F1-Uutisia 2018

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Lisää DRS-soopaa kun ei muka muuten vaan ohituksia aikaan voi saada.

Ja sitten nuo action lapit... Ihan kuin siellä ei jo pikku uusintapätkiä olisi. Ei taida olla mitään tolkkua katsella livelähetyksen aikana jotain kolmen minuutin koostetta siitä mitä on jo nähnyt. Sitten saa katsella uusintoja siltä ajalta, jos vaikka jotain oikeasti radalla sattuisi uusinnan aikana tapahtumaan.

Ei kiitos.

t:vanha jäärä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15498
Kuuluu kuitenkin osaksi tämänkin vuoden tapahtumia joten laitan sen tänne.

Bernard Boyer tosiaan jo muutaman päivän mittaisten ranskankielisten lehtien huhujen jälkeen on vahvistettu pois lähteneeksi keskuudestamme 83 vuoden ikäisenä. Neljän päivän kuluttua menehtymisen täydestä varmistumisesta mies olisi täyttänyt 84 vuotta.:(

Alustavasti tosin Bernard Boyer oli lähtenyt kaksikin päivää sitten jo, mutta tuolloin se tieto useissa lehdissä useimmiten tyrmättiin joten siksikin pidättäydyin kommentoimasta asiaa tällä foorumilla ennen kuin sain ranskankielisiltä tuttaviltani asiaan varmuudella vahvistuksen.

Monsieur Boyer tosiaan oli Jackie Stewartin Kisainsinööri vuonna 1969 Sterwartin voittaessa uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden Matralle tai joissakin lähteissä jo tuolloin Tyrrell-Matralle koska Ken Tyrrell pyöritti jo tuolloin tallia vaikka varsinaisesti Tyrrell aloitti oman todellisen tallinsa kanssa vuotta myöhemmin.

Monsieur Boyer oli uransa aikana myöhemmin myös Johtava Kisainsinööri ja Insinööripäällikkö Matralla sen tallin osalta sen ollessa formuloissa ja myöhemmin myös vain Matran sponsoroimissa muissa talleissa kehitysyhteistyön koordinaattorina juurikin insinööripuolella. Toimi vielä Ligierinkin menestysaikaankin konsulttina. Muissa eri talleissa piipahtavana insinöörinä ollessaan hän ehti olla maksua vastaan värvätty pestausinsinööri niin Gerard Larrousselle nimenomaan Monsieur Larroussen omalla F1-uralla ajajana kuin myös Graham Hillille muutamassa eri Ranskan Grand Prixissä Hillin uran ehtoopuolella 1970-luvulla. Myös Henri Pescarolon pestausinsinöörinä Boyer ehti olla.

Monsieur Boyer oli myös melko loistava autonsuunnittelija tai ainakin loistava suunnittelutyön avustaja nimenomaan työskentelemänsä tallin Pääsuunnittelijan palkkalistoilla. Toki Monsieur Boyerilla oli puutteensa, mutta melko karkeaan tuon ajan insinöörin oppiasemaan nähden onnistui hyvin myös suunnittelijanakin.

Monsieur Boyerilla oli tietenkin myös omaa kilpa-autoilutaustaa, mutta haaveista F1:ssä ei tullut totta eikä oikein lähellä F1:siäkään olleissa luokissa siksi kun mies tuntui vain niin kerta kaikkiaan olevan parempi nimenomaan enemmän kilpa-auton ulkopuolella kuin itse kilpa-autolla ajaessaan. Kenties mies oli ajouransa aikana jotenkin sellainen liian pilkuntarkka tai ei vain jotenkin kelvannut tuon ajan tallipäälliköille samalla tavalla kuin mitä kuitenkin monet muut kelpasivat. Liian tasainen luonne tai jotain sinne päin. Niin ainakin monet tallipäällikköt tuolloin sanoivat kun palkkauksesta olisi tullut kyse.

Parhaimmillaan Monsieur Boyer oli Formula Junioreissa Lotus 18-automallin ratin takana EdGer-tallissa missä tallikaverina ajoi Henri Grandsire. Myös Urheiluautot ja Le Mans oli miehelle sopiva kilpa-autoluokka uran aikana ajajana kuin sen jälkeenkin.

Ura sitten insinöörinä tai suunnittelijana kilpa-autoilun puolella olisi voinut ranskalaisissa F1-talleissa eli myöhemmin Matran jälkeen Renaultilla ja Ligierillä Matra-vuosina isommassa roolissa kehittyä vaikka Pääsuunnittelijaksi asti tai vaikka miten isoon asemaan saakka ilman Matran pomojen haluja järjestää Monsieur Boyerille paikkaa korvaukseksi irtisanomisestaan ja nimellisen, pääsääntöisen konsulttiaseman sijaan nimenomaan Ranskan Armeijan Aseidenohjausjärjestelmien ja myös sittemmin 1970-luvun ja 1980-luvun nuorison paheksumissa ydinasekehittelyohjausjärjestelmien parissa.

Kaikkiaan hieno ja melko vaatimaton mies jolla oli lahjoja niin insinöörityössä kuin myös suunnittelijanakin joskin siinä jälkimmäisessä vain kovan työn kautta ja sellaisena ehkä enemmänkin Varapääsuunnittelijan aseman omaavana huipputyöntekijänä kuin itse Pääsuunnittelijana se asemapaikka olisi ollut taattu. Osasi myös taustoittaa eläkkeellä ollessaan paljon ranskalaista kilpa-autoilumaailmaa ja ajattelutapaa juurikin nimenomaan kulissien takaa tekniikan asiantuntijana koska kyllä senkin ymmärrys nyky-Ranskassa tuntuu olevan sielläkin vähän hakusessa mitä tuota on tullut seurattua.

Sittemmin sai CAP:n arvonimen insinöörialalla ja oli eläkkeellä ollessaan usein seuraamassa vanhoilla päivillään Paul Ricardin ja Magny-Coursin F1-kisoja tai mitä tahansa noilla radoilla ajettua muutakin kilpa-autosarjaa.

Vuoden 2008 jälkeen tosin Monsieur Boyer vetäytyi melkein kokonaan muusta kuin Ranskan julkisuudesta lähinnä ikänsä ja terveydentilansa vuoksi. Tosin ihan loppuvuosina eli vuosina 2015-2016 vetäytyi Ranskan julkisuudestakin. Jo aiemmin huono terveydentila huonontui selvästi viime vuoden puolella ja se sitten johti hänen poismenoonsa ennen pitkää.

Lepää rauhassa Monsieur Boyer.:frown:
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
934
Ihan ok että konseptia koitetaan uudistaa, ainahan lähetyskonsepteja (ja niiden toteuttamista) on uudisteltu eri tavoilla, mutta rajansa nyt kaikella.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Tätä uusinta ideaa en ala tyrmäämään ennen kuin näkee millainen toteutus käytännössä on, mutta ehkä olen kuitenkin enemmän skeptinen kuin toiveikas.

Itse olen seurannut vähän pelonsekaisin tuntein tätä koko uuden graafisen ilmeen luomista. Mielestäni osa F1:sten viehätystä on ollut tietynlainen "hohdokkuus" (glamour on tähän väärä sana, mutta vähän sinne päin), ja aiemmat asiallisen kuivakat grafiikat ovat tuntuneet siinä yhteydessä paremmalta ja arvokkaammalta kuin tällainen kolmevuotiaille suunnattu videopeli mitä tämä mielestäni vähän turhan halvan näköinen nykytyyli on.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4524
Tästä olen täysin samaa mieltä. Tätä uusinta ideaa en ala tyrmäämään ennen kuin näkee millainen toteutus käytännössä on, mutta ehkä olen kuitenkin enemmän skeptinen kuin toiveikas.

Itse olen seurannut vähän pelonsekaisin tuntein tätä koko uuden graafisen ilmeen luomista. Mielestäni osa F1:sten viehätystä on ollut tietynlainen "hohdokkuus" (glamour on tähän väärä sana, mutta vähän sinne päin), ja aiemmat asiallisen kuivakat grafiikat ovat tuntuneet siinä yhteydessä paremmalta ja arvokkaammalta kuin tällainen kolmevuotiaille suunnattu videopeli mitä tämä mielestäni vähän turhan halvan näköinen nykytyyli on.
Täysin samaa mieltä, Bernien aikanaan luoma minimalistinen linja toimii myös tänäpäivänä. Ei olisi tarvinnut mennä koskemaan tikullakaan... Jos jotain niin pientä hienosäätöä kohti haluttua päämäärää vuosi vuodelta. Oma TV-kanava ainoa järkevä uudistus.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5151
Sijainti
Parc Fermé
Uusi F1-tunnari. Virallisuudesta ei täyttä varmuutta.

https://www.youtube.com/watch?v=9HaUZ-MWppQ
Niiiin muovista... Sopisi ehkä johonkin lätkämatsi-studion intro/outro-musiikiksi. Muttei F1-sarjaan.

Muutenkin häiritsee se et kuulostaa ihan Pirates of the Caribbean-leffan soundtrackilta.

Muutenkin pelottaa vähän tää nykymeno. Tai lähinnä se et sarjaa vedetään liian jenkkimäiseksi. Uusi tunnari, uusi logo, kaikennäköiset "action lap"it jne, mutta kilvanajoon liittyviä juttuja ei uudisteta. Pl. Halot.
Mitä seuraavaksi?
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
https://www.autosport.com/f1/news/134376/ferrari-gets-early-boost-over-2018-engine

"But Ferrari engine chief Corrado Iotti is believed to be leading a programme to introduce a new cylinder head later in the season, which will help in the pre-combustion phase"
Lisäsylinteri? Paljonkohan tuo sitten auttaa esim kierrosajoissa jne? Eikun mikä tuo "cylinder head" onkaan(??)

http://www.iltalehti.fi/formulat/201803222200829051_fo.shtml

"Maranellossa on saatu Ferrarin vuoden 2018 F1-moottoriin kymmenen hevosvoimaa lisää viime kaudesta."
Mikä pettymys. Kymmenen heppaa.Joku 50 lisää niin johan olisi potkua. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Käyttäkää quotea kun lainaatte toisen tekstiä. Perin hankalaa lisätä kännykällä niitä teidän postauksiiin.

Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Valitettavasti omat pelot ovat käydässä toteen. Ei ole yllättävää, että jenkit kun pääsee pyörittämään sarjaa, niin kaikkea oheis krääsää tungetaan lähetyksiin.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Valitettavasti omat pelot ovat käydässä toteen. Ei ole yllättävää, että jenkit kun pääsee pyörittämään sarjaa, niin kaikkea oheis krääsää tungetaan lähetyksiin.
Näin on.

Kesken kisan tullaan näkemään fanien twiittejä, hidastuksista on jo paljastunut kuvia, että ovat jollain tasolla sponsoroituja, kuten "Rolex super slow-mo" ja "Heineken hot lap)" ja Martin Brundellekin on sanottu, että kisan aikana tulee olla kolmen minuutin hiljainen hetki, jolloin musiikki soi ja pyöritetään hidastuksia tms, eli luultavasti tämä uusi tunnari soi siinä ja näytetään jotain parhaita paloja.

Muutenkin sarjaa on aika paljon halpuutettu ulkoasultaan. Logot ja fontit on suoraan kuin jostain Forza-videopelistä ja kaikenlainen "arvokkuus" touhusta on hävinnyt.

Ensimmäinen vuosi Libertyn kanssa tuntui todella hyvältä. Oikeanlaisia muutoksia Somen kanssa ja esimerkiksi Youtubeen tuli klassikkopätkiä, paalukierrokset ja highlightsit heti sessioiden jälkeen.
Se näköjään ei riittänyt, vaan pitää lähteä kikkailemaan, jotta saataisiin lajin suosiota nousemaan jenkkimarkkinoille.

Itse veikkaan, että vaikka kuinka yrittävät niin eipä tule jenkkejä formulat kiinnostamaan, koska ei siellä edes Nascar loppupeleissä mikään kovin iso sarja ole, kun ottaa mittasuhteet huomioon jne.

Repesin kyllä ääneen, kun näin jonkun videon onboardista tulevalle kaudelle uusilla grafiikoilla ja siinä vilkkui punaisella "danger zone!", kun tultiin pahempaan mutkaan tai oletettuun ohituspaikkaan. Toivottavasti tämä nyt sitten vain on niissä videoissa, joissa on rataesittelyitä tms.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
...Repesin kyllä ääneen, kun näin jonkun videon onboardista tulevalle kaudelle uusilla grafiikoilla ja siinä vilkkui punaisella "danger zone!", kun tultiin pahempaan mutkaan tai oletettuun ohituspaikkaan. Toivottavasti tämä nyt sitten vain on niissä videoissa, joissa on rataesittelyitä tms.
No jos Kenny Loggins laitetaan noissa soimaan niin mikä ettei.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4524
Näin on.

Kesken kisan tullaan näkemään fanien twiittejä, hidastuksista on jo paljastunut kuvia, että ovat jollain tasolla sponsoroituja, kuten "Rolex super slow-mo" ja "Heineken hot lap)" ja Martin Brundellekin on sanottu, että kisan aikana tulee olla kolmen minuutin hiljainen hetki, jolloin musiikki soi ja pyöritetään hidastuksia tms, eli luultavasti tämä uusi tunnari soi siinä ja näytetään jotain parhaita paloja.
Jos todellakin näin niin luulen että uudistukset on torpattu Barcelonaan mentäessä, fanit kyllä osaavat pitää meteliä somessa asiasta. Onneksi! :thumbup:
 
Ylös