Terve menoa sitten jos niin parhaaksi näkevät. Ehkä tulevaisuudessa MM-rallit palaavat juurilleen s.e. yksityistiimeilläkin on jotain mahdollisuuksia kilpailla sarjassa. Hybridi- ja sähköautoteknologia on ehdottomasti askel aivan väärään suuntaan.https://www.autoexpress.co.uk/citroen/106220/citroen-to-leave-wrc-unless-rally-cars-go-hybrid?
Citroen häipyy sarjasta ensi kauden jälkeen ellei sähkö- tai hybriditeknologiaa oteta käyttöön MM-sarjassa
Jossain vaiheessa se on tehtävä. Kohtalaisen läheisessä tulevaisuudessa pelkällä polttomoottorilla toimiva autoja ei enää valmisteta. Se, että onko oikea aika siirtymälle nyt vai myöhemmin, en uskalla arvata.Hybridi- ja sähköautoteknologia on ehdottomasti askel aivan väärään suuntaan.
Jos lukee otsikkoa pidemmälle, niin ei häivy, mutta aikoo uudelleen arvioida osallistumista.https://www.autoexpress.co.uk/citroen/106220/citroen-to-leave-wrc-unless-rally-cars-go-hybrid?
Citroen häipyy sarjasta ensi kauden jälkeen ellei sähkö- tai hybriditeknologiaa oteta käyttöön MM-sarjassa
Kun näissäkin uutisissa puhutaan sekä hybridi- että sähköautoista, niin kannattaa nyt tietää ja muistaa niiden ero: hybridi = polttomoottori + sähkömoottori. Sähköauto taas on... täysin sähköauto, jossa on vain sähkömoottori tai useampi. Oikein hämmästyttää miten monelle ero tuntuu olevan epäselvä.Kyllä noilla hybridi-tai sähköautoilla varmaan vuonna 2022 saadaan ihan yhtä nopeaa ja ulkoisesti näyttävän näköistä menoa siinä kun nykyautoillakin,
Pikes Peakissä sähköautojen kohdalla tämä ymmärtääkseni ratkaistu katsojaturvallisuuden osalta niin, että autoista kuuluu joku korkeahko hälytysääni. Joku vanhan auton äänen simulointi kovaäänisistä olisi aika naurettavaa, mutta ennen kaikkea se sovi yhtään autovalmistajien hakemaan sähköautojen imagoon, johon kuuluu nimenomaan hiljaisuus.mutta äänet on se suurin huolenaihe kun puhutaan ralliautoista. Äänet varmasti järjestetään sähköautoissa jonkinlaisten kaiuttimien kautta, koska kova ääni on myös rallissa turvallisuuskysymys. Yleisön täytyy kuitenkin kuulla hyvissä ajoin autojen lähestyminen. Se on sitten eri asia, kuinka paljon tuollainen keinotekoinen ääni syö sitä fiilistä. No, ainakin voisi olla mahdollisuus visioida jotain persoonallisia soundeja joka autoon, vähän kuin B-ryhmäläisissä. Ehkä tuo hybridihomma kuitenkin toteutetaan rallissa vähän maltillisemmin. Siirtymillä käytetään hybriditekniikkaa ja erikoiskokeet ajetaan edelleen "bensankäryssä" tai jotain muuta vastaavaa. En usko että FIAkaan haluaa yhtään tinkiä autojen vauhdista tai äänistä. Niillä ehdoilla koko homma varmasti suunnitellaan.
Juuri näin. Monet tuolla kommenttipalstoilla kyllä jo tietää millaista ääntä hybridiralliauto pitää...Kun näissäkin uutisissa puhutaan sekä hybridi- että sähköautoista, niin kannattaa nyt tietää ja muistaa niiden ero: hybridi = polttomoottori + sähkömoottori. Sähköauto taas on... täysin sähköauto, jossa on vain sähkömoottori tai useampi. Oikein hämmästyttää miten monelle ero tuntuu olevan epäselvä.
Hyvät kommentit molemmilta minun mielestä. Toki kommenttien vilpittömyyteen tulisi aina suhtautua pienellä varauksella, mikäli työnantajalla on ko. asian suhteen jokin tietty tahtotila, mutta uskotaan ja luotetaan nyt, että suomalainen rallikuljettaja puhuu suoraan sydämestä.https://www.rallit.fi/mm-rallin-tulevia-saantoja-vaaditaan-pikaisesti-latvala-ja-lappi-ottivat-kantaa-kohuttuun-aiheeseen/
https://www.sportautomoto.ma/blog/competition-auto/interview-with-mads-ostberg/1058
Ensimmäisiä kuskien kommentteja hybridistä, puolustuskannalla ovat.
Ärsyttävä, ärsyttävä lapsus. Siis muuten mukava teksti, mutta tuon kaltainen kotiläksyjen tekemättömyys saa sapen kiehumaan.Micke Suopuro/YLE sanoi:Kilpailun lisääntyminen voisikin tarkoittaa rallille paluuta kultaisiin vuosiin. Esimerkiksi vuonna 1991 MM-pisteitä keräsi kauden aikana kaikkiaan kymmenen eri valmistajaa.
Me vanhanajan rallin kannattajat emme hyväksyneet MM-rallien konseptia huoltoparkista ja samojen pikisten ajamista moneen kertaan. Nyt ne on tätä päivää kaikissa kisoissa. Jopa kansallisissa ralleissa. Samoin kävi aikanaan kun autoihin alkoi tulemaan sähköisiä elementtejä. Ennen niin arvostettujen kaasarien säätäjien tilalle on tullut läppäri taitajat jotka säätävät autoja tarkemmnin kuin koskaan kaasariaien aikoina. Saattepa nähdä että sähköautojen kanssa käy samalla lailla. Raha puhuu sen verran että ensin nöyrtyy herrat ja sitten harrastajat heidän perässä. Totuushan on se että ääni on ollut autoissa siitä asti kun polttomoottoreihin siirryttiin. Ääni sinällään on aivan turha elementti, ei se autoa mihinkään vie. Jos ei osaa katsoa auton kulkua ilman ääntä, on ymmärryksessä vikaa. Tervetuloa hybriidi ja uusi teknologia.
Ostin aikanaan F1 kisoissa CD levyn jossa on eri aikakusien Formuloiden ääniä. Voisihan sitä äänittää vanhojen ralliautojenkin ääniä ja niitä kuunnella kuulokkeilla pikiksen varressa. Vielä oikean hajuista öljyä sipaisee nenän alle niin tunnelma on täydellinen.
Muuten kyllä, mutta äänistä olen eri mieltä. Kyllä ne kunnon äänet ja varsinkin persoonalliset sellaiset tuo vaan sitä fiilistä paikan päällä seuraamiseen. Jollain N-ryhmän Mitsuillakin on kyllä vauhtia, mutta hiljainen suhina on vaan erilaista seurattavaa kuin vastaavaa vauhtia etenevä kovempiääninen Citroen R5 tai vastaava. (Tosin Citikan ääni on oikeastaan aika vittumaista rääkymistä, mutta anyway..)Hyvä Kilu, hyvin kirjoitettu!
Ei tätä lähtökohtaisesti vihreyden takia tehdä, vaan siksi, että autonvalmistajat haluvat markkinoida hybridejä.Ladataan läjä autoja täyteen akkuja että päästään huristelemaan muutama tuhat kilometriä siirtymiä vuodessa per auto. Kuulostaa niin tekovihreältä kuin vaan olla voi. Paskasta ei tule timanttia, eikä ainakaan mitään uutta kulta-aikaa.
Onhan se myös pidemmän päälle fiksumpaa koska hybridit ovat tehokkaampia, nopeampia ja taloudellisempia kuin polttomoottoriautot. Kalliimpia ja vaikeampia tehdä toki.Ei tätä lähtökohtaisesti vihreyden takia tehdä, vaan siksi, että autonvalmistajat haluvat markkinoida hybridejä.