdais
5. Hunter-Reay
5. Veach
 
Ylös