Suomen MM-Ralli 2019

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Heinävuorentie-Palsankyläntie. Sujuva siirtyminen Lutakosta.
 

Evol

Well-known member
Liittynyt
12.2.2018
Viestit
47
Ajoaika testi -EK:lle. Ruuhimäki 25 min, Saalahti 31 min, Palsankylä 39 min ja Laajavuori 19 min.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Onko noita teitä ajettu koskaan rallissa? Oon kanssa katsellut noita kartalta, mutta ajatellut että jos ei niitä ole käytetty edes paikallisrallissa niin miten sitten MM-rallissakaan...
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Sellaista ideaa mietin kanssa, että lauantaina ajettaisiinkin Joutsan puolella, vaikka Lempää, Mynnilä, Hauhanpohja, ja pois Ruuhimäen kautta. Iltapäivällä huollon jälkeen taas Ruuhimäki (tv-pätkä), sitten taas samat kolme muuta pätkää ja Kärkisten kautta huoltoon. Sunnuntaina voitaisiin sitten ajaa Ouninpohjan alueella vaikka kaksi eri pätkää, Power Stage vaikka Hassista Kakaristoon. Toki Ruuhimäessä on paremmat fasiliteetit podiumille, mutta eiköhän se Kakariston pellollekin järjestyisi.
 

reitti

Active member
Liittynyt
11.9.2017
Viestit
30
Sellaista ideaa mietin kanssa, että lauantaina ajettaisiinkin Joutsan puolella, vaikka Lempää, Mynnilä, Hauhanpohja, ja pois Ruuhimäen kautta. Iltapäivällä huollon jälkeen taas Ruuhimäki (tv-pätkä), sitten taas samat kolme muuta pätkää ja Kärkisten kautta huoltoon. Sunnuntaina voitaisiin sitten ajaa Ouninpohjan alueella vaikka kaksi eri pätkää, Power Stage vaikka Hassista Kakaristoon. Toki Ruuhimäessä on paremmat fasiliteetit podiumille, mutta eiköhän se Kakariston pellollekin järjestyisi.
Mites Päijälä?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Mites Päijälä?
Päijälä ei tähän ratkaisuun mahdu, paitsi jos ajaisi kahden Hassi-Kakaristo -powerin ajokertojen välissä Päijälän kertaalleen. Kahteen kertaan tuskin ehtisi käydä noin kaukana lyhyen sunnuntain aikana ja kilsojakin tulee turhan paljon. Onhan Päijälä kyllä hieno pätkä ja ilmeisesti järjestelytkin pelaa erinomaisesti, mutta on sitä myös ajettu viisi vuotta putkeen, samoin kuin Pihlajakoskea.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1089
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Sellaista ideaa mietin kanssa, että lauantaina ajettaisiinkin Joutsan puolella, vaikka Lempää, Mynnilä, Hauhanpohja, ja pois Ruuhimäen kautta. Iltapäivällä huollon jälkeen taas Ruuhimäki (tv-pätkä), sitten taas samat kolme muuta pätkää ja Kärkisten kautta huoltoon. Sunnuntaina voitaisiin sitten ajaa Ouninpohjan alueella vaikka kaksi eri pätkää, Power Stage vaikka Hassista Kakaristoon. Toki Ruuhimäessä on paremmat fasiliteetit podiumille, mutta eiköhän se Kakariston pellollekin järjestyisi.
Saattaisi ainakin muutaman VIP-aition kuviot mennä uusiks, jos Kakariston pelloilla olis lauantaina hiljasta. Ei maha olla myyvin vippikarsinapäivä tuo sunnuntai. Mutta jos Joutsan seutua haluaisi laajemmin hyödyntää, niin miksipä ei perjantaina.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Saattaisi ainakin muutaman VIP-aition kuviot mennä uusiks, jos Kakariston pelloilla olis lauantaina hiljasta. Ei maha olla myyvin vippikarsinapäivä tuo sunnuntai. Mutta jos Joutsan seutua haluaisi laajemmin hyödyntää, niin miksipä ei perjantaina.
Voi olla toki näin. Mietin myös sellaista ratkaisua, että perjantaina ajaisi "lenkin" Toivakan ja Kärkisten kautta Korpilahdelle ja Petäjävedelle. Esim Soimaharju, Oittila, Moksi, Urria, Ässämäki jne. Ruuhkat ehkä jakautuisi vähän molemmin puolin Päijännettä ja poikittaisliikennettä voisi tapahtua sekä Kärkisten että Jyväskylän kautta? Tähän voisi myös sopia se mitä jossain toisessa yhteydessä visioin että ajettaisiin perjantaina Ruuhimäestä "sprint"-versio kuten Ruotsin rallissa, lähtö mikroradan suunnalta ja loppuosa sama kuin sunnuntain power stagessa, tulisi uudelle areenalle kunnolla käyttöä. Ruuhimäki sprint voisi olla vaikka huollon jälkeinen eka pätkä, jolloin turistit voisi mennä sieltä sitten suoraan Harjulle.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Voi olla toki näin. Mietin myös sellaista ratkaisua, että perjantaina ajaisi "lenkin" Toivakan ja Kärkisten kautta Korpilahdelle ja Petäjävedelle. Esim Soimaharju, Oittila, Moksi, Urria, Ässämäki jne. Ruuhkat ehkä jakautuisi vähän molemmin puolin Päijännettä ja poikittaisliikennettä voisi tapahtua sekä Kärkisten että Jyväskylän kautta? Tähän voisi myös sopia se mitä jossain toisessa yhteydessä visioin että ajettaisiin perjantaina Ruuhimäestä "sprint"-versio kuten Ruotsin rallissa, lähtö mikroradan suunnalta ja loppuosa sama kuin sunnuntain power stagessa, tulisi uudelle areenalle kunnolla käyttöä. Ruuhimäki sprint voisi olla vaikka huollon jälkeinen eka pätkä, jolloin turistit voisi mennä sieltä sitten suoraan Harjulle.
Kehittelin tätä ideaa vielä niin että pätkät menisi reitillä Soimaharju-Hauhanpohja/Oittila-Vellipohja-Mökkiperä/Ässämäki jolloin oltaisiin koko ajan todella lähellä Jyväskylää ja siirtymät pysyisi suunnilleen puolessa tunnissa pisimmillään. Melkein mihin tahansa väliin voisi myös laittaa yhteen kertaan ajettavan lisäpätkän.

Se on tietysti hyvä pointti minkä joku mainitsi, että Toivakka ralli saattaa vähentää Joutsa/Toivakan alueen pätkiä ensi vuonna. Ehkä sitten seuraavana?
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
809
Sijainti
Porvoo
Se on tietysti hyvä pointti minkä joku mainitsi, että Toivakka ralli saattaa vähentää Joutsa/Toivakan alueen pätkiä ensi vuonna. Ehkä sitten seuraavana?
Sitä itse tosiaan pohdin kun Soimaharju on aina ajettu Toivakka rallissa. Luultavasti siis myös ensi vuonna.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Toinen juttu mitä mietin: Voisko lauantain rakenne toimia niin, että olisi kaksi lyhyttä pätkää joista kukin toistettaisiin lenkin sisällä ja sitten molemmissa lenkissä ajettaisiin kaksi pidempää pätkää. Eli vaikka niin että aamulla Tuohikotanen-Konivuori (1990 lyhennettynä vähän)-Päijälä(2017 vastaseen)-Tuohikotanen ja illalla Rapsula(2017 Ounin maaliin)-Konivuori-Päijälä-Rapsula. Kakariston vippien järjestäjät ainakin varmaan olisi tyytyväisiä kun pätkät keskittyisi iltapäivään ja iltaan.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3403
Jos yhden toiveen ensi vuoden reitistä saa heittää ilmoille, niin se olisi torstai-iltaan Harjun kaveriksi lisättävä "oikea" metsä-ek. Jotenkin se pelkkä Harjun rykäisy jättää vähän valjun maun - olkoonkin, että kyseessä on enemmän tai vähemmän jo standardiksi MM-sarjassa muodostunut malli. Järjestäjän kannalta moisessa kuviossa (2 ek:ta to-iltana) on toki paljon miinus-puolella; Harju, jos mielitään ajaa ensimmäisenä, olisi ajettava oikeassa järjestyksessä => Harjun totaaliyleisömäärä laskisi ja ennen kaikkea niiden Harjulle saapuvienkin ihmisten aitojen sisäpuolella viettämä aika todennäköisesti lyhenisi huomattavasti. Mutta näin katsojan näkövinkkelistä, olisi mukavaa jos jo torstaina olisi edes sen yhden pätkän verran valinnanvaraa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Kyllähän se sellainen 2014 formaatti olisi minusta toimiva, mutta FIA on sen tainnut sanella, ettei torstaina ajeta kuin yleisö-ek, ja sekin pitää televisioida tiettyyn kellonaikaan ja shakedown ynnä muut hommat osuu torstaipäivälle joten sitä ennen ei ehdi aloittaa. Toki olisi lisähaaste ajaa ensin Harju seiskalta ja sitten siitä sitten parille yöpätkälle, mutta heinäkuun lopulla nekin täytyisi ajaa aika myöhään, että olisi oikeasti pimeää.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3403
Kyllähän se sellainen 2014 formaatti olisi minusta toimiva, mutta FIA on sen tainnut sanella, ettei torstaina ajeta kuin yleisö-ek, ja sekin pitää televisioida tiettyyn kellonaikaan ja shakedown ynnä muut hommat osuu torstaipäivälle joten sitä ennen ei ehdi aloittaa. Toki olisi lisähaaste ajaa ensin Harju seiskalta ja sitten siitä sitten parille yöpätkälle, mutta heinäkuun lopulla nekin täytyisi ajaa aika myöhään, että olisi oikeasti pimeää.
Joo, kyllä ihan aidosti pimeässä ajaminen on käytännössä mahdotonta ainakin nykyisellä kalenteripaikalla. Enkä sitä pimeää (tai edes hämärää) tuolla ensisijaisesti hakenut, vaan ihan "urheilullista syvyyttä", jos sellainen nyt ylipäänsä on mikään termi.

2014 ei tosiaan ollut huono formaatti ollenkaan. Olin jo tyystin unohtanut että siinähän vedettiin pari pätkää jo lämmittelyksi torstaina ennen Harjua. Mutta ei taitaisi moinen tosiaan tällä hetkellä onnistua. Ainakaan ilman, että Monten tai Korsikan pr-miehet olisivat AKK:n leivissä :D
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1089
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Toki olisi lisähaaste ajaa ensin Harju seiskalta ja sitten siitä sitten parille yöpätkälle, mutta heinäkuun lopulla nekin täytyisi ajaa aika myöhään, että olisi oikeasti pimeää.
Tämmönen kyllä maistuisi henkilökohtaisesti, niin olisi torstai-illallekin jotain ihmeteltävää. Eihän sen säkkipimeää tarvitse olla, kyllä illalla on sen verran hämärää että tekee mieli laittaa lisävalot päälle. Ja tämän jälkeen se onkin jo melko sama onko siellä valokeilan ulkopuolella hämärää vai pimeää, silmä adaptoituu aika hyvin.
 
Ylös