Todella huolestuttavaa ja päälle sitten tämä viherhippiys ja sen mukanaan tuomat hybrid-autot. Kenellä muulla on varaa kehittää näitä kuin tehdastalleilla?Hyundain aloittama kehitys. Firma kaappasi kilpailijalta ykkös kuljettajan ja alkoi käyttää tiimiin rahaa isolla kädellä. Toyota ainoa jolla varaa vastata. Ei tossa Toyotalle oikein jäänyt muuta mahdollisuutta kuin kaapata Ogier. Muuten olis tullu välivuosi, eikä siihenkään oikein tolla tasolla oo varaa. Heikommassa asemassa olevat tiimit sitten putoavat pois. Toivottavasti Malcolm nyt jollain keinolla kuitenkin saa autot viivalle ens kaudeksi. Kokonaisuutena huolestuttavaa kehitystä sarjan ja kuljettajien kannalta.
Todennäköisesti jonkinlainen menestyksiin sidottu. Eli todennäköisesti mestaruuteen tai piste eroon sidottu purkuoptio Ogierin puolesta...Kiinnostaisi tietää minkälainen pykälä Ogierin sopimuksessa on, joka oikeuttaa sopimuksen purkuun. Tulokset eivät kuitenkaan olleet aivan huonoja. Lappi oli huono, mutta eihän kakkoskuskin vuoksi sopimuksia pureta.
Olihan tuo nyt alusta alkaen selvää, ettei PSA-konserni laske mitään Lapin varaan, vaan hänen roolinsa oli päivästä 1 lähtien toimia Ogierin sekundanttina. Ihan sama oli Hirvosenkin kohdalla kun ranskalaistalliin meni. Ogier itsekin joutui passaamaan mestari Löppöstä aina tilaisuuden niin vaatiessa.Ogierin vuoksi vetäytyvä rallista eli Ogier on tehnyt sopparin Toyotalle. No minusta tuo on erittäin idioottimainen kannanotto Lappia kohtaan. Vaikka tämä kausi on mennytkin penkin alle, en lyttäisi täysin Lappia vielä.
Etu koko sarjalle olisi jos sheikeistä/prinsseistä Abu-Dhabin Kassi Alma tai Qatarin Nasse-setä jompikumpi innostuis lähtemään mukaan toiseksi kuskiksi /sponssaamaan ja ajattais Citikoita vaikka Kronos Racingin alla kuten 06-07 ajattivat kahta Xsara WRC:tä.Kuitenkin Lapin piti vielä tänään testata autoa, niin onhan tuo melko lailla valmis paketti ensi kaudella. Ja tarvittaessa ihan voittaja auto. Eli onkohan massisheikeillä kiinnostusta lähteä mukaan?
Mikkelsen on vielä tämän kauden Hyundain kuljettaja ja on ennenkin tykännyt ajaa MonzassaSordo ja Mikkelsen osallistuvat joulukuussa molemmat Monzan rallitapahtumaan Hyundain R5-autoilla. (wrc.com)
Tietämättä yhtään tarkemmin, norjalaisella saattaa olla jalka yhä Hyundain oven välissä. Jos merkki on panostamassa R5:iin, niin....?
Latvalan ja Toyotan lentävä lähtö ei kyllä vertaudu Paskaeniin ja Lappiin. Se auto on susi ja Lappi ajeli jo tällä kaudella sen mitä ajeli, eikä ollut kovin korkealla. Eikä Latvalakaan missää nimessä MM:stä taistellut vaan oli jo ennen ongelmien sumppua sellaiset 35 pistettä Ogieria perässä –̣ vain noin 75 % Ogierin pistesaaliista.Citroenin perustelut vetäytymiselle olivat kyllä sellaiset, että Lapilla olisi täysi oikeus vetää niiden takia herne nenään.
Citroenin kannattaisi muistella mitä tapahtui kun Toyota palasi rallin MM-sarjaan, kun muuan Jari-Matti Latvala taisteli tosissaan mestaruudesta aina siihen asti kunnes Puolan rallista alkaen iski suorastaan käsittämätön teknisten vikojen suma ja vei Latvalalta mahdollisuuden mestaruuteen.
Jos meinaat, että Citroënin olisi pitänyt palkata Jeesus Rovanperä voittamaan ensi kauden mestaruus, niin tämähän ei tietenkään ole realistinen skenaario millään tavoin, eikä vähiten sen vuoksi, että huhujen mukaan Rovanperällä on ollut Toyota-diili taskussa jo monen kuukauden ajan.Citroenin perustelujen takia tekisi melkein mieli toivoa, että Rovanperä kyykyttäisi ensi kaudella Ogieria, mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan Rovanperän ollessa ensi kaudella lähtökohtaisesti kolmoskuljettaja ja kausi menee pitkälti kokemuksen keräämisessä.
Latvala itse jo torppasi tällaisen mahdollisuuden, koska hän olisi kiinnostunut ajamaan vain juuri nuo "hauskat" rallit, jos koko kauden kattavaa sopimusta ei ole tarjolla.Latvalan kohdalla puolestaan toivoisi, että hän löytäisi jostakin sponsorin joka mahdollistaisi laajemmankin kisaohjelman kuin Suomen ja Ruotsin rallit, eli ainakin osallistumisen suurimpaan osaan Euroopassa ajettavista kisoista.
Ymmärsin, että Hartsa ehdotti Citroenille Latvalan palkkaamista mestarikandidaatiksi. Ehkä kauden 2017 jälkeen tämä olisi nähty mahdollisena, mutta kaksi viime kautta on mennyt kyllä penkin alle.Latvalan ja Toyotan lentävä lähtö ei kyllä vertaudu Paskaeniin ja Lappiin. Se auto on susi ja Lappi ajeli jo tällä kaudella sen mitä ajeli, eikä ollut kovin korkealla. Eikä Latvalakaan missää nimessä MM:stä taistellut vaan oli jo ennen ongelmien sumppua sellaiset 35 pistettä Ogieria perässä –̣ vain noin 75 % Ogierin pistesaaliista.
Jos meinaat, että Citroënin olisi pitänyt palkata Jeesus Rovanperä voittamaan ensi kauden mestaruus, niin tämähän ei tietenkään ole realistinen skenaario millään tavoin, eikä vähiten sen vuoksi, että huhujen mukaan Rovanperällä on ollut Toyota-diili taskussa jo monen kuukauden ajan.