F1-Uutisia 2018

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Liberty on tuomassa kaudelle 2021 150 miljoonan budjettikaton, tasaisemman rahanjaon ja muita uudistuksia. Saksalaislähteiden mukaan uudistuksista ei edes keskustella vaan tiimit voivat joko jäädä tai lähteä.

Tobi Grüner sanoi:
Todays published 2021 F1 plans are not up for discussion according to our sources. Teams have the choice to take part or leave. FIA is supporting those changes.
https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2018/4/formula-1-tables-its-proposals-for-2021.html

https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/f1-bosse-plan-2021-bahrain/

 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Lisää yksityiskohtia:

budget cap: 150M $ (not included: driver salaries, leading employees, marketing)

plan of liberty is that teams only need 30M $ sponsorship money to reach budget cap

Ferrari gets a bonus (double as others): 50M $ (engine bonus included)

engine manufacturers get a bonus: 10M $ - not allowed to pump this into the works team

they want to make decions by simple majority, only big decisions with 75% majority (10 persons in this gremium: F1-mangement, teams and FIA)

teams made no better solution for engines: so the plan is still: 1.6L V6-turbo, no MGU-H, stronger MGU-K, standard TC and ES, higher fuel flow limit, revs increase 3000/min
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Ei budjettikaton kiertäminen ole mikään ongelma, ikävä kyllä. Toiset noudattavat, toiset uskottelevat noudattavansa ja maksavat "tiskin alta" erotuksen.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei budjettikaton kiertäminen ole mikään ongelma, ikävä kyllä. Toiset noudattavat, toiset uskottelevat noudattavansa ja maksavat "tiskin alta" erotuksen.
Minustakin tuo budjettikatto on sinänsä ihan turha koska sen valvominen tulee olemaan käytännössä erittäin vaikeaa. Mutta jos palkintorahojen jakoa tasoitetaan niin että kärkitiimit saavat niitä vähemmän, niin eiköhän se jo itsessään aja hieman siihen että budjetista leikataan pois jotain.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tiimit voisivat valvoa toisiaan näissä budjettikattoasioissa, kuten näissä vakoiluasioissakin on tehty. Johtaisi toki siihen, että mestaruudet jatkossa ratkaistaan oikeussalista.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Budjettikattoja on aika paljon erilaisissa joukkueurheilulajeissa, joten luulisi sen valvonta olevan mahdollista myös ykkösissä?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1034
Budjettikattoja on aika paljon erilaisissa joukkueurheilulajeissa, joten luulisi sen valvonta olevan mahdollista myös ykkösissä?
Pelaajapalkkoja on paljon helpompi valvoa kuin kaiken maailman alihankkijakuluja. Jos vaikka Marlboro sponsoroi Ferrari International Assistance (FIA) Oy:tä 30 miljoonalla, FIA tekee jotain 40 miljoonan edestä ja Ferrari maksaa 10 miljoonaa ja ilmoittaa budjettikattoon kyseisen 10 miljoonaa. Kyseinen kuvio on tietysti aika yksinkertainen, mutta varmasti parempiakin tapoja piilotella kuluja on.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nooh kuulostaa kuitenkin ihan hyvältä yritykseltä.

- Moottorit: MGU-H:sta pitäisi vissiin luopua. Hyvä näin. Tasoittaa vähän peliä kun on yksi monimutkainen palanen pois tuosta, ja samalla helpottaa uusien moottorivalmistajien tulemista mukaan. En tiedä laskeeko tuo vielä rimaa niin paljon, että voitaisiin nähdä esim. Cosworth mukana pelissä. Lisää kierroksia ja toivottavasti vähän enempi ääntä.

- Kulukatto: no nähdäämpä nyt sitten tuokin. Voi sitä ainakin yrittää, ja vaikka sitä jotkut todennäköisesti kiertäisivätkin, niin tuskimpa sitä kenenkään huomaamatta ihan satoja miljoonia pystyy kierrättämään vuodessa. Eli tasoittaisi sitä tehdastallien ja yksityisten välistä kuilua jonkin verran. Voi olla että mennään jo liian pitkälle, mutta mä haluaisin nähdä kulukaton yhteydessä että nuo kaikki muut rajoitukset poistettaisiin. Rahaa on käytettävissä max. 150m$ vuodessa, tee mitä lystää.

- Rahanjako: no nyt kuulostaa jo aika hyvältä. Yhdistettynä kulukattoon tiimien pitäisi löytää jostain 30 miljoonaa dollaria vuodessa. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätön rasti kenellekään, ja saattaisi houkutella jopa lisätiimejä mukaan. 26 autoa ruudukossa, vieläkö joku muistaa? Ferrarin bonusta en jaksa ymmärtää.

- Autot: jonkin verran lisää standardiosia, muttei kuitenkaan yksityyppiluokkaa olla ehdottamassa. Tykkään. Ohittamisen helpottamisesta on puhuttu niin kauan kuin jaksan muistaa. En pidättele hengitystäni tämän tiimoilta.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Pelaajapalkkoja on paljon helpompi valvoa kuin kaiken maailman alihankkijakuluja. Jos vaikka Marlboro sponsoroi Ferrari International Assistance (FIA) Oy:tä 30 miljoonalla, FIA tekee jotain 40 miljoonan edestä ja Ferrari maksaa 10 miljoonaa ja ilmoittaa budjettikattoon kyseisen 10 miljoonaa. Kyseinen kuvio on tietysti aika yksinkertainen, mutta varmasti parempiakin tapoja piilotella kuluja on.
Yksinkertaisimmillaan firma, jolta hankitaan, kirjoittaa kaksi laskua. Toinen tallille, toinen emoyhtiölle. Budjettikattoon merkitään vain tallille kirjattu lasku.

Esimerkkinä: Mercedes tilaa jotakin palveluksia alihankintana. Lasku 1 Mercedes AMG Petronas F1 Teamille, 2 miljoonaa euroa. Toinen lasku Daimler AG:lle 8 miljoonaa. FIA:lle lähetetyssä budjetissa näkyy 2 miljoonaa. Puhumattakaan mahdollisuuksista, mitä konsernin sisäinen kaupankäynti mahdollistaa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Joo, onhan tuollainen pelaajien palkkakatto hurjan paljon helpompi toteuttaa, ja silti sitäkin pyritään ja jopa pystytään joillakin tavoin hieman kiertämään (esimerkkinä vaikka NHL:n ylipitkät etupainotteiset sopimukset jotka katkeavat kesken kaiken kun pelaaja päättää itse lopettaa johonkin vammaan vedoten). F1-tallin kulukatto on niin paljon vaikeammin valvottavissa koska siihen liittyy niin monta osa-aluetta ja mm. erilaisia hankintaketjuja ja alihankkijoita, niin minä en jaksa uskoa että sitä pystyttäisiin ikinä luotettavasti toteuttamaan. Kaikki tallit pitäisi saada vetämään yhtä köyttä asian suhteen mutta kun se ei nykyisinkään onnistu oikein missään asiassa niin miten se onnistuisi tässäkään? No, kuten Joppe sanoi niin ehkä jonkin verran se saattaisi tasoittaa kenttää koska satojen miljoonien kierrättäminen katon ohi menee jo vähän hankalaksi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7226
Liberty Medialla on taidettu unohtaa kokonaan Ferrarilla olevan veto-oikeuden johon voi kaatua suurin osa kaavailluista uudistuksista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4524
Liberty Medialla on taidettu unohtaa kokonaan Ferrarilla olevan veto-oikeuden johon voi kaatua suurin osa kaavailluista uudistuksista.
Nykyinen Corcorde päättyy 2020 ja siten sopparit menee uusiksi. Liberty ilmoitti jo että Ferrari on mukana uusilla säännöillä ilman vetoa, bonusrahaa ja muita nykyisiä etuja tai sitten ulkona sarjasta

Ferrarilla on enemmän hävittävää koska Ferrari tarvitsee F1:siä mutta F1 ei tarvitse Ferraria. Mihin sarjaan he menisivat, sähköformuloihin, Le Mans sarjaan vai Red Bullin mäkiautokisoihin? Näyttävyydeltään nämä sarjat on niin marginaalisia Formuloihin verrattuna että pelaavat pelkkää bluffia...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nykyinen Corcorde päättyy 2020 ja siten sopparit menee uusiksi. Liberty ilmoitti jo että Ferrari on mukana uusilla säännöillä ilman vetoa, bonusrahaa ja muita nykyisiä etuja tai sitten ulkona sarjasta
Eilisen perusteella Ferrari on saamassa bonuksensa.
 

Seibertron

Well-known member
Liittynyt
8.9.2016
Viestit
61
Yksinkertaisimmillaan firma, jolta hankitaan, kirjoittaa kaksi laskua. Toinen tallille, toinen emoyhtiölle. Budjettikattoon merkitään vain tallille kirjattu lasku.

Esimerkkinä: Mercedes tilaa jotakin palveluksia alihankintana. Lasku 1 Mercedes AMG Petronas F1 Teamille, 2 miljoonaa euroa. Toinen lasku Daimler AG:lle 8 miljoonaa. FIA:lle lähetetyssä budjetissa näkyy 2 miljoonaa. Puhumattakaan mahdollisuuksista, mitä konsernin sisäinen kaupankäynti mahdollistaa.
Samaa mieltä.
Lisäksi isoille organisaatioille kuten M-B ja Ferrari on helppoa tehdä asia niinkin että osa suunnittelusta tehdään jollain ihan muulla osastolla, täysin F1-tiimin ulkopuolella.
Wolff on ilmeisesti ollut 150m kattoa vastaan silti voimakkaasti (f1technicalin puolella oli tästä juttua).

Mielenkiintoinen ajatus tuo Libertyn "ota tai jätä" ehdotelma, jos kuitenkin kävisi niin että sekä M-B että Ferrari lähtisivät, niin olisi aikamoinen isku moottoripuolellekin noiden poistuminen.
2 tallia pois ja monelta muulta myös moottorit. Siinä olisi pääkipua Libertylle pikkuisen.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
255
Liberty on menossa selvästi oikeaan suuntaan.
Jos F1 olisi Indyn ja GP2:n kaltainen yksityyppisarja, niin kulukatot eivät olisi ongelma.
Eikä nopeudestakaan tarvitsisi tinkiä. Sellaisen auton tekeminen, joka särkee kaikki F1 rataennätykset, voi tehdä murto-osalla nyky-F1:n hinnalla.
F1 ei tarvitse Ferraria. Sen kun alkaisivat valmistaa Fiat Multiplaa.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Bahrainin kilpailun perusteella, kuluja voisi karsia varikkostoppien sääntömuutoksella.

Vastedes kaikki autot viipyvät saman ajan paikoillaan varikolla. Renkaiden kimpussa on vain neljä mekaanikkoa. Aikaa operaatiolle tarpeeksi, jotta hosumatta tulee työt valmiiksi. Kaiketi autot voi suunnitella siten, että ne kestävät hieman pidemmät stopit.

Kilpailut ratkaistaan radan puolella. Turvalliset olosuhteet varikolla työskentelyyn.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse taas en ymmärrä miksi yksittäisen tällaisen yksittäisen tapauksen takia yhtään mitään pitäisi muuttaa. Kuinka monta näitä stoppeja on tehty ja kuinka moni niistä on mennyt näin pahasti pieleen? Jokaisessa työssä on omat riskinsä ja nämä mekaanikot varmasti tiedostavat riskit näissä hommissa. Ja muistetaan nyt sekin että tuskin Ferrarikaan haluaa että tämmöisiä enää tapahtuu, maksaahan tuo tallillekkin pisteitä. Eiköhän tuohon liikennevalojärjestelmään tehdä jotain muutoksia.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Itse taas en ymmärrä miksi yksittäisen tällaisen yksittäisen tapauksen takia yhtään mitään pitäisi muuttaa. Kuinka monta näitä stoppeja on tehty ja kuinka moni niistä on mennyt näin pahasti pieleen? Jokaisessa työssä on omat riskinsä ja nämä mekaanikot varmasti tiedostavat riskit näissä hommissa. Ja muistetaan nyt sekin että tuskin Ferrarikaan haluaa että tämmöisiä enää tapahtuu, maksaahan tuo tallillekkin pisteitä. Eiköhän tuohon liikennevalojärjestelmään tehdä jotain muutoksia.
Näinhän se on. Ei yksikään tiimi ehdoin tahdoin halua väkeänsä vammauttaa ja heittää pisteitä kankkulan kaivoon. Virheestä opitaan eikä toiste tehdä samaa kämmiä.

Toivottavasti.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Näitä nykyajan syöpiä vaan tuo että joka keissistä, missä asiassa tahansa, vauhkotaan suuna päänä eikä nähdä suurta kuvaa. Jos joku asia on yksi miljoonasta, ei sen takia
tarvitse juosta berserk.
 
Ylös