Aika paljon tuntuu Red Bullin asiat menevän päin vittua Helmut Markon henkilökohtaisten paineiden vuoksi, koska hän on saanut mediassakin kritiikkiä siitä, miten solmuun hän on tallin kuskipolitiikan vetänyt. Hänen hallintatapansa on aina ollut likinäköistä ja hyvin tuhoisaa pitkällä aikavälillä. Se toimi sen pari vuotta, kun jonossa oli Ricciardon ja Verstappenin kaltaisia kykyjä, mutta korttitalon sortumiseen riitti oikeastaan yksi yllättävä kuljettajavaihdos, kun Ricciardo loikkasi Renaultille. Talli oli pakotettu nostamaan Gaslyn emotalliin ja se oli yhtä pakotettu kutsumaan Kvyatin takaisin Toro Rossolle. Viime kaudella siedettävästi F2:ssa ajaneen Albonin kutsuminen takaisin junnuleiriin oli sekin tehty olosuhteiden pakosta (STR:lle ei ollut mahdollista palkata ketään muuta) ja se vahinko laitettiin kiertämään nyt jo toiseen kertaan, kun Albon sai ylennyksen RBR:lle.
Missään nimessä näissä siirroissa ei ole kyse siitä, että talli uskoo löytäneensä uuden sebastianvettelin tai edes danielricciardon, vaan kun Helmut Markolla henkilökohtaisesti ei ole muuta tapaa yrittää pelastaa kasvonsa. Tällä hetkellä Markolla on sormet ja jalat ristissä sen puolesta, että Albon ei floppaa niin pahasti kuin kaikki ennusmerkit antavat olettaa. Mies ei aja riittävän hyvin. Hän voisi hyvinkin olla uusi danielricciardo siinä mielessä, että jos hänen olisi antanut ajaa STR:llä sen kolme vuotta ja sitten nostaa emotalliin, niin se motivaatiopiikki yhdessä F1:stä jo kerätyn kokemuksen kanssa voisi nostaa miehen uudelle tasolle. Mutta nyt Markolla ei ollut aikaa odotella kolmea vuotta. Sitä ei ollut edes 12 kuukautta.
Mikäli Gasly tekee kvyatin ja konttaa loppukauden Torollakin, niin aivan varmasti hänen F1-uransa on paketoitu joulukuussa. Sen jälkeen jälleen kerran tallilla on vain yksi vaihtoehto hänen tilalleen: virolainen Jüri Vips, joka muistaakseni saavuttaisi F1-kelpoisuuden sijoittumalla top 3:een tämän vuoden F3-sarjassa. Jopa F2-sarjassa on häkellyttävän vähän F1-kelpoisia nimiä ja varsinkin sellaisia, joiden voisi ajatella saavuttavan edes Gaslyn / Albonin tason.
Minusta alkaa näyttää siltä, että F1-sarjassa on taas yksi sellainen dinosaurus, jonka pitäisi älytä nostaa kytkintä ennen kuin hänet on pakko poistaa asemastaan. Sen dinosauruksen nimi on Helmut Marko.