Moksi 2019?
Vuoden 2018 rallin nopein tieosuus oli ylivoimaisesti Moksin pätkän 2,8 kilometriä Petäjävedentietä, joka päästeltiin yli 160 km/h keskinopeudella eli käytännössä koko ajan täysiä. Voisi kuvitella, että tätä ei haluta ajaa ensi vuonna.
Simppeli ratkaisu olisi muuttaa pätkä takaisin
vuoden 2016 Surkeeksi, mutta tällöin menetettäisiin vähän kilsoja. 20 kilsan pätkiä ei kuitenkaan ole helppo rakennella. Olisihan tämä myös vähän tylsä ratkaisu ja kuskeille liian tuttu pätkä. Pätkää voisi jatkaa lopusta vuosien 1988 tai 2010 (eri suuntaan) reiteille, mutta toisaalta tällöin Surkeejärven osuus jäisi katsojilta mottiin tai ainakin pienen metsätien taakse. Toisaalta pätkä voisi lähestyä Surkeejärveä myös luoteesta, vaikka näin
https://www.mapfab.com/map/ztA/Surkee
Startti Pöykyntieltä voisi olla ratkaisu, joka pitäisi kokonaispituuden aika samana. Tällöin supernopea Petäjävedentien osuus lyhenisi 1,8 kilsaan, mutta toisaalta vuoden 2018 reitillä Pöykyntien risteyksessä oli koko osuuden ainoa hieman himmailua vaativa mutka, nyt tämä 1,8 kilsaa olisi pelkkää kaasu pohjassa tykittämistä, vaikka toki lähtö voitaisiin saada aika nollasta ajamalla risteyksen "väärältä puolelta". Pöykyntie olisi myös ehkä vähän Mansikkamäentietä nopeampaa, mutta luultavasti koko pätkän keskinopeus pysyisi about samana. Nykykuskit eivät olisi Pöykyntietä ajaneet ainakaan tähän suuntaan, viimeksi vuonna 2004. Tämän pätkän nimi pitäisi toki olla
Surkee.
Yksi ratkaisu voisi olla myös jatkaa pätkää Hirvimäen suuntaan kuten Parkkola 90-luvulla (tai Moksi-Leustu 2000-luvulla eri suuntaan). Lopussa olisi montakin vaihtoehtoa, kaakon suunnassa voitaisiin seurata 2008 Hirvimäen pätkän reittiä vastaseen ja kääntyä takapiikistä vielä hetkeksi valtiontielle länteen tai sitten jatkaa kaakkoon mielenkiintoisen ässämutkan läpi. En tosin tiedä noiden metsäteiden kunnosta, ja se osuus heti Moksintien jälkeen taitaa olla aika nopeatakin ollakseen kapea metsäautotie.
https://www.mapfab.com/map/viM/Moksi
Vellipohja voisi toimia ihan
2008 muodossa, mutta olisiko ehkä liian nopea kun 2008 ajettiin 126 km/h, tuolloin jopa rallin toiseksi nopein pätkä. Reitille voisi saada ehkä myös pari pienemmän tien osaa:
https://www.mapfab.com/map/zrs/Vellipohja
Toisaalta voisi Vellipohjasta jatkaa myös pieniä teitä luoteeseen kohti Parkkolan risteystä ja siitä pohjoiseen Surkeen reittiä. Tätä loppuosuutta ei olisi ajettu tähän suuntaan sitten vuoden 2010, eikä Parkkolan risteyksestä ole koskaan käännytty tähän suuntaan ja näin päin siitä tulisikin näyttävä ässämutka. Osuus sitä ennen tosin on 1,7 km pelkkää paahtamista edes ilman hyppyjä, mutta olisi taas ainakin vähemmän kuin Moksin pätkällä tänä vuonna.
https://www.mapfab.com/map/zrU/Vellipohja
Lopulta vielä erikoisempi versio jossa lähdettäisiin Petäjävedentieltä kaakosta ajamaan 1,5 km osuutta joka olisi suora, mutta jossa olisi
todella isot hyppyrit, joihin pitäisi vähän ottaa vauhtia pois (bongasin nämä tänä kesänä shakedownille ajellessa). Sitten Mansikkamäentien ja parin muun pikkutien kautta Moksin kylään ja siitä alas Hoikanpohjantietä. Tämä pätkä voisi tosin olla kokonaisuutena liian nopea, kun Hoikanpohjantiekään ei ole ihan teknisimmästä päästä...
https://www.mapfab.com/map/viQ/Moksi