F1-Uutisia 2018

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ferrari ilmoittaa, että Simone Resta lähtee nopealla aikataululla ja huhujen mukaan Sauberille.

Scuderia Ferrari
✔ @ScuderiaFerrari

Scuderia Ferrari informs that on May, 31st, Simone Resta will leave his position as Head of Vehicle Project Coordination at Scuderia Ferrari, to take on a different role with another F1 team
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Sauberilla puhutaan edelleen jostain BMW:n aikoina rakennetusta ihmelaitoksesta, mutta siitähän on jo kymmenen vuotta. Eli se on auttamatta vanhentunutta teknologiaa, kysy vaikka Renault'lta.
Niin en tarkoittanut että siellä olisi välttämättä paremmat vehkeet, vaan yksinkertaisesti vain sitä että voivat käyttää myös Sauberin tuulitunnelia samaan aikaan omansa kanssa. Kilpailijatallien syytösten mukaan näin he toimivat Haasin kanssa muutama vuosi sitten. Mutta siis en tosiaan tiedä, sarkastiseen sävyyn täällä analysoin tilannetta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
2021-autoihin suunnitellaan standardisointia sellaisille osille joiden kehittämisestä ei ole saatavissa suurta suorituskykyetua ja samalla aktiivijousituksen palauttamista on ehdotettu kaikille yhteisenä järjestelmänä. Muita osia voisivat olla voimansiirron osat, jarrut ja pyörän navat.

Active suspension could return as a standard F1 part in 2021

Active suspension, which was banned in F1 25 years ago, could return in 2021 as one of several standard parts all teams must use, RaceFans has learned.

A proposal to introduce prescriptive parts was put to F1 teams at a meeting between them, Liberty Media and the FIA on Friday in Monaco.

Prescriptive parts are standard components which all teams must use, provided by an approved supplier. Some examples of these already exist, such as the Halo and fuel flow meters.
But a wider range of prescription parts is under consideration for 2021 in order to reduce costs. They involve areas of car development where there is little performance to be found.

Gear clusters, differentials, front and rear hubs, brakes and drive shafts are also being considered for inclusion on the prescriptive parts list along with active suspension.

The FIA banned active suspension systems at the end of 1993 to reduce costs and cut cornering speeds. In recent years some F1 team bosses have suggested reintroducing the technology in response to a series of disputes over suspension design.

Teams have resorted to increasingly sophisticated passive suspension designs, such as front-rear inter-connected suspension, to control car ride. A standard active suspension system could offer a low-cost solution, while freeing up F1 teams to spend their budgets on other areas of car development.

While the FIA aims to finalise F1’s power unit regulations for 2021 by the end of next month, discussions over other areas of the technical rules are expected to continue into next season.
https://www.racefans.net/2018/05/30/active-suspension-could-return-as-a-standard-f1-part-in-2021/
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
2021 ajetaan hyvin todennäköisesti 18-tuumaisilla vanteilla.

Formula 1 pushing for bigger wheels in 2021

A switch from 13-inch to 18-inch tyres is set be part of the 2021 F1 rules package that is currently being formulated by a team of engineers under Ross Brawn, in conjunction with the FIA.

One F1 insider told Motorsport.com that is is now "more likely than not" that the move will be made.
https://www.motorsport.com/f1/news/formula-1-pushing-for-bigger-wheels-in-2021-1044392/
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Renkaan halkaisija pysynee samana. Koko jousitushan täytyy suunnitella kokonaan uudelleen matalaprofiilisempien renkaiden kanssa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4524
Pysyykö renkaiden halkaisija samana? Mitä vaikuttaa ajamiseen? Ovatko nopeammat vai hitaammat?

Aika suuri hyppäys 13 tuumasista 18 tummasiin..
Rengas ei voi nykyisestä koosta kasvaa, joten pyörän halkaisija pysyy about samana. Merkittävin muutos tulee jousituksiin koska "uudella" ei voi kanttareiden yli ajaa koska rengas ei enää tule joustamaan nykyiseen malliin, jousitusta pitää muuttaa paljon, herkyyttä ja progressiivisuutta pitää saada lisää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15496
Pitkästä aikaa minä olen kyllä nyt reilusti ymmälläni...:confused:

Mikä noissa renkaissa sitten oikein muuttui jo viime vuonna jos vuonna 2021 niitä kerran halutaan jälleen entisestään muuttaa?

Leveämpiä renkaat toki nyt ovat, mutta pysyivätkö vannekoot ja muut mitat silti edelleen vuoden 2016 mallisen kapean renkaan mallilla?

Mikäli niin niin siinä tapauksessa sitten olen ainakin tainnut jossain välin puhunut läpiä päähäni, erehtynyt asioista ja muuten en sitten ihmettelekään kisojen noussutta tylsyyttä esimerkiksi viime vuonna ja osin tänä vuonnakin.

Mikäli ei niin siinä tapauksessa en sitten alkuunkaan ymmärrä, että mitä ihmettä he vielä haluavat muuttaa ellei sitten mukana tule jo teknisesti todella haastavia lisämuutoksia?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6167
No senhän nähnee silmämääräisestikin, ettei vanteen halkaisija ei ole muuttunut mihinkään aiemmasta. Eikä kyse ole niinkään "vuoden 2016 mallista" vaan 13-tuumaisilla vanteillahan on ajeltu jostain 80-90-lukujen taitteesta saakka.

Vannekoon muuttamisesta on puhuttu pariin otteeseen aiemminkin ja ehtona sille on tavallaan pidetty standardimallisen aktiivijousituksen implementointia, koska jousituksen täytyy reagoida eri tavalla jäykemmillä renkailla ja jousituksen hintaa pidetään aika korkeana siitä saatuun hyötyyn / kilpailuetuun nähden. Ja nykyään olisi halua myös estää kaikenlainen jousitukseen liittyvä vilunkipeli.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toki tuossa tietysti se ettei 13 tuumainen rengas ole nykyaikaa tai varsinkaan jousituksen pohjautuminen renkaan joustoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15496
No senhän nähnee silmämääräisestikin, ettei vanteen halkaisija ei ole muuttunut mihinkään aiemmasta. Eikä kyse ole niinkään "vuoden 2016 mallista" vaan 13-tuumaisilla vanteillahan on ajeltu jostain 80-90-lukujen taitteesta saakka.

Vannekoon muuttamisesta on puhuttu pariin otteeseen aiemminkin ja ehtona sille on tavallaan pidetty standardimallisen aktiivijousituksen implementointia, koska jousituksen täytyy reagoida eri tavalla jäykemmillä renkailla ja jousituksen hintaa pidetään aika korkeana siitä saatuun hyötyyn / kilpailuetuun nähden. Ja nykyään olisi halua myös estää kaikenlainen jousitukseen liittyvä vilunkipeli.
Siis tietenkin se rakenne on ihan kaiketi ennallaan kuten aina ennenkin, mutta eikö renkaan pituus/leveyssuunta hieman muuttunut tämän nyt olleen rengasuudistuksen myötä leveämpään suuntaan kun aiemmin vuosina 1993-2016 ne tietääkseni olivat kapeampia ja sitten välillä tuona aikana oli tietenkin sileitä renkaita ja urarenkaita?

Vai olenko minä nyt siinäkin mahdollisesti käsittänyt jotain väärin:frown:?

Kun noista tosiaan on keskusteltu jo kohta toista vuotta ja aiemminkin silloin tällöin.

Vaikka radikaalisti todella erilaisia renkaita oli kaiketi ihan runkosopivuutta ja vanteita myöten 1970-luvulla ja ehkä vielä ihan 1980-luvun alussa.

Pitää varmaan tekniikkatoikissa keskustella lisää asiasta.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Renkaat ja varmastikkin vanteetkin kasvoivat kyllä viime kaudeksi leveydeltään, mutta eivät korkeudeltaan tai halkaisijaltaan.

Niin kuin monet ovat jo maininneet muutoksen takana on varmastikkin tavoite saada enemmän kuluttajamarkkinoille soveltuvaa tutkimustyötä nykyisen markkinointiarvon lisäksi. Mahdollisesti myös muut rengasvalmistajat voisivat olla kiinnostuneempia tulla sarjaan mukaan. Michelinhän olisi vissiin tullut, mutta he halusivat juuri 18-tuumaset vanteet ja päätyivät sitten WEC:iin. Ykkösiin tuli sitten Pirelli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15496
Renkaat ja varmastikkin vanteetkin kasvoivat kyllä viime kaudeksi leveydeltään, mutta eivät korkeudeltaan tai halkaisijaltaan.

Niin kuin monet ovat jo maininneet muutoksen takana on varmastikkin tavoite saada enemmän kuluttajamarkkinoille soveltuvaa tutkimustyötä nykyisen markkinointiarvon lisäksi. Mahdollisesti myös muut rengasvalmistajat voisivat olla kiinnostuneempia tulla sarjaan mukaan. Michelinhän olisi vissiin tullut, mutta he halusivat juuri 18-tuumaset vanteet ja päätyivät sitten WEC:iin. Ykkösiin tuli sitten Pirelli.
Näinköhän olisi sittenkin käynyt?

Kun viimeksi vuonna 1992 on tavallaan ollut lajissa näin leveitä renkaita, mutta tuolloinkin niissä tosiaan on tainnut olla silti sama korkeus tai yleinen halkaisija.:dunno:

Kun tätä vanneasiaa kun kaivelin niin noin kolmisen vuottahan tästä on jo julkisuudessa puhuttu ja välillä tuo aikaväli tuntuu taas siirtyvän eteenpäin vaikka nyt ne sitten ilmeisesti tulevat vuonna 2021 jos ovat tullakseen?

Siinä tapauksessa muuttuu kyllä asiat viimeistään huomattavankin paljon koska tosiaan uuteen halkaisijamittaan siirryttäessä mitä ilmeisemmin muuttuu vielä niin paljon enemmän asioita kuin vain pelkkä leveys/pituusmitan muuttuessa kapeampaan tai leveämpään suuntaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei vaan ettei auton koko jousitus perustu siihen että korkeaprofiilin rengas hoitaa lähes koko auton jousituksen, kuten nyt on.
Lähes koko auton jousituksen? Voitko kuvailla sitä vaikka prosentteina, 70%...80%...90% tai jotenkin muutoin?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3082
Näkeehän tuon aina hidastuksista selvästi miten paljon rengas joustaa, kun auto menee kanttareiden yli. Itse jousitus tukivarsineenhan on todella jäykkä. Matalaprofiilisemmilla renkailla joudutaan tietysti jousitus suunnittelemaan "löysemmäksi", kun ei ole enää läheskään niin paljoa kumia joustamassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mahdollisesti aktiivijousitus saattaisi tulla sallituksi samassa sääntömullistuksessa. Eli jousitus menisi joka tapauksessa täysin uusiksi.
 
Ylös