Autojen julkaisut ja talvitestit 2021

Joza91

Well-known member
Liittynyt
3.6.2020
Viestit
57
lasketaanko muutes tään kauden autojen voitot viimekauden autojen paalu,voitto yms tilastoihin? jos joo niin millos viimeksi samalla autolla on voitettu kaksi mestaruutta putkeen?
En usko että lasketaan, kyllähän nämä kuitenkin ihan omia autoja ovat.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3532
Uudet autot on uusia ja superpaljon erilaisempia kuin ne muutokset, joita testeissä nähdään jos ne on edes nähtävissä. Koska niiden koko aihio on uusi ja erilainen.
Nytpä kuitenkin se aihio on vanha ja vain pakolliset muutokset moottorikatteeseen ja lattiaan on tehty.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Uudet ponttoonit ja uusien sääntöjen mukainen pohja. Ei kovin paljon, mutta yllättävän paljon tämmöiseen väritysjulkkariin.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2137
Nokka näyttää erilaiselta verrattuna viime vuotiseen.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Nytpä kuitenkin se aihio on vanha ja vain pakolliset muutokset moottorikatteeseen ja lattiaan on tehty.
No ei todellakaan ole. ota silmä ja katso. Tuossa postatussa kuvassakin huomaa moottorikatteen "kumpulat" ja edelliseen verraten takaröörien matalamman sijoituksen. Pahoittelen, jos sun silmä ei näe muutoksia. Mutta koska et niitä näe, niin älä viitsi tylyttää niitä jotka ne näkee. Terveisin L. Norris joka ainakin näki ne auton esittelytilaisuudessa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5659
Siis aeroahan saa muokata edelleen mielin määrin niissä rajoissa jotka on annettu.

Ajatellaan vaikka viime kautta ja Racing Pointia: alkukaudesta ponttoonit ja moottorikate oli lähellä sitä edeltävän kauden Mersua. Mutta puusilmäisinkin huomasi keskellä kautta tapahtuneen jyrkän muutoksen sillä osastolla. Suorastaan revolutionary muutos. Mut eihän täällä eikä maikkarillakaan kun just ja just Oikarinen havaitsi jotain muuttuneen. Katsokaa nyt kuvaa tuon linkin jutussa, ennen ja jälkeen.

Samanlaisia muutoksia voi tapahtua myös nyt, ja mielenkiinnolla odotan tulevia ratkaisuja.
Tämä on jäänyt minulle epäselväksi, että kuinka paljon aerodynamiikan nimissä autoa saakaan muuttaa kesken kauden. Viime kaudella olin ymmärtävinäni, että mm. juuri McLaren toi autoon paljon päivityksiä etuajassa sen vuoksi, että auton päivittäminen tällä kaudella on rajoitetumpaa. Veikkaan että rajoitukset liittyvät jollain tapaa törmäystesteihin, eli sellaisia päivityksiä ei välttämättä saa tehdä, jotka vaativat uusien törmäystestien suorittamisen. Tämän pohjalta juuri tuollaista Racing Pointin viime kaudella suorittamaa muodonmuutosta ei olisi mahdollista tehdä enää nyt.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sen paremmin asiaa tietämättä tuli ajatus, että katteita saisi muokata tietyissä rajoissa, kuten nyt on tehty, mutta monokokkia ei. Sehän on se auton "runko". Mäkin osalta siihenkin tuli kyllä muutoksia uuden moottorin takia, mutta kaippa sääntönikkarit tietävät mitä muutoksia sellainen vaatii ja mitä ei vaadi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5659
lasketaanko muutes tään kauden autojen voitot viimekauden autojen paalu,voitto yms tilastoihin? jos joo niin millos viimeksi samalla autolla on voitettu kaksi mestaruutta putkeen?
Kuka helvetti edes tilastoi tällaisia asioita?

No vastaanpa omaan kysymykseeni, nimittäin motorsport.com julkaisi juuri viikonloppuna jutun McLarenin "top 10 -autoista". Tilastointi on suoritettu sen perusteella, minkä mallinimen McLaren on kulloinkin ilmoittanut. Kaiken lisäksi tilastointi on vielä tehty niin, että kun McLaren ajatti kaudella 1989 mallia "MP4/5" ja kaudella 1990 mallia "MP4/5B", niin ne on laskettu yhdeksi ja samaksi autoksi...

Jokainenhan voi toki laatia tilastoja sellaisilla perusteilla kuin haluaa, mutta ei niissä välttämättä ole mitään järkeä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Aikas "sukkula" tämä McLaren. Kapea vyötärölinja.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Linkataan vielä juttu, josta voi käydä katsomassa side-by-side-vertailukuvia tämän ja viime vuoden autoista. Uusi McLaren on näköjään jonkin verran pidempi kuin vanha. Näyttäisi siltä, että lisäsentit tulevat erityisesti moottoriosastolta.

https://www.racefans.net/2021/02/15/interactive-compare-the-new-mclaren-mercedes-mcl35m-with-last-years-car/
Hyvä linkitys, juuri nämä ennen/jälkeen kuvat havainnollistavat parhaiten muutoksia, vaikka näissä täytyy ottaa huomioon erilaiset valaistukset ja yleensä pienimuotoiset kuvakulmamuutokset. Yleistäen, näistä kuitenkin näkee informatiivisesti. Tässä nimenomaisessa vertailussa käy hienosti ilmi mm. täysin uudenlaiset ilmanohjaimet ja kääntölevyt ponttoonien edessä. Ja toki jo aiemmin mainitut muutokset lähinnä auton keskiosasta taaksepäin.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
904
Linkataan vielä juttu, josta voi käydä katsomassa side-by-side-vertailukuvia tämän ja viime vuoden autoista. Uusi McLaren on näköjään jonkin verran pidempi kuin vanha. Näyttäisi siltä, että lisäsentit tulevat erityisesti moottoriosastolta.

https://www.racefans.net/2021/02/15/interactive-compare-the-new-mclaren-mercedes-mcl35m-with-last-years-car/
Mersun moottorissa ahdin on moottorin etupuolella, mikä on pakottanut McLarenin siirtämään moottoria hieman taaksepäin verrattuna viime kauteen, minkä myötä taka-akselia on myös pitänyt siirtää taaksepäin. Käsitin, että McLarenille sallittiin moottorisovituksen pakottamat muutokset monokokkiin. Toki McLaren on varmasti pyrkinyt ottamaan tästä "erivapaudesta" kaiken irti.
 
Ylös