Suomen MM-ralli 2020 reittispekulaatiot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
2017 iltapäivä meni juuri noin että Äänekoski, Laukaa, Lankamaa (vain kerran), Äänekoski2, Laukaa2.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Avataas tästä tämmönen kun sitä pyydettiin. Sopivasti edellinen on saatu taputeltua ja 2020 juhlarallin reitin julkaisuun on enää puolisen vuotta aikaa.

Ralli-illassa mainittiin ainakin Ouninpohja, Lankamaa sekä Myhinpää ja muu Pieksämäen suunta, vaikka toki nämä menee kaikki spekulaatioon tässä kohtaa vielä.

Uuden ketjun voi avata vaikka sitten kun reitti julkistetaan, niin on myöhemmin helppo sitten lukea oikeaa asiaa.
Olen ymmärtänyt että Myhinpää olisi liian nopea nykyisille WRC-autoille MM:n speksien mukaan arvosteltuna. Humalamäki on ehdottomasti out of bounds ja Myhinpää ja täysimittainen Ouninpohja vähän siinä kintaalla.

TV:ssa muistaakseni sanottin myös Siitaman (tai joku muu klassikko niillä nurkin) olevan nykyspeksien mukaan liian nopea.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei niitä pätkiä voikaan ajaa vuoden 1985 muodossa, vaan niitä pitää muuttaa monipuolisemmaksi ja hitaammaksi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Kas, näköjään silloinkin ajettu Himos ja Ehikki kahteen kertaan illalla. Tuolloin oli säännöissä sallittuna Hallin etähuolto, siis enemmän kuin renkaanvaihto, mutta talleilta tuli siitä niin paljon valitusta, ettei hommaa toistettu (paitsi 2011 Lahdessa)
2007 etähuolto oli Jämsän Keskuskadulla.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
70-v.-juhlarallin arvolle sopisi kyllä joidenkin nostalgia-erikoiskokeiden paluu. Ehikki, Vaheri, Myhinpää, Konivuori, Juupajoki, Kuohu, Laajavuori voisivat sijainnin puolesta reitille sopiakin. Osaa pätkistä pitäisi tosin muokata vähän hitaammaksi. Ainakin Vaherin isolla tiellä ja Ehikissäkin mentäisiin sen verran isoa kovaa, että pikkuteitä tai shikaaneita saisi olla enemmän mukana. Ja Ouninpohjan perinteinen ek ehdottomasti takaisin, keksimällä hyvä ratkaisu keskinopeuksien hillitsemiseen.
Paviljongilla varmaan tullaan näkemään jonkinlainen isohko ralliautonäyttely, eri vuosikymmenten kalustoa, vähän samaan tapaan kuin vuoden 2000 50v-juhlakisassa. Ja nyt jos koska, olisi mahtavaa saada kisaan mukaan rallilegendoja, kuten Kankkunen. Tänä vuonnahan hänen oli jo tarkoitus olla Räikkösen kanssa kisaamassa, mutta jospa ensi vuonna ainakin Kankkunen saataisiin mukaan. Tai Rovanperä x2.
Tai sitten tallipäällikkö Mäkinen itse Yariksen rattiin. Olishan siinä aikamoinen juhlaralli. Taitaa vaan tuo rallilegendojen kisaaminen olla nykypäivänä niin vaikea toteuttaa kaluston hintavuuden suhteen, eikä niitä wrc-autoja muutenkaan ihan puissa kasva. R5-autoja kyllä riittäisi vuokrattavaksi, mutta hintaa niillekin silti tulee ihan tarpeeksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Paviljongilla varmaan tullaan näkemään jonkinlainen isohko ralliautonäyttely, eri vuosikymmenten kalustoa, vähän samaan tapaan kuin vuoden 2000 50v-juhlakisassa. Ja nyt jos koska, olisi mahtavaa saada kisaan mukaan rallilegendoja, kuten Kankkunen.

Joo kyllä B-ryhmäläinen olisi enemmän kuin kiva nähdä näytösajossa yleisö-ek:llä kuten myös muidenkin vuosikymmenten kalusto (Mäkisen Mini, BDA Escort, B-ryhmän Peogeot jne.)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
. Ehikki, Vaheri, Myhinpää, Konivuori, Juupajoki, Kuohu, Laajavuori voisivat sijainnin puolesta reitille sopiakin.
Tänä vuonna Jyskälässä ajettiin suuri osa pätkistä 40 kilsan säteellä huoltoparkista.



Tälle alueelle mahtuu "klassikkopätkistä" Urria, Kuohu, Humalamäki, Kuukanpää, Valkola, Äijälä, Koivistonkylä, Ruuhimäki ja modernimmista klassikoista Laukaa, Lankamaa, Mökkiperä, Oittila ja koko Moksi-Leustun alue. Sitten johonkin suuntaan voi aina venyttää aluetta kuten tänä vuonna kohti Päijälää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehikille olen koittanut toistuvasti keksiä ratkaisuja. Pitäisi käydä paikan päällä vielä katsomassa joidenkin teiden kunto ja luonne.

Tässä olisi yksi versio jonka olen aiemmin postannut tännekin, eli runkona vuoden 1993 reitti eri suuntaan, ja alkuun vielä Koppelomäentien metsäautotie. Tämän reitin olen itse ajanut läpi ja se on hyvin ajokelpoinen, mutta Palviantie ja Sovijärvenrantatie ovat aika nopeita.

https://www.mapfab.com/map/lzc/Ehikki-(Koppelomäentie)

Vekkulasta Hirvimäkeen menee myös tie, jota voisi mahdollisesti käyttää, mutta en ole tätäkään itse ajanut. Kansalaisen karttapaikassa merkitty punaiseksi tieksi. Tässä tosin tulee yhteensä 10 kilsaa Ehikin isoa tietä vain yhdellä väliristeyksellä. Jos tuo Ehikin joissain versioissa käytetty Kaitasentien ja Palviantien välissä menevä metsätie olisi ajokelpoista, sillä saisi varmaan sopivan määrän risteyksiä ja pikkuteitä. Itse tosin totesin sen viime kesänä aika perunapelloksi.

https://www.mapfab.com/map/0GA/Ehikki-(Okspohjantie)

Tästä sitten vielä kolmas kokeellisempi versio Kaitasentietä ja toista pikkutietä pitkin Morvan majatalolle, ja siitä vielä Leustun maalipäähän. Tuo Morvalle johtava metsätie on kyllä varmaan liian huonokuntoista.

https://www.mapfab.com/map/0F8/Ehikki-(Morva)
 
Viimeksi muokattu:

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Sellaisia penkkahuhuja aiheeseen liittyen kantautui viikonloppuna korviin, että Uuraisilta olisi tarjottu Höytiän seuduilta tiestöä ajettavaksi. Eikä kyseessä olisi ainakaan täysin sama pätkä, mitä on ajettu 90-luvulla Jyskälässä & myöhemmin 1000 lakesissa. Mahdollisesti pätkä sulkisi jopa tien 6250.
Aika villiä, mutta pekuloimassahan täällä ollaan.

Äänekosken poisjäämisestä myös huhuiltu, joka toki olisikin ihan tervettä vaihtelua jo.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Sellaisia penkkahuhuja aiheeseen liittyen kantautui viikonloppuna korviin, että Uuraisilta olisi tarjottu Höytiän seuduilta tiestöä ajettavaksi. Eikä kyseessä olisi ainakaan täysin sama pätkä, mitä on ajettu 90-luvulla Jyskälässä & myöhemmin 1000 lakesissa. Mahdollisesti pätkä sulkisi jopa tien 6250.
Aika villiä, mutta pekuloimassahan täällä ollaan.

Äänekosken poisjäämisestä myös huhuiltu, joka toki olisikin ihan tervettä vaihtelua jo.
Mulle maistuis kyllä se 1000 Lakes pätkäkin (ainakin 2013 muodossa), aivan hyvää baanaa oli. Muusta reitistä vähän riippuu, onko 6250:n sulkeminen hyvä idea. Jos on luvassa liikettä Petäjävesi-Hirvaskangas välillä, niin ei ole. Jos taas Äänekoski jää pois eikä Laukaan seudulla ajeta samana päivänä, niin ei välttämättä pahakaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Sellaisia penkkahuhuja aiheeseen liittyen kantautui viikonloppuna korviin, että Uuraisilta olisi tarjottu Höytiän seuduilta tiestöä ajettavaksi. Eikä kyseessä olisi ainakaan täysin sama pätkä, mitä on ajettu 90-luvulla Jyskälässä & myöhemmin 1000 lakesissa. Mahdollisesti pätkä sulkisi jopa tien 6250.
Höytiää ei ole ajettu koskaan MM-arvon alaisuudessa. Vuonna 1995 Mäkisen pohjat 7:22 14.98 km pätkälle eli keskinopeutta 122 km/h. Tuon ajan autoille se oli tosi nopeaa, etenkin kun pätkä ajettiin melkein kokonaan metsäteillä. Vertailun vuoksi vuoden 1996 rallissa Ouninpohjakin oli hitaampi, ja vain Keuruu, Lempää ja Sahalahti nopeampia. Ja Tommikaan tuskin ihan limitillä ajoi vuoden 1995 kisassa ekan pätkän jälkeen.

Tuolta pätkältä kääntymällä Kaijanjärventielle pääsisi 6250-tielle ja edelleen Pohjoisjärventielle kohti Mökkiperän pätkää. Siitä voisi saada jotain jännää aikaan.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Höytiää ei ole ajettu koskaan MM-arvon alaisuudessa. Vuonna 1995 Mäkisen pohjat 7:22 14.98 km pätkälle eli keskinopeutta 122 km/h. Tuon ajan autoille se oli tosi nopeaa, etenkin kun pätkä ajettiin melkein kokonaan metsäteillä. Vertailun vuoksi vuoden 1996 rallissa Ouninpohjakin oli hitaampi, ja vain Keuruu, Lempää ja Sahalahti nopeampia. Ja Tommikaan tuskin ihan limitillä ajoi vuoden 1995 kisassa ekan pätkän jälkeen.
Tuo on kyllä kiusallinen piirre. Pimeässä kyläkisassa vielä aivan sopivan nopea tie onkin aivan liian nopea, kun pimeät nypyt muuttuu nyppy täysiks ja ojanpielet leikataan suoraks.
 

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Höytiää ei ole ajettu koskaan MM-arvon alaisuudessa. Vuonna 1995 Mäkisen pohjat 7:22 14.98 km pätkälle eli keskinopeutta 122 km/h. Tuon ajan autoille se oli tosi nopeaa, etenkin kun pätkä ajettiin melkein kokonaan metsäteillä. Vertailun vuoksi vuoden 1996 rallissa Ouninpohjakin oli hitaampi, ja vain Keuruu, Lempää ja Sahalahti nopeampia. Ja Tommikaan tuskin ihan limitillä ajoi vuoden 1995 kisassa ekan pätkän jälkeen.

Tuolta pätkältä kääntymällä Kaijanjärventielle pääsisi 6250-tielle ja edelleen Pohjoisjärventielle kohti Mökkiperän pätkää. Siitä voisi saada jotain jännää aikaan.
Aivan, se ajettiinkin vain välivuotena ja myöhemmin ysärillä hisse-suurajoissa. Onpa tosiaan aika kyytiä päässyt jo Lancerillakin tuolloin, kuten sanottu, todnäk puristamatta ihan 100%.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tänä vuonna Jyskälässä ajettiin suuri osa pätkistä 40 kilsan säteellä huoltoparkista.

Tälle alueelle mahtuu "klassikkopätkistä" Urria, Kuohu, Humalamäki, Kuukanpää, Valkola, Äijälä, Koivistonkylä, Ruuhimäki ja modernimmista klassikoista Laukaa, Lankamaa, Mökkiperä, Oittila ja koko Moksi-Leustun alue. Sitten johonkin suuntaan voi aina venyttää aluetta kuten tänä vuonna kohti Päijälää.
Näinhän se on. Noista mainitsemistani klassikkopätkistä kuitenkin lähes kaikki osuu suurinpiirtein vuoden 2019 reitin varrelle, että sikäli ihan realistista ottaa ne mukaan ensi vuoden kisaan. Vain Juupajoki ja Myhinpää ovat sijainniltaan turhan kaukana, mutta mahdollisuuksien rajoissa silti nekin. Ainakin YLEn ralli-illassa Tarkiainen ja Nuutinen vähän vihjasivat siihen suuntaan, että Myhinpäätä on selvästikin harkittu ensi vuoden reittiin, mutta saapa nähdä sitten. Voisi ainakin veikata, että kun juhlaralli on kyseessä, niin mitään täysin uusia erikoiskokeita ei ole luvassa, vaan sieltä kaivetaan jotain vanhoja klassikoita 80-90-luvulta. Tästähän voisi tietysti alkaa laskemaan todennäköisyyksiä kartan kanssa, mitä vanhoja Jyskälä-pätkiä ylipäätään mahtuu n. 70km sisälle huoltoparkista eri ilmansuuntiin. Tuota etäisyyttä tuskin paljon ylitetään. Ja sellaisia pätkiä, joita ei ole lähivuosina ajettu ja vielä pois karsien liian kovien keskinopeuksien tiet. Ei niitä vaihtoehtoja lopulta ihan hirveästi taida jäädä. Yksi mahdollinen lenkki saattaisi olla Päijänteen itäpuolella esim. Ruuhimäki-Vartiamäki-Lempää-Hauhanpohja-Oittila. Ainakin osa noista pätkistä. Olisikohan mahdollista ajaa samassa kisassa sekä Harju että Laajavuori? Onhan niin ennenkin toki tehty, mutta kuinkahan toimisi nykypäivänä. Jotenkin tuo nykyinen Harju kahteen kertaan on sellainen, että avauspätkänä se kiinnostaa, mutta toiseen kertaan vedettynä pe-iltana on jo niin toisintoa ettei oikein jaksa edes katsoa enää. Pe-iltana Laajavuori sen sijaan olis jo hyvää vaihtelua.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Pätkistä en osaa sanoa, mutta jos rallin ajankohtaa muutetaan myöhempään, niinkuin huhuiltu, niin toivottavasti se ei satu 7.8-8.8 - viikonlopulle.

Saa nimittäin hetken pohtia et kumpana päivänä menee Härmän kuljetusmessuille ja kumpana päivänä mm-ralliin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Pätkistä en osaa sanoa, mutta jos rallin ajankohtaa muutetaan myöhempään, niinkuin huhuiltu, niin toivottavasti se ei satu 7.8-8.8 - viikonlopulle.

Saa nimittäin hetken pohtia et kumpana päivänä menee Härmän kuljetusmessuille ja kumpana päivänä mm-ralliin...
Voit huokaista helpotuksesta, NEP Finland on tuolloin vielä kuvaamassa Tokion olympialaisia
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1552
Sijainti
Porvoo
Voit huokaista helpotuksesta, NEP Finland on tuolloin vielä kuvaamassa Tokion olympialaisia
Tää ei oikeastaan ole sulle vaan yleisesti pohdin.

Ihan ei oo auennu että miten kuvausporukan läsnäolo muokkaa koko Wrc kalenteria? Ymmärrän että Nep on wrc liven tuottaja ja on myös iso tekijä olympialaisten kuvauksissa mutta silti. Luulisin että Wrc on se päämaksaja joka myös päättää tuotteestaan. Eihän Ruotsin ralliakaan siirretty 2018 talviolympialaisten tieltä. Ei toki talviolympialaiset oo samaa mittakaavaa kun kesä mut just wondering.
 
Ylös