F1-Uutisia 2021

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2065
Sprintit vaikuttaa ihan ok aika-ajokorvikkeelta sen jälkeen kun ajatus käännetystä järjestyksestä hylättiin. Tavallaan se aika-ajomainen toiminta siirtyy sprinttiä edeltävään sessioon. Nähdään ainakin enemmän kisaamista.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2259
Kyllähän tämä lannistaa itse sunnuntain kisaa aivan väkisinkin. Kohta kysellään että miksi katsoa kisa sunnuntaina jos aika-ajokisa olo jo tylsä.

Omissa silmissä aivan hirveä uudistus. Mutta tullaan vetämään läpi vaikka väkisin. Aivan kuten kisojen määränkin lisääminen.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
483
Sijainti
Vyborg
Mikseivät toisi vaikka warm-up, lämmittely session takaisin? Kuten ennen vanhaan, jolloin ajettiin aamulla ennen kisaa, jossa kuskit saivat lämmitellä renkaansa ja puhdistaa rataa samalla.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
650
Kyllähän tämä lannistaa itse sunnuntain kisaa aivan väkisinkin. Kohta kysellään että miksi katsoa kisa sunnuntaina jos aika-ajokisa olo jo tylsä.

Omissa silmissä aivan hirveä uudistus. Mutta tullaan vetämään läpi vaikka väkisin. Aivan kuten kisojen määränkin lisääminen.
Saa nähdä miten printtikisat muuttavat F1 sarjan kisaviikonlopun luonnetta. Omasta mielestä F1 sarjan uusilta omistaja tahoilta että ainakin kokeilevat uusia sääntöjä ja kisa variaatioita on hyvä juttu. Osa uudistuksista voi olla onnistuneita osa taas ei.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4474
Sijainti
Helsinki
Mikseivät toisi vaikka warm-up, lämmittely session takaisin? Kuten ennen vanhaan, jolloin ajettiin aamulla ennen kisaa, jossa kuskit saivat lämmitellä renkaansa ja puhdistaa rataa samalla.
Vähän vaikea saada nykyään sovitettua aikatauluun, kun lisäluokat ajavat oman lähtönsä. Voisihan Warm Upin ajaa esimerkiksi kello 9.30 alkaen ja aloittaa F2/F3-kisa 10.45.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
720
Ehdoton ei warm upille. Ennemmin pitäisi vähentää kuin lisätä harjoituksia. Minä olisin valmis poistamaan perjantain harjoitukset ja tiivistämään lauantain yhteen tuntiin. Mitä vähemmän on harjoituksia sitä paremmat kisat.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4474
Sijainti
Helsinki
Ennemmin pitäisi vähentää kuin lisätä harjoituksia. Minä olisin valmis poistamaan perjantain harjoitukset ja tiivistämään lauantain yhteen tuntiin. Mitä vähemmän on harjoituksia sitä paremmat kisat.
Viime syksyn Imolan kokeilu teki sinuun vaikutuksen. Itsekin poistaisin perjantain, eihän kukaan ehdi työkiireiden vuoksi katsomaan niitä. Perjantain voisi pyhittää lisäluokille.
 

Alfaukko

asiaa tunteva
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
495
Ehdoton ei warm upille. Ennemmin pitäisi vähentää kuin lisätä harjoituksia. Minä olisin valmis poistamaan perjantain harjoitukset ja tiivistämään lauantain yhteen tuntiin. Mitä vähemmän on harjoituksia sitä paremmat kisat.
Mielestäni on hyvä harjoitella kunnolla, jolloin kilpa-ajo on kovatasoisempaa ja viihdyttävämpää.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
720
Viime syksyn Imolan kokeilu teki sinuun vaikutuksen. Itsekin poistaisin perjantain, eihän kukaan ehdi työkiireiden vuoksi katsomaan niitä. Perjantain voisi pyhittää lisäluokille.
En itse asiassa muistanut enää että Imola oli kaksipäiväinen, mutta kyllä, sielläkin kisa oli paljon parempi kuin odotin. Minä muistelin enemmän kisoja joissa sade on pilannut joko perjantain tai lauantain harjoitukset. Ne ovat aina keskimääräistä viihdyttävämpiä ja parempia kisoja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3172
Viime syksyn Imolan kokeilu teki sinuun vaikutuksen. Itsekin poistaisin perjantain, eihän kukaan ehdi työkiireiden vuoksi katsomaan niitä. Perjantain voisi pyhittää lisäluokille.
Ei se olekaan tarkoitettu viihteeksi vaan urheilullisuuden vaalimiseksi. Tallit ja kuljettajat sparraavat ja sillä varmistetaan urheilun korkea taso. Jos autot vain heitetään aika-ajoihin vailla kunnollista säätötyötä, niin ei se ole enää huippu-urheilua vaan sirkuspellejen häsläämistä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
598
Sijainti
EP
Korkeatasoinen urheilu vaan on parhaimmillaan todella tylsää seurattavaa. Amerikkalaiset ovat ymmärtäneet hyvin viihteen puhdasta urheilua paremman tuottavuuden. Laskemalla urheilun tasoa ja tuomalla keinotekoisestikin viihdettä mukaan saadaan ainakin suuri yleisö pysymään katsomoissa ja raha virtaamaan. Toki jos puhdas urheilu on pääasia, niin pidetään formulakisat neljän vuoden välein. Silloin yleisö seuraa, vaikka kisat olis kuinka paskaa tahansa. Mutta olisipa ainakin vaalittu urheilua.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
720
Ei se olekaan tarkoitettu viihteeksi vaan urheilullisuuden vaalimiseksi. Tallit ja kuljettajat sparraavat ja sillä varmistetaan urheilun korkea taso. Jos autot vain heitetään aika-ajoihin vailla kunnollista säätötyötä, niin ei se ole enää huippu-urheilua vaan sirkuspellejen häsläämistä.
Voidaan myös ajatella, koska F1 on joukkuepeliä johon kuuluu paljon muutakin kuin mitä radalla tapahtuu, niin rajoitettu harjoitusaika mittaa joukkueen toimivuutta. Kumpi on enemmän urheilullista ja parempi urheilija, se joka saa parhaat säädöt tunnissa, vai se joka saa parhaat säädöt 4,5 tunnissa?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
598
Sijainti
EP
Radalla tapahtuu paljon muutakin mitä emme edes näe. Osa harjoitusajoista käytetään myös uusien osien testaamiseen ja tutkimiseen eikä pelkkään säätöjen hakemiseen. Talleilla on kuitenkin valtavat määrät dataa käytössään useilta vuosilta, joka helpottaa säätöjen hakemista. Jos harjoitukset jäävät pois, niin kehitystyö vaikeutuu myös.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
483
Sijainti
Vyborg
Tuskin 50-luvun ja 60-luvun formuloissa mietitty mitään viihdettä, vaan keskityttiin ajamiseen ja kilpailuun eikä kuunneltu katsojien valituksia lajin tylsyydestä.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
642
Voidaan myös ajatella, koska F1 on joukkuepeliä johon kuuluu paljon muutakin kuin mitä radalla tapahtuu, niin rajoitettu harjoitusaika mittaa joukkueen toimivuutta. Kumpi on enemmän urheilullista ja parempi urheilija, se joka saa parhaat säädöt tunnissa, vai se joka saa parhaat säädöt 4,5 tunnissa?
Kumpi on parempi urheilija, se joka treenaa yhden yksikön vai viisinkertaisen määrän. Ota vaikka joku kestävyyslaji (hiihto, pitkänmatkanjuoksu) perspektiiviin. Samahan se olis sitten katsoa jotain nörttiä kymppitonnilla kumpparit jalassa. Missä vaiheessa se muuttuu naurettavuudesta urheiluksi? Jotkut oikeasti tykkää seurata huippu-urheilua eikä kyläkisoja, joissa vähän treenanneet möhöt vastaa "viihteestä". Jostain syystä jokkis ei vedä samoja määriä ihmisiä television äärelle kuin Formula 1.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
598
Sijainti
EP
Kumpi on parempi urheilija, se joka treenaa yhden yksikön vai viisinkertaisen määrän. Ota vaikka joku kestävyyslaji (hiihto, pitkänmatkanjuoksu) perspektiiviin. Samahan se olis sitten katsoa jotain nörttiä kymppitonnilla kumpparit jalassa. Missä vaiheessa se muuttuu naurettavuudesta urheiluksi? Jotkut oikeasti tykkää seurata huippu-urheilua eikä kyläkisoja, joissa vähän treenanneet möhöt vastaa "viihteestä". Jostain syystä jokkis ei vedä samoja määriä ihmisiä television äärelle kuin Formula 1.
Jostain syystä jokkis vetää kuitenkin enemmän katsojia radan varteen kuin rata sm. Oikeastiko vertaat jokkista ja formulaa tv-lukujen valossa? Valot päälle nyt siellä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
598
Sijainti
EP
Tuskin 50-luvun ja 60-luvun formuloissa mietitty mitään viihdettä, vaan keskityttiin ajamiseen ja kilpailuun eikä kuunneltu katsojien valituksia lajin tylsyydestä.
Silloin laji tarjosi vielä katsojiin vetoavaa viihdettä, kuten kuka kuolee seuraavaksi ja näkyykö verta ja suolenpätkiä. Sotien jälkeen mikä tahansa urheilulaji veti katsojia. Urheilu oli kuitenkin merkki rauhasta ja vapaudesta.

Kyllähän se rata-autoilu veti katsomot täyteen suomessakin tuohon aikaan ja vielä sen jälkeenkin, mutta ei vaan enää. Käytännön suorittamisena laji ei ole muuttunut mihinkään näinä vuosikymmeninä, mutta se ei vaan kiinnosta enää juuri ketään. Niin valitettavaa kuin se onkin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4474
Sijainti
Helsinki
Ecclestonen aikana F1 muuttui viihteeksi sälyttäen samalla urheilullisuutensa, samaan myös uudet omistajat ovat pyrkineet. Ei eurooppalaiseen moottoriurheilumuotoon mitään Nascar-gimmickejä laiteta. Nuff said.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
598
Sijainti
EP
Mutta GT-autoihin ihan vähän vaan boppeja, viihteen nimissä. Nuhvit vaan itelles. ;)
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
720
Kumpi on parempi urheilija, se joka treenaa yhden yksikön vai viisinkertaisen määrän. Ota vaikka joku kestävyyslaji (hiihto, pitkänmatkanjuoksu) perspektiiviin. Samahan se olis sitten katsoa jotain nörttiä kymppitonnilla kumpparit jalassa. Missä vaiheessa se muuttuu naurettavuudesta urheiluksi? Jotkut oikeasti tykkää seurata huippu-urheilua eikä kyläkisoja, joissa vähän treenanneet möhöt vastaa "viihteestä". Jostain syystä jokkis ei vedä samoja määriä ihmisiä television äärelle kuin Formula 1.
Onhan niitä rajoituksia jo nyt, ei tälläkään hetkellä saa treenata ja testata rajattomasti. Miksi nämä nykyiset määrät ovat sellaisia että kyseessä on vielä urheilu eikä naurettavuus? Mikä on se raja jonka jälkeen kyse ei ole enää urheilusta?
 
Ylös