Rallia sähköautoilla?

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Voltin lataisi peruskiukaan teholla neljään tuntiin. Lohkolämmittimet nippanappa kestämään suunnitellut lämmitystolpat ei tietysti kestä sitä, että koko kerrostalo latailee Volttejaan, mutta ei tuohon vielä mitään superinfraa tarvita.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Edelliseen liittyen: Nautitaan vielä kun voidaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
https://www.autoexpress.co.uk/citroen/106220/citroen-to-leave-wrc-unless-rally-cars-go-hybrid?

Citroen häipyy sarjasta ensi kauden jälkeen ellei sähkö- tai hybriditeknologiaa oteta käyttöön MM-sarjassa
Terve menoa sitten jos niin parhaaksi näkevät. Ehkä tulevaisuudessa MM-rallit palaavat juurilleen s.e. yksityistiimeilläkin on jotain mahdollisuuksia kilpailla sarjassa. Hybridi- ja sähköautoteknologia on ehdottomasti askel aivan väärään suuntaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Hybridi- ja sähköautoteknologia on ehdottomasti askel aivan väärään suuntaan.
Jossain vaiheessa se on tehtävä. Kohtalaisen läheisessä tulevaisuudessa pelkällä polttomoottorilla toimiva autoja ei enää valmisteta. Se, että onko oikea aika siirtymälle nyt vai myöhemmin, en uskalla arvata.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
https://www.autoexpress.co.uk/citroen/106220/citroen-to-leave-wrc-unless-rally-cars-go-hybrid?

Citroen häipyy sarjasta ensi kauden jälkeen ellei sähkö- tai hybriditeknologiaa oteta käyttöön MM-sarjassa
Jos lukee otsikkoa pidemmälle, niin ei häivy, mutta aikoo uudelleen arvioida osallistumista.

Vähän antaa kuitenkin Citroenille/PSA:lle pohjaa huudella se, että Peugeot häipyi WRX:stä samasta syystä. Tosin WRX nimenomaan päätti uudesta pääluokasta, mutta sitten ei ollutkaan muita varmoja osallistujia ja deadlinea siirrettiin hamaan tulevaisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kyllä noilla hybridi-tai sähköautoilla varmaan vuonna 2022 saadaan ihan yhtä nopeaa ja ulkoisesti näyttävän näköistä menoa siinä kun nykyautoillakin,
Kun näissäkin uutisissa puhutaan sekä hybridi- että sähköautoista, niin kannattaa nyt tietää ja muistaa niiden ero: hybridi = polttomoottori + sähkömoottori. Sähköauto taas on... täysin sähköauto, jossa on vain sähkömoottori tai useampi. Oikein hämmästyttää miten monelle ero tuntuu olevan epäselvä.

Hybridillä siis kyllä voidaan saavuttaa sama suorityskyky, koska teoriassa se voi myös vain lisätä suorityskykyä, mutta sähköautolla yksinkertaisesti ei, tai ei ainakaan ajeta montaa EK:ta koska akkujen kapasiteetti lähitulevaisuudessakaan ei vaan riitä. Ongelma ei ole vain EK:den pituus vaan myös ne siirtymät. Seuraavan sääntösyklin ellei useammankin osalta kyse on siis vain hybrideistä, koska täyssähköinen WRC ei ole mahdollista.

Kilpa-auton kohdalla hybridi käytännössä tarkoittaa pääasiallisen voimanlähteen olevan on polttomoottori ja sähköosuus on etu- ja/tai taka-aksella oleva ERS-järjestelmä (F1:ssä myös lisänä hukkaenergia otetaan pakoputkesta talteen ottava järjestelmä). Siinä missä hybridihenkilöauto voi toimia myös vain polttomoottorilla tai sähköllä eri modeissa, niin kilpa-autoissa se ei toimi, koska sama suorityskyky pitää saada koko ajan. Ääni ei siis ole ongelma, koska polttomoottori pitää koko ajan ääntä.


mutta äänet on se suurin huolenaihe kun puhutaan ralliautoista. Äänet varmasti järjestetään sähköautoissa jonkinlaisten kaiuttimien kautta, koska kova ääni on myös rallissa turvallisuuskysymys. Yleisön täytyy kuitenkin kuulla hyvissä ajoin autojen lähestyminen. Se on sitten eri asia, kuinka paljon tuollainen keinotekoinen ääni syö sitä fiilistä. No, ainakin voisi olla mahdollisuus visioida jotain persoonallisia soundeja joka autoon, vähän kuin B-ryhmäläisissä. Ehkä tuo hybridihomma kuitenkin toteutetaan rallissa vähän maltillisemmin. Siirtymillä käytetään hybriditekniikkaa ja erikoiskokeet ajetaan edelleen "bensankäryssä" tai jotain muuta vastaavaa. En usko että FIAkaan haluaa yhtään tinkiä autojen vauhdista tai äänistä. Niillä ehdoilla koko homma varmasti suunnitellaan.
Pikes Peakissä sähköautojen kohdalla tämä ymmärtääkseni ratkaistu katsojaturvallisuuden osalta niin, että autoista kuuluu joku korkeahko hälytysääni. Joku vanhan auton äänen simulointi kovaäänisistä olisi aika naurettavaa, mutta ennen kaikkea se sovi yhtään autovalmistajien hakemaan sähköautojen imagoon, johon kuuluu nimenomaan hiljaisuus.

Mutta tämä ei ole ajankohtaista niin kauan kuin WRC ei ole täyssähköinen ja kuten jo sanoin se ei ole vielä mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun näissäkin uutisissa puhutaan sekä hybridi- että sähköautoista, niin kannattaa nyt tietää ja muistaa niiden ero: hybridi = polttomoottori + sähkömoottori. Sähköauto taas on... täysin sähköauto, jossa on vain sähkömoottori tai useampi. Oikein hämmästyttää miten monelle ero tuntuu olevan epäselvä.
Juuri näin. Monet tuolla kommenttipalstoilla kyllä jo tietää millaista ääntä hybridiralliauto pitää... :rolleyes:

se ensimmäinen askel varmasti olisi vielä polttomoottoriauto jollain hybridilisäosalla, jotta valmistajat voisivat tuoda sitä osaksi markkinointiaan (ja tuotekehitystään). On vielä pitkä matka siihen, että kokonaisia ralleja ajetaan sähköllä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hyvät kommentit molemmilta minun mielestä. Toki kommenttien vilpittömyyteen tulisi aina suhtautua pienellä varauksella, mikäli työnantajalla on ko. asian suhteen jokin tietty tahtotila, mutta uskotaan ja luotetaan nyt, että suomalainen rallikuljettaja puhuu suoraan sydämestä.

Oli toimiala mikä tahansa, niin suuret kansainväliset yhtiöt menevät ns. megatrendien perässä ja autoilun sähköistyminen (kokonaan tai osittain) on yksi niistä suurimmista megatrendeistä koko maailmassa. Luulisi tahvoimmankin (tässä kontekstissa adjektiivi, toivottavasti yksikään Tahvo ei loukkaannu) ymmärtävän, ettei WRC voi olla mikään yksinäinen saareke, jossa nämä asiat eivät ikään kuin vallitsisi.

Sitä paitsi: ralli on aina muuttunut - tai kyennyt muuttumaan, kuinka vaan - ajan mukana. Jos joku olisi 80-luvun puolivälissä kertonut sen ajan rallifanaatikoille, että lajia ajetaan muuten 30 vuoden päästä sitten toimistotyöaikaformaatissa, missä on kaiken lisäksi vielä keskitetyt huollot ja tiukat kilometrirajoitukset erikoiskokeiden ja kilpailuijen pituuksien suhteen, niin en usko, että kovin moni olisi pitänyt kehitystä toivottavana. Kuitenkin jos ajattelee, minkälaisia hetkiä MM-sarja on kyennyt esim. kahden viimeisen kalenterivuoden aikana tarjoilemaan, niin ei se nyt ihan huono kehitys ole tuokaan ollut. Voimanlähde on kuitenkin ainoastaan yksi elementti (vaikkakin merkittävä sellainen, myönnän) rallin maailmassa. En jaksa uskoa, että pelkästään sen muuttuminen vesittäisi koko lajin viehätyksen.

Tiivistettynä: rallia ajetaan tulevaisuudessa joko hybridillä (tai pelkällä sähköllä, vaikka juuri tästä ollaankin toki vielä erittäin kaukana) tai rallia ei ajeta ollenkaan. Kumman valitset?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
https://yle.fi/urheilu/3-10699918

Micke Suopuro näkee hybridit enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Tosin parista jutusta olen eri mieltä - polttomoottoreilla päristely tulee kyllä varmasti vielä jatkumaan (kuten hän itsekin sanoo että pätkät varmaankin ajetaan bensalla vielä ekassa kehitysvaiheessa), ja vaikka vuonna 1991 kymmenen merkkiä keräsi valmistajien pisteitä, ei kaikki tallit olleet mukana koko sarjaa, tuolloin vain pisteitä sai yksinkertaisesti kaikki merkit jotka kympin sakkiin ajoi.

Oma ajatus: Pätkät bensalla, siirtymät ja kaupunkierikoiskokeet sähköllä
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Micke Suopuro/YLE sanoi:
Kilpailun lisääntyminen voisikin tarkoittaa rallille paluuta kultaisiin vuosiin. Esimerkiksi vuonna 1991 MM-pisteitä keräsi kauden aikana kaikkiaan kymmenen eri valmistajaa.
Ärsyttävä, ärsyttävä lapsus. Siis muuten mukava teksti, mutta tuon kaltainen kotiläksyjen tekemättömyys saa sapen kiehumaan.

Tuo muuten ei ole lainkaan hassumpi avaus, että yleisö-/kaupunkierikoiskokeet ajettaisiin myös sähköllä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
YLE Ralliradion facebookissa hyviä kommentteja esimerkiksi rallikonkari Kalevi Aholta

https://www.facebook.com/ralliradio/posts/2647081075320825

Me vanhanajan rallin kannattajat emme hyväksyneet MM-rallien konseptia huoltoparkista ja samojen pikisten ajamista moneen kertaan. Nyt ne on tätä päivää kaikissa kisoissa. Jopa kansallisissa ralleissa. Samoin kävi aikanaan kun autoihin alkoi tulemaan sähköisiä elementtejä. Ennen niin arvostettujen kaasarien säätäjien tilalle on tullut läppäri taitajat jotka säätävät autoja tarkemmnin kuin koskaan kaasariaien aikoina. Saattepa nähdä että sähköautojen kanssa käy samalla lailla. Raha puhuu sen verran että ensin nöyrtyy herrat ja sitten harrastajat heidän perässä. Totuushan on se että ääni on ollut autoissa siitä asti kun polttomoottoreihin siirryttiin. Ääni sinällään on aivan turha elementti, ei se autoa mihinkään vie. Jos ei osaa katsoa auton kulkua ilman ääntä, on ymmärryksessä vikaa. Tervetuloa hybriidi ja uusi teknologia.
Ostin aikanaan F1 kisoissa CD levyn jossa on eri aikakusien Formuloiden ääniä. Voisihan sitä äänittää vanhojen ralliautojenkin ääniä ja niitä kuunnella kuulokkeilla pikiksen varressa. Vielä oikean hajuista öljyä sipaisee nenän alle niin tunnelma on täydellinen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Hyvä Kilu, hyvin kirjoitettu!
Muuten kyllä, mutta äänistä olen eri mieltä. Kyllä ne kunnon äänet ja varsinkin persoonalliset sellaiset tuo vaan sitä fiilistä paikan päällä seuraamiseen. Jollain N-ryhmän Mitsuillakin on kyllä vauhtia, mutta hiljainen suhina on vaan erilaista seurattavaa kuin vastaavaa vauhtia etenevä kovempiääninen Citroen R5 tai vastaava. (Tosin Citikan ääni on oikeastaan aika vittumaista rääkymistä, mutta anyway..)
Äänet nyt ei toki muutukaan, jos hybrideihin siirrytään ja erikoiskokeet ajetaan polttomoottorin voimin, mutta kokonaan sähköön siirtyminen olisi sitten eri juttu.
Äänien lisäksi autojen ulkonäkö/väritys ja jopa tietynlainen pakokaasun hajukin ovat yllättävän tärkeitä elementtejä. Kaikki ei ole vain vauhdista ja näyttävän näköisestä menosta kiinni.
Jos kuvitellaan, että ollaan Ouninpohjassa katsomassa rallia ja ohi vilahtaa mainokseton vitivalkoinen suhiseva Mitsu tai vastaava, jonka ääni alkaa kuulua vasta auton ilmestyessä näkyviin ja seuraavana metsän takaa alkaa raikaamaan joku Hyundai R5 räikeissä väreissä, näyttävillä siivekkeillä ja vilahtaa samaa vauhtia ohi, niin fiilis on aivan erilainen olla katsojana. Tai Historic-rallissa joku perus Vw Golf ja Audi Quattro. Vauhti näilläkin voi olla kuskista riippuen samaa tasoa, mutta kyllä siellä katsomo kohahtaa ja silmät suurenee ihan erilailla, kun se Quattron ääni alkaa mutkan takaa kuulumaan. Näitä asioita ei pidä vähätellä, vaikka tekniikka kehittyykin ja ajat muuttuvat. Jotenkin järkevästi nämä elementit pitäisi jatkossakin sisällyttää ralliin.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Ladataan läjä autoja täyteen akkuja että päästään huristelemaan muutama tuhat kilometriä siirtymiä vuodessa per auto. Kuulostaa niin tekovihreältä kuin vaan olla voi. Paskasta ei tule timanttia, eikä ainakaan mitään uutta kulta-aikaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Ladataan läjä autoja täyteen akkuja että päästään huristelemaan muutama tuhat kilometriä siirtymiä vuodessa per auto. Kuulostaa niin tekovihreältä kuin vaan olla voi. Paskasta ei tule timanttia, eikä ainakaan mitään uutta kulta-aikaa.
Ei tätä lähtökohtaisesti vihreyden takia tehdä, vaan siksi, että autonvalmistajat haluvat markkinoida hybridejä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Ei tätä lähtökohtaisesti vihreyden takia tehdä, vaan siksi, että autonvalmistajat haluvat markkinoida hybridejä.
Onhan se myös pidemmän päälle fiksumpaa koska hybridit ovat tehokkaampia, nopeampia ja taloudellisempia kuin polttomoottoriautot. Kalliimpia ja vaikeampia tehdä toki.
 
Ylös