Kroatian MM-ralli 2021

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
618
Noh montakos kuivaa asfaltti kisaa tässä onkaan ajettu puolentoista vuoden sisällä (0)? Enkä siis sinällä, että kyllä Sordolla meni monte huonosti, mutta "Sordokaan ei ole ajanut mitenkään hääppöisesti asfaltilla Hyundain ratissa " on mielestäni kyllä vähän väärä kuva Sordon ajoista. Edelliset Sordon asfaltti rallit;
2021 Monte, sjoitus 5
2020 Monza sijoitus 3 (1.4s toiseen sijaan, hävis sijan powerilla)
2019 Katalonia sijoitus 3 (0.4s toiseen sijaan, hävis sijan powerilla)
2019 Saksa sijoitus 5 (16s 4 sijaan, hävis sijan powerilla (kun "myöhästyi", samalla 4 sijalle nousi Neuville)).
2019 Korsika sijoitus 4

Uskoisin, että Sordo olisi ajanut ainakin Tänakin vauhtia (ellei kovempaa). Neuvillellahan olisi ollut voitto mahdollista, mikäli Hyundai ei olisi kussut rengasvalintoja lauantaina. Mutta se nyt on jossittelua. Ja se Portugalin lähtöpaikka varmasti painoi kupissa enemmän Sordon ajoja valitessa, mutta kyllä itse olisin pitänyt Sordoa parempana valintana, mikäli kyseessä olisi ollut vaikka kauden viimeinen kisa.
Sanavalintani oli selvästi huono, kun nyt kerran takerrut tuohon ilmaisuuni "hääppönen". Se jätti selvästi tulkinnan varaa. Olisikohan ollut parempi käyttää ilmaisua voittava vauhti? Noissa valitsemissasi kilpailuissa Sordo on ollut pääsääntöisesti Neuvillea hitaampi pätkäajoissa ja lopputuloksissa.

Se että olisiko Sordo ajanut Tänakia nopeampaa on merkityksetöntä. Vaikka Sordo olisi ollutkin Tänakia nopeampi, mutta hitaampi kuin Neuville (mihin itse uskon ja mihin nämä esille nostamasi vanhat näytötkin viittaavat), niin Sordo olisi joutunut antamaan sijoituksensa virolaiselle, joka ajaa täyden kauden. Sordo ei aja. Hyundai olisi siinäkin tilanteessa saanut tiimipisteitä kolmannesta ja neljännestä sijasta, joten merkkimestaruuden kannalta sillä ei ole väliä ottiko neljännen sijan Tänak vai Sordo. Kuljettajien pisteiden kannalta sillä olisi ollutkin merkitystä.

Neuvillen renkaisiin vetoaminen on mielenkiintoista. Samalla jätät kuitenkin mainitsematta Ogierin rengasrikot. Ylipäänsä jos Hyundai kerran oli se taho, joka kusi rengasvalinnat niin eikö myös Sordon rengasvalinnat olisi mennyt saman pesuveden mukana, mikä taas olisi hankaloittanut hänen(kin) suoriutumistaan?

Tämä ei ollut kauden viimeinen kilpailu. Nyt kun myös Breenistä on saatu kokemusta tositoimista niin se saattaa hyvinkin vaikuttaa paljon Hyundain tehdessä valinnan kolmannen kuskin suhteen seuraavissa asfalttiralleissa. Varmasti tämän rallin jälkeen kokenut Sordo, joka on ollut voittamassa viittä tai kuutta merkkimestaruutta olisi Breeniä sopivampi valinta tilanteessa, jossa pistetilanne olisi äärimmäisen tasainen ennen kauden viimeistä ja ratkaisevaa kilpailua, joka tänä vuonna ajetaan asfaltilla. Erityisesti nyt kun Hyundai on yhtä kokemusta rikkaampi siinä mielessä, että Breenin suoritus Kroatiassa ei ollut hääppöinen. Ennen rengasrikkooaan Breen oli 0.55 s/km rallin johtajaa perässä. Iso ero. Pätkäajoissa ainoastaan kerran kolmen joukkoon.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8326
Sijainti
Lake City
Breen teki kovan ajan powerilla ja toi sillä Hyundaille pisteitä, koska tällä kaudella valmistajatkin saa niitä.

Breen oli vähän hukassa mutta ilman rengasrikkoa olisi varmaan ollut viides.

Sordo voitti Sardinian, ei Portugalia. Lähtöpaikka toki sinne on nyt hyvä.

Sordo on tosiaan Neuvillen lisäksi ainoa, joka on pystynyt ajamaan Hyundailla kovaa assulla, mutta toisaalta on ajanut usein ulos (Saksa 17, Katalonia 17, Monte 18, Saksa 18)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2643
Sijainti
Lahti
Harvoin pääsee näin kirjoittamaan, mutta Kallea lukuunottamatta melekosen mallikkaita suorituksia muilta suomalaisilta. Erikoinen se Ogierin painiottelu jetsonien kanssa. Kovin nöyrästi hän siinä teki namaskar-tervehdyksiä paikalliselle virkavallalle, mutta lopulta otti kuitenkin tyynesti ritolat, vaikka yksi koppalakki vielä yrittikin Sebua toppuuttaa. Ilmankos ajoi voimataipaleella niin kuin olisi autonsa varastanut ja pollarit perässä!
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1352
Harvoin pääsee näin kirjoittamaan, mutta Kallea lukuunottamatta melekosen mallikkaita suorituksia muilta suomalaisilta. Erikoinen se Ogierin painiottelu jetsonien kanssa. Kovin nöyrästi hän siinä teki namaskar-tervehdyksiä paikalliselle virkavallalle, mutta lopulta otti kuitenkin tyynesti ritolat, vaikka yksi koppalakki vielä yrittikin Sebua toppuuttaa. Ilmankos ajoi voimataipaleella niin kuin olisi autonsa varastanut ja pollarit perässä!
Oli käyny sopimassa asian koppalakkien kanssa, somessa oli kuva ja meriselitys. JartsaMattikin oli mukana kyttiksellä.
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
82
Sanavalintani oli selvästi huono, kun nyt kerran takerrut tuohon ilmaisuuni "hääppönen". Se jätti selvästi tulkinnan varaa. Olisikohan ollut parempi käyttää ilmaisua voittava vauhti? Noissa valitsemissasi kilpailuissa Sordo on ollut pääsääntöisesti Neuvillea hitaampi pätkäajoissa ja lopputuloksissa.
Kyllä, Sordo on oletettavasti Neuvillea hitaampi.
Tämä taas riippuu siitä mitä olisi käynyt jos Kalle olisi pysynyt tiellä (ja Kallen vauhdista riippuen) ja vaikka Tänak/Neuville tai tojotan kärki kaksikosta toinen ei. Mutta se nyt on jossittelua, ja eiköhän Breen olisi ilman rikkoja pysynyt siellä Msprottien ja Katsutan edellä, jolloin asialla nyt sinänsä väliä.
Mutta pitäisihän sen kolmoskuskin olla kuitenkin sellainen, joka pystyy paikkaan juuri tuollaiset tilanteet, joissa "kärki kaksikosta" toinen putoaa tai siten, että itse haastaisi kärkipaikkaa. Aivan kuten Sordo teki Monzassa, ollen "nopein" Hyundai (paikaten Neuvillea) ennen kuin sitten vikalla pätkällä jäi Tänakin taakse, vaikka siinä toki taisi olla onnistunut rengasvalinta Sordolla alla. Muutenhan voisi sanoa, että Hyundai kannattaisi aina ottaa redgrey kuski (joka voittaa Katsutan/Greensmith) ajamaan, koska se on ihan sama pärjääkö ne vai ei.
Ja oikeastaan Sordon tapauksessa, (olettaen, että Suninen ajaa Portugalin, ja Sordo Kroatiassa 4-5 sijalla maaliin) tällä kikkailulla ei sinänsä voitettu kuin 1-2 lähtöpaikkaa. Eli ei paljoa mitään.

Samalla jätin mainitsematta Evanssin ei mitään rikot. Mutta jos katsotaan paljonko Ogier hävisi noilla kahdella rengasrikolla (Ek1 6.5s, ek13, 10.1s) verrattuna Neuvillen pätkiin niillä renkailla (ek9 12s, ek10, 14.6s, oletetaan, että lyhkäsimmissä pätkissä ei enää vaikuttanut) Voisin väittää, että Neuville olisi ollut "sekuntti voittotaistelussa" ilman sitä rengasvalintaa. Se että olisiko voittanut on toki sitten eriasia/jossittelua. Myös paljonko se kolari vaikutti Ogierin aikaan on myös vähän kysymysmerkki, toisaalta kun ajeli pohjat, niin ei välttämättä paljoa.
"Sordon rengasvalinnat olisi mennyt saman pesuveden mukana " Kyllä aivan varmasti, siis kyllähän Tänakin valinnat kusi kahtena päivänä peräkkäin. (Toki tuosta Tänakin valinnasta ei nyt tiedetä, oliko se Tänakin oma idea, kun jokaisella Hyundai kuskilla oli eri valinnat).

"Breenin suoritus Kroatiassa ei ollut hääppöinen "
Varovasti nyt sen sanan kanssa :D

Mutta siis en nyt itse näe, että Breenin valinta olisi ollut mikään "aivan selkeä" valinta tähän ralliin. Se olisi voinut ihan hyvin olla Sordo.
Mutta joo pitääpä korjata, että tosiaan Sordo ei voittanut Portugalia vaan Sardinian.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
618
Kyllä, Sordo on oletettavasti Neuvillea hitaampi.
Tämä taas riippuu siitä mitä olisi käynyt jos Kalle olisi pysynyt tiellä (ja Kallen vauhdista riippuen) ja vaikka Tänak/Neuville tai tojotan kärki kaksikosta toinen ei. Mutta se nyt on jossittelua, ja eiköhän Breen olisi ilman rikkoja pysynyt siellä Msprottien ja Katsutan edellä, jolloin asialla nyt sinänsä väliä.
Mutta pitäisihän sen kolmoskuskin olla kuitenkin sellainen, joka pystyy paikkaan juuri tuollaiset tilanteet, joissa "kärki kaksikosta" toinen putoaa tai siten, että itse haastaisi kärkipaikkaa. Aivan kuten Sordo teki Monzassa, ollen "nopein" Hyundai (paikaten Neuvillea) ennen kuin sitten vikalla pätkällä jäi Tänakin taakse, vaikka siinä toki taisi olla onnistunut rengasvalinta Sordolla alla. Muutenhan voisi sanoa, että Hyundai kannattaisi aina ottaa redgrey kuski (joka voittaa Katsutan/Greensmith) ajamaan, koska se on ihan sama pärjääkö ne vai ei.
Ja oikeastaan Sordon tapauksessa, (olettaen, että Suninen ajaa Portugalin, ja Sordo Kroatiassa 4-5 sijalla maaliin) tällä kikkailulla ei sinänsä voitettu kuin 1-2 lähtöpaikkaa. Eli ei paljoa mitään.

Samalla jätin mainitsematta Evanssin ei mitään rikot. Mutta jos katsotaan paljonko Ogier hävisi noilla kahdella rengasrikolla (Ek1 6.5s, ek13, 10.1s) verrattuna Neuvillen pätkiin niillä renkailla (ek9 12s, ek10, 14.6s, oletetaan, että lyhkäsimmissä pätkissä ei enää vaikuttanut) Voisin väittää, että Neuville olisi ollut "sekuntti voittotaistelussa" ilman sitä rengasvalintaa. Se että olisiko voittanut on toki sitten eriasia/jossittelua. Myös paljonko se kolari vaikutti Ogierin aikaan on myös vähän kysymysmerkki, toisaalta kun ajeli pohjat, niin ei välttämättä paljoa.
"Sordon rengasvalinnat olisi mennyt saman pesuveden mukana " Kyllä aivan varmasti, siis kyllähän Tänakin valinnat kusi kahtena päivänä peräkkäin. (Toki tuosta Tänakin valinnasta ei nyt tiedetä, oliko se Tänakin oma idea, kun jokaisella Hyundai kuskilla oli eri valinnat).

"Breenin suoritus Kroatiassa ei ollut hääppöinen "
Varovasti nyt sen sanan kanssa :D

Mutta siis en nyt itse näe, että Breenin valinta olisi ollut mikään "aivan selkeä" valinta tähän ralliin. Se olisi voinut ihan hyvin olla Sordo.
Mutta joo pitääpä korjata, että tosiaan Sordo ei voittanut Portugalia vaan Sardinian.
Jossittelu on toki kiva asia ja sitähän tämä spekulointi Sordon sijoituksella onkin. Se mikä kuitenkin varmuudella tiedetään on, että se Kalle ei nyt pysynyt tiellä. Ihan niin kuin Carlos ei päässyt maaliin asti 1998 Walesissa. Ulosajot, tekniset viat, kartturiongelmat, väärät rengasvalinnat, rengasrikot ym. liittyy olennaisena osana ralliin. Historiaa ja isoa kuvaa tarkastellassa sille on melko selvät syyt olemassa, miksi Hyundai päätyi kokeilemaan uudenlaista valintaa tämän tyyliseen kilpailuun. Katsellaan Ypresin aikoihin näitä asfalttijuttuja uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8326
Sijainti
Lake City
Kyllä tämä on ollut myös taktinen valinta sen suhteen, että Sordo saa paremman lähtöpaikan Portugaliin (vaikkei sillä lopulta ihan hirveästi ollut merkitystä).

Breen ei tosiaan ollut myös aiemmin ajanut asvalttirallia Hyundailla, joten sekin piti kokeilla.

Adamo on aiemmin reagoinut suorastaan äkkipikaisesti kuskiensa huonoihin suorituksiin, mutta Breenillä nyt ei taida olla muutenkaan ohjelmaa tiedossa hetkeen. Mutta voidaanhan me toivoa, että tämä tietäisi mahdollisuutta Huttuselle Jyväskylään tai Viroon Breenin sijasta?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8140
Kokopitkä Sebin tötöilyistä ja aneluista ->

 

Mahlainen jarruton

Active member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
30
Tuossahan ei ole kaukana, että bussipysäkillä (vai onko tuo nyt bussikaista) seisovat ihmiset jäisivät Ogierin kiilaaman auton alle. Todella ikävä tilanne kerta kaikkiaan, josta olisi voinut rangaista reippaamminkin.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
551
Kokopitkä Sebin tötöilyistä ja aneluista ->

Kaivelkaas tietäjät vielä tuo kohta reittikartasta ja Google Mapsin Streetviewistä, niin saadaan selville oliko tuo kaista mistä musta auto tulee kenties bussikaista, ja myös se mikä nopeusrajoitus tuolla kohtaa on. Edelleen tuntuu löytyvän niitä kenen mielestä tuo ei ollut Ogierin vika, vaikka ei tuossa pitäisi mitään epäselvää olla. Ja sitä mieltä näyttäisi olevan myös FIA.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
54
Kaivelkaas tietäjät vielä tuo kohta reittikartasta ja Google Mapsin Streetviewistä, niin saadaan selville oliko tuo kaista mistä musta auto tulee kenties bussikaista, ja myös se mikä nopeusrajoitus tuolla kohtaa on. Edelleen tuntuu löytyvän niitä kenen mielestä tuo ei ollut Ogierin vika, vaikka ei tuossa pitäisi mitään epäselvää olla. Ja sitä mieltä näyttäisi olevan myös FIA.
Tuossa se taisi tapahtua. 70 km/h rajoitus ainakin alkoi 10 vuotta sitten risteyksestä molempiin suuntiin (Streetview vuodelta 2011), eikä silloin ollut merkkejä siitä, että se olisi bussikaista. Pysäkiltä kuvatussa videossa taustalla näkyvä rakennus on rakennettu myöhemmin, näkyy sateelliittikuvassa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
161
Myös tämä oli aika jännä rike.
En nyt jaksa tarkistaa, mutta veikkaisin että tuo koskee sääntöä, jonka mukaan tallin henkilökunnan jäsenet eivät saa olla siirtymillä kilometrin säteellä ralliautosta.

Tuon kanssa saanut itsekin olla tarkkana.
 
Ylös