Kroatian MM-ralli 2021

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1901
Sijainti
JKL
Eikö toi ole toisaalta jo turvallisuuskysymys jos apukuskin ovi on mutkalla ja kiinni kuormaliinoilla? Meinaan vaan ett tekwekö enää tehtäväänsä jos tömähtä sama kylki edellä kisavauhdissa...
On se sitäkin mutta seuraavaan huoltoon tuolla saa ajaa ja korjattava se ennenkuin jatkaa. Nyt vaan ei ole huoltoa ennen maalia... Mutta siis huollosta ei pääsisi jatkamaan tuolla autolla...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1246
Ei olisi ihme jos mustan bemarin kuski ja poliisit paljastuis Adamon kavereiksi ;)
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
372
Sijainti
Piilosa
Gryazin veti vissiin ihan täysmittaiset Gryazinit kun pätkä meni seis? Siihen asti oli ihan fiksua suorittamista tämä viikonloppu.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
154
Suninen tais tökätä leikkauksen estävän tolpan nurin, mutta ei näytä vaikuttaneen mihinkään.

Edit. Tais sieltä rengas mennä. Ja Östikin kaatoi tolpan.
 

RaceDirector

New member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1
Olipa uskomatonta tötöilyä 7 kertaiselta maailmanmestarilta. Tiedän kokemuksesta että kaaritetusta autosta läppäpenkeillä saa todella tarkkaan kuikuilla kaistanvaihtoja etenkin kun muut liikenteessä harvoin tietää ja osaa ennakoida asiaa, mutta ei tuota voi millään pistää kokonaan sen piikkiin. Ensinnä vaihtaa kaistaa nähtävästi ilman vilkkua, mikä olisi vielä onnistunutkin, mutta sitten keksiikin kesken kaiken jarruttaa voimakkaasti ja kääntää koko kaistan yli pysäkille. Näkee hyvin jäykän assualustan niiauksesta tuon jarrutuksen. Kyllä tuolla tavoin saisi täälläkin kolarin aikaan...

...mutta on se uskomaton taikuri sitten assu-ek:lla kun on voitosta kyse (y)
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
618
Kiitos Kroatia. Voi veljet mikä viikonloppu!

Mad Seb - Asfalttisoturi. Hattu päästä.

Toyota-vuosien totaaliset dominanssit yhä muistaen Tänakilta varmaan yksi lähvuosiensa mitäänsanomattomista suorituksista. Aikaisempien vuosien tykityksen jälkeen tuntuu edelleen omituistelta nähdä miehen häviävän jossain näin paljon ihan puhtaati ajamalla. Isoja pisteitä mennee potentiaalisesti hukkaan assulla: Toyotalla on ainakin kaksi huipputason asvalttikuljettajaa, Neuville osaa ajaa Hyundaita paremmin kestopäällysteellä ja vielä olisi pari assukisaa kauden jälkimmäisellä puolikkaalla edessä. Mielenkiintoista nähdä "asvalttisarjan" tilanne kauden päätteeksi. Valitettavasti Kallen iskukyky tällä alustalla jäi isoksi kysymysmerkiksi.

Keskinopeudessa Kroatia taisi hävitä niukasti Saksalle 2018 ja 2019.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7239
Hieno ralli sai vielä melkoisen loppuhuipennuksen. Harmi Evansille, ei ollut ensimmäinen kerta kun menettää voiton powerilla. Toivottavasti näillä teillä ajetaan jatkossakin.
 

Dieselmoottori

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
28
Mahtava ajo Ogierilta. Tässähän voi kohta jo ääneen uskaltaa kysyä, että onkohan Ogier jo etunimikaimaansa Loebia parempi kaikkien aikojen parasta rallikuljettajaa valittaessa
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
311
Hieno kisa. Tänäk todella alavireinen, mut Huyndai muutenkin vähän assulla Toyotaa heikompi. Portugalissa tilanne tod.näk kääntyy. Vähän ihmettelen Breenin valintaa tähän kisaan. Sordo olis ollu varmasti parempi. Roviksen harmittava lipsaus vähän heikensi tunnelmia. Synninpäästön voi antaa, kun Ogier oli vetäistä pihalle samassa paikassa.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
618
Hieno kisa. Tänäk todella alavireinen, mut Huyndai muutenkin vähän assulla Toyotaa heikompi. Portugalissa tilanne tod.näk kääntyy. Vähän ihmettelen Breenin valintaa tähän kisaan. Sordo olis ollu varmasti parempi.
Millä tavalla parempi valinta? Sordokaan ei ole ajanut mitenkään hääppöisesti asfaltilla Hyundain ratissa. Olisi todennäköisesti ollut maksimissaan viides, mikä olisi heikentänyt Danin lähtöpaikkaa Portugaliin. Tiimipisteisiin sillä taas ei ole mitään vaikutusta olisiko Dani ollut neljäs, viides, kahdeksas tai vaikka keskeyttänyt. Sordo ei olisi Toyotan vauhtiin pystynyt vastaamaan yhtään sen paremmin kuin vaikkapa Neuville.

Sitten taas mitä tulee Portugaliin niin eipä ne suorituskyky- ja luotettavuuserot Hyundain ja Toyotan välillä viime vuonna olleet järin merkittäviä. Hyundai toki lähtee ennakkosuosikkina Portugaliin, koska Sordolla on hyvä lähtöpaikka ja Tänakinkin paikka on parempi kuin Ogierilla, Neuvillella ja Evansilla.
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
82
Sordo ei ole ajanut mitenkään hääppöisesti asfaltilla Hyundain ratissa
Eikös se kuitenkin -17-18 ajanu aikalailla samaa vauhtia Neuvillen kanssa Saksassa ja Espanjassa? Minusta ainut kuski, joka on ajanu kovaa/Neuvillen vauhtia Hyndailla (kuivalla).
Mutta joo eipä siinä sinänsä ole järkeä, koska Neuville/Breen/Tänak on kuitekin ihan hyvä asfaltilla. Ja Sordolle varmasti taas halutaan se paras lähtöpaikka Portugalissa, jossa viimeksi voitti (vaikkakin Tänakin tekniikka murheen takia).
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
311
Millä tavalla parempi valinta? Sordokaan ei ole ajanut mitenkään hääppöisesti asfaltilla Hyundain ratissa. Olisi todennäköisesti ollut maksimissaan viides, mikä olisi heikentänyt Danin lähtöpaikkaa Portugaliin. Tiimipisteisiin sillä taas ei ole mitään vaikutusta olisiko Dani ollut neljäs, viides, kahdeksas tai vaikka keskeyttänyt. Sordo ei olisi Toyotan vauhtiin pystynyt vastaamaan yhtään sen paremmin kuin vaikkapa Neuville.

Sitten taas mitä tulee Portugaliin niin eipä ne suorituskyky- ja luotettavuuserot Hyundain ja Toyotan välillä viime vuonna olleet järin merkittäviä. Hyundai toki lähtee ennakkosuosikkina Portugaliin, koska Sordolla on hyvä lähtöpaikka ja Tänakinkin paikka on parempi kuin Ogierilla, Neuvillella ja Evansilla.
Jotenkin oon pitänyt Sordoa kuitenkin Breeniä parempana assukuskina, mut saatat olla oikeassa kun Toyotan vauhtiin ei kuitenkaan olis ollu asiaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
70
Vähän ihmettelen Breenin valintaa tähän kisaan. Sordo olis ollu varmasti parempi.
Sordohan ajaa viimeistä kauttaan, on tainnu ite ilmoittaa, että sorry, ei kiinnosta enää näillä aamuilla lähtee uutta rallia opettelemaan...
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1352
Olihan ralli huhhuh.

Toyotalle kiistatta sopiva ralli, Takamoton pari pohja-aikaakin sitä tukevat. Käännetään nyt veistä, mutta ekan päivän lähtöpaikkaetu olisi antanut Kallelle hyvät eväät voittoon. No ei voi mitään.

Hyundai sitten meni aikalailla Neuvillen voimin tämän rallin, Tänak oli kyllä vaisu vaikka eilen häntä puolustelinkin. Sijat 3-4 kuitenkin hyvä puolustusvoitto.

Fourmaux oli kova, onko Fordin moottoripäivitys niin merkittävä että Malcolm saattaa oikeasti saada jonkun huippunimen houkuteltua talliin ensi kaudeksi? Toisaalta miksi tarvitsisi, kun tarjolla olisi Fourmaux’ta ja Sunista.

Ja Takamoto oli todella kova, en tarkoittanut postauksen alussa että auto olisi nyt niin ylivoimainen ollut. Kyllä herraa uskaltaa Rallitietäjäänkin laittaa useammin vastedes.

Tosi kiva ralli oli, toivottavasti nähdään jatkossakin tuolla seudulla korkeimman tason rallia.

Ainiin, fraasi ”tuuri on ansaittava” ei mee mulle kyllä enää läpi.

Ogierille kolme rengasrikkoa ja kolari siirtymällä, eikä käytännössä mitään vaikutusta mihinkään :D
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
618
Jotenkin oon pitänyt Sordoa kuitenkin Breeniä parempana assukuskina, mut saatat olla oikeassa kun Toyotan vauhtiin ei kuitenkaan olis ollu asiaa.
Joo, siis yksittäisessä kisassa itsekin uskon Sordon olevan Hyundailla parempi asvalttikuski kuin Breen. Ison kuvan kannalta pidän kuitenkin järkevämpänä, että Sordolle saatiin pelattua parempi lähtöpaikka Portugaliin. Lisäksi Hyundain kannalta oli hyvä päästä testaamaan Breenin iskukyky tositoimissa WRC-auton ratissa. Tämän yksittäisen kisan perusteella en itse sohvatallipäällikkönä ole vakuuttunut irlantilaisen iskukyvystä asvaltilla. Seuraavalla kerralla Hyundai ehkä haluaa/osaa varautua paremmin tämän kokemuksen ansiosta. Tällä kertaa Breenin keskinkertaisuus ei kuitenkaan maksanut Hyundaille käytännössä yhtään mitään ja ehkä seuraavassa assukisassa pelataan varman päälle ja luotetaan taas vanhaan sotaratsuun eli Sordoon.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
353
Ogier halusi vain muistuttaa muutamia hassuttelijoita, jotka olivat "Kaikkien aikojen rallikuljettaja"-topicissa jättäneet hänet top-2:en ulkopuolelle. ;)

Edit: Aika pahaa tohelointia kyllä kolarin sekä poliisien kanssa Ogilta, ei mennyt ihan oppikirjan mukaan...Saa nähdä mitä sanktioita tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
618
Eikös se kuitenkin -17-18 ajanu aikalailla samaa vauhtia Neuvillen kanssa Saksassa ja Espanjassa? Minusta ainut kuski, joka on ajanu kovaa/Neuvillen vauhtia Hyndailla (kuivalla).
Mutta joo eipä siinä sinänsä ole järkeä, koska Neuville/Breen/Tänak on kuitekin ihan hyvä asfaltilla. Ja Sordolle varmasti taas halutaan se paras lähtöpaikka Portugalissa, jossa viimeksi voitti (vaikkakin Tänakin tekniikka murheen takia).
Puolentoista vuoden, kolmen ja neljän vuoden takaisista kisoista alkaa vaan alkaa olemaan aika pitkä aika. Jos olisin itse laittanut omat voittajavetoni sisään vanhojen meriittien perusteella, olisin hypännyt Neuvillen kelkkaan. Hän oli vahva assulla vuonna 2019 (myös Sordoa vahvempi) ja kaikki muut kärkikuskit ajoivat tällaisissa olosuhteissa ensimmäistä kertaa nykyisillä autoillaan. Siitä huolimatta Neuville hävisi Toyotoille, jolla on edelleen huippuauto ja huippukuljettajat näihin olosuhteisiin. Mun on vaan henkilökohtaisesti hyvin vaikeaa nähdä, että Sordo olisi yhtäkkiä löytänyt sellaisen kanin hatusta, millä hän pystyy kepittämään sekä Ogierin, Evansin että Neuvillen. Monte Carlo talvirallina ei ole täysin vertailukelpoinen, mutta olihan espanjalaisen tekeminen hyvin heikkoa siellä. Hyundailla on kuitenkin niin paljon erilaista dataa olemassa, että jos heillä olisi ollut todella vahva haju Sordon mahdollisuuksista Kroatiassa niin ehkä ne olis sen kortin katsonut sitten vaikka Portugalin kustannuksella. Jokin syy sillekin lienee miksi viime vuoden Ypresiä varten Breenin piti olla nokkimisjärjestyksessä edellä.

Sordohan ajaa viimeistä kauttaan, on tainnu ite ilmoittaa, että sorry, ei kiinnosta enää näillä aamuilla lähtee uutta rallia opettelemaan...
Sordohan on ajanut viimeistä kauttaan vuodesta 2014 alkaen :)
 
Viimeksi muokattu:

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
82
Puolentoista vuoden,
Noh montakos kuivaa asfaltti kisaa tässä onkaan ajettu puolentoista vuoden sisällä (0)? Enkä siis sinällä, että kyllä Sordolla meni monte huonosti, mutta "Sordokaan ei ole ajanut mitenkään hääppöisesti asfaltilla Hyundain ratissa " on mielestäni kyllä vähän väärä kuva Sordon ajoista. Edelliset Sordon asfaltti rallit;
2021 Monte, sjoitus 5
2020 Monza sijoitus 3 (1.4s toiseen sijaan, hävis sijan powerilla)
2019 Katalonia sijoitus 3 (0.4s toiseen sijaan, hävis sijan powerilla)
2019 Saksa sijoitus 5 (16s 4 sijaan, hävis sijan powerilla (kun "myöhästyi", samalla 4 sijalle nousi Neuville)).
2019 Korsika sijoitus 4

Uskoisin, että Sordo olisi ajanut ainakin Tänakin vauhtia (ellei kovempaa). Neuvillellahan olisi ollut voitto mahdollista, mikäli Hyundai ei olisi kussut rengasvalintoja lauantaina. Mutta se nyt on jossittelua. Ja se Portugalin lähtöpaikka varmasti painoi kupissa enemmän Sordon ajoja valitessa, mutta kyllä itse olisin pitänyt Sordoa parempana valintana, mikäli kyseessä olisi ollut vaikka kauden viimeinen kisa.
 
Ylös