Suomen MM-Ralli 2019

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
2012 Mynnilä taitaa olla myöhäisin heinäkuun ajan rallissa ajettu pätkä, se starttasi 20:50. Lisävaloja silloin kyllä taidettiin tarvita.

Menee ohi aiheen, mutta joku (Kaj Lindström?) ehdotti että MM-rallin formattia tiivistettäisiin siten, että nykyinen torstai siirrettäisiin perjantaihin ja iltaa pidennettäisiin nimenomaan pimeässä ajettavilla pätkillä. Lauantai voisi olla sitten vaikka vähän nykyistä pidempi päivä ja sunnuntai entisensä.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3403
Menee ohi aiheen, mutta joku (Kaj Lindström?) ehdotti että MM-rallin formattia tiivistettäisiin siten, että nykyinen torstai siirrettäisiin perjantaihin ja iltaa pidennettäisiin nimenomaan pimeässä ajettavilla pätkillä. Lauantai voisi olla sitten vaikka vähän nykyistä pidempi päivä ja sunnuntai entisensä.
Kuulostaa ihan kokeilemisen arvoiselta jutulta. Kyllähän arkiPÄIVÄNÄ ajaminen asettaa kaikille omat haasteensa ja luulisi järjestäjienkin olevan (useasta syystä) tällaisen ehdotuksen puolella. Pääasia, ettei kokonaiskilometrimäärä nykyisestä haarukasta ainakaan merkittävästi laske.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7286
2012 Mynnilä taitaa olla myöhäisin heinäkuun ajan rallissa ajettu pätkä, se starttasi 20:50. Lisävaloja silloin kyllä taidettiin tarvita.
Kyllä se loppua kohti meni jo aika hämäräksi ja hyvältähän se valoshow metsän keskellä näyttää.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
809
Sijainti
Porvoo
Kyllähän se sellainen 2014 formaatti olisi minusta toimiva, mutta FIA on sen tainnut sanella, ettei torstaina ajeta kuin yleisö-ek, ja sekin pitää televisioida tiettyyn kellonaikaan ja shakedown ynnä muut hommat osuu torstaipäivälle joten sitä ennen ei ehdi aloittaa. Toki olisi lisähaaste ajaa ensin Harju seiskalta ja sitten siitä sitten parille yöpätkälle, mutta heinäkuun lopulla nekin täytyisi ajaa aika myöhään, että olisi oikeasti pimeää.
Ajetaanhan Montessa torstaina yöpatkät. 22:51 alkoi tänä vuonna torstaipätkä. Toki Montella taitaa olla vähän eri säännöt johtuen että on tämmöinen perinneralli.


Toinen juttu mitä mietin: Voisko lauantain rakenne toimia niin, että olisi kaksi lyhyttä pätkää joista kukin toistettaisiin lenkin sisällä ja sitten molemmissa lenkissä ajettaisiin kaksi pidempää pätkää. Eli vaikka niin että aamulla Tuohikotanen-Konivuori (1990 lyhennettynä vähän)-Päijälä(2017 vastaseen)-Tuohikotanen ja illalla Rapsula(2017 Ounin maaliin)-Konivuori-Päijälä-Rapsula. Kakariston vippien järjestäjät ainakin varmaan olisi tyytyväisiä kun pätkät keskittyisi iltapäivään ja iltaan.
Itse puolestani oon pohtinut tuota Kakariston optimointia VIPpien ja liikenteen osalta. Varmasti joku viisaampi osaa tehdä fiksumman version noista aluista, mutta tuossa on ajatuksena että Okskulmantie-Kakaristo-Liisanmutka (keskinopeuksien takia tuo loppu aina sama) ajettaisiin kolmeen kertaan mutta alku olisi kaikissa eri. Ideana että yleisö varmasi pysyisi melko lailla paikallaan jos pätkä tulee kolmeen kertaan ohi. Lauantaina ensimmäinen-, tauon jälkeinen ensimmäinen- ja lauantain viimeinen pätkä.

https://www.MapFab.com/map/xdk/Kakaristo
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Montella taitaa tosiaan olla omat säännöt monessakin suhteessa, ja tätä edesauttaa että FIA toimii Ranskasta käsin.

Kakaristo kolmella eri alulla on ongelmallinen parista syystä: ensinnäkin tuo Okskulmantien eteläosa on liian nopeaa nykyautoille. Toisekseen, tuollainen järjestely vaatisi aika hulvattoman määrän järkkäreitä, kun pelkästään 33 km Ouninpohjan järjestäminenkin on ollut toisinaan ongelmallista. Ei olisi varmaan myöskään järkevää varata pätkäkäyttöön teitä, jotka voisi toimia väliteinä rallipätkälle (esim Konivuorentie ja Juuvantie lähestyessä Ouninpohjantietä).

Toki kolmeen kertaan ajaminenkin on sellainen, joka on säännöissä kielletty, mutta tätä tapahtuu aika monessa rallissa, joten en pitäisi niin poikkeuksellisena kuin Monten torstaipätkiä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Ruuhimäen voi olettaa jatkavan power stagena, mutta mitä sen kaveriksi?

Laukaasta saisi tällaisen version käyttämällä samoja metsäteitä kuin Peurunka rallissa viime vuonna, ja maali lossinmutkan jälkeen. https://www.mapfab.com/map/xho/Laukaa Alkuosasta on hyvä onboard tässä https://www.youtube.com/watch?v=H4XHCI_PnoE

Ruuhimäen ihan naapurista löytyisi Halttulan ja Hohon pätkät, joista kehittelin tällaiset ehdotelmat https://www.mapfab.com/map/xhs/Halttula-Hoho Punainen pätkä alkaa Hohosta isolta tieltä, jatkaa pienempiä teitä pitkin (Suurajot 1995) Halttulan maaliin. Halttula-versio taas starttaa siitä mistä se Suurajoissa yleensä starttasi, kääntyy vuonna 1994 ajetulle pikkutielenkille ja lopulta samaan maaliin. Pienten teiden kunto molemmissa toki on arvoitus kun en ole niitä itse käynyt ajamassa.

Soimaharju voisi olla myös yksi vaihtoehto, Suurajoissa 1994 viimeksi käytettyyn reittiin ei ole hirveästi tarjota muutosehdotuksia ajamatta teitä itse. Kekälelammentietä on kait jossain testeissä käytetty, mutta tuskin tuo pätkä tarvitsisi edes enää lisää pientä tietä hidasteeksi.

Tämän lisäksi en keksi muita vaihtoehtoja olemassaolevista pätkistä, jotka olisi niin lähellä, että ehtisi hyvin ajaa kahteen kertaan. Toki vaihtoehtona olisi myös ajaa pidempi EK yhteen kertaan välissä. Alle tunnin siirtymällä on mahdollista saavuttaa Lankamaa, Hannula, Kutemajärvi, Toikkala tai Vartiamäki, mutta Lankamaata lukuunottamatta näistä ei saa oikein riittävän pitkiä pätkiä, tai sitten vaan sunnuntaista tulisi todella lyhyt päivä (tai todella aikainen herätys). Myös Toivakka-rallissa ajettua Havumäen pätkää voisi venyttää hieman, kehtaisiko tätä jo kutsua Ohensaloksi? https://www.mapfab.com/map/xeA/Ohensalo
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7286
Tuossa Taka-Toivakantien ja Kanagsniemen keskustan välissä on paljon teitä mitä on ajettu Kangasniemi Rallissa. Jos tänne päin reittiä venytettäisiin niin siihen kyllä saisi hyvän pätkän rakennettua Ruuhimäen kaveriksi.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Oliskohan tota tekemääni Ohensalon reittiäkin ajettu Kangasniemi rallissa...pitää tarkistella kotona. Toki talvella voidaan ajaa helpommin mitä tahansa tietä kuin kesällä. Kangasniemi rallissa on ajettu mm. järven jäällä :D
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
809
Sijainti
Porvoo
Rallin päivämääriksi tuli 1.-4.8.2019 ja ilmeisesti toive viikkoa myöhemmästä ajankohdasta meni läpi

http://www.nesterallyfinland.fi/info/uutiset/suomi-sai-siirrettya-neste-rallin-elokuun-alkuun/

Reitti olisi tarkoitus julkistaa helmi-maaliskuun vaihteessa, joten vielä on neljä ja puoli kuukautta aikaa spekuloida
Oma arvio hotellivarauksessa meni kohdilleen. Pari vuotta olivat halunneet tuota siirtää viikolla. Nyt se sitten onnistui. Hyvä niin, uskon että tuo on parempi ajankohta. :ahem:
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Koska pätkien piirtely on kivaa, ideoidaanpa vähän vaihtoehtoisia lauantain reittejä. Eihän Päijälässä ja Pihlajakoskessa mitään vikaa ole, mutta vaihtelu virkistää

Versio 1: https://www.mapfab.com/map/y5o/Neste-Rally-Finland-Saturday-V1

Juupajoki 26.91 km
Rapsula 14.21 km
Konivuori 19.85 km
Tuohikotanen 7.7 km
Yhteensä 68.67 km

Aamulla siirtymä Keuruun kautta Juupajoen lähtöön, pätkä ajetaan 2007 reitin mukaisesti jatkuen vielä Haukilahdentielle ja parille pienemmälle tielle. Sitten Rapsula ajetaan Ouninpohja 1997:n maaliin eli pysähdytään ennen Hassintietä. Siten siitä voi jatkaa aamulla etelään Konivuoren lähtöön ja illalla pohjoiseen kohti huoltoa. Konivuori ajetaan Puukkoisista Hämepohjaan, lähtö suunnilleen 1986 lähdössä ja maali ennen keltaiselle talolle johtavaa vauhtisuoraa. Tuohikotanen on kuin Painaa 2014, mutta Tuohikotasen kautta. Pätkissä sama järjetys kuin tänä vuonna eli iltapäivällä Tuohikotanen, Konivuori, Juupajoki ja Rapsula, ja niistä tv-pätkänä Konivuori.

Versio 2:
https://www.mapfab.com/map/y5s/Neste-Rally-Finland-Saturday-V2

Autio 13.5 km
Ouninpohja 11.3 km
Hassi 22.5 km
Moksi 24.6 km
Yhteensä 71.9 km

Autio lähtee Heräkulmasta kuten Ollin Sora rallissa, jatkaen sitten vuoden 1983 Jyskälä-reitin pikkuteille. Ouninpohja alkaa uudelta pikkutieltä ennen Hämepohjaa, maali on keltaisen talon hypyn nokalla. Hassi lähtee Arvajan pikkutielle kuten 1987, kääntyy kahdesti vasemmalle jatkaen Ouninpohja 1993:n reittiä Liisanmutkan kautta Kakaristoon, jossa maali Kakariston pohjoispuolella. Moksi lähtee Vellipohja 2008 startista, kääntyy hyppyjen jälkeen uudelle pikkutielle kohti Moksin kylää, siitä Moksi-Leustun ja Leustun reittiä Visalan hyppyrille jonka jälkeisen kaarteen jälkeen maali. Iltapäivä alkaa Moksilla, joka on jo tv-pätkä, ja sitten jatketaan järjestyksessä Hassi, Autio ja Ouninpohja.

Versio 3: https://www.mapfab.com/map/y54/Neste-Rally-Finland-Saturday-V3
Urria 10.5 km
Kavala 13.5 km
Kakaristo 26.1 km
Ehikki 23 km
Yhteensä 73.1 km

Urriassa 2018 alku ja 2017 loppu. Kavalassa 1986 pätkä "ratamestarin erikoisineen" ja sen perään metsäteitä Hallin lentokentän kupeessa. Kakaristossa 2014 alku ja Hassin 1994 loppu Alhojärvelle. Ehikki alkaa uudelta pikkutieltä Jämsänkoskelta, liittyy 1993 reittiin väärään suuntaan ja lopulta myös vuoden 2002 reittiin. Iltapäivän pätkien järjestys on Kakaristo, Ehikki, Urria ja Kavala. TV-pätkänä voisi olla joko Kakaristo tai Ehikki. Kakariston voisi ajaa myös kuten 2018, mutta tämä versio on järkevämpi siirtymien kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3403
https://rallysportmag.com/finland-to-test-virtual-chicanes-on-high-speed-rallies/

Henrik Frankin mukaan virtuaalishikaaneiden käyttö on SM-rallin järjestäjien päätettävissä, mutta Neste Rallin osalta sen päättää FIA. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan...
Voin olla täysin väärässäkin, mutta haiskahtaa vähän jo etukäteisselittelyltä ja FIAn selän taakse menemiseltä. Että "eihän me muuten, mutta kun se FIA...". No joo, nähtäväksi jää.

Mutta tokkopa se FIA:n intresseissä myöskään olisi kävellä suomalaisjärjestäjien yli. Eli jos selvä viesti FIA:n suuntaan on se, että keskinopeudet pidetään kurissa muilla keinoin (ja siihen on esittää uskottava suunnitelma), niin voisi kuvitella, ettei sieltä kukaan niitä virtuaalishikaaneja ole väkisin tyrkyttämässä. Mahdollista on toki sekin, että tässä ollaan jo jossain FIAn työryhmässä tai valiokunnassa innokkaasti viitattu, kun on kysytty mahdollista pilottimaata virtuaalishikaanikokeiluun. Sehän ei olisi suinkaan ensimmäinen kerta. Eikös kilpailunumeromuutoskin testattu ensin Suomessa...?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Minä ymmärsin tuon niinpäin että FIA voi kieltää Neste Rallia käyttämästä virtuaalishikaaneja...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3403
Minä ymmärsin tuon niinpäin että FIA voi kieltää Neste Rallia käyttämästä virtuaalishikaaneja...
Eikä se nyt kovin väärin taida olla ymmärretty, jos jutun on malttanut lukea ingressiä pidemmälle :D
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Moksi 2019?

Vuoden 2018 rallin nopein tieosuus oli ylivoimaisesti Moksin pätkän 2,8 kilometriä Petäjävedentietä, joka päästeltiin yli 160 km/h keskinopeudella eli käytännössä koko ajan täysiä. Voisi kuvitella, että tätä ei haluta ajaa ensi vuonna.

Simppeli ratkaisu olisi muuttaa pätkä takaisin vuoden 2016 Surkeeksi, mutta tällöin menetettäisiin vähän kilsoja. 20 kilsan pätkiä ei kuitenkaan ole helppo rakennella. Olisihan tämä myös vähän tylsä ratkaisu ja kuskeille liian tuttu pätkä. Pätkää voisi jatkaa lopusta vuosien 1988 tai 2010 (eri suuntaan) reiteille, mutta toisaalta tällöin Surkeejärven osuus jäisi katsojilta mottiin tai ainakin pienen metsätien taakse. Toisaalta pätkä voisi lähestyä Surkeejärveä myös luoteesta, vaikka näin https://www.mapfab.com/map/ztA/Surkee

Startti Pöykyntieltä voisi olla ratkaisu, joka pitäisi kokonaispituuden aika samana. Tällöin supernopea Petäjävedentien osuus lyhenisi 1,8 kilsaan, mutta toisaalta vuoden 2018 reitillä Pöykyntien risteyksessä oli koko osuuden ainoa hieman himmailua vaativa mutka, nyt tämä 1,8 kilsaa olisi pelkkää kaasu pohjassa tykittämistä, vaikka toki lähtö voitaisiin saada aika nollasta ajamalla risteyksen "väärältä puolelta". Pöykyntie olisi myös ehkä vähän Mansikkamäentietä nopeampaa, mutta luultavasti koko pätkän keskinopeus pysyisi about samana. Nykykuskit eivät olisi Pöykyntietä ajaneet ainakaan tähän suuntaan, viimeksi vuonna 2004. Tämän pätkän nimi pitäisi toki olla Surkee.

Yksi ratkaisu voisi olla myös jatkaa pätkää Hirvimäen suuntaan kuten Parkkola 90-luvulla (tai Moksi-Leustu 2000-luvulla eri suuntaan). Lopussa olisi montakin vaihtoehtoa, kaakon suunnassa voitaisiin seurata 2008 Hirvimäen pätkän reittiä vastaseen ja kääntyä takapiikistä vielä hetkeksi valtiontielle länteen tai sitten jatkaa kaakkoon mielenkiintoisen ässämutkan läpi. En tosin tiedä noiden metsäteiden kunnosta, ja se osuus heti Moksintien jälkeen taitaa olla aika nopeatakin ollakseen kapea metsäautotie. https://www.mapfab.com/map/viM/Moksi

Vellipohja voisi toimia ihan 2008 muodossa, mutta olisiko ehkä liian nopea kun 2008 ajettiin 126 km/h, tuolloin jopa rallin toiseksi nopein pätkä. Reitille voisi saada ehkä myös pari pienemmän tien osaa: https://www.mapfab.com/map/zrs/Vellipohja

Toisaalta voisi Vellipohjasta jatkaa myös pieniä teitä luoteeseen kohti Parkkolan risteystä ja siitä pohjoiseen Surkeen reittiä. Tätä loppuosuutta ei olisi ajettu tähän suuntaan sitten vuoden 2010, eikä Parkkolan risteyksestä ole koskaan käännytty tähän suuntaan ja näin päin siitä tulisikin näyttävä ässämutka. Osuus sitä ennen tosin on 1,7 km pelkkää paahtamista edes ilman hyppyjä, mutta olisi taas ainakin vähemmän kuin Moksin pätkällä tänä vuonna. https://www.mapfab.com/map/zrU/Vellipohja

Lopulta vielä erikoisempi versio jossa lähdettäisiin Petäjävedentieltä kaakosta ajamaan 1,5 km osuutta joka olisi suora, mutta jossa olisi todella isot hyppyrit, joihin pitäisi vähän ottaa vauhtia pois (bongasin nämä tänä kesänä shakedownille ajellessa). Sitten Mansikkamäentien ja parin muun pikkutien kautta Moksin kylään ja siitä alas Hoikanpohjantietä. Tämä pätkä voisi tosin olla kokonaisuutena liian nopea, kun Hoikanpohjantiekään ei ole ihan teknisimmästä päästä... https://www.mapfab.com/map/viQ/Moksi
 
Viimeksi muokattu:
Ylös