AnttiL
Reittinörtti
2017 iltapäivä meni juuri noin että Äänekoski, Laukaa, Lankamaa (vain kerran), Äänekoski2, Laukaa2.
Olen ymmärtänyt että Myhinpää olisi liian nopea nykyisille WRC-autoille MM:n speksien mukaan arvosteltuna. Humalamäki on ehdottomasti out of bounds ja Myhinpää ja täysimittainen Ouninpohja vähän siinä kintaalla.Avataas tästä tämmönen kun sitä pyydettiin. Sopivasti edellinen on saatu taputeltua ja 2020 juhlarallin reitin julkaisuun on enää puolisen vuotta aikaa.
Ralli-illassa mainittiin ainakin Ouninpohja, Lankamaa sekä Myhinpää ja muu Pieksämäen suunta, vaikka toki nämä menee kaikki spekulaatioon tässä kohtaa vielä.
Uuden ketjun voi avata vaikka sitten kun reitti julkistetaan, niin on myöhemmin helppo sitten lukea oikeaa asiaa.
2007 etähuolto oli Jämsän Keskuskadulla.Kas, näköjään silloinkin ajettu Himos ja Ehikki kahteen kertaan illalla. Tuolloin oli säännöissä sallittuna Hallin etähuolto, siis enemmän kuin renkaanvaihto, mutta talleilta tuli siitä niin paljon valitusta, ettei hommaa toistettu (paitsi 2011 Lahdessa)
Näin muuten olikin.2007 etähuolto oli Jämsän Keskuskadulla.
Paviljongilla varmaan tullaan näkemään jonkinlainen isohko ralliautonäyttely, eri vuosikymmenten kalustoa, vähän samaan tapaan kuin vuoden 2000 50v-juhlakisassa. Ja nyt jos koska, olisi mahtavaa saada kisaan mukaan rallilegendoja, kuten Kankkunen.
Tänä vuonna Jyskälässä ajettiin suuri osa pätkistä 40 kilsan säteellä huoltoparkista.. Ehikki, Vaheri, Myhinpää, Konivuori, Juupajoki, Kuohu, Laajavuori voisivat sijainnin puolesta reitille sopiakin.
Mulle maistuis kyllä se 1000 Lakes pätkäkin (ainakin 2013 muodossa), aivan hyvää baanaa oli. Muusta reitistä vähän riippuu, onko 6250:n sulkeminen hyvä idea. Jos on luvassa liikettä Petäjävesi-Hirvaskangas välillä, niin ei ole. Jos taas Äänekoski jää pois eikä Laukaan seudulla ajeta samana päivänä, niin ei välttämättä pahakaan.Sellaisia penkkahuhuja aiheeseen liittyen kantautui viikonloppuna korviin, että Uuraisilta olisi tarjottu Höytiän seuduilta tiestöä ajettavaksi. Eikä kyseessä olisi ainakaan täysin sama pätkä, mitä on ajettu 90-luvulla Jyskälässä & myöhemmin 1000 lakesissa. Mahdollisesti pätkä sulkisi jopa tien 6250.
Aika villiä, mutta pekuloimassahan täällä ollaan.
Äänekosken poisjäämisestä myös huhuiltu, joka toki olisikin ihan tervettä vaihtelua jo.
Höytiää ei ole ajettu koskaan MM-arvon alaisuudessa. Vuonna 1995 Mäkisen pohjat 7:22 14.98 km pätkälle eli keskinopeutta 122 km/h. Tuon ajan autoille se oli tosi nopeaa, etenkin kun pätkä ajettiin melkein kokonaan metsäteillä. Vertailun vuoksi vuoden 1996 rallissa Ouninpohjakin oli hitaampi, ja vain Keuruu, Lempää ja Sahalahti nopeampia. Ja Tommikaan tuskin ihan limitillä ajoi vuoden 1995 kisassa ekan pätkän jälkeen.Sellaisia penkkahuhuja aiheeseen liittyen kantautui viikonloppuna korviin, että Uuraisilta olisi tarjottu Höytiän seuduilta tiestöä ajettavaksi. Eikä kyseessä olisi ainakaan täysin sama pätkä, mitä on ajettu 90-luvulla Jyskälässä & myöhemmin 1000 lakesissa. Mahdollisesti pätkä sulkisi jopa tien 6250.
Tuo on kyllä kiusallinen piirre. Pimeässä kyläkisassa vielä aivan sopivan nopea tie onkin aivan liian nopea, kun pimeät nypyt muuttuu nyppy täysiks ja ojanpielet leikataan suoraks.Höytiää ei ole ajettu koskaan MM-arvon alaisuudessa. Vuonna 1995 Mäkisen pohjat 7:22 14.98 km pätkälle eli keskinopeutta 122 km/h. Tuon ajan autoille se oli tosi nopeaa, etenkin kun pätkä ajettiin melkein kokonaan metsäteillä. Vertailun vuoksi vuoden 1996 rallissa Ouninpohjakin oli hitaampi, ja vain Keuruu, Lempää ja Sahalahti nopeampia. Ja Tommikaan tuskin ihan limitillä ajoi vuoden 1995 kisassa ekan pätkän jälkeen.
Aivan, se ajettiinkin vain välivuotena ja myöhemmin ysärillä hisse-suurajoissa. Onpa tosiaan aika kyytiä päässyt jo Lancerillakin tuolloin, kuten sanottu, todnäk puristamatta ihan 100%.Höytiää ei ole ajettu koskaan MM-arvon alaisuudessa. Vuonna 1995 Mäkisen pohjat 7:22 14.98 km pätkälle eli keskinopeutta 122 km/h. Tuon ajan autoille se oli tosi nopeaa, etenkin kun pätkä ajettiin melkein kokonaan metsäteillä. Vertailun vuoksi vuoden 1996 rallissa Ouninpohjakin oli hitaampi, ja vain Keuruu, Lempää ja Sahalahti nopeampia. Ja Tommikaan tuskin ihan limitillä ajoi vuoden 1995 kisassa ekan pätkän jälkeen.
Tuolta pätkältä kääntymällä Kaijanjärventielle pääsisi 6250-tielle ja edelleen Pohjoisjärventielle kohti Mökkiperän pätkää. Siitä voisi saada jotain jännää aikaan.
Näinhän se on. Noista mainitsemistani klassikkopätkistä kuitenkin lähes kaikki osuu suurinpiirtein vuoden 2019 reitin varrelle, että sikäli ihan realistista ottaa ne mukaan ensi vuoden kisaan. Vain Juupajoki ja Myhinpää ovat sijainniltaan turhan kaukana, mutta mahdollisuuksien rajoissa silti nekin. Ainakin YLEn ralli-illassa Tarkiainen ja Nuutinen vähän vihjasivat siihen suuntaan, että Myhinpäätä on selvästikin harkittu ensi vuoden reittiin, mutta saapa nähdä sitten. Voisi ainakin veikata, että kun juhlaralli on kyseessä, niin mitään täysin uusia erikoiskokeita ei ole luvassa, vaan sieltä kaivetaan jotain vanhoja klassikoita 80-90-luvulta. Tästähän voisi tietysti alkaa laskemaan todennäköisyyksiä kartan kanssa, mitä vanhoja Jyskälä-pätkiä ylipäätään mahtuu n. 70km sisälle huoltoparkista eri ilmansuuntiin. Tuota etäisyyttä tuskin paljon ylitetään. Ja sellaisia pätkiä, joita ei ole lähivuosina ajettu ja vielä pois karsien liian kovien keskinopeuksien tiet. Ei niitä vaihtoehtoja lopulta ihan hirveästi taida jäädä. Yksi mahdollinen lenkki saattaisi olla Päijänteen itäpuolella esim. Ruuhimäki-Vartiamäki-Lempää-Hauhanpohja-Oittila. Ainakin osa noista pätkistä. Olisikohan mahdollista ajaa samassa kisassa sekä Harju että Laajavuori? Onhan niin ennenkin toki tehty, mutta kuinkahan toimisi nykypäivänä. Jotenkin tuo nykyinen Harju kahteen kertaan on sellainen, että avauspätkänä se kiinnostaa, mutta toiseen kertaan vedettynä pe-iltana on jo niin toisintoa ettei oikein jaksa edes katsoa enää. Pe-iltana Laajavuori sen sijaan olis jo hyvää vaihtelua.Tänä vuonna Jyskälässä ajettiin suuri osa pätkistä 40 kilsan säteellä huoltoparkista.
Tälle alueelle mahtuu "klassikkopätkistä" Urria, Kuohu, Humalamäki, Kuukanpää, Valkola, Äijälä, Koivistonkylä, Ruuhimäki ja modernimmista klassikoista Laukaa, Lankamaa, Mökkiperä, Oittila ja koko Moksi-Leustun alue. Sitten johonkin suuntaan voi aina venyttää aluetta kuten tänä vuonna kohti Päijälää.
Voit huokaista helpotuksesta, NEP Finland on tuolloin vielä kuvaamassa Tokion olympialaisiaPätkistä en osaa sanoa, mutta jos rallin ajankohtaa muutetaan myöhempään, niinkuin huhuiltu, niin toivottavasti se ei satu 7.8-8.8 - viikonlopulle.
Saa nimittäin hetken pohtia et kumpana päivänä menee Härmän kuljetusmessuille ja kumpana päivänä mm-ralliin...
Niinjoo, olympialaishärdellin unohdin tyystin.Voit huokaista helpotuksesta, NEP Finland on tuolloin vielä kuvaamassa Tokion olympialaisia
Tää ei oikeastaan ole sulle vaan yleisesti pohdin.Voit huokaista helpotuksesta, NEP Finland on tuolloin vielä kuvaamassa Tokion olympialaisia