Yön polkija
Well-known member
- Liittynyt
- 16.12.2012
- Viestit
- 767
Sanavalintani oli selvästi huono, kun nyt kerran takerrut tuohon ilmaisuuni "hääppönen". Se jätti selvästi tulkinnan varaa. Olisikohan ollut parempi käyttää ilmaisua voittava vauhti? Noissa valitsemissasi kilpailuissa Sordo on ollut pääsääntöisesti Neuvillea hitaampi pätkäajoissa ja lopputuloksissa.Noh montakos kuivaa asfaltti kisaa tässä onkaan ajettu puolentoista vuoden sisällä (0)? Enkä siis sinällä, että kyllä Sordolla meni monte huonosti, mutta "Sordokaan ei ole ajanut mitenkään hääppöisesti asfaltilla Hyundain ratissa " on mielestäni kyllä vähän väärä kuva Sordon ajoista. Edelliset Sordon asfaltti rallit;
2021 Monte, sjoitus 5
2020 Monza sijoitus 3 (1.4s toiseen sijaan, hävis sijan powerilla)
2019 Katalonia sijoitus 3 (0.4s toiseen sijaan, hävis sijan powerilla)
2019 Saksa sijoitus 5 (16s 4 sijaan, hävis sijan powerilla (kun "myöhästyi", samalla 4 sijalle nousi Neuville)).
2019 Korsika sijoitus 4
Uskoisin, että Sordo olisi ajanut ainakin Tänakin vauhtia (ellei kovempaa). Neuvillellahan olisi ollut voitto mahdollista, mikäli Hyundai ei olisi kussut rengasvalintoja lauantaina. Mutta se nyt on jossittelua. Ja se Portugalin lähtöpaikka varmasti painoi kupissa enemmän Sordon ajoja valitessa, mutta kyllä itse olisin pitänyt Sordoa parempana valintana, mikäli kyseessä olisi ollut vaikka kauden viimeinen kisa.
Se että olisiko Sordo ajanut Tänakia nopeampaa on merkityksetöntä. Vaikka Sordo olisi ollutkin Tänakia nopeampi, mutta hitaampi kuin Neuville (mihin itse uskon ja mihin nämä esille nostamasi vanhat näytötkin viittaavat), niin Sordo olisi joutunut antamaan sijoituksensa virolaiselle, joka ajaa täyden kauden. Sordo ei aja. Hyundai olisi siinäkin tilanteessa saanut tiimipisteitä kolmannesta ja neljännestä sijasta, joten merkkimestaruuden kannalta sillä ei ole väliä ottiko neljännen sijan Tänak vai Sordo. Kuljettajien pisteiden kannalta sillä olisi ollutkin merkitystä.
Neuvillen renkaisiin vetoaminen on mielenkiintoista. Samalla jätät kuitenkin mainitsematta Ogierin rengasrikot. Ylipäänsä jos Hyundai kerran oli se taho, joka kusi rengasvalinnat niin eikö myös Sordon rengasvalinnat olisi mennyt saman pesuveden mukana, mikä taas olisi hankaloittanut hänen(kin) suoriutumistaan?
Tämä ei ollut kauden viimeinen kilpailu. Nyt kun myös Breenistä on saatu kokemusta tositoimista niin se saattaa hyvinkin vaikuttaa paljon Hyundain tehdessä valinnan kolmannen kuskin suhteen seuraavissa asfalttiralleissa. Varmasti tämän rallin jälkeen kokenut Sordo, joka on ollut voittamassa viittä tai kuutta merkkimestaruutta olisi Breeniä sopivampi valinta tilanteessa, jossa pistetilanne olisi äärimmäisen tasainen ennen kauden viimeistä ja ratkaisevaa kilpailua, joka tänä vuonna ajetaan asfaltilla. Erityisesti nyt kun Hyundai on yhtä kokemusta rikkaampi siinä mielessä, että Breenin suoritus Kroatiassa ei ollut hääppöinen. Ennen rengasrikkooaan Breen oli 0.55 s/km rallin johtajaa perässä. Iso ero. Pätkäajoissa ainoastaan kerran kolmen joukkoon.
Viimeksi muokattu: