carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Täällä on viime aikoina ollut niin mielenkiintoista tarinaa ja uutta tietoa B-ryhmän kisoista, että kokeillaas syntyisikö tästä keskustelunpoikasta. Eli MM-kausi 1983 käsittelyyn. Vähän ennakkoasetelmista, kilpailujen tapahtumista, tallipelistä ynnä muusta spekulointia. Tapahtumista on kuitenkin vasta 36 vuotta aikaa, eli ihan tuoreessa muistissa vielä. Itsellä ei kyllä ole kaudesta -83 mitään muistikuvia, enkä kyllä ymmärrä miksei. Olinhan sentään jo oppinut kävelemään ja ehkä puhumaankin jo muutaman sanan, joten kai nyt rallin mm-tapahtumiakin on tullut seurattua. No, onneksi lehdistä, videoista, juwrasta löytyy tietoa. Ja ainahan voi kysyä myös Suomi24;sta. Muitakin kausia voisi toki jatkossa käsitellä, mutta aloitetaan nyt -83;sta.
Vähän pohjustukseksi; MM-kausi-83 noudatti muuten samaa 12 osakilpailun kaavaa, kuin -82, mutta Brasilian kisa oli korvattu Argentiinalla. Perinteisesti kausi alkoi tammikuussa Monte Carlossa ja vanhalla kokoontumisajotraditiolla. Hallitseva maailmanmestari Walter Röhrl oli varmasti seuratuin kuljettaja tuolloin ja nyt Opel oli vaihtunut Lanciaan. Röhrl vastusti jyrkästi tupakointia, eikä olisi halunnut Opelilla ollessaan mainostaa Rothmansia. Ilmeisesti hän ei pitänyt ajohaalareissaankaan Rothmansin logoa, mutta ainakin kaikista PR-tilaisuuksista hän kieltäytyi ja sen myötä myös palkan päälle tulevat bonukset jäi saamatta. Montessa-83 ihmeteltiinkin, kun Röhrlillä olikin yllättäen Marlboron mainos haalareissaan. Ilmeisesti mieli oli muuttunut.
Lancian tiimin muodostivat Röhrl, Alen ja Monten konkari Jean-Claude Andruet. Kisasta oli tulossa täysin kuiva ja lumeton, joka lupasi hyvää kaksivetoiselle ja kevyelle 037:lle, raskaita neliveto-Audeja vastaan. Audit luottivat tuttuun kolmikkoon Mikkola, Blomqwist ja Mouton. Rothmans-Opelilla suomalaiskaksikko Toivonen ja Vatanen sekä Guy Frequelin. Renault 5 Turbolla ajoi tehtaan ilmoittamana Jean Ragnotti ja yksityistiimin vastaavilla Jean-Luc Therier sekä Bruno Saby. Nissanilla vielä yksinäisenä sutena Timo Salonen. Kilpailu alkoi su-iltana ja kesti pe-aamuun, erikoiskokeita yhteensä 31. Therier avasi pelin pohja-ajalla, kun heti seuraavalla Blomqwist otti johtopaikan haltuun. Mikkola pyörähti ja Moutonilla oli vaihdelaatikko-ongelmia. Myöhemmin Mouton teloi autonsa kiveen ja keskeytti. Röhrl otti johtopaikan pian Blomqwistilta ja vei lopulta koko kisan nimiinsä, tallikaveri Alenin tultua toiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=hwugd4G-zF8
Tässä videossa, kohdassa 2.25 näkyy tuo Moutonin ulosajo ja keskeytys.
Vähän pohjustukseksi; MM-kausi-83 noudatti muuten samaa 12 osakilpailun kaavaa, kuin -82, mutta Brasilian kisa oli korvattu Argentiinalla. Perinteisesti kausi alkoi tammikuussa Monte Carlossa ja vanhalla kokoontumisajotraditiolla. Hallitseva maailmanmestari Walter Röhrl oli varmasti seuratuin kuljettaja tuolloin ja nyt Opel oli vaihtunut Lanciaan. Röhrl vastusti jyrkästi tupakointia, eikä olisi halunnut Opelilla ollessaan mainostaa Rothmansia. Ilmeisesti hän ei pitänyt ajohaalareissaankaan Rothmansin logoa, mutta ainakin kaikista PR-tilaisuuksista hän kieltäytyi ja sen myötä myös palkan päälle tulevat bonukset jäi saamatta. Montessa-83 ihmeteltiinkin, kun Röhrlillä olikin yllättäen Marlboron mainos haalareissaan. Ilmeisesti mieli oli muuttunut.
Lancian tiimin muodostivat Röhrl, Alen ja Monten konkari Jean-Claude Andruet. Kisasta oli tulossa täysin kuiva ja lumeton, joka lupasi hyvää kaksivetoiselle ja kevyelle 037:lle, raskaita neliveto-Audeja vastaan. Audit luottivat tuttuun kolmikkoon Mikkola, Blomqwist ja Mouton. Rothmans-Opelilla suomalaiskaksikko Toivonen ja Vatanen sekä Guy Frequelin. Renault 5 Turbolla ajoi tehtaan ilmoittamana Jean Ragnotti ja yksityistiimin vastaavilla Jean-Luc Therier sekä Bruno Saby. Nissanilla vielä yksinäisenä sutena Timo Salonen. Kilpailu alkoi su-iltana ja kesti pe-aamuun, erikoiskokeita yhteensä 31. Therier avasi pelin pohja-ajalla, kun heti seuraavalla Blomqwist otti johtopaikan haltuun. Mikkola pyörähti ja Moutonilla oli vaihdelaatikko-ongelmia. Myöhemmin Mouton teloi autonsa kiveen ja keskeytti. Röhrl otti johtopaikan pian Blomqwistilta ja vei lopulta koko kisan nimiinsä, tallikaveri Alenin tultua toiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=hwugd4G-zF8
Tässä videossa, kohdassa 2.25 näkyy tuo Moutonin ulosajo ja keskeytys.