Outoja ratkaisuja
Lotus yritti viedä 79-mallissa käytetyn maaefektin niin pitkälle, ettei etu- ja takasiipiä olisi tarvittu lainkaan. Tällä 80-mallilla ajettiin testejäkin, mutta kisassa käytettiin muiostaakseni ainoastaan perinteisempää siivillä varustettua versiota.
Lotus yritti helmojen kieltämisen jälkeen vielä toistakin mullistavaa ratkaisua. Lotus 88:ssa oli kaksi runkoa sisäkkäin. Se, johon renkaat oli ripustettu oli käytännössä lähes jousittamaton ja kuski taas istui jousitetussa sisärungossa. FISA (FIAn nimi niihin aikoihin) kielsi ratkaisun laittomana. Ulompi runko kun laskeutui lähes raapimaan maata muodostaen helmat, jotka siis oli kielletty.
Ensing ei "halunnut" kopioida Lotuksen maaefektiratkaisua (lue: ei ollut varaa kehitystyöhön), joten he lykkäsivät jäähdytyssäleikön sivuponttoonien sijaan suoraan auton keulaan. Luultavasti rumin F1, josta minä olen nähnyt kuvan.
Arrows A2 oli myös mielenkiintoisen näköinen. Keula oli pyöreä kuin 50-luvulta, sivuponttoonit ylettyivät eturenkaiden väliin ja takasiipi oli laskettu rungon tasolle sivulautojen raapiessa maata.
Pari kuvaa, joista olen poistanut sponsorit aikoinaan tietokilpailutarkoituksessa:
http://www.sunpoint.net/~webslave/kuvat/carquiz1.jpg
http://www.sunpoint.net/~webslave/kuvat/carquiz2.jpg
Siinäpä ratkaisuja 70-80-lukujen vaihteesta, jolloin säännöt vielä antoivat tilaa persoonalliselle suunnittelulle.