F1-Uutisia 2018

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
562
Viimeksi muokannut moderaattori:

Kiipeli

New member
Liittynyt
16.6.2018
Viestit
4
Formula Ykkösiin tulee entistä turvallisemmat kypärät ensi kaudella.
Ilmakiväärillä visiiriin ja polttamista kuumalla liekillä – uuden F1-kypärän läpäistävä hurjat testit

F1-sarjan kypärät muuttuvat ensi kaudesta lähtien entistä turvallisimmiksi. Kansainvälinen autoliitto FIA järjestää turvavälineille vaativat testit ennen käyttöönottoa.
Näkyvin uudistus on visiirin koon selvä pienentäminen. C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo vaatimuksiin sisältyvän paljon muutakin.
– Yksi on esimerkiksi paloturvallisuus: kypärän täytyy kestää useampia sekunteja 790-asteista liekkiä, Oikarinen sanoo.
– Siinä on ballistinen testi, jossa ammutaan 1,2 grammaa painava ilmakiväärin luoti visiiriin ja katsotaan, ettei se mene läpi. On hitaan törmäyksen testi, nopean törmäyksen testi. Siinä on valtava määrä eri asioita, joita pitää testata ennen kuin tuollainen kypärä saadaan valmiiksi, insinööri jatkaa.
Lisäksi kypärää kohti ammutaan 225 grammaa, siis tavallisen ananassäilykepurkin painoinen metallikappale 250 kilometrin tuntivauhdilla ja kymmenen kilon paino pudotetaan 5,1 metrin korkeudesta kypärän päälle. Leukasuojan on pystyttävä vaimentamaan päähän kohdistunutta iskua, kun siihen isketään vasaralla.
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ilmakivaarilla-visiiriin-ja-polttamista-kuumalla-liekilla-uuden-f1-kyparan-lapaistava-hurjat-testit/
Kypärän julkistusvideo (FIA)
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
L'Équipen mukaan Red Bull vaihtamassa Hondan moottoreihin, ja soppari pitäisi julkaista tällä viikolla. Hondan historian tuntien valtava riski, mutta Hondan historian tuntien myös valtava mahdollisuus. McLarenilla taisi mättää muukin kuin Hondan moottori ja tällä kaudella Hondan moottorit on näyttäneet jo huomattavasti kilpailukykyisemmiltä. Jutussa oli pohdiskeltu kyllä myös sitä miten tämä Red Bullin päätös vaikuttaa Ricciardon jatkoon tallissa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kahden vuoden Honda-diili Red Bullille.

Red Bull and Honda agree two-year engine deal

It’s been on the cards for a while, but ahead of this weekend’s French Grand Prix, Red Bull and Honda have announced they will link up from next season…

Red Bull and Toro Rosso will run identical specification power units

Red Bull have grown frustrated with current power unit suppliers Renault, while Honda have been open to taking on a second team as they bid to make up ground on pace-setting engines Mercedes and Ferrari.

Following several weeks of formal discussions, Red Bull and Honda reached an agreement to join forces for 2019 and 2020, taking them up to the end of the current engine regulations. The team will continue to race under the full name of Aston Martin Red Bull Racing.

“We have been impressed by Honda’s commitment to F1, by the rapid steps they have made in recent times with our sister team Scuderia Toro Rosso, and by the scope of their ambition, which matches our own,” said Team Principal Christian Horner.

“This multi-year agreement with Honda signals the start of an exciting new phase in Aston Martin Red Bull Racing’s efforts to compete not just for Grand Prix wins but for what is always our goal – championship titles.”

The move marks the first time Honda will supply more than one team since the Japanese manufacturer returned to F1 in 2015 with McLaren.

Honda have been building up their UK facility in Milton Keynes to house a second operation for several years now and therefore have the capability to supply both Red Bull and Toro Rosso from 2019.

As part of the deal, Red Bull and Toro Rosso, with which Honda secured a brilliant fourth place in Bahrain earlier this year, will run identical specification power units.

“Having two teams means we can access twice as much data as previously,” commented Takahiro Hachigo, President & Representative Director of Honda Motor Co., Ltd. “We believe that working with both Toro Rosso and Red Bull Racing will allow us to get closer to our goal of winning races and championships, building two strong partnerships.”

Red Bull’s decision to work with Honda ends a 12-season relationship with Renault, which has yielded 57 victories, four drivers’ and four constructors’ championships.

“We have always taken decisions such as this dispassionately and with only one criteria in mind – do we believe the outcome will allow us to compete at a higher level," added Horner. "After careful consideration and evaluation we are certain this partnership with Honda is the right direction for the team.

“We would like to thank Renault for the past 12 years, a period during which we experienced some incredible moments together. We have sometimes had our differences but Renault has always worked tirelessly and to the best of its ability to provide us with a competitive power unit.

"That is still the case today and we would like to thank the Renault team, and particularly the guys in our garage at every race, for their unstinting commitment and we look forward to ending our partnership on a high come the end of this season.

"Our focus for the rest of this year is still very much on delivering the best results possible in the 2018 championship and we wish Renault Sport all the best for the future.”

Renault will now supply just two teams – their works operation and McLaren – in 2019, with Mercedes and Ferrari each having two customers apiece in addition to their factory teams.

"Two years after Renault’s return as a works team, we consider this is a natural evolution for both Renault and Red Bull Racing in view of their respective aspirations," said Renault of the news.

"In an extremely demanding and competitive environment we are proud of the extraordinary results achieved with Red Bull Racing over the past 12 seasons.

"After two seasons, we are fully focused on the strong progression of Renault Sport Formula One Team, while continuing to foster the fresh relationship with McLaren Racing."



Lawrence Barretto [Senior Writer, F1.com] says…

This deal has been a possibility for years, but talks only became serious this season when Honda started to prove they had what it took to compete again at the highest level.

It is a risk for both sides. Red Bull want to win and switching to what is currently the fourth out of four engine manufacturers might not look like the best call on paper.

Meanwhile, Honda have worked with a big team before in McLaren and we all know how well that went. Linking up with a team that is tough on their suppliers could be a disaster.

But the partnership also makes sense for a lot of reasons. Red Bull have grown tired of Renault’s consistent failure to get on par with Mercedes and Ferrari.

They have been on the lookout for a new engine supplier to take them up the end of 2020, when it is hoped new manufacturers will be enticed to join F1 by the new engine rules.

In Honda, they get a company who are desperate to succeed after being burnt by their relationship with McLaren. They have the most to gain because of the law of diminishing returns.

They have also shown this season that they are capable of getting on top of their reliability problems and subsequently improving performance if they have the right conditions.

Red Bull will also be Honda’s main focus, whereas with Renault they were simply a customer. Honda can now focus on working with two teams who are under the same umbrella, making everything easier.

For Honda, they have the chance to prove they can win again in F1. Red Bull have shown time and time again they can deliver a leading chassis. There will be pressure, but Honda have gone through the growing pains and now have a better foundation on which to build.

It may not work out, but there are more positives than negatives to taking the plunge. And if it works out, this will almost certainly go down in history as one of F1’s greatest comeback stories.
https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2018/6/red-bull-and-honda-agree-two-year-engine-deal-.html
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Motorsport: Kimi Räikkösen ura Ferrarilla päättyy - huippulupaus tilalle

Italian Motorsport-lehden mukaan Ferrarin ensi kauden toinen kuljettaja olisi selviämässä.
Viime päivinä F1-huhut ovat käyneet kuumina Ferrarin tallin ympärillä. Australialaiskuljettaja Daniel Ricciardoa on viety ensi kaudeksi Red Bullin väreistä Maranellon punaisiin.
Italian Motorsportin mukaan Sebastian Vettelin tallikaverina ei nähtäisi Ricciardoa, eikä myöskään Kimi Räikköstä.
Sivustolla kerrotaan, että Ferrari olisi pestaamassa talliin huippulupaus Charles Leclercin. Monacolainen ajaa uransa ensimmäistä F1-kauttaan Sauberilla.
Lähde: Ilttis...
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Miksei sitä linkkiä koko juttuun voi laittaa lainauksen loppuun?

https://www.iltalehti.fi/formulat/201806212201031064_fo.shtml

Alkuun olin jo kirjoittamassa, että tämä nyt ei ole kovinkaan mielenkiintoinen huhu huhujen joukossa, mutta näköjään myös harvoin turhia huuteleva Autosport näyttää raportoivan asiasta.

Henkilökohtaisesti toivon että näin tapahtuu, mutta olisihan se kuitenkin vähän epäferrarimainen ratkaisu ottaa kuski vain kauden kokemuksella emotalliin, vaikka olisikin yhtä lupaava kuin Leclerc.

Ferrari ready to replace Raikkonen with Leclerc for 2019 F1 season

Ferrari is ready to replace Kimi Raikkonen with rising star Charles Leclerc in its Formula 1 driver line-up for 2019, Autosport has learned.
A final decision has not been made but Ferrari is understood to be leaning towards promoting Leclerc to a race seat.
https://www.autosport.com/f1/news/136898/ferrari-ready-to-replace-raikkonen-with-leclerc
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siitä saisi halvalla potentiaalisen kuskin...Kimin paras terä on jo tylsistynyt...voisi siirtyä jonnekin WEC:iin?
 

AaaVee

Well-known member
Liittynyt
12.12.2016
Viestit
73
Olisi kyllä epätyypillinen ratkaisu ferrarilta. Kuitenkin liian nopea nousu huipputalliin lähihistoriassa on useimmiten kääntänyt uran suunnan laskuun. Ainoa joka on poikkeus lienee hämi? Kimille yksi kausi lisää ja samalla leclercin sopimus suoriteoptioilla kaudeksi 2020? Leclerc teki kyllä vakuutavaa jälkeä viimekaudella gp2, mutta ei voi olettaa näin tapahtuvan f1
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4524
Olisi kyllä epätyypillinen ratkaisu ferrarilta. Kuitenkin liian nopea nousu huipputalliin lähihistoriassa on useimmiten kääntänyt uran suunnan laskuun. Ainoa joka on poikkeus lienee hämi? Kimille yksi kausi lisää ja samalla leclercin sopimus suoriteoptioilla kaudeksi 2020? Leclerc teki kyllä vakuutavaa jälkeä viimekaudella gp2, mutta ei voi olettaa näin tapahtuvan f1
Lelerc on mielestäni nostanut suoritustasoaa ja pyyhkii Erikssonilla pöytää nyt mennen tullen. Oppinut F1:sen niksit ja ajaa kisoja auton suorituskyvyn yläpuolella. Lahjakkuus siis...

Mutta yksi kausi kokemusta keskisarjan tallissa tekisi hänestä vieläkin paremman...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Lelerc on mielestäni nostanut suoritustasoaa ja pyyhkii Erikssonilla pöytää nyt mennen tullen. Oppinut F1:sen niksit ja ajaa kisoja auton suorituskyvyn yläpuolella. Lahjakkuus siis...

Mutta yksi kausi kokemusta keskisarjan tallissa tekisi hänestä vieläkin paremman...
Jep. Leclerc on omasta mielestäni jo ihan valmis Ferrarille. Todella kypsä ikäisekseen ja ajotaidot on kaikkien tiedossa. Vuosi Haasilla kokemusta keräämässä olisi tietenkin plussaa, mutta ei Leclercin kaltaisen kuskin kanssa mitenkään ratkaisevan tärkeää.
 

Raikkis

Well-known member
Liittynyt
15.4.2018
Viestit
903
Hyvä päätös Kimiltä jos meinaa lopettaa. Suodaan se hänelle. Paras terä jo mennyt ja perhe kutsuu. Harmi mut joskushan sen on loputtava. Jos sitten pääsis bottasta kannustaa vihdoin. 😁
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3083
Vaikka sinällään harmi, jos Kimin ura päättyy, niin onhan se toki aika epätodennäköistä että suoritukset tuosta enää merkittävästi parempaan suuntaan menisi vaikka kuluvan kauden alku vähän toiveita herätti.. Ikävän mollivoittoisesti on tämä uran loppu ja toinen Ferraripesti mennyt, sikäli ehkä aika siirtyä sivuun kun taso vaan ei enää riitä voitoista tai ainakaan mestaruuksista taistelemaan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Renault tuo yli vuodella viivästyneen uuden MGU-K:n Itävaltaan.

Renault is to introduce a long-promised new specification of MGU-K at this weekend’s Austrian GP, but its Formula 1 customer teams Red Bull Racing and McLaren are not obliged to use it.

The new MGU-K, which was once scheduled for introduction for as early as the start of the 2017 season before numerous delays, has finally been signed off for use on a race weekend by all three teams.
https://www.motorsport.com/f1/news/renault-new-mguk-austria-mclaren-red-bull-1047510/
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Red Bull ja McLaren eivät vain ota sitä vielä käyttöön.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mitä FIA tähän sanoo? Sääntöjä muutettiin että moottorien pitää olla 1:1 samat tehdastallien ja asiakastallien välillä mukaanlukien moottoria ohjaavat ohjelmistot.
Niinhän tuossa sanotaan, että se tulee saataville kaikille talleille, mutta heidän ei ole pakko käyttää sitä ja ilmeisesti RB ja McLaren eivät sitä ota vielä käyttöön.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Voi tarkoittaa etteivät pysty vielä toimittamaan asiakkailleen?
 
Ylös