Kroatian MM-ralli 2021

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Kroatia on uusi tulokas MM-sarjaan tälle vuodelle, eikä juuri kukaan tiedä kisasta mitään. Zagrebin ympärillä ajetaan vauhdikkaita asvalttiteitä ja sunnuntaina on yksi pätkä jolla on parikymmentä neulansilmää. Paikallisena kisana ajettu Lisäksi huhuissa on ollut superspesiaali, joka ajettaisiin sisätiloissa.


Nämä kansalliset kisat sijoittuvat samalle seudulle

 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1354
Ajoin taannoin vuokra-autolla Kroatiassa, toki Dalmatian seudulla. Tähän mennessä en ole kuljettajalle mukavempia ja toisaalta apukuskille pelottavampia teitä pitkin ajellut :D

Onkohan kyseessä täysiverinen assuralli vai sekoitus?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Onkohan kyseessä täysiverinen assuralli vai sekoitus?
Sekoituskisoja ei enää saa MM-sarjassa ajaa, siis ainakaan sellasia joissa vaihdetaan alustat eri päivinä erilaisiin. Kyllä tämä on ihan assukisa. Sikäli kysymyksen asettelu on perusteltu, että kun Kroatia teki tuloaan sarjaan 2017, puhuttiin nimenomaan sekapintakisasta.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1354
Sekoituskisoja ei enää saa MM-sarjassa ajaa, siis ainakaan sellasia joissa vaihdetaan alustat eri päivinä erilaisiin. Kyllä tämä on ihan assukisa. Sikäli kysymyksen asettelu on perusteltu, että kun Kroatia teki tuloaan sarjaan 2017, puhuttiin nimenomaan sekapintakisasta.
Pakko myöntää että kysymys oli vahingossa perusteltu, en muistanut että sekoituskisat ovat historiaa.
Olisikohan tuolla vähän Montemainen tunnelma, vai mihin @AnttiL vertaisit näillä tiedoilla kyseistä rallia jos olisi pakko?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Pakko myöntää että kysymys oli vahingossa perusteltu, en muistanut että sekoituskisat ovat historiaa.
Olisikohan tuolla vähän Montemainen tunnelma, vai mihin @AnttiL vertaisit näillä tiedoilla kyseistä rallia jos olisi pakko?
Blogissa sanoin että ei varmaan kovin erilaista kuin Japanissa ja Kataloniassa, mutta oikeestaan noi pätkät saattaa olla jopa kovempivauhtisiakin.

Tosta vähän meininkiä, ja tämäkin on teknisimmästä päästä


ja tossa vähän kapeempaa mutta nopeeta maalaisbaanaa, olisko tossa sitten sitä Montemaista tunnelmaa?

 
Viimeksi muokattu:

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
215

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City

Reittiennakkoa. Kovaa mennään ainakin perjantaina, mutta on myös syherömpää. Suuri osa on kulunutta assua, mutta välillä on tuoreempaakin. Joissain mutkissa voi leikata, ja se varmasti tuo haasteita tien sotkeentumisen kanssa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Joillekin pätkille tulee äläbetonia, lisäsin merkinnät blogijuttuun.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
On vaikee spekuloida kyllä, koska on niin paljon muuttujia. Uusi kisa, uudet renkaat, muutamalla kärkikuskilla uudet autot ja pari uutta kuskia WRC-autossa sitten viime assukisan, autotkin varmasti kehittyneet aika paljon...

Helppo tietysti sanoa että vaikeissa tilanteissa Ogier on aina vahva. Neuville on myös hyvä asvaltilla, kun pito on vaihteleva. Tänakia ei pidä aliarvioida, mutte miten Hyundai osuu käteen? Entä Breenille? Käykö kuten Mikkelsenille ja Loebille? Vai onko Tänak ehtinyt muokata autoa omaan käteen sopivaksi ja jos näin on, kulkeeko Neuvillella enää? Entä mitä tekee liukkaiden asvalttiteiden spesialisti Evans? Entä Irlannin rallimestari Breen? Tai Bohemia-rallissa Kopeckyn voittanut Rovanperä? Kallella on muuten paras lähtöpaikka, kun tielle tulee varmasti kaikkee tavaraa hei, mutta se lähtöpaikka pitää hyödyntää heti perjantain aamulenkillä.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
618
On vaikee spekuloida kyllä, koska on niin paljon muuttujia. Uusi kisa, uudet renkaat, muutamalla kärkikuskilla uudet autot ja pari uutta kuskia WRC-autossa sitten viime assukisan, autotkin varmasti kehittyneet aika paljon...

Helppo tietysti sanoa että vaikeissa tilanteissa Ogier on aina vahva. Neuville on myös hyvä asvaltilla, kun pito on vaihteleva. Tänakia ei pidä aliarvioida, mutte miten Hyundai osuu käteen? Entä Breenille? Käykö kuten Mikkelsenille ja Loebille? Vai onko Tänak ehtinyt muokata autoa omaan käteen sopivaksi ja jos näin on, kulkeeko Neuvillella enää? Mitä tekee liukkaiden asvalttiteiden spesialistina tunnettu Evans? Kallella on muuten paras lähtöpaikka, kun tielle tulee varmasti kaikkee tavaraa hei, mutta se lähtöpaikka pitää hyödyntää heti perjantain aamulenkillä.
Heh, olin juuri kirjoittamassa kutakuinkin samanlaisia ajatuksia tästä kilpailusta :)

Pitkästä aikaa ennen ulkomaan rallia on odotukset katossa. AnttiL:n reittiennakon perusteella Kroatia vaikuttaa mielenkiintoiselta uutuudelta näin ens alkuun: Erityisesti mieltä ilahduttaa, että ralli on yli 300 kilometriä pitkä ja että pätkiä ajetaan peräti 4 yhdessä loopissa ja vielä varsin tiiviseen tahtiin niin että pätkien välillä ei ole pitkiä odotusaikoja. Tulee melkein Jyväskylän tahti mieleen.

Suunnilleen nykyisillä kokoonpanoilla aloitettiin jo lähes 15 kuukautta sitten ja vasta ensimmäistä kertaa päästään näkemään virtuoosit assulla vähän Montea ja Monzaa ja lämpimimmissä ja kuivemmissa olosuhteissa. Paljon riittää mielenkiintoista seurattavaa:

- Kalle ekaa kertaa MM-sarjan johtajana kilpailuun

- Toyotan ja Hyundain kuljettajista 5/6 kuskia ensimmäistä kertaa uusissa olosuhteissa nykyisissä tiimeissään. Neuvillea lukuun ottamatta kuljettajat ovat luonnehtineet Hyundaita melko haastavaksi ajettavaksi tällaisissa olosuhteissa.

- Onko Neuvillen kartturin kielikylpy tuottanut tulosta? Kaudella 2019 Neuvillen ja Tänakin välinen ero asvaltilla oli todella pieni. Korsikalla ennen Tänakin rengasrikkoa virolainen oli 0.07 s/km nopeampi kuin belgialainen. Saksassa ennen Neuvillen rengasrikkoa ero oli 0.03 s/km Tänakin hyväksi. Kataloniassa lauantaina Neuville oli 0.04 s/km nopeampi, kun taas sunnuntaina Tänak oli 0.1 s/km edellä. Tosin Neuvillella oli jo varsin turvallinen kaula ja Power Stagella Tänakilta nähtiin eläimellinen puristus maailmanmestaruuden varmista varten. Muistetaan myös Evansin huippusuoritus Korsikalta ennen loppuhetkien kammottavaa rengasrikkoa. Paljon on kuitenkin ehtinyt sattua ja tapahtua 18 kuukauden aikana

- Pirellin kumien vaikutus kuskeihin. En tiedä kuvittelenko omiani, mutta kommenttien perusteella tuntuisi ehkä siltä, että Evans on ollut ongelmissa näiden kanssa kahessa ekassa kisassa, vaikka tulostaso sinällään onkin ollut kelvollinen. Nyt ollaan toki täysin erilaisissa olosuhteissa kuin aikaisemmin
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8331
Sijainti
Lake City
Se on MM-ralliviikko!

Sääennusteissa rallin seudulle sadetta alkuviikolle, mutta heti rallin alkaessa perjantai-aamuna sateet loppuvat, ja alkavat taas sunnuntaina kun power stage on taputeltu.

pe/la

https://www.yr.no/en/forecast/daily-table/2-3345300/Croatia/Karlovačka/Grad Karlovac/Karlovac
https://www.yr.no/en/forecast/daily-table/2-3191316/Croatia/Zagrebačka/Grad Samobor/Samobor

power stage

https://www.yr.no/en/forecast/daily-table/2-3196954/Croatia/Krapinsko-Zagorska/Kumrovec/Kumrovec
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7240
Etuautoillekin riittää hommia. Sitten jos tonne vielä ripauttaa vettä ennen perjantaita niin voi olla jännät olosuhteet.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
184
- Onko Neuvillen kartturin kielikylpy tuottanut tulosta? Kaudella 2019 Neuvillen ja Tänakin välinen ero asvaltilla oli todella pieni.
On.
Tuon kärkikaksikon jälkeen seuraavaksi sijoittuu Breen.
Hei, sehän tietää että...
Huyndai ottaa kauniissa Kroatiassa komean kolmoisvoiton!
 
Ylös