Vodafone Rally de Portugal 2018

  • Viestiketjun aloittaja DC
  • Aloituspäivämäärä

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Jumantsuikka Suninen :thumbup:. Jo neljäs sijakin olisi ollut hyvä suoritus, mutta kyllähän tämä on parasta mahdollista kehittymistä voittaa kamppailu kolmannesta sijasta puhtaasti ajamalla. Lapilta myös vahva päätös rallille.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
1. Neuville 119
2. Ogier 100
3. Tänak 72
4. Sordo 58
5. Lappi 57

Olisipa Tänakilla seuraavissa ralleissa onni mukana, että pysyy mukana mestaruuskamppailussa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Eipä olisi uskonut, että Lapin ja Sunisen ekat virheettömät rallit tulee tuolla tavalla kovassa taistelussa. Hienosti ajettu molemmilta. Lappi olisi varmaan ollut ainakin kolmas ilman sitä rikkoutunutta iskaria.

Sordo saa hyvistä otteista palkinnoksi lepovuoron seuraavaan kisaan. Eikö sen olisi kannattanut vaikka omalla rahalla vuokrata joku vanha WRC Sardiniaan? Sen tyylinen ralli, jossa usein menee pari viimeistä pistesijaa R5-autoille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikö sen olisi kannattanut vaikka omalla rahalla vuokrata joku vanha WRC Sardiniaan? Sen tyylinen ralli, jossa usein menee pari viimeistä pistesijaa R5-autoille.
Hyundain sopimus varmaan estää ajamisen muilla merkeillä ja talli itse ei taida vuokrata asiakasautoja. Sordolla on kyllä hyvä kausi meneillään, harmi että se jää tyngäksi, enää kaksi rallia ajettavana.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Lappi saanut 10 sekunnin aikasakon osumasta paskarinkikeilaan SS9:llä. Vastaava juttu kuin Sordolla.

Sordon penalti tuli vuorokauden myöhässä ja tämä nyt lähes kaksi. Onkohan joku Toyotalla valittanut siitä ja Hyundai kostanut. Vai miksi muuten näitä aletaan näin myöhään tutkia?
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Lappi saanut 10 sekunnin aikasakon osumasta paskarinkikeilaan SS9:llä. Vastaava juttu kuin Sordolla.
On nää hivenen niin huvittavia juttuja. Ensin tehdään kaikennäköisiä tynnyrinkiertoja joista jokainen kuski nauttii. Sitten kun joku niissä oleviin hidasteisiin osuu niin sakkoja sakkoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On nää hivenen niin huvittavia juttuja. Ensin tehdään kaikennäköisiä tynnyrinkiertoja joista jokainen kuski nauttii. Sitten kun joku niissä oleviin hidasteisiin osuu niin sakkoja sakkoja.
Lapin tapausta en ole nähnyt mutta Sordo ei edes kiertänyt, vaan meni läpi. Eli oikaisi. Varsin selvä tapaus minun mielestäni.

Jos osuma on etukäteen ilmoitettu rangaistavaksi, niin ihan yksiselitteinen juttuhan tuo on. Varmasti jokaisella taito riittää vetää se kunnolla. Miksi edes yrittää vetää liian läheltä, kun ei noilla yleisöpyörityksillä voi kuin hävitä?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sordolla on kyllä hyvä kausi meneillään, harmi että se jää tyngäksi, enää kaksi rallia ajettavana.
Jos Paddonin varmuus on jatkossakin samaa luokkaa, niin veikkaan että päätös siitä, kuka ajaa kolmatta autoa missäkin rallissa, muuttuu vielä... Nopeuttahan Paddonilla on, se nähtiin Portugalissakin, mutta kun se vauhti ei realisoidu loppusijoituksena käytännössä koskaan. Taitaa viime vuoden Puola olla Paddonin ainoa mallikelpoinen suoritus viimeiseen puoleentoista vuoteen :thumbdown
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Jos osuma on etukäteen ilmoitettu rangaistavaksi, niin ihan yksiselitteinen juttuhan tuo on. Varmasti jokaisella taito riittää vetää se kunnolla. Miksi edes yrittää vetää liian läheltä, kun ei noilla yleisöpyörityksillä voi kuin hävitä?
Turhapa sinne on kisaa lähteä ajamaan, jos ei aio edes yrittää. Yleisö-ek:ltahan annetaan erilliset pisteet juuri sen takia, että kuljettajat ajaisivat tosissaan eivätkä himmailisi lopullisen sijoituksen varmistelemiseksi. Nyt sitten rakennellaan miinakenttiä, jotta kuljettajat eivät ajaisi tosissaan vaan himmaillen. Näinhän tämä menee kaikissa FIA:n ohjastamissa sarjoissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos Paddonin varmuus on jatkossakin samaa luokkaa, niin veikkaan että päätös siitä, kuka ajaa kolmatta autoa missäkin rallissa, muuttuu vielä... Nopeuttahan Paddonilla on, se nähtiin Portugalissakin, mutta kun se vauhti ei realisoidu loppusijoituksena käytännössä koskaan. Taitaa viime vuoden Puola olla Paddonin ainoa mallikelpoinen suoritus viimeiseen puoleentoista vuoteen :thumbdown
Oma näkemys on että Paddonin täytyisi kehittyä kahdessa asiassa tullakseen maailmanmestariehdokkaaksi

1) Asfaltilla ajaminen
2) Power stage -pisteiden kerääminen

Lisäksi vanhanaikainen sivusladissa ajamisen tyyli on ilmeisen virheherkkä uusilla autoilla, ja kuluttaa toki renkaita myös. Paddonille tuntui sopivan paremmin käteen vanhanmallinen Hyundai.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Nordgren sanoi jo lauantain päätteeksi että autosta on ehtinyt mennä vuorotellen jokaisesta pyörästä rengas rikki. En tiedä oliko vikana päivänäkin jotain probleemaa mutta ainakin tuli joitain luokan kakkos- ja kolmostiloja. Hyvä suoritus kun eka kerta kyseisessä rallissa ja kahdeksas nelivetokisa koskaan.

Huttusella vauhtia alkoi löytyä vikana päivänä muttei ihan Nordgrenin malliin. Onkohan Hyundai vaan sen verran huonompi autokin?
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Oma näkemys on että Paddonin täytyisi kehittyä kahdessa asiassa tullakseen maailmanmestariehdokkaaksi

1) Asfaltilla ajaminen
2) Power stage -pisteiden kerääminen
Noista asioista ei oikeastaan ole edes mitään hyötyä niin kauan kun ajovirheitä tulee nykyiseen tahtiin ja hyvän ja huonon päivän ero on vieläkin liian suuri. Viime kaudella pisteitä maksaneita ulosajoja tapahtui Montessa, Argentiinassa, Sardiniassa ja Suomessa. Teknisiä ongelmia taisi olla Ruotsissa, Meksikossa ja Portugalissa. Korsika, Saksa ja Wales olivat muuten vain surkeaa suorittamista. Ainoastaan Puolasta ja Australiasta tuli hyvät tulokset. Tänä vuonna Ruotissa poikkeuksellisen iso lähtöpaikkaetu olisi pitänyt käyttää paremmin hyödyksi, tuloksena keskinkertainen viides sija ilman teknisiä vikoja. Sitten on tämä Portugali.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Noista asioista ei oikeastaan ole edes mitään hyötyä niin kauan kun ajovirheitä tulee nykyiseen tahtiin ja hyvän ja huonon päivän ero on vieläkin liian suuri. Viime kaudella pisteitä maksaneita ulosajoja tapahtui Montessa, Argentiinassa, Sardiniassa ja Suomessa. Teknisiä ongelmia taisi olla Ruotsissa, Meksikossa ja Portugalissa. Korsika, Saksa ja Wales olivat muuten vain surkeaa suorittamista. Ainoastaan Puolasta ja Australiasta tuli hyvät tulokset. Tänä vuonna Ruotissa poikkeuksellisen iso lähtöpaikkaetu olisi pitänyt käyttää paremmin hyödyksi, tuloksena keskinkertainen viides sija ilman teknisiä vikoja. Sitten on tämä Portugali.
Joo, mutta tarkoitin että vaikka Lapilla virheitä tulee samaan tahtiin mutta ne voidaan hioa harjoituksella pois, ongelmaa ei ole ainakaan power stageissa (tällä kaudella puolet power stage -voitoista, yksi kullakin alustalla) ja assullakin kulkee. Sen sijan jos Paddon saisi treenattua varmuutta, olisi hän edelleen vain soraspesialisti. Tänak taas esimerkki kuskista jolta virheitä on saatu karsittua pois ja assullakin kulkee.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Joo, mutta tarkoitin että vaikka Lapilla virheitä tulee samaan tahtiin mutta ne voidaan hioa harjoituksella pois, ongelmaa ei ole ainakaan power stageissa (tällä kaudella puolet power stage -voitoista, yksi kullakin alustalla) ja assullakin kulkee. Sen sijan jos Paddon saisi treenattua varmuutta, olisi hän edelleen vain soraspesialisti. Tänak taas esimerkki kuskista jolta virheitä on saatu karsittua pois ja assullakin kulkee.
Paddonin tämän vuoden rooli on nimenomaan olla spesialisti ihan muilla alustoilla kuin assulla. Paddonilla kun sattuu olemaan nolla asvalttirallia tämän vuoden WRC-ohjelmassa. Jos Paddon ei onnistu ajamaan hyvin sorallakaan, hänen koko WRC-uran jatkuminen tulee olemaan vaakalaudalla tämän kauden jälkeen, eikä hän välttämättä pääse edes yrittämään parempia suorituksia asvaltilla. Viimeisen 1,5 vuoden aikaisten näyttöjen perusteella Paddon on lähempänä uusi-seelantilaista kortistoa kuin maailmanmestaruutta. Sen takia sitä varmuutta ja suorituskykyä pitäisi olla täsä ny.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Sen takia sitä varmuutta ja suorituskykyä pitäisi olla täsä ny.
Ikää ja kilometrejäkin on jo sen verran takana, että sitä varmuutta pitäisi tosiaan jo löytyä. Hyundailla on onneksi Huttunen odottamassa vuoroaan, jolla on vähän aiempaa assukokemustakin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ikää ja kilometrejäkin on jo sen verran takana, että sitä varmuutta pitäisi tosiaan jo löytyä. Hyundailla on onneksi Huttunen odottamassa vuoroaan, jolla on vähän aiempaa assukokemustakin.
On, mutta Huttunenkin kaipaa vielä 1-2 ehjää R5-kautta alle (joiden aikana kehityksenkin on toki jatkuttava positiivisesti). Isojen poikien sarjassa on tätä nykyä niin kylmä peli, että sinne ei kannata - ei tallin eikä kuljettajan itsensä kannalta - lähteä harjoittelemaan. Jos itse saisin päiväksi diktaattorin valtuudet Hyundailla, näyttäisin Paddonille (vaikka kuinka mukava mies onkin) ovea ja sanoisin Sordolle että sinä ajat loput kisat. Kertaalleen tehtyjä päätöksiä on kyettävä yhteisen edun nimissä tarvittaessa pyörtämään, ja case Hyundain kolmoskuski alkaa nyt olla sellainen, jossa olosuhteet ovat nyky- ja päätöksentekohetken välissä muuttuneet oleellisesti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Paddonin tämän vuoden rooli on nimenomaan olla spesialisti ihan muilla alustoilla kuin assulla. Paddonilla kun sattuu olemaan nolla asvalttirallia tämän vuoden WRC-ohjelmassa. Jos Paddon ei onnistu ajamaan hyvin sorallakaan, hänen koko WRC-uran jatkuminen tulee olemaan vaakalaudalla tämän kauden jälkeen, eikä hän välttämättä pääse edes yrittämään parempia suorituksia asvaltilla. Viimeisen 1,5 vuoden aikaisten näyttöjen perusteella Paddon on lähempänä uusi-seelantilaista kortistoa kuin maailmanmestaruutta. Sen takia sitä varmuutta ja suorituskykyä pitäisi olla täsä ny.
Juu, mutta jos Paddonilta tai hänen faneiltaan kysyy niin tavoitteena on ehdottomasti maailmanmestaruus. Välillä myös mietin että olisiko kaveri onnellisempi jos vain ajelisi kotimaassaan paikallisia ralleja ja tekisi somevideoita. Fanikuntaa tuntuisi riittävän takana. 2016 Australian rallista oli video jossa Paddonin fanit menivät pätkältä toiselle ja vaihtoivat paikkaa heti Paddonin jälkeen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
On, mutta Huttunenkin kaipaa vielä 1-2 ehjää R5-kautta alle (joiden aikana kehityksenkin on toki jatkuttava positiivisesti). Isojen poikien sarjassa on tätä nykyä niin kylmä peli, että sinne ei kannata - ei tallin eikä kuljettajan itsensä kannalta - lähteä harjoittelemaan.
Juuri näin ja samat sanat Rovanperästä. Lefebvre on siitä hyvä esimerkki että lupaava etuvetokuski vedettiin aivan liian nopeasti WRC-luokkaan ajettuaan vain ehkä vuoden R5-autoa välissä, ja maitojunalla kotiin sitten.

Jos itse saisin päiväksi diktaattorin valtuudet Hyundailla, näyttäisin Paddonille (vaikka kuinka mukava mies onkin) ovea ja sanoisin Sordolle että sinä ajat loput kisat. Kertaalleen tehtyjä päätöksiä on kyettävä yhteisen edun nimissä tarvittaessa pyörtämään, ja case Hyundain kolmoskuski alkaa nyt olla sellainen, jossa olosuhteet ovat nyky- ja päätöksentekohetken välissä muuttuneet oleellisesti.
Ainakin tekisin tuon päätöksen Italian tai viimeistään Neste Rallin jälkeen. Kyllähän Sordokin ajoi Montessa ulos. Eipä kyllä Mikkelsenkään ole varmaan tehnyt ihan sitä mitä odotettiin. Joka kisassa ollut jotenkin hukassa.
 
Ylös