WRC-kausi 2020

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Jospa se Ford innostuisi taas rallitouhuista hybriditekniikan myötä. Lappi ja Suninen olisi muutaman vuoden päästä kova kaksikko ajamaan mestaruuksista.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
383
Hyundain aloittama kehitys. Firma kaappasi kilpailijalta ykkös kuljettajan ja alkoi käyttää tiimiin rahaa isolla kädellä. Toyota ainoa jolla varaa vastata. Ei tossa Toyotalle oikein jäänyt muuta mahdollisuutta kuin kaapata Ogier. Muuten olis tullu välivuosi, eikä siihenkään oikein tolla tasolla oo varaa. Heikommassa asemassa olevat tiimit sitten putoavat pois. Toivottavasti Malcolm nyt jollain keinolla kuitenkin saa autot viivalle ens kaudeksi. Kokonaisuutena huolestuttavaa kehitystä sarjan ja kuljettajien kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
Hyundain aloittama kehitys. Firma kaappasi kilpailijalta ykkös kuljettajan ja alkoi käyttää tiimiin rahaa isolla kädellä. Toyota ainoa jolla varaa vastata. Ei tossa Toyotalle oikein jäänyt muuta mahdollisuutta kuin kaapata Ogier. Muuten olis tullu välivuosi, eikä siihenkään oikein tolla tasolla oo varaa. Heikommassa asemassa olevat tiimit sitten putoavat pois. Toivottavasti Malcolm nyt jollain keinolla kuitenkin saa autot viivalle ens kaudeksi. Kokonaisuutena huolestuttavaa kehitystä sarjan ja kuljettajien kannalta.
Todella huolestuttavaa ja päälle sitten tämä viherhippiys ja sen mukanaan tuomat hybrid-autot. Kenellä muulla on varaa kehittää näitä kuin tehdastalleilla?
 

Jsx

Well-known member
Liittynyt
18.8.2018
Viestit
72
Kiinnostaisi tietää minkälainen pykälä Ogierin sopimuksessa on, joka oikeuttaa sopimuksen purkuun. Tulokset eivät kuitenkaan olleet aivan huonoja. Lappi oli huono, mutta eihän kakkoskuskin vuoksi sopimuksia pureta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Kiinnostaisi tietää minkälainen pykälä Ogierin sopimuksessa on, joka oikeuttaa sopimuksen purkuun. Tulokset eivät kuitenkaan olleet aivan huonoja. Lappi oli huono, mutta eihän kakkoskuskin vuoksi sopimuksia pureta.
Todennäköisesti jonkinlainen menestyksiin sidottu. Eli todennäköisesti mestaruuteen tai piste eroon sidottu purkuoptio Ogierin puolesta...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ogierin vuoksi vetäytyvä rallista eli Ogier on tehnyt sopparin Toyotalle. No minusta tuo on erittäin idioottimainen kannanotto Lappia kohtaan. Vaikka tämä kausi on mennytkin penkin alle, en lyttäisi täysin Lappia vielä.
Olihan tuo nyt alusta alkaen selvää, ettei PSA-konserni laske mitään Lapin varaan, vaan hänen roolinsa oli päivästä 1 lähtien toimia Ogierin sekundanttina. Ihan sama oli Hirvosenkin kohdalla kun ranskalaistalliin meni. Ogier itsekin joutui passaamaan mestari Löppöstä aina tilaisuuden niin vaatiessa.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
91
Aloin jo tykkää ja arvostaa Ogieerii muutaman viime vuoden ajan. Ei tarvi enää. Matto pois monien jalkojen alta ku ois voinu lopettaa tyylikkäämmin (varmaan ens vuoden mestari):nope::)
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
751
Viimeinen sammuttaa valot, mitä katsottavaa koko sarjassa enää edes on? Autot on kyllä hienoja ja nopeita, mutta vain pari tallia ja kuskia taistele voitoista.

Ralli ei vaan enää kannata näköjään tässä nykyisessä maailmassa, tulevaisuudessa hybridit ja muut sähköhärpäkkeet ei voisi vähempää kiinnostaa, varsinkin kun niitä vielä ajaa hmv-kuljettajat.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kuitenkin Lapin piti vielä tänään testata autoa, niin onhan tuo melko lailla valmis paketti ensi kaudella. Ja tarvittaessa ihan voittaja auto. Eli onkohan massisheikeillä kiinnostusta lähteä mukaan?
Etu koko sarjalle olisi jos sheikeistä/prinsseistä Abu-Dhabin Kassi Alma tai Qatarin Nasse-setä jompikumpi innostuis lähtemään mukaan toiseksi kuskiksi /sponssaamaan ja ajattais Citikoita vaikka Kronos Racingin alla kuten 06-07 ajattivat kahta Xsara WRC:tä.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
220
Sordo ja Mikkelsen osallistuvat joulukuussa molemmat Monzan rallitapahtumaan Hyundain R5-autoilla. (wrc.com)

Tietämättä yhtään tarkemmin, norjalaisella saattaa olla jalka yhä Hyundain oven välissä. Jos merkki on panostamassa R5:iin, niin....?
 

sasha

Well-known member
Liittynyt
17.5.2019
Viestit
233
Niin, onhan noissa R5 autoissa potentilaalia, varsinkin nyt jo WRC autoja on vähemmän. Niilläkin pääsee kympin sakkiin.
Harmi homma!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Sordo ja Mikkelsen osallistuvat joulukuussa molemmat Monzan rallitapahtumaan Hyundain R5-autoilla. (wrc.com)

Tietämättä yhtään tarkemmin, norjalaisella saattaa olla jalka yhä Hyundain oven välissä. Jos merkki on panostamassa R5:iin, niin....?
Mikkelsen on vielä tämän kauden Hyundain kuljettaja ja on ennenkin tykännyt ajaa Monzassa
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Lähi menneisyydessä vain al Qassimin Abu Dhabi ja Nasse-sedän Qatar ovat olleet kiinnostuneita sponssaamaan ralliautoilua. Mihin ovat mahtaneet kadota Kuwait (Q8) ja Saudi-Arabian Saudia ja onhan tuota öljyrahaa Iranissakin....
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^Miksihän näin? Muu motorsport pärjäsi aiemmin kuitenkin kohtalaisesti.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Loubethan vois puhua Nassen sponssaamaan Citikan autoja. Siitä hyvä kombo. Mukaan sit Lappi / Mikkelsen opettamaan Loubetia ja tuomaan kokemusta talliin. Nasse ajaa valikoidut kisat. Win-win?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tää homma taitaa nykyään olla paljon kalliimpaa kuin vielä kymmenen vuotta sitten, ja vastaavasti PR-arvo ei ole yhtä kova. Täten vaikea uskoa, että kukaan nykyautoilla mitään yksityistallia pystyyn pistäisi, ellei se sitten olisi joku Punainen Härkä World Rally Team tms.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
748
Vieläkös Tuohinolla on Fiesta tallissa ja JanPro Racing hengissä? Sieltä JM:lle auto alle ensi kaudeksi, ja jokin Lähi-Idän valtio / sheikki ajattamaan Sitikoita ja saadaan homma rokkaamaan... ja sit mä heräsin.

Menee vähän ketjun aiheen ohi, mutta mitäs tallipäällikkö Tuohinolle mahtaa kuulua? Tuntuu että on ollut hiljaista Jyväskylän jälkeen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
Citroenin perustelut vetäytymiselle olivat kyllä sellaiset, että Lapilla olisi täysi oikeus vetää niiden takia herne nenään.

Citroenin kannattaisi muistella mitä tapahtui kun Toyota palasi rallin MM-sarjaan, kun muuan Jari-Matti Latvala taisteli tosissaan mestaruudesta aina siihen asti kunnes Puolan rallista alkaen iski suorastaan käsittämätön teknisten vikojen suma ja vei Latvalalta mahdollisuuden mestaruuteen.

Citroenin perustelujen takia tekisi melkein mieli toivoa, että Rovanperä kyykyttäisi ensi kaudella Ogieria, mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan Rovanperän ollessa ensi kaudella lähtökohtaisesti kolmoskuljettaja ja kausi menee pitkälti kokemuksen keräämisessä.

Latvalan kohdalla puolestaan toivoisi, että hän löytäisi jostakin sponsorin joka mahdollistaisi laajemmankin kisaohjelman kuin Suomen ja Ruotsin rallit, eli ainakin osallistumisen suurimpaan osaan Euroopassa ajettavista kisoista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Citroenin perustelut vetäytymiselle olivat kyllä sellaiset, että Lapilla olisi täysi oikeus vetää niiden takia herne nenään.

Citroenin kannattaisi muistella mitä tapahtui kun Toyota palasi rallin MM-sarjaan, kun muuan Jari-Matti Latvala taisteli tosissaan mestaruudesta aina siihen asti kunnes Puolan rallista alkaen iski suorastaan käsittämätön teknisten vikojen suma ja vei Latvalalta mahdollisuuden mestaruuteen.
Latvalan ja Toyotan lentävä lähtö ei kyllä vertaudu Paskaeniin ja Lappiin. Se auto on susi ja Lappi ajeli jo tällä kaudella sen mitä ajeli, eikä ollut kovin korkealla. Eikä Latvalakaan missää nimessä MM:stä taistellut vaan oli jo ennen ongelmien sumppua sellaiset 35 pistettä Ogieria perässä –̣ vain noin 75 % Ogierin pistesaaliista.

Citroenin perustelujen takia tekisi melkein mieli toivoa, että Rovanperä kyykyttäisi ensi kaudella Ogieria, mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan Rovanperän ollessa ensi kaudella lähtökohtaisesti kolmoskuljettaja ja kausi menee pitkälti kokemuksen keräämisessä.
Jos meinaat, että Citroënin olisi pitänyt palkata Jeesus Rovanperä voittamaan ensi kauden mestaruus, niin tämähän ei tietenkään ole realistinen skenaario millään tavoin, eikä vähiten sen vuoksi, että huhujen mukaan Rovanperällä on ollut Toyota-diili taskussa jo monen kuukauden ajan.

Latvalan kohdalla puolestaan toivoisi, että hän löytäisi jostakin sponsorin joka mahdollistaisi laajemmankin kisaohjelman kuin Suomen ja Ruotsin rallit, eli ainakin osallistumisen suurimpaan osaan Euroopassa ajettavista kisoista.
Latvala itse jo torppasi tällaisen mahdollisuuden, koska hän olisi kiinnostunut ajamaan vain juuri nuo "hauskat" rallit, jos koko kauden kattavaa sopimusta ei ole tarjolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Latvalan ja Toyotan lentävä lähtö ei kyllä vertaudu Paskaeniin ja Lappiin. Se auto on susi ja Lappi ajeli jo tällä kaudella sen mitä ajeli, eikä ollut kovin korkealla. Eikä Latvalakaan missää nimessä MM:stä taistellut vaan oli jo ennen ongelmien sumppua sellaiset 35 pistettä Ogieria perässä –̣ vain noin 75 % Ogierin pistesaaliista.

Jos meinaat, että Citroënin olisi pitänyt palkata Jeesus Rovanperä voittamaan ensi kauden mestaruus, niin tämähän ei tietenkään ole realistinen skenaario millään tavoin, eikä vähiten sen vuoksi, että huhujen mukaan Rovanperällä on ollut Toyota-diili taskussa jo monen kuukauden ajan.
Ymmärsin, että Hartsa ehdotti Citroenille Latvalan palkkaamista mestarikandidaatiksi. Ehkä kauden 2017 jälkeen tämä olisi nähty mahdollisena, mutta kaksi viime kautta on mennyt kyllä penkin alle.
 
Ylös