Rallin tulevaisuus ja vihreät arvot

  • Viestiketjun aloittaja carl
  • Aloituspäivämäärä

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Täällä on jo ketju Rallia sähköautoilla , mutta laitetaan tänne keskustelua laajemmin ajankohtaisesta aiheesta; Mikä on rallin ja muutenkin moottoriurheilun tulevaisuus, kun ilmastonmuutoksen torjuminen ja vihreät arvot ovat yhä enemmän tapetilla. On ihan selvää, että moottoriurheilu ei nykyisellään voi enää kauaa jatkua, vaan rajujakin muutoksia tarvitaan, että automerkkien markkinointi ei ole ristiriidassa moottoriurheilun kanssa. Suunnitelmat hybridimoottoreista WRC-autoihin ei vaikuta hyvältä, koska kustannukset nousisivat niin paljon ja se voi lopulta karkottaa tehdastallit pois. Sen sijaan J-M Latvalankin ehdottama biopolttoaineiden käyttö kuulostaisi hyvältä, koska kustannukset ei nousisi ja se olisi aidosti ympäristöystävällisempää. Rallissa oleelliset äänet säilyisi myös verrattuna esim. täyssähköautoihin.
Hybridimoottorit ei vastaavasti olisi kuin pelkkää omantunnon hyvittelyä, että jotain ollaan muka tehty. Todellisuudessa tuo ei päästöihin vaikuttaisi paskankaan vertaa, koska suurin osa rallin reitistä ajettaisiin edelleen polttomoottorin turvin.
Toki niiden muutaman WRC-auton päästöt ovat joka tapauksessa pieni kärpäsenpaska kokonaiskuvassa, oli voimanlähde mikä tahansa, mutta imagosyistähän tuota muutosta täytyy tehdä. WRC-autot ovat kuitenkin se rallin keulakuva, jotka siellä julkisuudessa esiintyy ja niiden pitää olla linjassa automerkkien ympäristöarvojen kanssa. Eniten ympäristökuormaa aiheuttaa todellisuudessa sen koko sirkuksen pyörittäminen; logistiikka ja yleisömäärät ym.
Toisaalta nämä ovat periaatteessa asioita, jotka ei sinänsä ole moottoriurheilun vika, koska erilaisia massatapahtumia tulee aina olemaan ja yleisö liikkuu niihin autoilla, lentokoneilla ym. , oli sitten kyseessä olympialaiset tai mikä tahansa tapahtuma. Siviililiikenteen päästöt joka tapauksessa menevät omalla painollaan oikeaan suuntaan.
Mutta mitkä olisivat sitten ne parhaat ratkaisut, jotka pitäisivät moottoriurheilun ja varsinkin rallin hengissä myös tulevaisuudessa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Rallia ajetaan huipputasolla niin kauan, kun vähintään kaksi valmistajaa kokee sen hyödyllisenä ja/tai kiinnostavana markkinointikanavana autoilleen. Jos polttomoottoreita ei haluta markkinoida, ei niihin satsata rallin kauttakaan. Vuoden 2022 hybridit eivät tietenkään vähennä koko sarjan päästöjä käytännössä yhtään tai ehkä jopa lisäävät niitä, mutta olennaista on, että valmistajat voivat markkinoida sarjan kautta hybridimallejaan. Toyota voi lisätä mallinimeen sanan Hybrid, Hyundai taas ehkä tekee putkirunkoisen skaalatun rallimallin Konasta tai Ioniqista?

Jos taas halutaan käytännössä vähentää päästöjä, niin yksinkertaisin ja brutaalein ratkaisu olisi vähentää kilpailujen määrää. Kilpailut voisivat vaikka olla pidempiäkin, sillä itse pätkien ajamista enemmän saastuttaa muun sirkuksen roudaaminen ympäri maailmaa. Jos ajettaisiin seitsemän 600 km rallia, saataisiin tasan yhtä paljon EK-kilometrejä kuin nykysysteemillä, mutta vähemmällä rahdin määrällä. Lisäksi autojen huoltaminen ja osien käyttäminen kisan aikana olisi rajatumpaa kuin kahden kisan ajalle jaettuna.

Vielä ennemmän voitaisiin tehdä "linkitettyjä" kisoja jotka olisivat maantieteellisesti lähekkäin, mutta tietysti ihan mielivaltaisesti kalenteria ei voi rakentaa. Toisaalta promoottori on juuri nyt innostunut viemään rallia kaukomaihin eri mantereille.

Monet viimeisten vuosikymmenien aikana tehdyt kulujen karsimisen kautta syntyneet ratkaisut ovat muuten olleet itse asiassa myös ympäristöystävällisiä ratkaisuja, kuten vaikkapa renkaiden ja testipäivien lukumäärien rajoittaminen.

Sähköautoilla MM-rallin ajaminen on vielä kaukaista tulevaisuutta. Biopolttoaineet taas ovat vähän ojasta allikkoon -tyylinen ratkaisu, kun niiden valmistaminen on valitettavan usein kytköksissä sademetsien tuhoamiseen.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Sähköautoilla MM-rallin ajaminen on vielä kaukaista tulevaisuutta. Biopolttoaineet taas ovat vähän ojasta allikkoon -tyylinen ratkaisu, kun niiden valmistaminen on valitettavan usein kytköksissä sademetsien tuhoamiseen.
Biopolttoaineita on moneen junaan, esim. ST1:sen RE85 korkeaseosetanoli on kotimaisista biojätteistä tehty. Vaikka kulutus vähän nousee, niin jää pumppubensaa halvemmaksi ja auto on sillä nopeampi (säädettynä, kuten kilpurit ovat). Täydellisessä maailmassa ajettaisiin kyläkisatkin tuolla ja lajin pr-arvo olisi jotain ihan muuta. Mutta kun miettii keskiverto-harrastajaa jonka olisi pitänyt huonoimmassa tapauksessa investoida uuteen polttoainejärjestelmään, niin en kyllä ihmettele ettei tuota ole masinoitu, jos nyt on edes mietitty...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Jos taas halutaan käytännössä vähentää päästöjä, niin yksinkertaisin ja brutaalein ratkaisu olisi vähentää kilpailujen määrää. Kilpailut voisivat vaikka olla pidempiäkin, sillä itse pätkien ajamista enemmän saastuttaa muun sirkuksen roudaaminen ympäri maailmaa. Jos ajettaisiin seitsemän 600 km rallia, saataisiin tasan yhtä paljon EK-kilometrejä kuin nykysysteemillä, mutta vähemmällä rahdin määrällä. Lisäksi autojen huoltaminen ja osien käyttäminen kisan aikana olisi rajatumpaa kuin kahden kisan ajalle jaettuna.

Vielä ennemmän voitaisiin tehdä "linkitettyjä" kisoja jotka olisivat maantieteellisesti lähekkäin, mutta tietysti ihan mielivaltaisesti kalenteria ei voi rakentaa. Toisaalta promoottori on juuri nyt innostunut viemään rallia kaukomaihin eri mantereille.
Tätä moottoriurheilun vastustajat harvoin haluavat ymmärtää, että se paikan päällä "saastuttaminen" on oikeastaan neula heinäsuovassa.

Eivät ne tenniksen pelaajatkaan matkusta Australian avoimiin omilla Kon-Tikeillään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Täydellisessä maailmassa ajettaisiin kyläkisatkin tuolla ja lajin pr-arvo olisi jotain ihan muuta. Mutta kun miettii keskiverto-harrastajaa jonka olisi pitänyt huonoimmassa tapauksessa investoida uuteen polttoainejärjestelmään, niin en kyllä ihmettele ettei tuota ole masinoitu, jos nyt on edes mietitty...
Ei tulisi kovin helposti toteutumaan, ainakaan jos edellytettäisiin E85 käyttöä. Jo pelkkä polttoaineetyypin vaihto 102-oktaanisesta kilpabensasta 98E5 pumppubensaan saa aikaan melko myllerryksen. Toki eri syyt taustalla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyläkisathan ajetaan 98e5:lla ja saako kilpabensaa edes käyttää missään kansallisessa ralliluokassa?

Turbo moottorit kyllä ovat yleensä tykänneet etanolista eli niillä siirtymä 102 oktaanisesta tai normi pumppubensasta ei ole mikään maata mullistava asia. Vaparimoottorit voivat olla, ettei niistä saada mitattua etanolin täyttä potentiaalia ulos ilman uudelleen rakennusta.

Etanolin valmistusmäärät riittävät todennäköisesti kattamaan Suomen kisaajien tarpeet, mutta maailmanlaajuisesti ajatellen asia on toinen.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyläkisathan ajetaan 98e5:lla ja saako kilpabensaa edes käyttää missään kansallisessa ralliluokassa?

Turbo moottorit kyllä ovat yleensä tykänneet etanolista eli niillä siirtymä 102 oktaanisesta tai normi pumppubensasta ei ole mikään maata mullistava asia. Vaparimoottorit voivat olla, ettei niistä saada mitattua etanolin täyttä potentiaalia ulos ilman uudelleen rakennusta.

Etanolin valmistusmäärät riittävät todennäköisesti kattamaan Suomen kisaajien tarpeet, mutta maailmanlaajuisesti ajatellen asia on toinen.
Turboautoilla (ainakin SS ja Fin-R) saa ajaa etanolilla Suomessa, ja tuoksusta päätellen aika moni niin tekeekin. Kilpabensa taitaa olla pakon edessä sallittu sellaisiin laitteisiin, joihin ei saa valmistajalta pumppubensa/viinasoftaa. R5 ja R3T menevät ainakin kilpabensalla, tuoreista R2T autoista en muista ulkoa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Turbo moottorit kyllä ovat yleensä tykänneet etanolista eli niillä siirtymä 102 oktaanisesta tai normi pumppubensasta ei ole mikään maata mullistava asia. Vaparimoottorit voivat olla, ettei niistä saada mitattua etanolin täyttä potentiaalia ulos ilman uudelleen rakennusta.
Tässä olikin hyvin kiteytettynä. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta karkeasti hyödyt ja haitat menevät näin polttoainetyyppiä vahdellessa

Kilpabensa -> E85: "modernit" turboautot eivät mene muutoksesta miksikään, modernit vaparit antavat vähän tasoitusta tehoissa. F-ryhmäläisissä ja hissepeleissä onnistuu vain kalliilla polttoainelinjan muutoksella

Kilpabensa -> 98e5: turboautoissa ikään katsomatta pelko moottoririkoista jos softaa ei saa kohdilleen, vapareissa haittaa lähinnä viimeisten hevosvoimien metsästystä
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tässä olikin hyvin kiteytettynä. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta karkeasti hyödyt ja haitat menevät näin polttoainetyyppiä vahdellessa

Kilpabensa -> E85: F-ryhmäläisissä ja hissepeleissä onnistuu vain kalliilla polttoainelinjan muutoksella
No en sanoisi kalliilla, kun ei se e85-hyväksytty polttoaineletku maksa juuri mitään. Historikkiautoissa tuskin kannattaa kuitenkaan alkaa polttoainetta muuttamaan, kun ovat muutenkin marginaaliryhmä eikä mun mielestä oikein sovi wanhan imagoon, eivätkä niiden mekaanisten bensapumppujen kalvot oikein diggaa viinasta. F-ryhmäläisiin vaihto ei olisi kummoinen asia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
https://mailchi.mp/fia/jja3q9igfw-1470585

WRC announces 360-degree sustainability taskforce

A taskforce handed the responsibility of identifying how the FIA World Rally Championship can become more sustainable within five years has been established.

The group is developing a road map containing medium-term goals and longer-term objectives.

A number of areas are being assessed from the introduction of hybrid technology, the use of alternative fuels, efficiencies in tyre design and how they can be transferred for everyday use on the road, the environmental impact of travelling to rallies, the running of events and even limiting the number of printed documents issued by rally organisers in an effort to use fewer resources.

Several focused working groups will be created with initial findings and feedback due to be discussed at the forthcoming WRC Commission meetings in 2020.

Meanwhile, it is intended that all learnings in the WRC will be filtered down to regional championships for possible implementation in the future.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hmph, kuulostaa toki juhlavalta ja kai sitä jollain tasolla pitää olla tyytyväinen, että jotain tapahtuu, mutta mutta... äkkiä kaivattaisiin nyt sitä konkretiaa. Maailma muuttuu vauhdilla ja nämä komiteat olisi pitänyt pistää pystyyn silloin kun nykyisen kaltainen kehitys alkoi olla ensimmäistä kertaa nähtävissä - nykyiseen huutoon joidenkin hikisten työryhmien kasaaminen ei mielestäni oikein juuri tällä hetkellä vastaa.

En halua kuulostaa pessimistiltä, mutta jotenkin häiritsevästi tässä on kaikuja jostain 80-luvun lopulta kun Varsovan liiton maat alkoivat pohtia ja tutkia vapaan markkinatalouden soveltamismahdollisuuksia. Lopputuloksen varmasti jokainen tietää.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Ihan fiksuilta vaikuttavat Ylen uutisessa olleet tiedot uusista 2022 autoista. Koska rallin on mentävä ”vihreämpään” suuntaan ja siitä hyötyy pitkällä aikavälillä myös siviili liikenne. Kustannuksia on myös rallin puolella saatava alas päin kuten myös Formuloiden puolella. Jospa autovalmistajat kiinnostaisivat ajattamaan omia tehdas tallejaan tulevaisuudessa?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ainakin itsestäni on alkanut tämän korona-synkistelyn aikana tuntumaan siltä, että aivan sama minkälaisilla laitteilla ajetaan - pääasia että ajetaan. Olkoot sitten vaikka täysin sähköllä toimivia vehkeitä. Jos kääntöpuolella on se, ettei ajeta rallia ollenkaan, niin se alkaa jo jokusen viikon jälkeen suomeksi sanottuna v-tuttamaan sen verran raskaasti, ettei moinen olotila voi olla pidemmän päälle kovinkaan terveellinen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Sen uskaltanee myös sanoa, että tässä tapauksessa l. ympäristöystävällisemmästä kilvanajosta puhuessa kyse on kaiken aikaa muuttuvasta "maalista". Teknologia kehittyy, maailma muuttuu ja arvot siinä mukana. Kaiken aikaa ja yllättävän nopeasti! Halvalla ja helpolla ei pääse kukaan, paitsi sitten kun pääsee l. teknologia on kehittynyt sellaiseksi notta kaikille kelpaa.
 
Ylös