Kerään tähän vielä ajatukset nykyautoille sopivista ratkaisuista Ouninpohja-Hassin alueelle, vaikka vuoden 2019 reitti lienee jo taputeltu, mutta ehkä tulevaisuutta varten sitten. Olettaisin että kovien nopeuksien kannalta ongelmallisimmat kohdat ovat keltaisen talon hypyn jälkeinen vauhtiosuus, sekä Okskulmantien eteläpää. Lisäksi ei ole suotavaa, että ajetaan kovin pitkää aikaa isoa kovaa, vaan risteyksiä pitää olla tasapainottamassa nopeita osuuksia.
Jos siis halutaan ajaa Ounin läntisin osuus, täytyy maali asettaa keltaisen talon hypylle (kuten tämän vuoden Ruuhimän replikassa). Lähtöä varten lisäisin alkuun Kankijärventien, jotta reitille saataisiin lisää pituutta, vaihtelevaa tietä, yleisön sijoittumispaikkoja ja risteys.
Ouninpohja Länsi (11 km)
Koska ei varmaankaan ole mahdollista/järkevää aloittaa toista pätkää heti toisen perään ilman välitietä pois, pitäisi seuraavan pätkän alkaa Mutasen risteyksen jälkeen. Vanha
Ouninpohja itä (18 km) toimisi sinällään varmasti hyvin, eikä keskinopeudet olisi ongelma kun Okskulmantiestä saadaan mutkaisin osuus mukaan.
Kuitenkin varmaan haluttaisiin hieman pidempi EK, joten voisi olla ehkä mahdollista aloittaa lähempää Mutasta ja ajaa pieni pikkutielenkki Okskulmantien eteläpäässä. Tämän jälkeen Okskulmantietä olisi n. 7 kilsaa Kakaristoon, mikä ei olisi vielä varmaankaan liian pitkä yhtenäinen osuus. Tästä saataisiin 24-kilsainen
Ouninpohja Itä. Tähän olisi mahdollista myös kikkailla toinen pikkutielenkki Salavamäentie-Salavajärventie-Rapsulantie, mutta tällöin menetettäisiin Okskulmantien parhaat paikat.
Toinen pätkä voisi startata myös Hassin suunnalta.
Rapsula 1997 toisinpäin ajettuna toimisi varmasti myös, mutta jäisi ehkä vähän lyhyeksi. Pidempää pätkää saisi Kilpijärventieltä lähtemällä. Tällöin pätkän voisi vaikka jo päättää Kakariston pohjoispuolelle ja pituutta tulisi nykyrallille riittävästi. Tästä 23-kilsaisesta pätkästä melko suuri osa olisikin metsäautoteitä, välissä pieni pätkä myös nopeaa, jopa vähän assua. Nimeksi sopisi vaikka
Hassi-Kakaristo
Jos taas unohdetaan Ouninpohjan länsipää, voitaisiin startti laittaa keltaisen talon jälkeisen vauhtisuoran loppuun ja ajella siitä vaikkapa Konivuoreen, vuoden 1986 starttiin. Tällöin saataisiin
n. 19 km pätkä, jota voisi ehkä vielä pidentää pohjoiseen (tosin katselupaikkojen kustannuksella). Tämän kaveriksi toimisi yllämainituista Rapsula tai Hassi-Kakaristo, tai miksei jopa viime vuoden Kakaristo toiseen suuntaan, koska Vuorisjärventietäkin voisi ajaa huolimatta keltaisen talon yleisöliikenteestä. Tai sitten tämän koko paketin voisi ajaa myös toiseen suuntaan.
Näistä saisi yhdisteltyä sitten vielä monenlaisia kombinaatioita, miten olisi vaikka vuoden 2011 Hassi, jota ennen ajettaisiin osuus Kakaristosta Liisanmutkaan? Tai
Kakaristosta Konivuoreen Okskulman ja Mutasen kautta hyödyntäen aiemmin mainittua Vehmaan-Köntin pikkutielenkkiä?
Lopuksi vielä jokerina
11 km versio Paaterista. Tosin näiden teiden rallikäyttö on kyllä itselleni aika tuntematonta Paaterintietä lukkunottamatta.