Suomen MM-Ralli 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14682
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo piirtämäsi oranssi Pirttikulmantie on muuten ihan loistavaa rallitietä. Hyväpohjaista kapeaa tietä, mutkaa ja pientä hyppyä löytyy kokoajan. Testitienä myös paljon käytetty, samoin kuin siitä jatkuva Sappeentie. Näistä voisi saada tehtyä ihan erilaisen Päijälän ek:n. Esim.Pirttikulmantie-Sappeentie-Liehuntie. Tai Pirttikulmantie-Sappeentie-Päijäläntie.
Kyllä. Sappeentie isommassa määrin voi olla liian nopeaa, mutta jos ajaisi vaikka näin https://www.mapfab.com/map/2a4/Pirttikulma-Liehu saisi 15 km pätkän jonka varteen yleisökin pääsisi, ja "Ogierin paikka" saataisiin vähän huilimaan. Voisihan tuosta jatkaakin viime vuoden pätkää eteenpäin, mutta se tukkisi yleisön pääsyn tehokkaasti. Sen sijasta voisi ajaa Päijälän erillisenä pätkänä Päijälän kylältä ylöspäin joko Lahnajärvenkulman tai Poikuskulman suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
834
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Toivotaan että ensi vuoden juhlakisassa reitti muuttuu, ja saataisiin vanhoja klassikoita mukaan.
Uskoisin että tämän vuoden ralli tulee olemaan välimallia, tulee olemaan jotain uutta testattavaksi ensi vuodelle. Toivoisin kyl sellasta muutosta, että ajettaisiin hämärän aikaan enemmän, esimerkiksi lauantaipäivänhän voisi aloittaa vaikka tuntia myöhemmin (viime vuonna Päijälän lähtö aamulla 8.13), sillä saatas jo vähän sitä elementtiä.
Toivoisin myöskin ns. "pistopätkien" lisäämistä, että ennen/jälkeen huoltojen ajettaisi joku pätkä kertaalleen pistona.

EK-määrä sais olla 20-23 erikoiskokeen tuntumassa, perjantain ei tarvitsis olla niin rankka, ja niillä pistoilla vois lisäillä vaihtelevuutta reittiin.

Esimerkiksi näin:

Perjantai:
2017 malli, että aamupäivä länsipuolella, iltapäivä itäpuolella. Melkein voisi olla kiintoisampaa aloittaa itäpuolen pätkillä (Lankamaa, Laukaa, Äänekoski esim.) Iltapäivällä vois mennä 23-tien pohjoispuolelle ajamaan, tuntuu että 23-tien ja 9-tien välinen seutu (Urriat, Moksit jne.) on niin koluttu että miksei ne voitaisi jättää kertaalleen pois. Perjantai vois olla myöskin kova esimerkiksi ajamalla vaikka Halttulan, Kalliokosken, Jouhtikylän ja Äänekosken, ehkä hiukan liika pitkät siirtymät kuitenkin.

Lauantai:
Kolme kahteen kertaan ajettavaa, plus ehkä jokin pisto. Kyl mieluusti näkisin esimerkiksi Västilä, Päijälä, Ouni-kombon, Pihlajakosken voisi jättää tänä vuonna pois esimerkiksi.

Sunnuntai: Ehdottomasti Myhinpää mukaan, sääli että niinkin hienoa pätkää ei oo ajettu nyt taas pariin vuoteen. Ruuhimäki, Myhinpää ja Ruuhimäki uudelleen, vähän vaihtelua. Tai miksei vaikka Hoho/Halttula akselilta joku EK.

Jos itse saisin päättää, niin ajeltaisiin illan hämärissäkin, reitti ulotettaisiin esim. Väärinmajaan, tai Juupajoen seuduille, samoin itäpuolella ajettaisiin yksi lenkki. Mutta minähän sitä en valitettavasti päätä, mutta aina voi toivoa. :ahem:
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Slow down

Miten ois Konivuori-Mutanen-Polkula-Rapsula-Kakaristo-Liisanmutkaan:confused: Tai sitten vaihtoehtoisesti Hassin kautta, niin on isompaa tietä enemmän.

https://www.google.fi/maps/dir/61.7017142,25.0963657/61.7049351,25.0812762/61.8013354,25.0384806/61.7788208,25.1272481/61.7904452,25.1615414/@61.7550924,24.9903655,22859m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0

Ounin välissä on ihan mielenkiintoisia teitä ja usein ne vaikuttaa ihan hyvä kuntoisille. :ahem:

Saakoskea. Alkua ainakin ajettu testeissä. https://www.google.fi/maps/dir/61.9819315,25.4827991/61.9456041,25.4318319/61.9849112,25.4226818/@62.0292729,24.4992802,80768m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0

Eihän kaikkia teiden pohjia voida millään arvuutella. Toisissa routa rikkoo enemmän, kuin toisaalla. Se et vuodesta toiseen ajetaan samaa ei muuta, kuin levennä. Tekee kyllä hyvää tielle.

Ihan vaan heittona, että Pilajakoski ja Päijälä vois huilaita. Ounista tehdä erikoisemman ja pidemmän, Vaherin tiestöä tarkastaa. Vellipohjassa ja leustun suunnalla on kanssa hyvää ja testeissä käytettyjä.
 
Viimeksi muokattu:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
EK-määrä sais olla 20-23 erikoiskokeen tuntumassa, perjantain ei tarvitsis olla niin rankka, ja niillä pistoilla vois lisäillä vaihtelevuutta reittiin.
Nykyään on 350km max. rallissa. 400 ois ollut ok. Toivottavasti eivät nyt tulevaisuudessa tiputa alla 300km. :rolleyes:
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1404
Sijainti
Porvoo
Sunnuntai: Ehdottomasti Myhinpää mukaan, sääli että niinkin hienoa pätkää ei oo ajettu nyt taas pariin vuoteen. Ruuhimäki, Myhinpää ja Ruuhimäki uudelleen, vähän vaihtelua. Tai miksei vaikka Hoho/Halttula akselilta joku EK.
Myhinpäätä ei taideta ajaa liian suurien nopeuksien takia. Sehän huiman kovavauhtinen pätkä ja sellaisia ei FIA halua reitille. Itse kyllä ottaisin koska vaan reitille, mutta tuskin tapahtuu. Myhinpäässä kun ei ole edes oikein mahdollisuuksia kierrättää pikku teitä pitkin niin että saataisiin nopeuksia alas. Tai saa niitä, mutta sitten välille ei pääse mistään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14682
Sijainti
Tampereen lenkki
Myhinpäässä on ongelmana kovan vauhdin lisäksi väliteiden puute ja siitä seuraavat liikenneruuhkat. Myhinpää on muuten viimeisin Suomen MM-rallissa ajettu pätkä, jolla ei ole yhtään risteyskäännöstä. 80-luvullahan tällaisia pätkiä oli varmaan puolet koko rallista.

Nykyään on 350km max. rallissa. 400 ois ollut ok. Toivottavasti eivät nyt tulevaisuudessa tiputa alla 300km. :rolleyes:
Suuri osa ralleista on pelannut viime vuosina kuitenkin enemmän tuon 300 km minimin kuin 500 km maksimin mukaan. Säännöissä on muita rajoitteita, joiden takia on vaikeampi saada enemmän kilsoja. Jyskälässähän pätkien määrä on ollut usein kauden suurin, eli paljon mutta lyhyitä pätkiä.

Tää olis jo aika hyvä, mutta kokeilisin tosiaan ennemmin Vehmaan-Köntin lenkkiä tuon Salavamäen-Rapsulan sijasta, kuten jo aiemmassa viestissä perustelin. Konivuorta on testattu viime kesänä ja arvioisin itse sen olevan hyvässä kunnossa, mutta en tiedä onko siellä sitten muita rajoitteita rallin ajamiseen, kun 2011 sinne ei saanut yleisö mennä.

Toi olis muuten mainio pätkä, mutta Ahvenuskyläntie on aikamoista lentokenttää Saalahden ja Yijäläntien välissä. Yijäläntie taas olisi varmaan liian liikennesumppu MM-rallin pätkäksi.

Eihän kaikkia teiden pohjia voida millään arvuutella. Toisissa routa rikkoo enemmän, kuin toisaalla. Se et vuodesta toiseen ajetaan samaa ei muuta, kuin levennä. Tekee kyllä hyvää tielle.
Ei sitä voikaan tietää, mutta reitti pitää tehdä jo edellisenä vuonna eikä silloin ole mitään tietoa millainen talvi tai kevät tai seuraava kesä on tulossa tien kuntoon vaikuttamaan. Tien usein ajaminen ja rallin ajaminen painaa maa-ainesta kasaan, mikä lisää tien pohjan kestävyyttä. Vastaavasti jos on joku metsäautotie jota ei ajeta usein niin siellä kasvaa heinää keskellä ja maakivet nousee pintaan. Vaikka ei kai siinä, ajaahan ne Turkissakin semmosia perunapeltoja.

Ihan vaan heittona, että Pilajakoski ja Päijälä vois huilaita.
Tavallaan oon samaa mieltä. Niitä on ajettu vuodesta 2014 saakka. Mutta Päijälässä taitaa järjestelyt sujua niin poikkeuksellisen hyvin, etten usko että siitä halutaan hankkiutua eroon. Ja onhan toi nykyinen Liehuntien alku ihan sairaan siistiä baanaa, kuten on vanha Päijäläkin. Eikä noi viime vuoden pikkutietkään hassumpaa...
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3212
Sijainti
JKL
Eikös Myhinpässä ajettu joku ketunlenkki viimeisinä vuosina? Muistan hämärästi että siellä tehtiin joku pikku keikaus metsälenkille noin puolessa välissä pätkää... Ei joka vuonna ja ainakin 2015 ajettiin suorana Kuopiosta Jyväskylän suuntaan mutta joskus kuitenkin...

Juu näemmä 2014 on Myhinpäässä ollut jonkinlainen ketunlenkki mutta suurta merkitystä keskinopeuteen ei tuolla ole ollut...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14682
Sijainti
Tampereen lenkki
Ketunlenkki ajettu 1992 ja 2014. Ei se tosin mitään hirveän hidasta tietä ole, mutta tuleepa pari risteystä. Tosin Ogierin keskinopeus 2014 134 km/h silti...

Lenkin perällä on talonpiha jossa McRae veti leveäksi. Eikä lenkiltä ole myöskään väliteitä ulos katsojille, eli siihen ongelmaan se ei auta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Mutta Päijälässä taitaa järjestelyt sujua niin poikkeuksellisen hyvin, etten usko että siitä halutaan hankkiutua eroon.
Rehellisesti sanottuna paras pätkä millä tullut oltua järjestelyiden suhteen. Jopa Surkeeparkkola jää toiseksi. (Ainakin viime vuonna oli "inflaatiota" havaittavissa muina vuosina niin hyvin järkätyssä karsinassa).

Varmaan pätkän pituuskin vaikuttaa (rapeat 30km vs n. 10km) mutta viimevuonna Päijälä oli 2vkoa ennen rallia aivan tip top, kaikki valmiina aina roskiksista lippusiimoihin, FIA:n lätkät vaan puuttui. Samana päivänä esim. Äänekoskella ei ollut mitään muuta tietoa pätkän järjestämisestä kuin se et "tie suljettu xx.xx.2018 klo xx:xx - yy:yy välisenä aikana".

Kuinkahan paljon väkeä muuten mahd. Ruuhimäen maali kerää tänävuonna, viimevuonnakin oli aika reippaasti populaa ja siihen päälle vielä mm. Neuvillen makea hyppy ekalla vedolla. Varmasti kerää enemmän väkeä tänävuonna, jos on ohjelmistossa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14682
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuinkahan paljon väkeä muuten mahd. Ruuhimäen maali kerää tänävuonna, viimevuonnakin oli aika reippaasti populaa ja siihen päälle vielä mm. Neuvillen makea hyppy ekalla vedolla. Varmasti kerää enemmän väkeä tänävuonna, jos on ohjelmistossa.
No tää nyt on ainoa täysin varma pätkä...Harjun lisäksi
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Päijälä on kyllä hieno pätkä järjestelyiltään ja muutenkin. Mutta Pihlajakosken itsekin pudottaisin jo pois. Sieltä ei loppujen lopuksi kovin montaa hyvää katselupaikkaa löydä ja sijainniltaan ja väliteiden osalta vähän tuollainen "sulkeutuva sumppu". Olipas erikoinen ja epäselvä termi, mutta ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan. Helposti ruuhkautuva, ympyränmallinen pätkä, väliteitä vähän ja yleisö ja kilpailijat sullovat samaa tietä pätkälle ja pätkältä pois.
Harjun pätkä legendaarisuudestaan huolimatta alkaa olla jo vähän pakkopullaa. Voisi olla vaikka Laajavuori välillä avauspätkänä.
Tuo "maaginen" Konivuori-Mutanen-Kakaristo-Hassi-Arvaja-alue pitäisi kyllä ehdottomasti hyödyntää paremmin, koska tuolle alueelle on pakkautunut suurinpiirtein suomen hienoimmat rallitiet. Ouninpohjan lisäksi voisi kokeilla esim. ihan omaa Hassin erikoiskoetta; Lähtö Kilpijärventieltä, siitä Arvajanreitintielle Hassin risteykseen ja tästä pian käännyttäisiin pienemmälle Kassalantielle. Väliteitä olisi hyvin ja kaikki nuo tiet ovat myös olleet testikäytössä viime aikoina, (Kilpijärventiestä en ole varma). Ainakin tiet pitäisi kestää ja varmaan myös luvat saisi kuntoon, kun testeihinkin on onnistunut.
Tämä versio tosin edellyttäisi, että Ouninpohjan/Kakariston pätkän maali täytyisi päättyä jo Kakaristoon, vaikka Tommin hypylle, että tuon Hassintien voisi säilyttää välitienä yleisöä varten.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14682
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo "maaginen" Konivuori-Mutanen-Kakaristo-Hassi-Arvaja-alue pitäisi kyllä ehdottomasti hyödyntää paremmin, koska tuolle alueelle on pakkautunut suurinpiirtein suomen hienoimmat rallitiet. Ouninpohjan lisäksi voisi kokeilla esim. ihan omaa Hassin erikoiskoetta; Lähtö Kilpijärventieltä, siitä Arvajanreitintielle Hassin risteykseen ja tästä pian käännyttäisiin pienemmälle Kassalantielle. Väliteitä olisi hyvin ja kaikki nuo tiet ovat myös olleet testikäytössä viime aikoina, (Kilpijärventiestä en ole varma). Ainakin tiet pitäisi kestää ja varmaan myös luvat saisi kuntoon, kun testeihinkin on onnistunut.
Kilpijärventie oli TGR:n testiteiden listassa, mutten tiedä ajettiinko siellä. Ei varmaan ole myöskään kovin vilkasliikenteinen tie, mutta huollettiinko viime vuodeksi välitiekäyttöön? 1987 muuten Arvaja-pätkän toinen ajokerta peruttiin tien huonon kunnon vuoksi.

Kassalantietä olen vain joskus ihmetellyt kartalla, mutta en ole tiennyt, että siellä olisi koskaan rallia ajettu. Avaisihan se jotain mielenkiintoisia mahdollisuuksia Hassin suunnalle. Jos Kilpijärventie ajettaisiin, miksipä ei starttia Alhojärventie-Lopeistontie-Kattilajärventie-reitille. Tuosta Kassalantien loppuun tulisi sellainen 28 km pätkä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14682
Sijainti
Tampereen lenkki
Perjantai vois olla myöskin kova esimerkiksi ajamalla vaikka Halttulan, Kalliokosken, Jouhtikylän ja Äänekosken, ehkä hiukan liika pitkät siirtymät kuitenkin.
Kalliokoski ehkä vähän liian nopeeta, mutta Hannula olisi siinä samoilla seuduilla. Tuohon settiin voisi ympätä vielä vaikka Lankamaan yhteen kertaan ajettavaksi pidemmäksi pätkäksi.

Tätä taidettiin pohtia aiemmin että vähän sellainen Myhinpää-ongelma että jos ajaa vaan sitä pohjoispään mutkaisempaa osuutta niin ei ole väliteitä ja taas sitten etelämpänä menee liian kovavauhtiseksi.

Jos itse saisin päättää, niin ajeltaisiin illan hämärissäkin, reitti ulotettaisiin esim. Väärinmajaan, tai Juupajoen seuduille, samoin itäpuolella ajettaisiin yksi lenkki. Mutta minähän sitä en valitettavasti päätä, mutta aina voi toivoa. :ahem:
Kuinkas myöhään pimeä tulee keski-Suomessa elokuun ekoina päivinä?

Väärinmaja ja Juupajoki olisi kyllä hienoja pätkiä, nykyautoille sopivan vaihtelevia ja omia kotipätkiä vielä. Väärinmajaan on ehkä turhan pitkät siirtymät, mutta Juupajoki olisi vielä siinä sopivan lähellä Ouninpohjan aluetta. Pitäisi tunkata koko lenkki vähän siihen suuntaan, esim Urria/Ehikki-Kavala/Autio-Juupajoki-Kakaristo
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14682
Sijainti
Tampereen lenkki
Harjun pätkä legendaarisuudestaan huolimatta alkaa olla jo vähän pakkopullaa. Voisi olla vaikka Laajavuori välillä avauspätkänä.
Harjussa taitaa olla kanssa se, että siitä tulee niin paljon positiivista palautetta, ettei järjestäjillä varmaan ole mitään intressiä ruveta vaihtamaan sitä, jos vaan yhteistyö kaupungin kanssa pelaa.

Laajavuoren perään rupesin itsekin haikailemaan jotain 80-luvun videoita katsellessani. Olisihan se hauska lisä vaikka vielä lauantai-iltaan? Pääsisi huoltoparkissa pyörivät rallituristitkin oikeamman rallin makuun lyhyen matkan päähän.

Killerin päässähän alue on muuttunut 80/90-luvun ajoista, mutta pääsisikö sieltä vielä läpi raviradalle vaikka näin?

https://www.mapfab.com/map/2cA/Laajavuori (laittakaa satelliittikuva päälle)
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Harju ajaa varmasti järjestäjän näkövinkkelistä asiansa enemmän kuin mainiosti; kassakone kilisee ja porukka on väkisinkin "oikeissa" paikoissa. Rallikävijänä olisin kuitenkin nimimerkki carl:in kanssa samaa mieltä, että jotain muutakin viritelmää voisi vaihteeksi kokeilla. Se oli nostalginen juttu, kun Harju palasi ohjelmaan 2014, mutta nyt se alkaa tosiaan olla vähän "nähty". Ja on siinä sekin, että ne hyvät katselupaikat ovat kovin vähissä, ja sellaisessa pitäisi olla sitten aivan tolkuttoman aikaisin välttääkseen joutumisen ns. takariviin.

2000-luvun Killeriä en missään olosuhteissa kaipaa, mutta joku tuollainen Laajavuoren uudelleenlämmittely voisi hyvinkin toimia.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
834
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Mun mielestä Harju vois pysyä kalenterissa, mutta Laajavuori vois myös tulla mukaan, onhan sitä ennenkin molempia ajettu samoissa ralleissa.
Tai miksei shakedown Laajikseen, tai sitten toinen Harjun EK korvattais Laajavuorella?

Kattelin tos vuodelta ´86 molempia pätkiä, ja tulikin mieleen, että miksei esim. Harjun reittiä ei voisi muuttaa vuoden ´86 reittiin, että maali Harjun päälle? tai tehdä jotain muuta muutosta reittiin, Lyseon lukion parkkipaikan voisi kiertää toiselta puolelta, eikä menis sillee suoraan??
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14682
Sijainti
Tampereen lenkki
Kattelin tos vuodelta ´86 molempia pätkiä, ja tulikin mieleen, että miksei esim. Harjun reittiä ei voisi muuttaa vuoden ´86 reittiin, että maali Harjun päälle? tai tehdä jotain muuta muutosta reittiin, Lyseon lukion parkkipaikan voisi kiertää toiselta puolelta, eikä menis sillee suoraan??
Oikokadun ajaminen lopetettiin jo 1993 katujärjestelyjen takia, ja olisihan tuo 400 metriä suoraa Yliopistonkatua asfaltilla aika hurja homma. Luulisin että nykyinen Harju toimii aika hyvin sekä kilpailullisesti että katsojien pääsyn kannalta.

Jos Harju olisi ulkomaisen rallin yleisöpyöritys, niin miettikää sitä donitsien määrää, ja toisaalta varmasti ajettaisiin Harjua ylös alas moneen kertaan saman pätkän aikana, esim niin että Sepänkadun lenkiltä tultaisiin Pitkäkadun sijasta takaisin Harjulle.

Laajavuorta ei mielellään shakedowniksi, koska se on kuitenkin niin erilainen luonteeltaan kuin oikeat tiet.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Myhinpää on muuten viimeisin Suomen MM-rallissa ajettu pätkä, jolla ei ole yhtään risteyskäännöstä. Toi olis muuten mainio pätkä, mutta Ahvenuskyläntie on aikamoista lentokenttää Saalahden ja Yijäläntien välissä. Yijäläntie taas olisi varmaan liian liikennesumppu MM-rallin pätkäksi
Risteykset hidastaa mukavasti pätkää nykyautoille. 3,5km lenttokenttää ei varmaa ois iso ongelma 350km rallissa.

Tuonne Surkee; moksi Vellipohja alueelle pitäs tehä taas joku kunnon ek. Siellä on meinaa hienoa tietä..:eek!:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllä se on jos FIAlta kysytään.
Joo, lopputulos voi olla vähän laimea, jos sillä selityksellä yrittää saada yhtä 140km/h pätkää mukaan kisaan. "Kyllä ne muut pätkät on sitten paljon hitaampia". WRC-komission edustaja vastannee tonnin seteli-ilmeellä.
 
Ylös