Hassut autot F1:n historiassa

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ligier JS5 "teapot" vuodelta 1976 taitaa kuitenkin olla se kaikkein huvittavin. Yläilmanottoaukko pistettiin muistaakseni jossain vaiheessa uusiksi FISAn vaatimuksesta.

 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kun en heti muistanut tallia... ja sit kun tuli talli mieleen, niin piti etsiä mallia... ja sit tuli ensin kuva ilman tuota skooppia eli ilmeisesti se korjattu versio...
 

Abel

Well-known member
Liittynyt
8.2.2005
Viestit
144
Bobakki sanoi:
Ligier JS5 "teapot" vuodelta 1976 taitaa kuitenkin olla se kaikkein huvittavin. Yläilmanottoaukko pistettiin muistaakseni jossain vaiheessa uusiksi FISAn vaatimuksesta.

Tässä näyttäs olevan ainakin matalampi toi ilmanottoaukko.

http://www.f1-legend.com/histoire/voitures/76ligierjs5.htm

Verrattuna tähän:
http://www.gptotal.com.br/fde/feios/Ligier-JS5-(76)-no-Brasil.jpg

Ensing:
http://www.f1-legend.com/images/histoire/voitures/75voi-ensignN175.JPG

Tää on aika hassu:

http://www.f1-legend.com/histoire/voitures/78ligierjs9.htm
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Abel sanoi:
Mitähän noilla rappusilla haetaan?
Se on jäähdytysritilä. Mo Nunn ei halunnut matkia Lotusta ja laittaa niitä sivuponttooneihin, joten ratkaisu oli tuo. ;-)
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kappas... tyrrellin yksikiinnikkeinen etusiipi ei sitten ollutkaan kovin omaperäinen idea.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ei tuossa Arrowssissa mun mielestä ole mitään erikoista. Porschen moottori se taisi olla erikoinen jos joku tuossa konseptissa mätti. Tosin ei se Fordiin vaihtaminen kyllä mitään auttanut. Jokatapauksessa tuo vasta suurinpiirtein peruskuvaani F1-autosta.
Sensijaan toi Derek Dalyn Ensingiä en ollu ennen nähny. Mitä ihmettä ne on hakenu tuollaisella etupään ratkaisulla?:confused: ?:D !
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Kiitokset Abelille ja samalla kaikille muillekkin jotka vaivautuvat esittelemään hyviä linkkejä joista minunlaisellani amatöörillä ei ehkä muuten olisi mitään hajuakaan. Näin se formulatietous laajenee, eikä katsele asioita vain yhdeltä kantilta.
Muistan kun Keke ajeli mestariksi 1982. On se kiva vertailla autoja ennen ja nyt. Sain muuten joskus napattua netistä aika pitkän videopätkän jossa Fangio ajaa (luultavasti vanhaa Nurrea) pitkän pätkän. Videopätkä kesti ainakin kymmenen minuuttia ja oli kuvattu Fangion autosta. Olen hukannut sen kun vaihdoin konetta. En vain muista millaisilta sivuilta sen sain. Onkohan joku muukin täällä törmännyt samaan pätkään?
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
CaPtEeNi sanoi:
Ei tuossa Arrowssissa mun mielestä ole mitään erikoista.
Auton nimi on Footwork. Joskus myöhemmin se talli tais vaihtaa nimekseen Arrows. Tuo keula on erikoinen, etusiipi roikkuu aivan tuosta nokan päästä yhdellä kiinnikkeellä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Driver #8 sanoi:
Auton nimi on Footwork. Joskus myöhemmin se talli tais vaihtaa nimekseen Arrows. Tuo keula on erikoinen, etusiipi roikkuu aivan tuosta nokan päästä yhdellä kiinnikkeellä.
Talli oli kyllä ensin Arrows (Perustettu Shadow-tallin jäänteille 1978) ja nimi vaihdettiin Footworkiksi juurikin tuossa 80- ja 90-lukujen vaihteessa japanilaisen sponsorin mukaan. 1990 talli oli Footwork Arrows ja siitä eteenpäin Footwork vuoden 1995 loppuun, jolloin Tom Walkinshaw osti tallin ja vaihtoi nimen takaisin alkuperäiseen. Sinällään kohtuullisen yhdentekevää, millä nimellä tallista puhuu, aika moni sen tuolloinkin taisi Arrowsina tuntea.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Bobakki sanoi:
1990 talli oli Footwork Arrows ja siitä eteenpäin Footwork vuoden 1995 loppuun, jolloin Tom Walkinshaw osti tallin ja vaihtoi nimen takaisin alkuperäiseen.
Eikös se ollut jo 1994 kun talli siirtyi Footworkilta takaisin Jackie Oliverille ja Arrowssiksi. Tomppahan osti Arrowssin vasta parin kilpailun jälkeen 1996. Footwork oli ennen Arrowssin pääsponssiksi ja nimeksi ryhtymistä F3000-tiimi. Ei kai tiimiä kuitenkaan oikeasti koskaan kutsuttu Footworkiksi. Arrows se aina on ollut.
Vähän epäselvästi selitetty mutta vähät siitä. Nimenä taisi olla myös Footwork-Arrows..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllä se ainakin tuloslistojen mukaan on ollut Footwork vuoden 1995 loppuun. Japanilaiset toki häipyivät (Olikohan Japanin lama vai mikä syynä, en kykene muistamaan) vuoden 1993 jälkeen, mutta nimeä ei noin virallisesti vaihdettu takaisin ennen kuin 1996.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Jos nyt ajatellaan että auto on "hassu" jos siinä on yksi erikoinen osa niin empä ole nähnyt vastaavaa sivuponttoonin ilmanotto ratkaisua missään muussa kilpurissa.

Kyseessä siis Jordan vuodelta 1996.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ja onhan tuossa kohtuu mahtipontinen ylimääräinen siipikin ennen takasiipeä ;)
 
Ylös