F1-Uutisia 2018

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varikkostopit ilman tankkausta ovat menneet niin nopeiksi, ettei niillä edes ole olennaista kilpailullista merkitystä. Paitsi, jos joku mokaa. Ainakin minulle varikkostoppien keston merkitys kilpailulle on yhtä tyhjän kanssa, joten aivan hyvin ne voisi turvallisuuden nimissä määrätä ajaltaan yhdenmukaisiksi. Onhan sitä muissakin sarjoissa tehty.

Jokaisessa työssä on riskinsä, mutta nyt nähdyn kaltainen onnettomuus on täysin tarpeeton. Sellaisen mahdollisuutta ei ole mielekästä puolustaa, koska sen loukkaantumisriskin olemassaolo ei millään tavalla paranna lajia. Loukkaantumiset taas heikentävät lajin julkisuuskuvaa.

Sen mekaanikon jalan ei alunperinkään olisi pitänyt olla siinä takarenkaan edessä. Saattoi siis olla ihan oma moka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakin tässä Alonson stopissa vuodelta 2013 näkyy hyvin, että uutta rengasta laittavan mekaanikolla on jalka edessä samalla tavalla kuin nyt Bahrainissa. En tiedä, onko kyseessä sama henkilö.

https://www.youtube.com/watch?v=aHSUp7msCIE
Mekaanikkojen suuri määrä aiheuttaa osaltaan sen. Tuossa videossa tilanne oli sama molempien takarenkaiden edessä. Kenties se on todettu nopeimmaksi tavaksi, jolloin tapahtuneen kaltainen onnettomuus vain odotutti itseään. Olen tällä foorumilla aiemmin kirjoittanut siitä (jossain sääntöspekulaatioketjussa), että mekaanikkojen määrää varikkostopeilla tulisi vähentää. Se olisi linjassa mainitsemani yhtenäistetyn stoppiajan kanssa.

Ymmärtääkseni Liberty Mediankin tarkoituksena on viedä lajia siihen suuntaan, että ratkaisut tapahtuvat ensisijaisesti radalla eikä varikolla. Ja valittihan fanitkin takavuosina siitä, kuinka ratkaisut ("ohitukset") tapahtuvat varikkostopeilla eikä mies miestä vastaan radalla.

Eikä se stoppien keston standardointi kuitenkaan rengastaktiikkaa tai stoppien ajoitustaktikointia minnekään poista.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4524
Tästä kun katsoo niin kaikki muut tallit käyttävät "mekaanikon rintama" autoon tekniikkaa.

https://youtu.be/edXVQcBSD6o?t=30

Ilmeisesti Ferrari hakee "iskuvoimaa" iskeä rengas pojaan ettei pyöränmutteri mene väärille jengoille renkaan virheellisen asennon takia. Tuossa on myös se riski että kapealla varikola mekaanikko renkaan paikalleen laitettuaan horjahtaa hievenen ja pittiä pitkin tulee toinen auto päälle.

Superhidastusta kun katsoo kolmas riski on se että mekaanikko laittaa jalkansa liian taakse ja syystä ja toisesta auto liukuu pidemmälle kuin pitäisi - jalka jää alle.

Todellakin toi onnettomuus odotti vain itseään.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Mekaanikkojen suuri määrä aiheuttaa osaltaan sen. Tuossa videossa tilanne oli sama molempien takarenkaiden edessä. Kenties se on todettu nopeimmaksi tavaksi, jolloin tapahtuneen kaltainen onnettomuus vain odotutti itseään. Olen tällä foorumilla aiemmin kirjoittanut siitä (jossain sääntöspekulaatioketjussa), että mekaanikkojen määrää varikkostopeilla tulisi vähentää. Se olisi linjassa mainitsemani yhtenäistetyn stoppiajan kanssa.
Tämä olisi minusta huomattavasti parempi vaihtoehto kuin varikkokäynnin keston standardoiminen. Yksi mies per rengas tekisi varikkokäynneistä automaattisesti pidempiä, ja vaikka siihen silloinkin jäisi se "hutiloinnin riski" kun se yksikin mies pyrkisi tekemään homman mahdollisimman nopeasti, niin ainakin siinä olisi vähemmän miehiä auton ympärillä ottamassa osumaa jos jotain menee pieleen. Nyt siinä auton ympärillä on sellainen lauma miehiä että ei tarvitse isosti mennä asioiden pieleen kun joku jää alle.

Sen verran pidemmäksi nuo varikkokäynnit varmaankin menisivät että todennäköisesti rengasseoksia pitäisi pehmentää tuon seurauksena. Kaksi stoppia alkaa nykyisinkin olemaan melkeinpä kaikilla se "plan B" ja jos varikkokäynnillä menisi monta sekuntia enemmän niin tuskin kukaan enää lähtisi edes yrittämään kahta stoppia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15498
Tämä uutinen kuuluu ainakin mielestäni tähän kauteen kun kerran tällä kaudella tämäkin tapahtui...

Kyseessä on siis harvojen, uriensa ajan silmälaseja ajaessaan käyttäneen, Jochen Rindtin vuoden 1970 tallikaverin ja sitä ennen F1:n harvojen nelivetoauton kuljettajien eli John Milesin poismenon ilmoituksesta 74 vuoden iässä vaikka tänä vuonna hän olisi kesäkuussa täyttänyt 75 vuotta.:(

Herra Miles tuntui aikanaan yhdeltä lahjakkaimmalta lupaukselta lajissa omaan suhtellisen ajajanuransa lyhyyteen ja aikaan nähden, mutta tuntui myös olevan enemmän huomattavan paljon lahjakkaampi insinöörinä kuin itse kilpa-ajajana vaikka menestyi kylläkin urheiluautoissa myös hyvin. John Milesilla oli myös melko myrskyisät välit Colin Chapmanin kanssa vaikka sitten suostui kuitenkin olemaan tallissa käytännössä kakkoskuljettajana ja lopulta senkin aseman alle menevänä henkiseltä tasoltaan ainakin.

Etenkin kun jopa nuori Emerson Fittipaldi tuntui olevan Chapmanille se tulevaisuus tai moni muukin nuori brittikuljettaja kuin Miles. Kyalamin 1970 jälkeen kun ongelmat tulivat niin mikään ei ollut entisensä ja kaksi karsiutumista ei autanut asiaa.

Sanottiin myös, että Miles olisi menestynyt lajissa jos vain olisi tullut ajamaan sen 10-15 aikaisemmin kuin mitä ajoi. Valitettavasti jo tuolloinkin eli vuoden 1970 aikaan laji oli omassa kääpiömäisessä mitassaan kovaa vauhtia ammattimaistumassa ja jos ei ammattimaistumassa niin jostain syystä sellaisia teknisiä puurtajia alkoi pikkuhiljaa uhata häviäminen lähtöruudukoista.

Milesilla sikäli tosiaan erikoista oli kaikissa väitteissään niiden todeksi toteamisesta huolimattakin, että mikäli niin todella oli huippuhyvä insinööri kuin oli niin minkä ihmeen takia niitä vikoja mitä tosiaan aina näissä vähän vanhemmissa Lotuksissa oli niin ei vain ikinä pystynyt sitten korjaamaan huipputulosten tai edes jatkettujen jäännöspisteiden varalle?

Miles kylläkin aavisti kuin pahan tiedon profeettana Rindtinkin kohtalon kun uuden Lotuksen rakenne oli keveydessään altis monille erittäin vaarallisille asioille ja osin Milesin irtisanominen taisi johtua juuri noista Lotuksen tallihenkilökunnan ja Chapmanin osuudesta Rindtin kuolemaan.

Lopulta Miles tosiaan lopetti ajajanuransa ja testaamisenkin kun F1:stä ei irronnut ajopaikkaa edes Niki Laudan lähdettyä BRM:ltä Ferrarille vuonna 1974 kun sitä ennen Miles oli ollut BRM:llä testaaja sen silloisessa erittäin harvinaisessa merkityksessään vuosina 1971-1973.

Miles tosin hieman erikoisesti ilmeisesti Chapmanin kanssa tehdyn yksityisen sovittelutapaamisen ja julkisten puheiden pehmentämisen jälkeen sai eräänlaisen insinöörin ja autonkehittelijän paikan Lotuksen katuautojen osaston puolella ja myöhemmin John Miles oli toki erittäinkin hyvä moottoriurheilujournalisti insinöörintaitojensa ohella. Chapmaninkin kanssa välit olivat esimerkiksi jo Chapmanin kuolemaan mennessä paljon paremmat ellei mitä parhaimmat kuin mitä oli ollut ajajauran aikana tai jopa oikein edes ennen sitäkään kun Miles ensimmäisiä kertojaan tapasi Chapmania.

Alun perin miehestä piti tulla näyttelijä, konsultti kovapalkkaisiin lääkärihallinnon ylivirkoihin tai jopa ydinfyysikko, mutta vauhti vei voiton. Isä oli tietenkin kuuluisa näyttelijä Bernard Miles.

Silmälasipäisiä kuljettajia ainakin itselläni näin äkisti vanhemmista kuljettajista puhuen mieleen tulee lähinnä juuri Milesin lisäksi Andrea de Adamich, Rolf Stommelen, Riccardo Paletti ja Ivan Capelli, mutta ei juuri muita.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lisää yksityiskohtia:
teams made no better solution for engines: so the plan is still: 1.6L V6-turbo, no MGU-H, stronger MGU-K, standard TC and ES, higher fuel flow limit, revs increase 3000/min
"Standard TC and ES", mitä tarkottaa? Ei kai vaan traction control and electronic stability? :yuck: Ne ei ole kyllä linjassa näyttävyyden lisäämisen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
"Standard TC and ES", mitä tarkottaa? Ei kai vaan traction control and electronic stability? :yuck: Ne ei ole kyllä linjassa näyttävyyden lisäämisen kanssa.
ES on Energy Store, eli yksi osa nykyisistäkin komponenteista voimanlähteessä. TC on vastaavasti Turbo Charger, mikä onkin mielenkiintoista, jos vakkari turbolla mentäisiin.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
934
Kisojen 105 kg polttoainerajoitus näillä näkymin poistumassa ensi kaudeksi.



Twitter/Tobi Grüner
En ole AMuSin tilaaja saati osaa saksaa, niin poistetaanko tankkiin otettavan polttoaineen raja täysin? Ja säilyykö kuitenkin käytössä jonkinlainen polttoaineen virtausrajoitus, vai poistuuko sekin? Vai jääkö ennalleen vai muuttuuko mihin?

Jos virtausrajoitus säilyy, niin sehän luonnollisesti sanelee pitkälti sen, paljonko bensaa kannattaa ottaa mukaan. Toisaalta taas ilman mitään rajoituksiakaan lienee olemassa joku yleispätevä haarukka, jossa bensalastin tuoma lisäpaino ja lisäbensan tuoma tehoetu kohtaavat optimaalisella tavalla. Jos (kun) bensalastit tämän myötä kasvavat, niin sehän tuo myös kisan sisällä nähtäviin kierrosaikoihin ja yleensäkin kisan aikana autoihin isompia eroja, sehän voi olla että jotkut tallit saattavat hyötyäkin tästä ja toiset kärsiä. Sikälikin ihan sopiva uudistus, että tämäkin kannustaa moottorivalmistajia myllyjensä taloudellisuuden hieromiseen jopa ehkä entistä enemmän, ainahan se on sitä parempi mitä vähemmän polttoainetta joutuu mukana kuskaamaan samat tehot saavuttaakseen.
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Todellakin!

Paljonkohan polttoainetta kuluu ilman kokonaismäärän rajoitusta?
Ymmärtääkseni ei nykyisin ole kovin monesta kilosta kiinni, että voisivat teoriassa ajaa ”nasta laudassa” polttoaineenkulutuksen suhteen, radasta riippuen toki.

Pitää muistaa, että polttoaineenkulutus on vain yksi muuttuja ja tuokin on maksimi - tiimit alitankkaavat jo ja tulevat varmasti edelleenkin niin tekemään, sillä ylimääräiset kilot joka tapauksessa hidastavat.
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
En ole AMuSin tilaaja saati osaa saksaa, niin poistetaanko tankkiin otettavan polttoaineen raja täysin? Ja säilyykö kuitenkin käytössä jonkinlainen polttoaineen virtausrajoitus, vai poistuuko sekin? Vai jääkö ennalleen vai muuttuuko mihin?
Polttoaineen virtauksen yläraja 100kg/tunti säilyy.

Jutussa todetaan samaa mitä sanoit, eli taloudellisuudesta palkitaan edelleen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2716
– Nyt aika alkaa katsella, mitä Ferrarilla oikein tapahtuu. Sebastian on voittanut kaksi kisaa, mutta Kimi on ollut häntä nopeampi. Australiassa voitto tuli virtuaalisen turva-autotilanteen kautta, ja Bahrainissa Sebastian onnistui ajoituksella kaappaamaan paalun, vaikka jäi kaikissa harjoituksissa Kimille. Tällä hetkellä Kimi on oikeasti häntä nopeampi, Lauda sanoi.
Ei voi ku allekirjoittaa tämän väitteen. Toki Kiinassa Vettel oli aika-ajossa aavistuksen nopeampi. Kisasta paha sanoa, ku toinen ajeli kärjessä ja toinen muiden seassa.

https://www.suomif1.com/2018/04/ts-f1-legendalta-kova-vaitos-kimi-raikkonen-on-nopeampi-kuin-sebastian-vettel/
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Ricciardo teki kilpailussa sen, mihin ei Verstappen kyennyt. Joten aika -ajojen tapahtumat voi unohtaa.

Jos Verstappen jatkaa erilaisten virheiden tekemistä samaan tahtiin, niin kokemattomuuden piikkiin ei kohta voi enää asioita laittaa.

Mutkien ulostulot paremmilla renkailla ja siipialueilla ohitse. Helpoin tie kohti korkeinta koroketta. Muttei kelvannut Verstappenille.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
255
Varikkostopit ilman tankkausta ovat menneet niin nopeiksi, ettei niillä edes ole olennaista kilpailullista merkitystä. Paitsi, jos joku mokaa. Ainakin minulle varikkostoppien keston merkitys kilpailulle on yhtä tyhjän kanssa, joten aivan hyvin ne voisi turvallisuuden nimissä määrätä ajaltaan yhdenmukaisiksi. Onhan sitä muissakin sarjoissa tehty.
Onhan varikkostopeilla edelleenkin merkitystä, vaikka ei pitäisi olla. Se nähtiin tänäänkin. Parasta olisi siis poistaa ne kokonaan. Näen tässä vain etuja:
- Ei tarvita isoa mekaanikkoarmeijaa (=alemmat kustannukset) eikä siihen liittyviä onnettomuusriskejä.
- Vähemmän rengassettejä (=alemmat kustannukset) kisaviikonlopun aikana.
- Sijoitukset määräytyvät vain radalla, ei varikkostopeilla.
- Turva -autolla on vähemmän merkitystä.
- Ei tallin sisäistä kuljettajien suosimista eri varikkotaktiikoilla.

Renkaitten pitää tietysti kestää se 300km ilman isompaa pidonheikennystä.
Sateen yllätessä voidaan joko keskeyttää koko kilpailu tai tehdä uusintalähtö keskeytyshetken lähtöjärjestyksessä.
 
Ylös