Kuuluu kuitenkin osaksi tämänkin vuoden tapahtumia joten laitan sen tänne.
Bernard Boyer tosiaan jo muutaman päivän mittaisten ranskankielisten lehtien huhujen jälkeen on vahvistettu pois lähteneeksi keskuudestamme 83 vuoden ikäisenä. Neljän päivän kuluttua menehtymisen täydestä varmistumisesta mies olisi täyttänyt 84 vuotta.
Alustavasti tosin Bernard Boyer oli lähtenyt kaksikin päivää sitten jo, mutta tuolloin se tieto useissa lehdissä useimmiten tyrmättiin joten siksikin pidättäydyin kommentoimasta asiaa tällä foorumilla ennen kuin sain ranskankielisiltä tuttaviltani asiaan varmuudella vahvistuksen.
Monsieur Boyer tosiaan oli Jackie Stewartin Kisainsinööri vuonna 1969 Sterwartin voittaessa uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden Matralle tai joissakin lähteissä jo tuolloin Tyrrell-Matralle koska Ken Tyrrell pyöritti jo tuolloin tallia vaikka varsinaisesti Tyrrell aloitti oman todellisen tallinsa kanssa vuotta myöhemmin.
Monsieur Boyer oli uransa aikana myöhemmin myös Johtava Kisainsinööri ja Insinööripäällikkö Matralla sen tallin osalta sen ollessa formuloissa ja myöhemmin myös vain Matran sponsoroimissa muissa talleissa kehitysyhteistyön koordinaattorina juurikin insinööripuolella. Toimi vielä Ligierinkin menestysaikaankin konsulttina. Muissa eri talleissa piipahtavana insinöörinä ollessaan hän ehti olla maksua vastaan värvätty pestausinsinööri niin Gerard Larrousselle nimenomaan Monsieur Larroussen omalla F1-uralla ajajana kuin myös Graham Hillille muutamassa eri Ranskan Grand Prixissä Hillin uran ehtoopuolella 1970-luvulla. Myös Henri Pescarolon pestausinsinöörinä Boyer ehti olla.
Monsieur Boyer oli myös melko loistava autonsuunnittelija tai ainakin loistava suunnittelutyön avustaja nimenomaan työskentelemänsä tallin Pääsuunnittelijan palkkalistoilla. Toki Monsieur Boyerilla oli puutteensa, mutta melko karkeaan tuon ajan insinöörin oppiasemaan nähden onnistui hyvin myös suunnittelijanakin.
Monsieur Boyerilla oli tietenkin myös omaa kilpa-autoilutaustaa, mutta haaveista F1:ssä ei tullut totta eikä oikein lähellä F1:siäkään olleissa luokissa siksi kun mies tuntui vain niin kerta kaikkiaan olevan parempi nimenomaan enemmän kilpa-auton ulkopuolella kuin itse kilpa-autolla ajaessaan. Kenties mies oli ajouransa aikana jotenkin sellainen liian pilkuntarkka tai ei vain jotenkin kelvannut tuon ajan tallipäälliköille samalla tavalla kuin mitä kuitenkin monet muut kelpasivat. Liian tasainen luonne tai jotain sinne päin. Niin ainakin monet tallipäällikköt tuolloin sanoivat kun palkkauksesta olisi tullut kyse.
Parhaimmillaan Monsieur Boyer oli Formula Junioreissa Lotus 18-automallin ratin takana EdGer-tallissa missä tallikaverina ajoi Henri Grandsire. Myös Urheiluautot ja Le Mans oli miehelle sopiva kilpa-autoluokka uran aikana ajajana kuin sen jälkeenkin.
Ura sitten insinöörinä tai suunnittelijana kilpa-autoilun puolella olisi voinut ranskalaisissa F1-talleissa eli myöhemmin Matran jälkeen Renaultilla ja Ligierillä Matra-vuosina isommassa roolissa kehittyä vaikka Pääsuunnittelijaksi asti tai vaikka miten isoon asemaan saakka ilman Matran pomojen haluja järjestää Monsieur Boyerille paikkaa korvaukseksi irtisanomisestaan ja nimellisen, pääsääntöisen konsulttiaseman sijaan nimenomaan Ranskan Armeijan Aseidenohjausjärjestelmien ja myös sittemmin 1970-luvun ja 1980-luvun nuorison paheksumissa ydinasekehittelyohjausjärjestelmien parissa.
Kaikkiaan hieno ja melko vaatimaton mies jolla oli lahjoja niin insinöörityössä kuin myös suunnittelijanakin joskin siinä jälkimmäisessä vain kovan työn kautta ja sellaisena ehkä enemmänkin Varapääsuunnittelijan aseman omaavana huipputyöntekijänä kuin itse Pääsuunnittelijana se asemapaikka olisi ollut taattu. Osasi myös taustoittaa eläkkeellä ollessaan paljon ranskalaista kilpa-autoilumaailmaa ja ajattelutapaa juurikin nimenomaan kulissien takaa tekniikan asiantuntijana koska kyllä senkin ymmärrys nyky-Ranskassa tuntuu olevan sielläkin vähän hakusessa mitä tuota on tullut seurattua.
Sittemmin sai CAP:n arvonimen insinöörialalla ja oli eläkkeellä ollessaan usein seuraamassa vanhoilla päivillään Paul Ricardin ja Magny-Coursin F1-kisoja tai mitä tahansa noilla radoilla ajettua muutakin kilpa-autosarjaa.
Vuoden 2008 jälkeen tosin Monsieur Boyer vetäytyi melkein kokonaan muusta kuin Ranskan julkisuudesta lähinnä ikänsä ja terveydentilansa vuoksi. Tosin ihan loppuvuosina eli vuosina 2015-2016 vetäytyi Ranskan julkisuudestakin. Jo aiemmin huono terveydentila huonontui selvästi viime vuoden puolella ja se sitten johti hänen poismenoonsa ennen pitkää.
Lepää rauhassa Monsieur Boyer.:frown: