On vaikee spekuloida kyllä, koska on niin paljon muuttujia. Uusi kisa, uudet renkaat, muutamalla kärkikuskilla uudet autot ja pari uutta kuskia WRC-autossa sitten viime assukisan, autotkin varmasti kehittyneet aika paljon...
Helppo tietysti sanoa että vaikeissa tilanteissa Ogier on aina vahva. Neuville on myös hyvä asvaltilla, kun pito on vaihteleva. Tänakia ei pidä aliarvioida, mutte miten Hyundai osuu käteen? Entä Breenille? Käykö kuten Mikkelsenille ja Loebille? Vai onko Tänak ehtinyt muokata autoa omaan käteen sopivaksi ja jos näin on, kulkeeko Neuvillella enää? Mitä tekee liukkaiden asvalttiteiden spesialistina tunnettu Evans? Kallella on muuten paras lähtöpaikka, kun tielle tulee varmasti kaikkee tavaraa hei, mutta se lähtöpaikka pitää hyödyntää heti perjantain aamulenkillä.
Heh, olin juuri kirjoittamassa kutakuinkin samanlaisia ajatuksia tästä kilpailusta
Pitkästä aikaa ennen ulkomaan rallia on odotukset katossa. AnttiL:n reittiennakon perusteella Kroatia vaikuttaa mielenkiintoiselta uutuudelta näin ens alkuun: Erityisesti mieltä ilahduttaa, että ralli on yli 300 kilometriä pitkä ja että pätkiä ajetaan peräti 4 yhdessä loopissa ja vielä varsin tiiviseen tahtiin niin että pätkien välillä ei ole pitkiä odotusaikoja. Tulee melkein Jyväskylän tahti mieleen.
Suunnilleen nykyisillä kokoonpanoilla aloitettiin jo lähes 15 kuukautta sitten ja vasta ensimmäistä kertaa päästään näkemään virtuoosit assulla vähän Montea ja Monzaa ja lämpimimmissä ja kuivemmissa olosuhteissa. Paljon riittää mielenkiintoista seurattavaa:
- Kalle ekaa kertaa MM-sarjan johtajana kilpailuun
- Toyotan ja Hyundain kuljettajista 5/6 kuskia ensimmäistä kertaa uusissa olosuhteissa nykyisissä tiimeissään. Neuvillea lukuun ottamatta kuljettajat ovat luonnehtineet Hyundaita melko haastavaksi ajettavaksi tällaisissa olosuhteissa.
- Onko Neuvillen kartturin kielikylpy tuottanut tulosta? Kaudella 2019 Neuvillen ja Tänakin välinen ero asvaltilla oli todella pieni. Korsikalla ennen Tänakin rengasrikkoa virolainen oli 0.07 s/km nopeampi kuin belgialainen. Saksassa ennen Neuvillen rengasrikkoa ero oli 0.03 s/km Tänakin hyväksi. Kataloniassa lauantaina Neuville oli 0.04 s/km nopeampi, kun taas sunnuntaina Tänak oli 0.1 s/km edellä. Tosin Neuvillella oli jo varsin turvallinen kaula ja Power Stagella Tänakilta nähtiin eläimellinen puristus maailmanmestaruuden varmista varten. Muistetaan myös Evansin huippusuoritus Korsikalta ennen loppuhetkien kammottavaa rengasrikkoa. Paljon on kuitenkin ehtinyt sattua ja tapahtua 18 kuukauden aikana
- Pirellin kumien vaikutus kuskeihin. En tiedä kuvittelenko omiani, mutta kommenttien perusteella tuntuisi ehkä siltä, että Evans on ollut ongelmissa näiden kanssa kahessa ekassa kisassa, vaikka tulostaso sinällään onkin ollut kelvollinen. Nyt ollaan toki täysin erilaisissa olosuhteissa kuin aikaisemmin