Formula 1 – 2018 - 15 - Singaporen GP - Aika-Ajot

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Aika kova veto mersun pelleilyn jälkeen ensimmäisessä osiossa. Hamiltonin karsiutuminen jäi kummiskin vain sen 0.2s päähän. Mitä mahtoiko Ferrarikuskit puolestaan kärsiä toisessa osiossa tapahtuneen rengaskikkailun takia. Nyt joutuivat kumpikin ottaan vähän varman päälle, kun vaihtoehtona olisi ollut kaksi kovaa yritystä hypereillä. Nyt se todellisten rajojen haku jäi enemmän kolmososioon.. Tosin siltikin Hamiltonin päihittäminen olisi ollut vaikeaa.
 

Raikkis

Well-known member
Liittynyt
15.4.2018
Viestit
903
Kohta selviää miksi ero noin iso. Veikkaan renkaiden toimivuutta.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Huh huh... eeppinen kierros. Hamilton yllättää taas ja muistuttaa kaikkia olevansa kaikkien aikojen kovin aika-ajaja.

Lähin vertailukelpoinen kierros on Australiasta tältä kaudelta. Silloin kalustoa veikattiin kaikkien aikojen ylivoimaisimmaksi. Tämä ylivoima ei tosin kauaa kestänytkään vaan Ferrari porhalsi suorituskyvyssään ohitse. Eeppinen kausi, valitettavasti Vettel ei pysty ihan vastaamaan kokonaisuutena Hamiltonille. Tai ei oikeastaan lähellekään.

<\Spoileri tagi>Kisan startissa on Verstappenin paikka. Täysillä ekalla kierroksella ulos tai ohi taktiikalla, eikä Hamilton voi estää, koska ajaa mestaruudesta.<\Spoiler tagi>
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Huh huh, olipahan kierros. Sanattomaksi veti niin täällä kotona kuin selostamossakin.
Hamilton kyllää osaa tuon homman.

Lähdöstä ja ekasta kierroksesta tulee mielenkiintoinen, niin sekaisin on kärkitiimien autot tuossa ruudukossa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Silmiinpistävään oli Mersun hidas vauhti lämmittelykierroksella, veikkaan että Hamiltonin magia löytyy tästä...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Pisti silmään Räikkösen viimeisessä Q3 vedossa nuo sisäkanttarien ylitykset. Jotenkin ei tuntunut kauhean nopealle kun leikataan sisäkanttarin päältä ja auto lähtee irti / pomppiii ulostulossa.

Hamiltonin huippukierroksella Vilander taas nosti esiin, että välteltiin sisäkanttareita. Olisi mielenkiintoista tietää miten Verstappen käytti kanttareita, kun yleensä ajaa aika aggressiivisesti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kohta selviää miksi ero noin iso. Veikkaan renkaiden toimivuutta.
Kimi ainakin noitui, että välillä toimi ja välillä taas ei. Mutta kaikkiaan nyt Mercedes osaa käyttää rengasta paremmin, mikä aiemmin ollut Ferrarin vahvuus.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mistä ihmeestä Hamilton tempasi tollasen kierroksen? :confused: Mutta Williamsin tilanne on tosi surkea. :nope:
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Mistä ihmeestä Hamilton tempasi tollasen kierroksen? :confused: Mutta Williamsin tilanne on tosi surkea. :nope:
Olihan tuo odotettavissa hyvän edelliskisan jälkeen. Vähän sama homma kuin Manorilla 2016, että Spa ja Monza vauhdillisesti loistavia, mutta sitten Singaporessa ollaan sekuntti seuraavista
 

eikka91

Well-known member
Liittynyt
5.10.2016
Viestit
73
Sijainti
KS
Minusta tuntuu nykysin siltä että Mersu alottaa aina jo hyvissä ajoin perjantaina tuon "ferrari on meitä edellä, nopeampi, paremmin toimii" -sepostuksen joka kisaviikonloppuna. Sitten kun lähestytään aika-ajoa, alkaa mersusta löytymään kaikki tarvittavat paukut ja pidot ynnämuut ferrarin lyömiseksi. Kisapäivänäkin tuntuu aina vauhtia löytyvän, toki ferrari edes auttaa tilannetta useasti huonoilla taktiikoillaan..

En tiedä kuvittelenko sitten vain..

Varma veikkausvoitto kun laittaa Hamin aika-ajojen voittajaksi. Ja maailmanmestaruuden.

Mutta anyways oli kyllä mahtava ajo hamilta ja verstappenilta (redbullilta). Mukava nähdä itävaltalais tallikin välillä kärkikahinoissa. Tuntuu nämä vähän "hitaammat" radat käyvän heidän autolle.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ferrari saa kyllä taas syyttää itseään. Sekoittivat omat pasmansa pelleilemällä ultrasofteilla toisessa osiossa. Ensimmäisen osion Mersun kokeilun jälkeen oli selvää, etteivät ultrat ole erittäin todennäköisesti riittävän nopeita. Hyvin kyllä paikkasivat, että ehtivät vielä viimeiseen osioon mukaan, mutta yksikin keltainen lippu olisi vienyt jatkopaikan. Eli liialla riskillä siis mentiin taas. Riskianalyysi petti ainakin.

Lisäksi ulostulokierrosten radikaaleja eroja eri tallejen välillä ei osattu huomioida. Viimeisenä yksityiskohtana oli tosiaan radankäytölliset erot vahvasti Hamiltonin eduksi. Vettelin on ihan turha murehtia, ette oikeasti olleet lähelläkään paalupaikkaa (vaikka olisikin kyllä pitänyt).

Se kyllä on myös totta, että varsinkin Mersulla on huomattu Ferrarin hämäämisen olevan kohtuu helppoa. Sehän sitten myös syö miestä varikkomuurilla, kuten Monzan kilpailussa jo huomattiin (vaikkei varikkomiehistön ulostulo ollutkaan varsinainen hämäys vaan ”tee erilailla, kuin Räikkönen”- tilanne).
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jotainhan se Wolff hirnui kun Räksä ohitti ulostulokierroksella molemmat Mersut. Tiesi kai kupletin juonen.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6248
Ferrari saa kyllä taas syyttää itseään. Sekoittivat omat pasmansa pelleilemällä ultrasofteilla toisessa osiossa. Ensimmäisen osion Mersun kokeilun jälkeen oli selvää, etteivät ultrat ole erittäin todennäköisesti riittävän nopeita. Hyvin kyllä paikkasivat, että ehtivät vielä viimeiseen osioon mukaan, mutta yksikin keltainen lippu olisi vienyt jatkopaikan. Eli liialla riskillä siis mentiin taas. Riskianalyysi petti ainakin.
Mitä tekemistä tuolla on Q3:sen kanssa? Ei Mersullakaan mennyt pasmat sekaisin, vaikka Hamilton melkein jäi Q1:seen juuri tuon saman asian takia.
 
Ylös