Olipahan huikea Australian GP tänään!!! Valtteri Bottas hallitsi totaalisesti kisaa tänään lähdöstä maaliin. Kärkipaikka ei vaihtunut kuin varikkokäynnin jälkeen, kun Max Verstappen kävi hetkellisesti kärjessä. Bottakselta aivan huippu lähtö ja heti ohitus Lewis Hamiltonista. Hamiltonilla ei ollut mitään jakoa vauhdin osalta sen jälkeen ja eroa maalissa 20,8 sekuntia. Valtterilla oli säädöt todella kohdallaan ja kaikki toimi. Viime kaudella ei yhdessäkään kisassa nähty näin isoa voittomarginaalia. Hamiltonilla ei selvästikään auto toiminut yhtä hyvin ja säädöt eivät tainneet osua tänään niin hyvin kohdalleen. Upea kaksoisvoitto kuitenkin Mercedekselle. Lopussa nähtiin myös mielenkiintoinen uusi taistelu, kun tästä kisasta lähtien kisan nopeimmasta kierroksesta saa 1 MM-pisteen. Tämäkin meni lopulta kisan viimeisen kierroksen noteerauksella, 1.25,580 Valtterin nimiin. Hamilton ja Verstappen tarjosivat tässä tiukimman vastuksen viimeisillä kierroksilla. Valtterille siis täydellinen 26 pisteen saalis Melbournesta. Mercedekselle myös täysi 44 pisteen potti Australiasta. Mersulla on loistavat asetelmat siirryttäessä Bahrainin kahden viikon päästä.
Kilpailun loppuvaiheessa Verstappen alkoi lähestyä Hamiltonia ja pääsi parhimmillaan noin sekunnin päähän. Kunnollista ohituspaikkaa ei kuitenkaan tullut, kun Melbournessa on vaikea ohittaa ilman toisen kuskin ongelmia. Verstappen kuitenkin osoitti Red Bull Hondan olevan todella kovassa vireessä ja Honda näyttää ottaneen ison stepin eteenpäin moottoripuolella. Toivottavasti Red Bullin vahva vire jatkuu myös tulevissa kisoissa ja saadaan lisää kovaa taistelua kärkipäähän. Honda on ennenkin näyttänyt kykenevänsä rakentamaan todella vahvoja moottoreita ykkösiin, kun oikein päättävät panostaa. Red Bullin Helmut Markon puheita kaluston vahvuudesta epäiltiin ennen kauden alkua, mutta tällä suorituksella kyllä kritiikki vaimenee. Mielenkiintoista nähdä, miten hyvin Red Bull Honda pärjää siirryttäessä tavallisille moottoriradoille.
Ferrarin suoritus kisassa oli aikamoinen pannukakku. Verstappen nousi 31. kierroksella Sebastian Vettelin ohi. Vettel ja Charles Leclerc eivät kyenneet haastamaan kisassa Red Bulleja ja Mersuja kunnolla. Vettel ihmetteli tiimiradiossa, miten he ovat niin hitaita. Leclerc pääsi lopussa 1,1 sekunnin päähän Vettelistä ja alkoi näyttää siltä, että nuori monacolainen ohittaa kokeneen saksalaisen tallikaverinsa. Todellista ohituspaikkaa ei kyllä irronnut ja en tiedä olisiko Ferrari antanut Leclercin edes mennä ohi. Leclerciltä nähtiin joitakin ajovirheitä ja yhdessä kohtaa Leclerc ajoi ulos radalta. Loppujen lopuksi Vettel ajoi kisassa 4. ja Leclerc 5. sijalle. Ferrarilla on nyt kova mietinnän paikka, miten he saavat autonsa Mersujen ja Red Bullien tasolle. Oikeilla moottoriradoilla voimasuhteet toki varmasti muuttuvat ja erot tasoittuvat kauden edetessä. Mielenkiintoinen kausi tulossa kärkitiimien osalta. Toivottavasti Mersun ylivoima ei nouse liian kovaksi.
Kimi Räikkönen ajoi lopulta Alfa Romeo debyytissään ihan mukavasti 8. sijalle. Keskiryhmässä oli tasaista. Kimi kävi kisan lopussa kovaa taistelua sijoista 7-11 Nico Hülkenbergin, Lance Strollin, Daniil Kvyatin ja Pierre Gaslyn kanssa. Koko nelikko oli 4 sekunnin sisällä toisistaan. Kimi pääsi parhaimmillaan alle sekunnin päähän Hülkenbergistä, mutta kunnon ohituspaikkaa ei tarjoutunut. Kimin tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi kisassa lopulta 15. sijalle. Alfa Romeo sähläsi Giovinazzin varikkokäynnin. Aiemmin kisassa Giovinazzi turvasi Kimin asemia blokkaamalla takanaan ajaneita kuskeja. Renaultin Daniel Ricciardo otti lähdössä osumaa ja hajotti etusiipensä. Ricciardo keskeytti kisan lopulta kisan kierroksella 31. McLarenin Carlos Sainz nousi kisan alussa komeasti 4 sijaa ylöspäin, mutta hänen kisansa päättyi lopulta moottoririkkoon ja tulipaloon. Auton takaa tuli näyttävä savupilvi. Carloksen auto siis syttyi palamaan kuten isä-Carlokselle kävi maailmanmestaruusunelmat viime hetkellä murskanneessa Iso-Britannian MM-rallissa 1998.
Haaseille päivä oli hieman kaksijakoinen. Kevin Magnussen ajoi vahvan kisan sijoittuen 6. sijalle. Romain Grosjeanin renkaiden vaihto venyi aiemmin pahasti pitkäksi ja kisa päättyi keskeytykseen 32. kierroksella. Haas näyttää olevan avauskisan perusteella keskikastin vahvin talli. Lando Norris jatkoi vahvoja suorituksiaan myös itse kisassa ajaen debyytissään 9. sijalle.
Jos tilastoihin uskoo, Bottaksen voitossa on hyvät enteet tulevasta. Joka kerta, kun talli on ajanut kaksoisvoittoon Melbournessa, kisan voittanut kuljettaja on vienyt kauden päätteeksi myös kuljettajien maailmanmestaruuden. Näin on käynyt F1-historiassa seitsemän kertaa. Suomalaisittain Melbournen avauskisan voitto on tiennyt kahdesti maailmanmestaruutta. Mika Häkkinen nousi maailmanmestaruuteen 1998 ja Räikkönen 2007.
Bottakselle Australian GP:n voitto oli F1-uran viides ja hänestä tuli neljäs suomalaisvoittaja Australiassa. Keke Rosberg voitti Adelaidessa vuonna 1985. Häkkinen voitti 1998 Melbournessa kuten myös Räikkönen 2007 ja 2013.
Kahden viikon päästä siis jatketaan Sakhirin radalla Bahrainissa. Asetelmat ovat äärimmäisen mielenkiintoiset. Jatkuuko Bottaksen vahvat suoritukset? Mitä tekee Hamilton? Miten Ferrarin ja Red Bullin voimasuhteet kehittyvät?