Turva-alueiden puute on ovaalien ominainen vaara, mutta sille ei voi tehdä juurikaan mitään. Jos ovaaliradat olisi keksitty 2000-luvulla, niin silloin varmaankin olisi turva-alueet road coursejen tyyliin. Mutta kun katsomot reunustavat rataa, niin eipä ovaaleille turva-alueita saa tehtyä. Tuskin mikään ratayhtiö rupeaisi purkamaan katsomoitaan turva-alueiden tieltä.
Ovaaleilla kyse onkin lähinnä riskien minimoimisesta. SAFER-kaide on jo tehnyt törmäyksistä pehmeämpiä, kun taas HANS suojaa kuskin niskaa. IndyCar ja Dallara ovat tehneet DW12:sta niin turvallisen kuin avopyöräinen, avo-ohjaamoinen auto voi olla. Verkkoaidat ovat varmaankin suurin turvallisuusuhka, mutta vielä ei ole tarjolla parempaa vaihtoehtoa, ainakaan sellaista, johon ratayhtiöillä olisi varaa. Toki, SAFER-kaide voisi olla korkeampi kaarteissa, joissa ei ole katsomoita. Mutta esim. Indianapolisissa sellaisia kaarteita ei ole ja korkeampi SAFER-kaide blokkaisi näkymät katsomosta.
Yksi tekijä on myös, millaista kilvanajoa ovaaleilla nähdään. Pack racingistä on haluttu päästä eroon, jotta kolari ei veisi montaa autoa mukaan. Siinä IndyCar näyttää myös onnistuneen uudella aero kitillään, vaikkakaan se ei ole ihan toivotunlaista kilvanajoa ohitusten suhteen tarjonnut.
Avopyöräisissä ja avo-ohjaamoisissa autoissa on toki myös omat riskinsä. 2012-17 käytössä ollut takapuskuri ei estänyt ilmalentoja peräänajoissa, esimerkkinä Dixonin kolari Howardin kanssa. Takapuskuri oli lähinnä lisää romua radalle kolarin sattuessa. Ehkä jos myös etupyörät olisivat suljetut, auto ei pääsisi niin helposti kiipeämään toisen auton päälle ja käyttämään sitä ramppina. Mutta pyörien sulkemisessa jo puhuttaisiin siitä, mikä tekee autosta Indy-auton.
Avo-ohjaamo on sitten toinen riskitekijä. Halo ei sovellu IndyCariin ovaalien kallistuksen vuoksi. Ja vaikka halo suojaakin päätä esim. lentävän auton osumalta, niin pienemmät kappaleet mahtuvat kuitenkin sen välistä. Tällaisia onnettomuuksia sattuu kuitenkin enemmän, ja tähän IndyCarin suunnittelema tuulilasi on toimivampi ratkaisu. Parhaan suojan antaisi toki täysin suljettu ohjaamo, mutta sitten tarvittaisiin radikaalimpia muutoksia auton suunnitteluun, jotta siihen saataisiin prototyyppien tyyliin sivulle ovi. Ylöspäin aukeava ohjaamo kun estäisi poistumisen ylösalaisin olevasta autosta.
Itse kyllä luotan siihen, että IndyCar tekee parhaansa riskien minimoimiseksi. Ovaalit ovat toki vaarallisempia kuin road courset, mutta IndyCaria on vaikea kuvitella ilman ovaaleja, ihan jo 500:n takia. Ja tietysti IndyCarin road courseilla ei olla turva-alueiden asfaltoinnin kanssa menty niin pitkälle kuin F1:ssä. Mutta radoissa onkin yksi IndyCarin hienouksista. Radoista tehdään niin turvallisia kuin mahdollista niiden menettämättä haastavuuttaan. Hiekkaeste tai muuri kuitenkin asettaa radalle fyysisen rajan, jota ei voi F1:n tyyliin huoletta ylittää.
Toki on kuskeja ja katsojia, joiden mielestä IndyCar on liian vaarallista. Vakavat onnettomuudet eivät koskaan ole hyvää PR:ää lajille. Toisaalta ratojen haastavuus on yksi IndyCarin vetonauloista ja haastavuus ja vaarallisuus kulkevat jossain määrin käsi kädessä. Ja tuskinpa Fernando Alonson tasoinen kuski haluaisi kisata Indyssä, jos kokisi sen liian vaaralliseksi.