Suomen MM-Ralli 2019

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
524
Sijainti
Porvoo
Edellisen kisan pölyt on tuskin laantuneet, mutta mielestäni on hyvä jo nyt aloittaa spekulaatiot ensi vuodesta, kun Tarkiaisen kommentit voi olla vielä muistissa. Jotain juttuahan oli esim. Pihlajakosken Pyhänpääntiestä.

Tosiaan, torstain Shakedown muttuu melko varmasti ensi vuodeksi. Vesala ei saanut kovinkaan hyvää palautetta. Liian tylsä niin kuskien kuin yleisönkin mielestä.
Harju ajellaan varmasti sitten taas illalla.

Perjantai.
Harmittavasti perjantaita ei jatkettu viime vuotiseen tapaan kahden rundin tapaan, vaan mentiin perinteisellä eli pätkät, tauko ja pätkät uudestaan. Luultavasti ensi vuonna on samanlainen järjestely kuin tänä vuonna. Oittila keräsi todella suuren suosion, joten voi olla että Oittila ajetaan ilman pikkutietä mutta kahteen kertaan. Muita pätkiä on vaikeampi arvoida, mutta Äänekoski on melko varmasti yksi perjantain erikoiskokeista. Palsankylä sopisi myös kuvioon, jos reittiä tuotaisiin Petäjävedeltä enemmän Jyväskylän itä/eteläpuolelle. Joku pätkä luultavasti ajetaan taas kertaalleen, niin joku Muurame, Moksi lyhyenä yms. Oittilan jatkoksi voisi sopia, niin ei tulisin niin pitkiä siirtymiä yhden pätkän takia. Myöskään Toivakan ympäristöstä ei voi oikein napata pätkää kun ensi kesänä ajetaan Toivakkaralli joka estää sitten monen pätkän käytön kuten Soimaharju, Halttula/Hoho, Pitkäjärvi yms.

Lauantai.
Ounia ihan selvästi kaivataan takaisin, niin paljon pystyi lukemaan kirjoituksia jossa seliteltiin kuinka Kakaristo on melkein kuin Ouni. Mutta kun ei se ole. Itse pidän Hassintiestä ja toivon että sitä ajetaan jatkossakin. Mutta silti uskon että Ouni palaa reitille ainakin jossain muodossa. Päijälä pysyy varmasti myös reitillä. Pihlajakosken etelänpuoleista pikkutietähän yritettiin jo tälle vuodelle, niin ensi vuonna on täysi mahdollisuus että se ajetaan. Onko lauantain neljäntenä ek:na sitten Painaa, Horkka Tuohikotanen, Saalahti, tai joku uusi nimi samoilla teillä. Itse haluaisin nähdä Vaheria tai Himosta jossain muodossa Lauantaille. (tiedän huhut Vaherin hinnoista, mutta voihan mielet muuttua). Myös VIPin voisi järjestää Himoksella jos se ajetaan taas peräkkäisinä pätkinä. Puitteet olisi kunnossa.

Sunnuntai.
Sunnuntaina jatketaan varmasti samoilla linjoilla eli Laukaa/Ruuhimäki akselilla. Kumpikin pätkä mahdollistaa jotain variaatioita, joten voi olla että pientä muutosta tulee.

Heitetään oma tylsähkö arvio ensi vuodesta. Ainahan niitä uusia pätkiä toivoisi enemmäkin, mutta vähän torsoksi se joka vuosi jää. :rolleyes:

To
Harju
Pe
Palsankylä, Äänekoski, Lankamaa, Oittila, Moksi - Palsankylä, Äänekoski, Lankamaa, Oittila, Harju
La
Päijälä, Ouni, Pihlajakoski, Himos(vaheri) - Himos(vaheri), Ouni, Päijälä, Pihlajakoski.
Su
Laukaa, Ruuhimäki - Laukaa, Ruuhimäki
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6521
Oma fiilis on, että seuraava vuosi menee pienillä muutoksilla. Vuodelle 2014 tuli isoja muutoksia, samoin 2016 ja 2018. Varmasti myös monet sopimukset pätkistä on kaksivuotisia. Toki FIA:lla on vielä auki, kuinka paljon keskinopeudet määräävät pätkien turvallisuutta, mutta toistaiseksi mennään samoilla reunaehdoilla kuin aiemmin.

Olisihan se hieno jos Ouninpohjantie saataisiin jollain ilveellä reittiin mukaan. Konivuori olisi varmasti haastava ja sopisi reittifilosofiaan, samoin toisessa ketjussa esittämäni Hämepohja-Hassi-Kakaristo-reitti. Tai sitten vaikka Ouninpohjantie lyhyenä ja pidempi Kakaristo oheen.

Tänä vuonna kokeiltiin Kärkisten sillan ylittämistä Oittilaan, ehkä sitä voisi hyödyntää laajemmaltikin? Joutsan seudulla olisi hyviä pätkiä, mutta liikenneyhteydet voi olla haastavia jos koko päivän ajelee siellä. Mutta jos vaikka puolet pätkistä olisi Korpilahden puolella, voisi toimia. Tai sitten tulla vaan entistä pahemmat ruuhkat...jokin sellainen ratkaisu voisi toimia, jossa olisi mahdollista kiertää pätkältä toiselle joko Kärkisten kautta tai Jyväskylän kautta, jolloin ruuhkat jakautuisi.

Keskinopeuksien puolesta monella pätkällä olisi varaa kiristääkin ruuvia. Esimerkiksi Urriasta voisi jättää vaikka ne viimeiset metsätiet ajamatta, tai Kakariston alun pikkutiet. Jos Oittilan startin laittaisi siihen pikkutien jälkeisen pitkän suoran puoliväliin niin pituus olisi rapiat 10 kilsaa ja keskinopeus about 130 km/h päälle, eli siinä ja siinä voisiko ajaa noin. Loppuosa on ihan sairaan nopeaa ja siellä tapahtui koko rallin pahin onnettomuuskin Laviolle.

EDIT: Henkilökohtaisia pätkätoiveita myös nykyisen rallin seuduilta Ouninpohja/Konivuoren lisäksi Lankamaa, Palsankylä ja Juupajoki. Moksin alueeltakin saisi monenlaista pätkää tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6521
Tosiaan, torstain Shakedown muttuu melko varmasti ensi vuodeksi. Vesala ei saanut kovinkaan hyvää palautetta. Liian tylsä niin kuskien kuin yleisönkin mielestä.
Ei ole varmasti helppo keksiä hyviä shakedowneja riittävän läheltä Jyväskylää, etenkin jos haluaa pitää Ruuhimäen kisakäytössä. Vaikka toisaalta, kyllähän ulkomaillakin shakedownin reitti ajetaan kisassa vielä, esim Walesissa ja Australiassa.

Saisiko Mökkiperä-Rautialan tiestöstä jotain aikaan? https://www.mapfab.com/map/xFc/Mökkiperä-Shakedown

Tai Kuohun pätkän eteläosasta? https://www.mapfab.com/map/xFg/Kuohu-Shakedown https://www.mapfab.com/map/xFk/Kuohu-Shakedown-II

Laukaa varmasti toimisi myös, jos ei ole rallissa mukana https://www.mapfab.com/map/xFo/Laukaa-Shakedown
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
524
Sijainti
Porvoo
Ei ole varmasti helppo keksiä hyviä shakedowneja riittävän läheltä Jyväskylää, etenkin jos haluaa pitää Ruuhimäen kisakäytössä. Vaikka toisaalta, kyllähän ulkomaillakin shakedownin reitti ajetaan kisassa vielä, esim Walesissa ja Australiassa.

Saisiko Mökkiperä-Rautialan tiestöstä jotain aikaan? https://www.mapfab.com/map/xFc/Mökkiperä-Shakedown
Itsekin pohtinut Mökkiperää Shakedown käytössä. Matka ei ole mitenkään mahdoton ja siinä olisi paremmin kovavauhtista ylityksiä sisältävää torpparia. Miten tuo Ylämäentie, eikös siinä ollut se hyppysuora? Oliko siinä joku syy miksi sitä ei ole ajettu, vaan tullaan Rautamäentietä ja käännytään vasemmalle?

Humalamäkihän olisi mitä parhain, mutta se ei taida onnistua, kun siellä on myös rallia vastustavia ihmisiä.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6521
Miten tuo Ylämäentie, eikös siinä ollut se hyppysuora? Oliko siinä joku syy miksi sitä ei ole ajettu, vaan tullaan Rautamäentietä ja käännytään vasemmalle?
Joo. En tiedä syytä, mutta vuoden 2005 jälkeen sitä ei MM-rallissa ainakaan ole ajettu.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1871
Miten tuo Ylämäentie, eikös siinä ollut se hyppysuora? Oliko siinä joku syy miksi sitä ei ole ajettu, vaan tullaan Rautamäentietä ja käännytään vasemmalle?
Paikallinen maanomistaja antoi elämänsä mittaisen kiellon tien käyttämiselle. Muistaakseni saunan luvattomasta käytöstä.

Kun Juupajoki-Talviainen on mulle vähän tutumpaa seutua, niin olen mielessäni pohtinut Myllytaipaleentien-Paununtien soveltuvuutta ralliin. Saisi Haukilahdentien pohjoispään HMV-osuuden melko lailla vähäiseksi, pätkän keskinopeus alaspäin ja helpon koukkauksen Eväjärven kautta kovasti toivottuun Ouninpohjan lähtöön...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1680
Sijainti
JKL
Paikallinen maanomistaja antoi elämänsä mittaisen kiellon tien käyttämiselle. Muistaakseni saunan luvattomasta käytöstä...
Juu siellä oli muistaakseni etelä-naapureita leirytynyt pihaan ja "lainanneet" saunaa ja jonkinlainen paini-maaottelu sinne oli lopulta saatu aikaan. Sen jälkeen tuonne ei ole ollut asiaa...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3922
Sijainti
Parc Fermé
:D Kieltämättä tuo saunastoori on ollut aika eeppinen mutta samalla suhtkoht surullinen rallireitin kannalta.

Kun joku ehdotti jo Laukaata, niin mites ois Lankamaa shakedownina?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1680
Sijainti
JKL
Kun joku ehdotti jo Laukaata, niin mites ois Lankamaa shakedownina?
Lankamaa on aika pehmeää tietä ja useaan kertaan ajettuna menee huonoon kuntoon... Valkolan isompi tie voisi olla parempi. Se ehkä kestäisi useamman ajokerran... Tai sitten jotain Leustun ajamattomia osuuksia. Tai se pätkä Tikkalan kaupan nurkilla missä Laivola ajoi ulos vuonna kivi... Siitä saisi kätevän lenkin tehtyä takas lähtöön...
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
862
Ehikki :) :thumbup: ;)
Tällainen https://goo.gl/p7tQfV versio Ehikistä, jossa on pientäkin tietä mukana, on päristelty 2003 keskinopeudella 130 km/h, joten olisiko kuitenkin liian kovavauhtinen pätkä nykyautoille? Onhan toi kyllä ton videon perusteella tosi makean näköistä baanaa joka kääntyy koko ajan ja vaikean näköisiä ylityksiä löytyy.
:thumbup::thumbup:

Vaatii tarkkaa nuotitusta. Eikös tämä ollut joskus Alenin mieleen? ;)
:ahem:

Tuollapa sitä on tullut oltua viitisen kertaa katsomassa: -83, -84, -88, -93 ja -01. Lisäksi kansallisissa talviralleissa pari kertaa.

Reitti ei ole ollut lähellekään sama eri vuosina, mutta Koskenpään suunnasta Palvian metsätien liittymään ekat ~9km on yleensä pysynyt samana.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
879
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Lankamaa on aika pehmeää tietä ja useaan kertaan ajettuna menee huonoon kuntoon... Valkolan isompi tie voisi olla parempi. Se ehkä kestäisi useamman ajokerran... Tai sitten jotain Leustun ajamattomia osuuksia. Tai se pätkä Tikkalan kaupan nurkilla missä Laivola ajoi ulos vuonna kivi... Siitä saisi kätevän lenkin tehtyä takas lähtöön...
Jos Pöykyntie ois shakena niin tiiä vaikka itsekin innostuisi torstaiaamusta liikenteeseen..
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7144
Pöykyntietä meinasin itsekin ehdottaa. Toiseen päähän pätkä Petäjävedentietä minne saa pelloille isoimmat yleisömassat.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6521
Lankamaa on aika pehmeää tietä ja useaan kertaan ajettuna menee huonoon kuntoon... Valkolan isompi tie voisi olla parempi. Se ehkä kestäisi useamman ajokerran... Tai sitten jotain Leustun ajamattomia osuuksia. Tai se pätkä Tikkalan kaupan nurkilla missä Laivola ajoi ulos vuonna kivi... Siitä saisi kätevän lenkin tehtyä takas lähtöön...
Lankamaa on pitkä pätkä, joten siitä pitäisi käyttää shakedowniin vain pieni osuus. Toisaalta taas lenkin pitäisi olla järkevän mittainen ja yleisönkin pitäisi päästä paikalle muualta kuin lähdöstä ja maalista. En oikein keksi tuohon mitään järkevää pätkää, paitsi ehkä se alkuosa niin että harjulle tultaessa käännyttäisiinkin vasemmalle takaisin lähtöön, mutta sekin osuus on yli kuusi kilsaa pitkä. Toisaalta se olisi pelkkää yhtä tietä ja jos reitti on yhtään samanlainen kuin tänä vuonna, pitäisi shakedownin varmaan sisältää edes yksi risteys ja kahta erilaista tietä.

Valkolassa sama homma kuin edellisessä, vaikea saada lyhyttä paluulenkkiä, yleisön väliteitä ja erilaisia teitä. No, Pöykyssä ehkä myös sama. Ajelin Pöykyntien kun tulin tämän vuoden shakedownista kotiin, se on kyllä ihan mukavaa keskilevyistä tietä jossa on hyviä mutkia ja ylityksiä, mutta on se aika nopeaa sellaiseksi, ei mitään kovin tiukkoja mutkia. Väliteitä ei sinnekään ole kyllä, eli jos tekisi shakedownin niin että siinä olisi pätkä Petäjävedentietä ja Pöykyntietä niin yleisö pääsisi vain lähtöön, maaliin ja risteykseen.

Tässä voisi olla muuten ihan kova Shake Mansikkamäentien ympärille. Maali Pöykyntien risteykseen ja Vuojoentietä takaisin starttiin https://www.mapfab.com/map/xG8/Moksi-Shakedown Varsinainen Moksin pätkäkin voisi pysyä samassa rallissa, jos se lähtisi Pöykyntieltä. Pöykyntie on ehkä vähän nopeampaa kuin Mansikkamäentie, mutta toisaalta nopea Petäjävedentien osuus lyhentyisi.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6521
Ehikin teitä kävin kanssa ajamassa kesällä. Kehittelin tällaista reittiä https://www.mapfab.com/map/lzc/Ehikki-21-km jossa on samaa reittiä kuin 1993, mutta lopussa käännös ennen ajamattomalle pienelle tielle, samankaltaiselle kuin Oittilan alussa tänä vuonna. Kokonaisuutena varmaan toimisi, muuten liian nopeaa nykyautoille. Palvian seuduilla oleva pikkutienlenkki jota on ajettu viimeksi 2001 oli ihan perunapeltoa. Sen sijaan Palviantie itsessään on myös aika nopeaa, tosin muutama hyvä mutka ja hyppy on matkalla. Ehikin varsinaiset tiet toki erinomaista kamaa.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6521
Kun Juupajoki-Talviainen on mulle vähän tutumpaa seutua, niin olen mielessäni pohtinut Myllytaipaleentien-Paununtien soveltuvuutta ralliin. Saisi Haukilahdentien pohjoispään HMV-osuuden melko lailla vähäiseksi, pätkän keskinopeus alaspäin ja helpon koukkauksen Eväjärven kautta kovasti toivottuun Ouninpohjan lähtöön...
Täälläkin kävin pyörimässä kesällä. Haukilahdentie on kyllä aika isoa kovaa nykyautoille. Mulla oli mielessä reitti Mäntykoskentien, Velhontien ja Karppuuntien kautta, mutta noista etenkin viimeinen oli niin kinttupolkua että käännyin takaisin. Tossa kohtaa päivää perse alkoi puutua autonpenkissä joten lähdin kotiin ja Myllytaipaleentie ja Paununtie jäi tutkimatta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1046
Shakedown Saalahteen. Sopivan pituinen pätkä lähellä Jyväskylää. Tai Yijäläntie-Ahvenuksentie.
 
Ylös