Saa nähdä miten printtikisat muuttavat F1 sarjan kisaviikonlopun luonnetta. Omasta mielestä F1 sarjan uusilta omistaja tahoilta että ainakin kokeilevat uusia sääntöjä ja kisa variaatioita on hyvä juttu. Osa uudistuksista voi olla onnistuneita osa taas ei.Kyllähän tämä lannistaa itse sunnuntain kisaa aivan väkisinkin. Kohta kysellään että miksi katsoa kisa sunnuntaina jos aika-ajokisa olo jo tylsä.
Omissa silmissä aivan hirveä uudistus. Mutta tullaan vetämään läpi vaikka väkisin. Aivan kuten kisojen määränkin lisääminen.
Vähän vaikea saada nykyään sovitettua aikatauluun, kun lisäluokat ajavat oman lähtönsä. Voisihan Warm Upin ajaa esimerkiksi kello 9.30 alkaen ja aloittaa F2/F3-kisa 10.45.Mikseivät toisi vaikka warm-up, lämmittely session takaisin? Kuten ennen vanhaan, jolloin ajettiin aamulla ennen kisaa, jossa kuskit saivat lämmitellä renkaansa ja puhdistaa rataa samalla.
Viime syksyn Imolan kokeilu teki sinuun vaikutuksen. Itsekin poistaisin perjantain, eihän kukaan ehdi työkiireiden vuoksi katsomaan niitä. Perjantain voisi pyhittää lisäluokille.Ennemmin pitäisi vähentää kuin lisätä harjoituksia. Minä olisin valmis poistamaan perjantain harjoitukset ja tiivistämään lauantain yhteen tuntiin. Mitä vähemmän on harjoituksia sitä paremmat kisat.
Mielestäni on hyvä harjoitella kunnolla, jolloin kilpa-ajo on kovatasoisempaa ja viihdyttävämpää.Ehdoton ei warm upille. Ennemmin pitäisi vähentää kuin lisätä harjoituksia. Minä olisin valmis poistamaan perjantain harjoitukset ja tiivistämään lauantain yhteen tuntiin. Mitä vähemmän on harjoituksia sitä paremmat kisat.
En itse asiassa muistanut enää että Imola oli kaksipäiväinen, mutta kyllä, sielläkin kisa oli paljon parempi kuin odotin. Minä muistelin enemmän kisoja joissa sade on pilannut joko perjantain tai lauantain harjoitukset. Ne ovat aina keskimääräistä viihdyttävämpiä ja parempia kisoja.Viime syksyn Imolan kokeilu teki sinuun vaikutuksen. Itsekin poistaisin perjantain, eihän kukaan ehdi työkiireiden vuoksi katsomaan niitä. Perjantain voisi pyhittää lisäluokille.
Ei se olekaan tarkoitettu viihteeksi vaan urheilullisuuden vaalimiseksi. Tallit ja kuljettajat sparraavat ja sillä varmistetaan urheilun korkea taso. Jos autot vain heitetään aika-ajoihin vailla kunnollista säätötyötä, niin ei se ole enää huippu-urheilua vaan sirkuspellejen häsläämistä.Viime syksyn Imolan kokeilu teki sinuun vaikutuksen. Itsekin poistaisin perjantain, eihän kukaan ehdi työkiireiden vuoksi katsomaan niitä. Perjantain voisi pyhittää lisäluokille.
Voidaan myös ajatella, koska F1 on joukkuepeliä johon kuuluu paljon muutakin kuin mitä radalla tapahtuu, niin rajoitettu harjoitusaika mittaa joukkueen toimivuutta. Kumpi on enemmän urheilullista ja parempi urheilija, se joka saa parhaat säädöt tunnissa, vai se joka saa parhaat säädöt 4,5 tunnissa?Ei se olekaan tarkoitettu viihteeksi vaan urheilullisuuden vaalimiseksi. Tallit ja kuljettajat sparraavat ja sillä varmistetaan urheilun korkea taso. Jos autot vain heitetään aika-ajoihin vailla kunnollista säätötyötä, niin ei se ole enää huippu-urheilua vaan sirkuspellejen häsläämistä.
Kumpi on parempi urheilija, se joka treenaa yhden yksikön vai viisinkertaisen määrän. Ota vaikka joku kestävyyslaji (hiihto, pitkänmatkanjuoksu) perspektiiviin. Samahan se olis sitten katsoa jotain nörttiä kymppitonnilla kumpparit jalassa. Missä vaiheessa se muuttuu naurettavuudesta urheiluksi? Jotkut oikeasti tykkää seurata huippu-urheilua eikä kyläkisoja, joissa vähän treenanneet möhöt vastaa "viihteestä". Jostain syystä jokkis ei vedä samoja määriä ihmisiä television äärelle kuin Formula 1.Voidaan myös ajatella, koska F1 on joukkuepeliä johon kuuluu paljon muutakin kuin mitä radalla tapahtuu, niin rajoitettu harjoitusaika mittaa joukkueen toimivuutta. Kumpi on enemmän urheilullista ja parempi urheilija, se joka saa parhaat säädöt tunnissa, vai se joka saa parhaat säädöt 4,5 tunnissa?
Jostain syystä jokkis vetää kuitenkin enemmän katsojia radan varteen kuin rata sm. Oikeastiko vertaat jokkista ja formulaa tv-lukujen valossa? Valot päälle nyt siellä.Kumpi on parempi urheilija, se joka treenaa yhden yksikön vai viisinkertaisen määrän. Ota vaikka joku kestävyyslaji (hiihto, pitkänmatkanjuoksu) perspektiiviin. Samahan se olis sitten katsoa jotain nörttiä kymppitonnilla kumpparit jalassa. Missä vaiheessa se muuttuu naurettavuudesta urheiluksi? Jotkut oikeasti tykkää seurata huippu-urheilua eikä kyläkisoja, joissa vähän treenanneet möhöt vastaa "viihteestä". Jostain syystä jokkis ei vedä samoja määriä ihmisiä television äärelle kuin Formula 1.
Silloin laji tarjosi vielä katsojiin vetoavaa viihdettä, kuten kuka kuolee seuraavaksi ja näkyykö verta ja suolenpätkiä. Sotien jälkeen mikä tahansa urheilulaji veti katsojia. Urheilu oli kuitenkin merkki rauhasta ja vapaudesta.Tuskin 50-luvun ja 60-luvun formuloissa mietitty mitään viihdettä, vaan keskityttiin ajamiseen ja kilpailuun eikä kuunneltu katsojien valituksia lajin tylsyydestä.
Onhan niitä rajoituksia jo nyt, ei tälläkään hetkellä saa treenata ja testata rajattomasti. Miksi nämä nykyiset määrät ovat sellaisia että kyseessä on vielä urheilu eikä naurettavuus? Mikä on se raja jonka jälkeen kyse ei ole enää urheilusta?Kumpi on parempi urheilija, se joka treenaa yhden yksikön vai viisinkertaisen määrän. Ota vaikka joku kestävyyslaji (hiihto, pitkänmatkanjuoksu) perspektiiviin. Samahan se olis sitten katsoa jotain nörttiä kymppitonnilla kumpparit jalassa. Missä vaiheessa se muuttuu naurettavuudesta urheiluksi? Jotkut oikeasti tykkää seurata huippu-urheilua eikä kyläkisoja, joissa vähän treenanneet möhöt vastaa "viihteestä". Jostain syystä jokkis ei vedä samoja määriä ihmisiä television äärelle kuin Formula 1.