Suomen MM-Ralli 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Vielä tässä kohtaa reitinjulkaisujännityksen käydessä sietämättömäksi spekulointihorinoita sillä näkökulmalla, että jos reitti pysyy rungoltaan samana, mitä pätkiä voi varioida reitin varrelta?

Moksi - vaihtoehtoja toki on. Esitin blogissa että lähtön voisi siirtää Pöykyntielle, mutta jos Oittila on mukana iltapäivän avauksena, niin se ei onnistuisi. Toki lähtö voisi olla vaikka Vellipohjasta, mutta silloin yleisön olisi vaikeampi päästä Parkkolan risteyksen karsinaan. Eli ehkä ei kuitenkaan muutoksia tälle pätkälle? Saako Petäjävedentien vauhtiosuus kuitenkin pysyä reitillä?

Urria - laskelmieni mukaan pätkän keskinopeudet pysyisivät kurissa vaikka alkua tai loppua muuttaisi vuoden 2017 muotoon, kunhan ei molempia. Reitin suunta kohti pohjoista puhuu Lempaatmäentien maalin puolesta, joten ehkä vuoden 2017 alku voitaisiin ottaa takaisin? Toisaalta se on kyllä melko kovavauhtista noin kapeaksi metsätieksi, niiden vaarallisuuttahan kuskit moittivat enemmän kuin isojen teiden nopeutta. Yksi hauska reitti voisi olla myös 2017 startista Tampinpolun ja Teerijärventien kautta Urrian isolle tielle, jota väärään suuntaan ja lopuksi Tervatehtaanpolulle.

Ässämäki - alussa voisi olla vaihtoehto ajaa Ritoniementietä. Pätkän voisi myös vaihtaa helposti Mökkiperään tai Palsankylään sijainnin puolesta.

Äänekoski - ei juurikaan mahdollisuuksia muutoksille. Jos alusta otetaan vauhtisuorat pois, keskinopeus näyttää tilastoissa paljon kivemmalta, tuskin menisi yli 130:n. Lopussa voi kääntyä lännen sijasta itään, mutten usko siihen.

Oittila - Ei juurikaan mahdollisuuksia muutokselle kuin suunnankäännöllä, jolloin pätkästä olisi kuskeille tuttua vain alkulenkki.

Päijälä - Tässäkin ketjussa puituja mahdollisuuksia on, mutta onko lopulta käytännön rajoitteiden puitteissa mahdollista tehdä muuta kuin korkeintaan suunnankääntö?

Kakaristo - En usko että viime vuonna hyväksi havaitulta reitiltä poiketaan, tuskin edes eri suuntaan, koska Hassintie näyttää telkkarissa varmaan paremmalta kuin Vuorisjärventie. Ehkä jos pätkää venyttäisi vielä Arvajan suuntaan vähän matkaa?

Pihlajakoski - Mahdollisuuksia on etelän ja pohjoisen puolella uusille reiteille, jos vaan luvat onnistuu

Tuohikotanen - Mieluusti kääntäisin vaikka koko pätkän toiseen suuntaan, jolloin melkein kaikki risteykset olisi alamäkeen. Pätkä olisi myös helppo korvata sellaisenaan vaikka Saalahdella tai Himoksella.

Laukaa - Epäistenvuorentie käyttöön huippunopean Lehesvuorentien sijasta.

Ruuhimäki - Alku voisi olla Kivinavetantien sijasta Ruuhijärventiellä, mutta varmaan se kasvattaisi siirtymiä.

PS. Tulispa se reitti jo pian niin sais lopettaa taas hetkeksi nämä horinat :D Ainakin jotain haastattelua aiheesta on tänään jo tehty https://twitter.com/SamiKolsi/status/1093426897541910529
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Onhan tuo nyt hullua jos/kun FIA ajattelee että Urrian alku on ok ja loppu on ok, mutta alku+loppu ei.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Onhan tuo nyt hullua jos/kun FIA ajattelee että Urrian alku on ok ja loppu on ok, mutta alku+loppu ei.
En toki edusta em. organisaatiota tai tiedä heidän kannoistaan, mutta vuonna 2017 pätkällä oli kaksi shikaania isolla tiellä, vuonna 2018 taas riitti kun alussa ja lopussa oli pientä tietä. Lopultahan pätkä oli yksi rallin hitaimmista. Tein laskentaa yhdistellen osuuksia vuosilta 2017 ja 2018 ja päädyin seuraaviin lukemiin

2017 pätkä ilman ison tien shikaaneja --> n. 132 km/h keskinopeus
2017 pätkä yhdistetynä 2018 hitaampaan alkuun tai loppuun --> n. 125 km/h keskinopeus
2018 pätkä hitaammalla alulla ja lopulla 119.5 km/h

Onhan siinä toki eroa onko pätkä muotoa nopee-tosinopee-nopee vai hidas-tosinopee-nopee tai nopee-tosinopee-hidas. En myöskään tiedä, onko järjestäjille vaikka tullut 2017 rallin jälkeen sanomista siitä alkuosuuden nopeudesta ja otettiinko se uusi loppuosa sitten enemmän sen takia, että reitti jatkui pohjoisen suuntaan?
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Jollain vauhtisokeusargumentilla voisi ehkä käsiä heilutellen perustella, että hidas-tosinopee-nopee on riittävän turvallinen, mutta nopee-tosinopee-nopee ei, mutta eihän tuo mihinkään faktaan perustu. Jos paikassa X lipsahtaa tuolla tosinopee-nopee osuudella, tai nopee-tosinopee, jos ajetaan hidas lopussa, niin silloin mennään ulos kovaa, riippumatta siitä, ajetaanko samalla pätkällä koko ajan kovaa vai ajoittain hiljaa. Siellä kuitenkin pitäisi olla maailman parhaat kuskit maailman parhaissa autoissa, joten tuskin siellä mitään massaulosajoja tulisi pelkästään vauhtisokeuden takia. Muissa luokissahan "ongelmaa" ei ollut ainakaan ennen kuin lisättiin parhaiden autojen nopeutta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5544
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jollain vauhtisokeusargumentilla voisi ehkä käsiä heilutellen perustella, että hidas-tosinopee-nopee on riittävän turvallinen, mutta nopee-tosinopee-nopee ei, mutta eihän tuo mihinkään faktaan perustu. Jos paikassa X lipsahtaa tuolla tosinopee-nopee osuudella, tai nopee-tosinopee, jos ajetaan hidas lopussa, niin silloin mennään ulos kovaa, riippumatta siitä, ajetaanko samalla pätkällä koko ajan kovaa vai ajoittain hiljaa. Siellä kuitenkin pitäisi olla maailman parhaat kuskit maailman parhaissa autoissa, joten tuskin siellä mitään massaulosajoja tulisi pelkästään vauhtisokeuden takia. Muissa luokissahan "ongelmaa" ei ollut ainakaan ennen kuin lisättiin parhaiden autojen nopeutta.
Ei kai sitä 130km/h keskinopeusrajoitusta, tai -asetusta, kukaan varmaan miksikään turvallisuustakeeksi väitäkään, mutta kun sellainen on FIAn toimesta asetettu, niin se käytännössä asettaa raamit turvallisen ja ei-turvallisen välille.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Minä muistelin että tiukka raja poistettiin. Onko se tullut takaisin?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Eli suomennettuna, raja on käyt(änn)össä edelleen ja sen lisäksi, jos Mouton ei tykkää, pätkä ei myöskään kelpaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Pihlajakoski oli yli 130 km/h pätkä 2017 mutta ajettiin silti sellaisenaan viime vuonnakin. Siitä voinee päätellä jotain.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Rallipassikin maksaa taas enemmän kuin mummonmarkkojen aikana ja autot ei oo taaskaan B-ryhmäläisiä
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Rallipassikin maksaa taas enemmän kuin mummonmarkkojen aikana ja autot ei oo taaskaan B-ryhmäläisiä
maksaa n.40e enemmän ja EK:ta näkee vähemmän, mutta minusta jos tuonne lähtee niin ajat on muuttunut, sitä ryysistä ei halua enää edes Poliist. Mutta varmasti niistä ruuhkista osaattiin muuttaa paljo liikennejärjestelyä K-Suomessa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1533
Sijainti
Porvoo
Huomennahan reitti selviää, mutta sain kuulla vahvoista lähteistä että Pihlajakoskella ajetaan se pikkutie (pyhänpääntie) mikä oli jo aiemmin huhuissa.
 
Ylös