Maailman paras rallikuski?

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Semmonen pointti tuli mieleen Loebista, että varmasti vaikuttaa kovin ilmeettömältä ja vähäsanaiselta puutteellisen englanninkielen takia. Varmasti suomalaisetkin vaikuttaa ulkomaalaisille vastaavilta. Taas esimerkiksi Solberg on puhunut aina paljon parempaa englantia ja monisanaisemmin.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Yhtä miestä tässä keskustelussa ei ole juuri nostettu esiin: Massimo Biasion. Minun mielestäni oman aikakautensa (1987-1990) välillä yksi maailman parhaista. Oli kuitenkin taistelemassa -87 teoreettisesti kullasta RAC-ralliin lähdettäessä.
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5538
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Yhtä miestä tässä keskustelussa ei ole juuri nostettu esiin: Massimo Biasion. Minun mielestäni oman aikakautensa (1987-1990) välillä yksi maailman parhaista. Oli kuitenkin taistelemassa -87 teoreettisesti kullasta RAC-ralliin lähdettäessä.
Miki menee kyllä heittämällä sille aliarvostetut mestarit-listalle. Toki 1988 ja 1989 kilpailua oli harvinaisen vähän, mutta tosiaan Biasionin vauhti jo 1986 S4:lla oli "suomalaistallissa" melko kilpailukykyistä. 1987 oli sitten jo tosissaan taistelemassa Kankkusen ja Alenin kanssa MM:stä (jätetään Monten muistelut nyt tästä pois). Lancia-kauden jälkeen taksi-Sierran puikkoihin, jolla tuloksetkin jäivät laihaksi, mutta kun Ford toi 1993 Escort Cosworthin viivalle, alkoi meno taas maistua. Harvoin muistetaan, että Argentiinan jälkeen, kauden ollessa yli puolivälin, Biasion johti MM-sarjaa.

Eli ei toki riitä esim. Loebille, Ogierille tai Kankkuselle, mutta siihen seuraavaan kategoriaan Biasion kyllä kuuluu.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Karttureiden listaan vielä Ilkka Kivimäki. Kuuluu ehdottomasti maailman parhaisiin kartanlukijoihin, ehkäpä jopa, TOP 1?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Miki menee kyllä heittämällä sille aliarvostetut mestarit-listalle. Toki 1988 ja 1989 kilpailua oli harvinaisen vähän, mutta tosiaan Biasionin vauhti jo 1986 S4:lla oli "suomalaistallissa" melko kilpailukykyistä. 1987 oli sitten jo tosissaan taistelemassa Kankkusen ja Alenin kanssa MM:stä (jätetään Monten muistelut nyt tästä pois). Lancia-kauden jälkeen taksi-Sierran puikkoihin, jolla tuloksetkin jäivät laihaksi, mutta kun Ford toi 1993 Escort Cosworthin viivalle, alkoi meno taas maistua. Harvoin muistetaan, että Argentiinan jälkeen, kauden ollessa yli puolivälin, Biasion johti MM-sarjaa.

Eli ei toki riitä esim. Loebille, Ogierille tai Kankkuselle, mutta siihen seuraavaan kategoriaan Biasion kyllä kuuluu.
Biasion oli lopulta voittamaton lähinnä teknisissä sora/sekakisoissa kuten Portugali, Sanremo, Akropolis ja Argentiina. Esimerkiksi Korsikan jätti usein väliin eikä ollut siellä niinkään vauhdissa. Samoin esimerkiksi RAC, Jyskälä ja Uusi-Seelanti, joko jätettiin väliin tai ajettiin terveisiä. Ruotsissa ei edes startannut koskaan. Monten voitti 1989 kyllä (ja 1987). En usko että olisi tiukemman kilpailun aikaan voinut voittaa mestaruutta.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
736
Esimerkiksi Korsikan jätti usein väliin eikä ollut siellä niinkään vauhdissa.
Korsikalla 1984 toisena ja voitti kolmanneksi tullutta Ragnottia yli 4 min. Ei pysynyt Alenin eikä Vatasen kyydissä tuona vuonna. Vatasen kyydissä ei tosin pysynyt Vatanen itsekään.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5538
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Biasion oli lopulta voittamaton lähinnä teknisissä sora/sekakisoissa kuten Portugali, Sanremo, Akropolis ja Argentiina. Esimerkiksi Korsikan jätti usein väliin eikä ollut siellä niinkään vauhdissa. Samoin esimerkiksi RAC, Jyskälä ja Uusi-Seelanti, joko jätettiin väliin tai ajettiin terveisiä. Ruotsissa ei edes startannut koskaan. Monten voitti 1989 kyllä (ja 1987). En usko että olisi tiukemman kilpailun aikaan voinut voittaa mestaruutta.
No jaa, toisaalta voi perustellusti sanoa niinkin, että jos on voittanut Monten, Portugalin, Safarin, Akropoliksen, Argentiinan ja San Remon, niin kyllä sillä pre-1995 MM-sarjassa vähintään synninpäästön saa, mitä kisojen kiertämiseen tulee. Lisäksi - ja mitenkään väittämättä, että Biasion olisi niitä kisoja missään olosuhteissa voittanut - hänen(kin) prime-aika osuu ajanjaksoon, jolloin täyden sarjan kiertämisestä ei olisi ollut juuri hyötyä (ts. miksi lähteä väkisin vaikka Ruotsiin). Eikä nyt toki ole tarpeen nostaa enemmän yksittäisiä kilpailuja framille, kun uravertailua tehdään, mutta Biasionin Suurajo-debyytti 1989 jäi vähän Ericssonin sensaatiovoiton ja Sainzin sensaatovauhdin varjoon. Mikin loppuajassa oli kuitenkin AT-pisteiden ja muiden pikkumurheiden takia helposti viisi minuuttia "ylimääräistä", eli nelospaikka olisi ollut ihan haarukassa. Mutta se on toki sivuseikka, eikä sellainen saavutus, jolla tässä vertailussa liikoja pääsisi juhlimaan.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Latvala taisi saada vähän kärjistäen, vai oliko peräti oikeasti, ikuisen porttikiellon M-Sportille esim. sen kaksoisjohdossa tapahtuneen yleisöerikoiskoehölmöilyn ansiosta.
Eihän tämä nyt ihan näin mennyt, ajoi kuitenkin tuon Puolan episodin jälkeen vielä 3,5 kautta Fordilla, jopa ykköskuskinakin kaudella 2012.

Isosti kärjistäen voisi sanoa, että Hirvonen menetti vuoden 2009 mestaruuden tuohon Latvalan tötöilyyn, kun Loeb nousi sen keskeytyksen ansiosta yhden sijan lisää. Sitä aiemmin oli nostettu pisteille Citroenin asiakasautoa ajaneen Rautenbachin käydessä kahvilla kesken pätkän. Mestaruus siis meni Loebille yhden pisteen erolla. Toki tasapisteissäkin Loeb olisi voittanut useamman voiton ansiosta. Samalla kaudella M-Sport töpeksi jo aiemmin keväällä Sardiniassa, kun sijoituksia ei vaihdettu ja annettiin jo mahdollisuutensa mestaruuteen menettäneen Latvalan voittaa. Taisi Malcolm ottaa opikseen, samaa virhettä ei kyllä kertaakaan tehty enää Ogierin kanssa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
No jaa, toisaalta voi perustellusti sanoa niinkin, että jos on voittanut Monten, Portugalin, Safarin, Akropoliksen, Argentiinan ja San Remon, niin kyllä sillä pre-1995 MM-sarjassa vähintään synninpäästön saa, mitä kisojen kiertämiseen tulee. Lisäksi - ja mitenkään väittämättä, että Biasion olisi niitä kisoja missään olosuhteissa voittanut - hänen(kin) prime-aika osuu ajanjaksoon, jolloin täyden sarjan kiertämisestä ei olisi ollut juuri hyötyä (ts. miksi lähteä väkisin vaikka Ruotsiin). Eikä nyt toki ole tarpeen nostaa enemmän yksittäisiä kilpailuja framille, kun uravertailua tehdään, mutta Biasionin Suurajo-debyytti 1989 jäi vähän Ericssonin sensaatiovoiton ja Sainzin sensaatovauhdin varjoon. Mikin loppuajassa oli kuitenkin AT-pisteiden ja muiden pikkumurheiden takia helposti viisi minuuttia "ylimääräistä", eli nelospaikka olisi ollut ihan haarukassa. Mutta se on toki sivuseikka, eikä sellainen saavutus, jolla tässä vertailussa liikoja pääsisi juhlimaan.
Joo. Lisäksi Biasionin aikaan harrastettiin vielä spesialisteja siinä mielessä, että skandinaavit hoiti Ruotsin ja Jyskälän, ja keski-Eurooppalaiset assukisat ja tekniset sorakisat jne. Ruotsiinkaan ei tainnut tallit ahkerasti osallistua niinä vuosina kun se ei ollut valmistajien osakilpailu.
 
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15879
Sijainti
Tampereen lenkki
Tein tällaisen taulukon,mihin merkkasin kunkin kuljettajan parhaan tuloksen. Portugali, Sanremo ja 2010-2019 Katalonia on niputeuttu yhteen "mixed surface"-kisana, ja vastaavasti Korsika/Katalonia kuvastaa täysasvalttikisaa (mutta ei Alsacen tai Saksan kaltaista erikoisempaa). Safari on hieman ongelmallinen, kun sitä ei ole vuoden 2002 jälkeen ajettu. Samoin Mäkinen ja Grönholm eivät aktiiviurillaan ajaneet mixed surface -kisaa käytännössä lainkaan (Mäkisen Sanremo 1996 loppui lyhyeen). Grönholm ei päässyt koskaan maaliin Safarissa.

MonteRuotsiPortugali/Sanremo/KataloniaSafariKorsika/KataloniaAkropolisArgentiinaU-SeelantiJyskäläRAC/Wales
Juha Kankkunen2111311111
Massimo Biasion1-11211353
Carlos Sainz1211111111
Colin McRae2211111121
Tommi Mäkinen11R1121113
Marcus Grönholm11-R211111
Sebastien Loeb111-111111
Petter Solberg3121112121
Mikko Hirvonen22-2212211
Jari-Matti Latvala212-111111
Sebastien Ogier111-112211
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Aina kun mä kattelen noita Hirvosen tilastoja, niin väkisinkin mieleen nousee ajatus, "entä jos Loeb olisikin jatkanut vain telinevoimistelijana?". Jos on ihan tyhmä sana!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3837
Aina kun mä kattelen noita Hirvosen tilastoja, niin väkisinkin mieleen nousee ajatus, "entä jos Loeb olisikin jatkanut vain telinevoimistelijana?". Jos on ihan tyhmä sana!
Itseäni harmittaa aivan älyttömän paljon se ettei Mikko ikinä saanut edes sitä yhtä mestaruutta. Mielestäni 2009 olisi ansainnut ja 2011 tuntui jo kuittailulta miten se meni ohi. 2011 kaudella toki ei mielestäni ollut paras kuski mutta silti. Niin monta kertaa lähellä voimiensa tunnossa olevaa Loebia vastaan. Tuntuu että 2013 lopulta vain vei motivaation kun tajusi että Loebin jälkeen tulee lähes yhtä kova kaveri vielä paremmalla autolla ja seuraava vuosi enää terveisiä vanhentuneella Fordilla.


Mutta itse aiheeseen, mukavaa pohdiskelua ja erilaisia näkemyksiä. Kyllä omatkin mielipiteet asian suhteen ovat muuttuneet ja alkanut vain tajuamaan kuinka kovia Loeb ja Ogier vain ovat. Toki jokainen aikakausi aivan omansa.

Mutta laitetaan kärkisijoille vaikka Loeb, Ogier, Kankkunen, Sainz, Mäkinen, McRae, Grönholm. Toki Alenit, Vatanen, Salonen ja Röhl älyttömän hienosti ajoivat mutta paha arvioida ainoastaan nähtyäni heitä jossain Youtubessa. Eli kyllä tuo omakin lista vääristyy kun 90- luvun alusta pienenä alkanut katsomaan (silloin ei toki mitään tajunnut) ja ensimmäinen kisa paikanpäällä vasta 2013.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Itseäni harmittaa aivan älyttömän paljon se ettei Mikko ikinä saanut edes sitä yhtä mestaruutta. Mielestäni 2009 olisi ansainnut ja 2011 tuntui jo kuittailulta miten se meni ohi. 2011 kaudella toki ei mielestäni ollut paras kuski mutta silti. Niin monta kertaa lähellä voimiensa tunnossa olevaa Loebia vastaan. Tuntuu että 2013 lopulta vain vei motivaation kun tajusi että Loebin jälkeen tulee lähes yhtä kova kaveri vielä paremmalla autolla ja seuraava vuosi enää terveisiä vanhentuneella Fordilla.
Hirvonen on kyllä aina ollut vähän aliarvostettu kuski. Olihan kausi 2009 Mikolta todella kova suoritus Loebia vastaan ja periaatteessa koko aikakausi Fordilla 2006-2011. Ehkä se on se ikuisen kakkosen leima, joka hänelle tuli Loebin suoritusten varjossa. Ja toisaalta Mikon olemus on aina ollut sellainen sympaattinen, leppoisa, vaatimaton "naapurin poika", jota ei ole osattu ottaa niin tosissaan, verrattuna häntä vastaan ajaneisiin karismaattisiin ja persoonallisiin tähtikuskeihin , kuten Loeb, Grönholm tai Solberg. Jotenkin Mikko on aina jäänyt heidän varjoon, vaikka vauhti ja varmuus olivat ihan huipputasoa. Edellä mainitut herrat ovat toki kaikki maailmanmestareita, kun taas Mikko ei. Ehkä se mestaruus olisi muuttanut arvostuksen välittömästi eri lukemiin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Mielenkiintoinen, haasteellinen ja suoraan sanottuna mahdottomalta tuntuva homma ryhtyä laittamaan kuskeja paremmuusjärjestykseen. Tuntuu, että tekee minkälaisen listan hyvänsä, niin koskaan ei ole täysin tyytyväinen. Projektin tekee vaikeaksi ensinnäkin jo se, että laji on muuttunut tolkuttomasti niistä ajoista, kun aloin seuraamaan, eli 80-luvun puolestä välistä; autot, säännöt, kisaformaatit, tallien ja kuskien määrä...Kuinka vertailla Loebia ja Alenia? Tai vaikka Ogieria ja Mikkolaa? Tänakia ja Salosta? Jokseenkin mahdoton keissi.
Jos listan parhaista kuskeista väsäisin, niin siellä olisivat: Sainz, Kankkunen, Loeb, Ogier, Mäkinen, Alen, Toivonen, Röhrl, Auriol, McRae, Vatanen.
Mutta mikä olisi järjestys? Vaikea sanoa. Niin monta muuttujaa. Ehkä helpompaa olisi listata vuosikymmenten parhaat.

80-luku:
Alen
Röhrl
Toivonen

90-luku:
Sainz
Kankkunen
Mäkinen

2000-luku
Loeb
Grönholm
Hirvonen

2010-luku:
Ogier
Tänak
Neuville

80-luvun listaan olisi toki voinut laittaa myös. esim. Biasionin tai Kankkusen. Tuplamestareita kun ovat. Tai Mikkolan. Ajattelin, että on sallittua vetää myös vähän fiilis-pohjalta, sydämellä. Siksi Henkka, vaikka se ura ja elämä päättyikin liian aikaisin ja sitä myöden CV jäi huomattavan vaatimattomaksi.
Markku kuuluu ilman muuta ottaa mukaan, vaikka se virallinen mestaruus jäi tulematta. Toisaalta, jos asiaa kysyy italialaisilta, niin se FIA-cupin voitto on ihan yhtä arvokas kuin mm.
Samoin Röhrl, joka Biasionin tavoin tuntuu aina olleen vähän aliarvostettu mestari. Kuitenkin 2 mm:ää, neljä Monacon voittoa, neljällä eri merkkisellä autolla.
90-luvulla oli noiden kolmen lisäksi muitakin hienoja ja hyviä kuskeja. Auriol ja McRae. Tuo kolmikko, Carlos, Juha ja Tommi oli kuitenkin sen vuosikymmenen kiistaton creme de la creme, joten sillä mennään.
2000-luvun parhaisiin oli tyrkyllä myös Soolberin Petskua ja Burnsin Rikua.
2010 lista oli kaikista helpoin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Semmonen pointti tuli mieleen Loebista, että varmasti vaikuttaa kovin ilmeettömältä ja vähäsanaiselta puutteellisen englanninkielen takia. Varmasti suomalaisetkin vaikuttaa ulkomaalaisille vastaavilta. Taas esimerkiksi Solberg on puhunut aina paljon parempaa englantia ja monisanaisemmin.
Solberghan taitaa olla tämän vuosituhannen ainoa maailmanmestari, joka on voittanut erikielisen kartanlukijan kanssa mestaruuden. Vatanen ja Mikkola sitten vanhempia, Kankkusen vika mestaruus tuli useamman kartturin kanssa. Toki Kankkunenhan taisi mennä englanninkielisillä nuoteilla myös suomalaisten kartturien kanssa?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Kankkunenhan oli siitä kummallinen, että se ymmärsi kaikenlaisia kartanlukijoita: suomi, englannin englanti, rallienglanti ja joskus ei tarvinnut nuotteja ollenkaan, jos kartturia pelotti!
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Loeb on helposti GOAT
2. sijaa joutuu sitten vääntämään Kankkusen ja Ogierin välillä
4. Mäkinen

Muita on musta ihan turha edes verrata näihin neljään. Toki Henkka ja Colin oli todella nopeita, mutta se ei yksin riitä tässä(kään) lajissa.
 
Ylös