F1-Uutisia 2018

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2716
Nimi tai lyhenne kaikille pakolliseks haloon kävis myös
Turhaa, ku lähetys/tuotanto tuon hoitaa, että näkyy kenen auton kyydissä ollaan, ku onboardia näytetään. AINA (?), luulis olevan automaattinen toiminto, jota ei tarvi edes kenenkään manuaalisesti ruutuun laittaa.

edit: toki siinä se hyöty olisi, että säästettäis kuvasta grafiikojen näyttäminen.
edit2:uskon, että miettivät jo nyt mitä tehdä tuolle. Ei varmaan tullut mieleen, kuinka typerältä tuo halo näyttää onboardissa. Puolet ruudusta täyttää joku kehikko..hyvä ku auton keulaa näkyy ollenkaan..
kameran uudelleen sijoitus joo, mut sit menetetään kuskin ratin näkeminen.
edit3: Mut mielummin ehkä näkisin kypäräkameroiden tulon ykkösiin. Liekö siitä vinkkelistä paljoa nähtävää katsojille.. mut intesiivisempi kulma se olisi.
 
Viimeksi muokattu:

ilmalämpöpumppumies

Warrior soturi
Liittynyt
28.11.2016
Viestit
260
Sijainti
pumpussa
Luin ESPN:ltä, että Red Bull on aloittanut discussionit Hondan kanssa. Elikkä siis ensi kaudella Red Bullin ykköatallin autojen voimanlähteenä on todennäköisesti Honda poweria.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
F1-pomot äänestivät ensi kaudeksi suunniteltujen pienten aero-muutosten puolesta. Tärkein lienee etusiiven päätyjen yksinkertaistaminen millä halutaan vähentää etusiiven sivullepäin aiheuttamaa virtausta, joka vie takaa ajavalta autolta paljon downforcea.

The F1 Commission has voted through last-minute changes to the 2019 Formula 1 aerodynamic package to aid overtaking, despite opposition from several teams.

A proposal to change front wing endplates to help cars follow each other, along with a bigger rear wing flap and therefore a stronger DRS effect, has been passed.

An extra package involving bargeboards was not agreed to.

The vote took place on April 30, the last day when technical regulation changes for next season can be passed without unanimity being required.

Under F1 Commission rules a proposal can be pushed through with support from as few of four of the 10 teams if everyone else - the FIA, F1, and sponsor and promoter representatives - are behind it.
https://www.autosport.com/f1/news/135718/overtaking-changes-pushed-through-for-2019
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
F1-pomot äänestivät ensi kaudeksi suunniteltujen pienten aero-muutosten puolesta. Tärkein lienee etusiiven päätyjen yksinkertaistaminen millä halutaan vähentää etusiiven sivullepäin aiheuttamaa virtausta, joka vie takaa ajavalta autolta paljon downforcea.



https://www.autosport.com/f1/news/135718/overtaking-changes-pushed-through-for-2019
Täältä voi lukea suomeksi em. uutisen. Ferrarille jätetty porsaanreikä, jossa voisi ajaa omaa etuaan ja plokata uudistukset veto-oikeudellaan?

https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/tallien-vastarinta-ei-auttanut-f1-sarja-helpottamassa-ohittamista-ensi-kaudeksi/6887484
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2716
Vaikka Ferrarilla oli FIA:n mukaan vaikeuksia täysin selittää akkujärjestelmänsä ominaisuuksia, tutkinnassa ei löydetty toimintaa, joka olisi sääntöjä vastaan.
:D :D :D ... Mut, jos ei löydetä mitään, nii ei löydetä. Olis kyllä hassua, jos siellä Ferrarilla ei oikeasti osattais selittää, miten hedän systeemit toimii :)
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6167
Taitaa tuo yllä oleva asiavirhe mennä asiasta huonosti uutisoineen ulkomaisen median ja puutteellisen taustatyön piikkiin. Olin itse ymmärtävinäni Whitingin kommenteista, että Espanjan GP:n jälkeen FIA:lla oli epäselvyyksiä Ferrarin toimintaan liittyen, ja nyt Monacossa asiaa selviteltiin lisää, minkä jälkeen FIA on kokenut saaneensa vastaukset aiemmin avoimiin kysymyksiin.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
806
Osaiskohan ne selittää mihin moottorien savuttaminen on kadonnut? Tai samalla kadonnut suorituskyky aika-ajoissa?

Vakavasti puhuen ainakaan Monacossa Ferrarien moottorit eivät enään savuuttaneet, kuten kauden alussa. Ilmeisesti jotain on muutettu, eikä kyseessä liene mikään ihan pikku muutos. Mites Barcelonassa, oliko siellä vielä savumerkkejä ilmassa?

Huijaamisen todentamiseksi pitäisi kyllä riittää se, jos talli ei pysty todistamaan toimineensa sääntöjen mukaan. Ohjelmistopuolella tehtävät huijaukset ovat esimerkkinä vaikeasti todistettavissa olevista tapauksista, esimerkkinä Benettonin(?) sutimisen/luiston -estot tai launch control - järjestelmät.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Osaiskohan ne selittää mihin moottorien savuttaminen on kadonnut? Tai samalla kadonnut suorituskyky aika-ajoissa?
Eihän Ferrarin suorituskyky aika-ajoissa ole mihinkään kadonnut. RedBullin auto vaan sopi Monacoon muita talleja paremmin. Jos Ferrarin suorituskyky olisi johonkin kadonnut, niin eiköhän Mercedes olisi napsinut sijoitukset Ferrarin nenän edestä. Ferrari ja Mersu ei vaan yksinkertaisesti iskukyvyltään sopinut Monacoon, niin hyvin kuin RedBul. :wink:

Kanadassa palataan taas edelliskisojen kaltaisiin sijoituksiin. RedBul Ferrarin ja Mersun takana aika-ajoissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Mersukin antoi viimein periksi uusien moottorisääntöjen kanssa.

Sopu syntyi! F1 luopuu "kestävän kehityksen" moottorista - bensarajoitukset poistuvat

Formula 1:n moottorivalmistajat ovat päättäneet luopua moottorin energiankeruujärjestelmä MGU-H:sta.

Uudet moottorisäännöt kaudelle 2021 saivat tuulta alleen perjantaina. Tallit, kansainvälinen autourheiluliitto FIA ja sarjan oikeuksien haltijat päättivät moottorin energiankeruujärjestelmän MGU-H:n poistamisesta.

- Tekniikasta luopuminen on mielestämme askel taaksepäin. Jouduimme kuitenkin tekemään kompromissin näyttävyyden lisäämiseksi. Muutoksen myötä moottori tulee olemaan äänekkäämpi eikä bensamäärät enää rajoita meitä, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff sanoi racefans.netin mukaan.

Wolff on vastustanut voimakkaasti bensarajoitusten poistamista, mutta ymmärtää fanien näkökulman.

- Emme kuitenkaan voi sulkea silmiämme siltä, missä maailma menee tällä hetkellä. Hybriditekonologiat tulevat katuautoihin ja niiden täytyy olla myös mukana Formula 1:ssä.

- Samaan aikaan meidän täytyy ymmärtää fanien kanta. Teknologia on lajin suola, mutta näyttävyys on myös yksi osa ja esimerkiksi moottoriäänissä voisimme parantaa, Wolff myönsi.

Wolffin mukaan osapuolet ovat lähellä yhteisymmärystä myös muista uusista moottorisäännöksistä kaudelle 2021.
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/sopu-syntyi-f1-luopuu-kestavan-kehityksen-moottorista-bensarajoitukset-poistuvat/6926586#gs.cdhPFso
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
806
Eihän Ferrarin suorituskyky aika-ajoissa ole mihinkään kadonnut. RedBullin auto vaan sopi Monacoon muita talleja paremmin. Jos Ferrarin suorituskyky olisi johonkin kadonnut, niin eiköhän Mercedes olisi napsinut sijoitukset Ferrarin nenän edestä. Ferrari ja Mersu ei vaan yksinkertaisesti iskukyvyltään sopinut Monacoon, niin hyvin kuin RedBul. :wink:

Kanadassa palataan taas edelliskisojen kaltaisiin sijoituksiin. RedBul Ferrarin ja Mersun takana aika-ajoissa.
Olen kyllä taipuvainen väittämään, että Ferrarin suorituskyky on heikentynyt Mersedekseen suhteutettuna. Voi toki johtua myös Mercedeksen parannuksesta, tai ovat vain sattuneet saamaan säätönsä paremmin kohdalleen. Mersun säätöikkuna lienee aivan liian kapea, ainakin pehmeämmillä rengasseoksilla.

Lähtökohtaisesti Red Bullin kalusto on täysin ylivertainen Monacon radalle, eikä sitä voi käyttää suoraan vertailuun suorituskyvystä Ferrarin suhteen. Mersu oli lähtökohtaisesti kolmanneksi suorituskykyisin auto Monacoon, olettaen että tämänkauden Ferrari olisi edes osittain samankaltainen kuin edellisenä vuonna. Kannattanee tarkastella mieluummin suorituskykyä muun tyyppisillä radoilla, jotka muistuttavat paremmin yleisempiä rataprofiileita.

Kanadaa odotellessa siis.

Btw. Katsoin nopeasti kauden aiemmista aika-ajoista tallenteita, eikä Ferrarit ole enään massiivisesti savuttaneet Bahrainin aika-ajojen jälkeen. Savuttamista ilmenee lähinnä moottorin käynnistyksen yhteydessä. Jotenkin vain foliohattuni aina epäilee vilunkipeliä tai vähintään harmaan savun alueella liikkumista...
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tai sitten siellä aletaan käyttää Sauberin tuulitunneliaikaa myös Ferrarin kehittämiseen...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6167
Tai sitten siellä aletaan käyttää Sauberin tuulitunneliaikaa myös Ferrarin kehittämiseen...
Sauberilla puhutaan edelleen jostain BMW:n aikoina rakennetusta ihmelaitoksesta, mutta siitähän on jo kymmenen vuotta. Eli se on auttamatta vanhentunutta teknologiaa, kysy vaikka Renault'lta.
 
Ylös