Rallin tulevaisuus ja vihreät arvot

  • Viestiketjun aloittaja carl
  • Aloituspäivämäärä

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
372
Sijainti
Piilosa
Kyllähän tuossa pointtinsa on, mutta lähtee laukalle eivätkä kokonaisuudet pysy hallussa. Hyvin skeptinen lähestyminen hybrideihin, mutta täyssähkö olisi sitten seuraavalle kaudelle valmis ratkaisu. Mutta kyllähän FIA on työntänyt tämän aihealueen osalta pään pensaaseen ja huolella. Esimerkiksi Nascaria on pidetty junttien autourheiluna, mutta siellä on siirrytty E15 polttoaineen käyttöön 10 vuotta sitten.

Yleisöpyörityksille tuollainen hybridin boosti ei välttämättä haittaisi yhtään.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8326
Sijainti
Lake City
Selvästi kärjistetty ja huomiohakuinen, viihdyttävä kirjoitus. Kirjoittajan identiteetistäkin on pieni epäilys, kun samoja mielipiteitä ja kommentteja on kuultu ennenkin ;)
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
82
Toyotalta tuli "vety käyttöinen" auto 24h kisaan (videolla). Itselleni ei tullut edes mieleen, että vety auto voisi olla myös polttomoottorilla, jotenkin aina ajatellut, että se olisi sitten sähköauton veroinen (eli siis polttokenno + sähkömoottorit).



edit. Onhan vety ralliautojakin näköjään ollut.
Tuli koko juttu mieleen, kun Jean Todt vihjaili tässä keväällä, että vety voisi olla tulevaisuuden juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4266
Sijainti
Event horizon
Yhdellä sukulaisella oli joskus nestekaasukäyttöinen 145-volvo. Muuten ihan bueno, mutta kaasupullosulkeisia joutui harrastaman aika usein ja ne pullot veivät kohtuuttomasti tilaa takakontista. Joskus nuorna miesnä Essolla poikkesi hollannin kilvissä muistaakseni ollut Voortti, jossa oli polttokenno-härdelli nokalla. Sekin varmaan toimi ihan kosanilla.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8326
Sijainti
Lake City
Yhdellä sukulaisella oli joskus nestekaasukäyttöinen 145-volvo. Muuten ihan bueno, mutta kaasupullosulkeisia joutui harrastaman aika usein ja ne pullot veivät kohtuuttomasti tilaa takakontista. Joskus nuorna miesnä Essolla poikkesi hollannin kilvissä muistaakseni ollut Voortti, jossa oli polttokenno-härdelli nokalla. Sekin varmaan toimi ihan kosanilla.
Kiitos, tässä on selvästikin rallin tulevaisuus.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4266
Sijainti
Event horizon
Toyotalta tuli "vety käyttöinen" auto 24h kisaan (videolla). Itselleni ei tullut edes mieleen, että vety auto voisi olla myös polttomoottorilla, jotenkin aina ajatellut, että se olisi sitten sähköauton veroinen (eli siis polttokenno + sähkömoottorit).
Se vety-sähkö-hybridi olisi varmaan Gretan ja Hutisalon jengin unelma - pahat polttomoottorit (polttaa ne sitten mitä tahansa) pitää kieltää.... Mutta noin järkevästi ajatellen joku vety tai LNG-moottori perinteisellä ottomoottorin tekniikalla on ihan bueno ratkaisu jos vain tietyt polttoaineen saantiin ja varastointiin liittyvät kysymykset saadaan järkevästi ratkaistua. En sit tiedä mikä tuollaisen vetymoottorin polttoainetalous mahtaa olla vs. rallibensiini mutta jos se paineen kestävä kaasusäiliö ei vie suunnilleen puolia auton sisätilavuudesta ja paina aivan poskettomia, niin voi olla toimivakin idea. Joku 100-200 litran titaanisäiliö riittävällä ainevahvuudella kestämään 50-70 MPa paineen ei ole todellakaan kevyt. (Rauta- tai alumiinisäiliötä ei voi käyttää koska ne reagoivat vedyn kanssa ja siitä tulee tiettyjä metallurgisia ongelmia). Joku hiilikuitukomposiitti voi ehkä olla ainakin osaratkaisu paino-ongelmaan.
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
82
No tankki ei välttämättä ole ongelma (tai siis sama ongelma mitä akuissa, minne sijoittaa "turvaan"), käyttäähän Toyota jo nykyään Miraissa hiilikuitu tankkia (joka on vielä päällystetty lasikuidulla). Kulutus luultavasti aika suurta, jos miettii miten paljon vetyautot polttokennoilla kuluttaa (mirai 0,8-0,9kg/100km) ja polttokennon hyötysuhde on se noin 50-60%. Miraissa siis kaksi tankkia joihin mahtuu yhteensä 5kg/122litraa vetyä (87kg painoa) ja mitä sillä pitäisi päästä se 600km yhellä latauksella. Tuosta jos laskee, että bensamoottorin hyötysuhde olisi se 25% niin käytännössä ajomatka puolittuisi. LNGssä taitaa olla ongelmana sitten, että eikös sen pidä pysyä jossain -160 asteessa, jotta se pysyisi nestemuodossa?
Mutta toki kaikista järkevin olisi vaan laittaa "uusiutuvaa etanolia" tankkiin ja mainostaa sitä vaikka flexfuel plugin hybridiksi, mikäli siis mentäisiin polttomoottorilla. Oletettavasti muunnos nykyisiin vehkeiseen ei ihan mahdottomia maksaisi.

Vety sinänsä jännä ideana, sillä kuitenkin sekä Hyundailla, että Toyotalla on myynnissä polttokenno autot (Fordillakin vain konsepti malli).
Mutta en tiedä, ei tuossa ehkä ole kuitenkaan tällähetkellä hirveästi järkeä polttomoottorin kanssa käyttää, eikä välttämättä edes polttokennoilla. Riippuu taas miten akustot lähtevät kehittymään.

Törmäsinpä haastatteluun tuosta ralli Miraista, taas vähän optimistisia ennustuksia...
"How long then until we see a hydrogen WRC competitor, or even a fuel cell F1 car? Kunisawa has his theories: “The fuel cell has shrunk by 50 per cent in 5 years. If the same happens again we could have a 300bhp, lighter rally car by 2020. Then a H2 series is possible."
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2643
Sijainti
Lahti
Teknisissä ja monissa muissakin asioissa kehitys on aika harvoin lineaarista (vaikka se siltä äkistään näyttäisikin ja tuntuisi johdonmukaiselta). Ensin joku viisas kehittää jonkun jutun ja jää sen kanssa jumittamaan. Toinen kiipeä edellisen harteille ja näkee kauemmas, kehittää jotain joskus jopa vain etäisesti edellistä neronleimausta muistuttavaa, ja jää vuorostaan itse jumiin. Sama ralli jatkuu.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4713
Sijainti
Helsinki
Oikeastaan täysin puhdasta energiaa ei ole. Sähkö- ja biopolttoaineilla kulkevien autojen valmistamiseen käytetään harvinaisia maametalleja, joiden louhinta voi myö saastuttaa. Terveysvaikutuksia on huomattu Chilessä ja Kiinassa.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
136
Oikeastaan täysin puhdasta energiaa ei ole. Sähkö- ja biopolttoaineilla kulkevien autojen valmistamiseen käytetään harvinaisia maametalleja, joiden louhinta voi myö saastuttaa. Terveysvaikutuksia on huomattu Chilessä ja Kiinassa.
Onko muita metalleja kuin maametalleja? Vähän sama homma maakivien kanssa..
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
757
Tässä yksi näkökulma vihreään autoiluun.

Tuossa vertailussa ei ole mitään järkeä. Jos lasketaan siirtohävikkejä sähköstä, niin kyllä silloin pitää laskea myös samat siirtohävikit polttoaineelle. Ei polttoaine sinne huoltoaseman säiliöön ilmesty itsestään, vaan se kuljetetaan sinne, ja se kuljettaminen kuluttaa polttoainetta (ja sitä rekkaa joka polttoaineen kuljettaa) paljon. Lisäksi se polttoaine pitää pumpata sieltä säiliöstä autoon, sekin kuluttaa virtaa. Jos sähköauton hyötysuhteeseen lasketaan kaikki alusta loppuun, niin polttomoottoriautossakin silloin pitää.

Sinänsä kannatan kyllä kaiken huomioonottamista kokonaiskulutusta laskettaessa, mutta kyllä silloin pitää ottaa kaikissa energiankäyttömuodoissa ne samat asiat huomioon, muuten homma on puhdasta propagandaa ja populismia jossa valitaan vain itselleen sopivia faktoja ja sivuutetaan kaikki oleellinen mikä ei tue omaa narratiivia.
 
Ylös