Maailman paras rallikuski?

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Heitetään tähän aiheeseen vielä sellainenkin pohdinta, että ketkä kuskit ovat mielestänne tuloksissa ja tilastoissa päässeet korkealle ikään kuin "siivellä", ilman todellista huippuosaamista?
Toki jokainen kuski, joka MM-tasolla ajelee, on vähintäänkin kohtuuhyvä rattimies, ketään ei ole tarkoitus vähätellä, mutta niin se on, että toisilla kuskeilla on ollut enemmän tuuria kuin varsinaista lahjakkuutta. Oli se tuuri sitten muiden epäonnea kisoissa, rahallista tukea, hyvät suhteet oikeisiin henkilöihin tms.
Lajia seuraamattomalle ihmiselle tilastoista voi tulla ihan vääränlainen kuva, kuka on ollut se todellinen rattimies ja kuka ei niinkään.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Heitetään tähän aiheeseen vielä sellainenkin pohdinta, että ketkä kuskit ovat mielestänne tuloksissa ja tilastoissa päässeet korkealle ikään kuin "siivellä", ilman todellista huippuosaamista?
Toki jokainen kuski, joka MM-tasolla ajelee, on vähintäänkin kohtuuhyvä rattimies, ketään ei ole tarkoitus vähätellä, mutta niin se on, että toisilla kuskeilla on ollut enemmän tuuria kuin varsinaista lahjakkuutta. Oli se tuuri sitten muiden epäonnea kisoissa, rahallista tukea, hyvät suhteet oikeisiin henkilöihin tms.
Lajia seuraamattomalle ihmiselle tilastoista voi tulla ihan vääränlainen kuva, kuka on ollut se todellinen rattimies ja kuka ei niinkään.
Alen oli 78 varmasti nopein omana mestaruusvuonnaan ja Portugalissa ja Suomessa vielä pitkään sen jälkeenkin.
Waldegårdilla hieno ura ja oli nopea Escortilla.
Röhrl oli älyttömän nopea ja jopa vastenmielisen hyvä.
Vatanen - raakaa nopeutta, runollisuutta ja persoonaa.
Mikkolan vauhti halki vuosikymmenten on ollut kovaa, vaikka 83 oli ihan selkeä autoetu.
Stig Blomqvistia pitivät monet Suomen ulkopuolella Mikkolaa nopeampana, vaikka tässäkin tapauksessa auto oli selkeästi nopein aina Pösön debyyttiin asti.
Salonen oli jo Vatasta nopeampi ennen Argentiinaa ja vielä 86:kin oli mielestäni Kankkusta ja Alenia nopeampi.
Kankkusen kykyjä ei kukaan kyseenalaista - tai sitten kyse on trollaamisesta.
Biasion otti tuplamestaruuden parhaalla autolla ja 89 ainoana kunnon ohjelman ajaneena. Mutta tulisiko tupla ansaitsemattomasti - ei mielestäni.
Sainzin vauhti olis sellaista, että mestaruuksia olisi voinut olla enempikin kuin kaksi.
Auriol oli hävyttömän nopea, joskin hyvin herkkä auton säätöjen kanssa. Ei silti kahta sanaa ansaitsiko mestaruutensa.
McRae oli Skotlannin Vatanen - ehdottomasti mestaruuspystinsä ansainnut.
Mäkisen neljä mestaruutta on sellainen meriitti, ettei sitä himmennä edes se, että ne otettiin kaikki samanmerkkisellä Lasse Lammen kehittämällä autolla. Mitsu ei kuitenkaan ollut mikään vuoden 88 Lancia tai vuoden 84 quattro.
Grönholmilla oli nopein auto allaan, mutta eipä siellä Pösöllä muut ihan samalla lailla kyydissä pysyneet. Ansaitut kaksi mestaruutta.
Richard Burns oli vähän tylsä valittaja aikanaan, mutta oli lähellä useampaakin kuin yhtä mestaruutta. Pystyi ajamaan kärkivauhdissa nuorempana Mitsulla ja sittemmin Subarulla ja Peugeotilla. Ansaittu mestaruus.
Petter Solbergilla riitti kykyjä ihan ansaittuun mestaruuteen. Olisi varmaan kannuja enempikin, jos ei vastassa ollut Loeb.
Loeb, kts. kommentit Kankkusesta.
Ogier, kts. kommentit Loebista.
Tänak, raakaa nopeutta ja suoritusvarmuutta löytyy.



Ei kukaan ole saanut mestaruutta ansiotta. Kaikki ovat olleet kyvykkäitä kuljettajia. Varmasti Blomqvistilla, Salosella, Kankkusella (ensimmäinen Lancia-vuosi), Biasionilla ja Ogierilla oli kohtuullisen ylivoimaiset autot. Blomqvistilla ja Biasionilla (89) myös selkeästi paras ohjelma oman tallin sisällä ja Salosella Vatasen onnettomuus helpotti tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Ja jos tuosta jatketaan listaa eniten voittoja saaneista mestaruudettomista kuljettajista:

Latvala, 18 voittoa - oli monta kertaa nopein, haasteet psyykkisellä puolella, ansaitut voitot
Hirvonen, 15 voittoa - oli Loebin jälkeen se toiseksi nopein ja varmin, mutta jäi auttamattomasti Loebin varjoon. Toisena ajanjaksona olisi varmasti vähintään yksinkertainen mestari.
Neuville, 13 voittoa - ei kai käy kyseenalaistaminen hänenkään lahjakkuuttaan. Paineensieto täälläkin ehkä se heikoin lenkki - ja tietysti vastustajana Ogier.

Kaikki muut yli 10 voittoa saaneet ovat tuossa mestareiden listassa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Heitetään tähän aiheeseen vielä sellainenkin pohdinta, että ketkä kuskit ovat mielestänne tuloksissa ja tilastoissa päässeet korkealle ikään kuin "siivellä", ilman todellista huippuosaamista?
Jyvät aika hyvin erottuu akanoista, päästäkseen kunnolla huipulle, ei voi sluibailla tai ura on alta aikayksikön paketoitu kuin villasukat joulukuusen alle konsanaan.

Jotenkin tästä "siivellä" pääsemisestä huipulle/korkealle tulee ekana mieleen aina ja iänkaikkisesti Francois Duval. Ford-kaudet meni ihan hyvin (toki tuskin pahemmin oli paineitakaan kun oli kakkoskuski Märtiniä vastaan), mutta Citroen-aikakausi oli sitten eri stoori. Vanha hopeakettu Sainz kaivettiin naftaliinista kun Duval teki turhankin usein ukemit Xsaralla ja 2 kisassa toi tuplamäärän pisteitä siihen mitä Duval 6. ensimmäiseen.

Jotenkin myös tekisi mieli mainita Gilles Panizzi. Miehen 7 voittoa ja 14 palkintosijaa. Saa korjata jos oon väärässä käsityksessä, mutta onko näin et kaikki on tulleet asvalttipäällysteisissä kilpailuissa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Duval oli lahjakas kaveri, mutta ei halunnut pistää tikkua ristiin treenaamisen suhteen.

Voisiko ajatella että joku Matthew Wilson ei olisi ajanut noin montaa MM-rallia tehdasautolla jos isänsä olisi ollut joku muu?

En sitten tiedä osuuko tämä siihen mitä carl haki, ovatko he päässeet tuloksissa ja tilastoissa korkealle ensinkään?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kyllähän Matthew Wilson on loistava esimerkki siitä, että monta vuotta ajeli WRC-autolla mm-sarjaa, vaikka taidot ei sille tasolle varmasti olisi riittänyt ilman isänsä vaikutusvaltaa. Ja Duval tosiaan myös hyvä esimerkki. Suomalaisista tulee väkisinkin mieleen Jussi Välimäki, joka ajoi muutaman kisan Hyundailla, mutta eihän ne saavutukset mitään keskitasoa kummempia ollut. Stephane Lefebvre ajoi ihan hyvin ennen WRC-uraa, mutta WRC-kisat oli täysi floppi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Gilles Panizzi oli aivan tyylipuhdas asfalttispesialisti. Ei mitään jakoa muilla alustoilla
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
En sitten tiedä osuuko tämä siihen mitä carl haki, ovatko he päässeet tuloksissa ja tilastoissa korkealle ensinkään?
Tätä minäkin mietin.

Wilsonin kun mainitsit, toinen samaa luokkaa ollut oli Anthony Warmbold. Toki itselle vähän jäi kuva siitä että Warmbold itse ei välttämättä ois halunnut mm-tasolla ajaa kilpaa / tiesi itsekin ettei hänellä oo mitään jakoa päästä edes keskikastiin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5630
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mutta jos puhutaan siitä kuka sai maailmanmestaruutensa "helpoiten" niin kyllä tekisi mieli nostaa esiin Biasion 1988-1989.
Ei se kaukana ole. 1988 oli jo lähtökohtaisesti aivan karmea kausi kilpailullisesti. 1987 oli osoittanut, että Mazdalla ei ehdi ja vähistä spesiaalikisojen haastajista Renaultkin jättäytyi leikistä pois täksi kaudeksi. Lisäksi Kankkunen ja Toyota ehti mukaan vasta kauden ollessa jo hyvässä vauhdissa ja Aleninkin ohjelma oli heikompi kuin kenties koskaan aiemmin. 1989 olisi voinut olla parempi, mutta Toyotan luotettavuus oli vielä kaukana vaaditusta, nelivetoisten puikkoihin päässeet Auriol ja Sainz olivat vielä vähän turhan vihreitä ja Markulle annettiin häpeällinen kolmen kisan ohjelma. Jotenkin kuvaavaa, että Mikael Ericsson oli kolmella startilla sarjan neljäs. Ei tätä kilpailun vähyyttä voi toki sinänsä kenenkään mukana olleen synniksi laskea, mutta oli MM-sarja juuri noina vuosina kyllä aika vaisu.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Mutta jos puhutaan siitä kuka sai maailmanmestaruutensa "helpoiten" niin kyllä tekisi mieli nostaa esiin Biasion 1988-1989.
Tästä samaa mieltä. Biasionin mestaruudet eivät tulleet ansiotta ja lahjana, mutta etenkin 89 oli se ehkä helpoimmin napattu mestaruus.


1987 Lancia oli ylivoimainen, mutta Biasion ja Alen ajoivat samalla autolla saman ohjelman, ja mestaruus oli yksi tiukimmista kolmen kuskin kesken.
Näin on, siksi en nostanutkaan sitä samalle listalle kuin Blomqvistia ja Biasionia, jotka saivat vielä ylivoimaisella autolla ylivoimaisen ohjelman.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Biasionin kausi 1988:
Monte: Keskeytys konerikkoon
Portugali: Voitto, pahin vastustaja Alen kärsi teknisen vian heti avauspätkällä ja Ericssonillakin petti tekniikka Integralesta. Toiseksi ajeli Fiorio vanhalla Lancialla 8 minuuttia perässä
Safari: Voitto, Toyotat jäi yli tunnin mutta Nissanit oli lähempänä
Kreikka: Voitto. Toyotat ja Mazdat keskeytti, toiseksi tullut Ericsson jäi 1:43. Pitäisi katsoa raportista miksi esim Alen oli vasta neljäs.
Olympus: Voitto. Ainoana vastustajana Fiorio.
Argentiina: Kakkonen Recalden jälkeen, ei muita varteenotettavia vastustajia.
Sanremo: Voitto. Fiorio jäi vain 53 sekuntia.

Biasionin kausi 1989:
Monte: Voitto, Auriol jäi 6:29
Portugali: Voitto, Alen jäi 10 minuuttia (taas pitäisi tarkistaa miksi)
Safari: Voitto, paras Nissan-kuski Kirkland jäi tunti 20 minuuttia
Kreikka: Voitto, Auriol jäi 1:58, Toyotat keskeytti
Jyskälä: Kuudes, ajamalla olisi voinut olla neljäs (toki hyvä muistaa että kärjestä edeltä keskeytti kolme kovaa suomalaista ja vielä Sundström lauantai-iltana)
Sanremo: Voitto, Fiorio jäi vaivaiset 5 sekuntia ja Sainz 25, eli Biasionin mestaruuskausien niukin voitto

Kaudella 1990 talliin tuli Kankkunenkin hakemaan mestaruutta ja Auriol kehittyi koko ajan. Lisäksi Toyota alkoi kestää maaliin asti, eikä Biasion enää pärjännyt vauhdillisesti, vaikka Portugalin ja Argentiinan vielä voittikin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5630
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pitäisi katsoa raportista miksi esim Alen oli vasta neljäs.
Ekana päivänä kaasu hirtti kiinni ja Markku ajoi kaksi pätkää vauhtia virta-avaimella säätämällä. Tämän lisäksi tai tämän seurauksena tukivarret vääntyivät ja vetoakseli katkesi. Siinä annettiin heti kolme minuuttia tasoitusta. Sitten viimeisenä päivänä meni vielä rengas niin, että Markku ja Kiiki joutuivat ensimmäisen kerran kahdeksaan vuoteen vaihtamaan renkaan itse pätkällä. Sen verran harvinaisesta toimenpiteestä oli kyse, että niin vararengas kuin työkalutkin olivat miehistöltä ensin hukassa. Viisi minuuttia tärvääntyi, ennen kuin uusi rengas saatiin viimein alle. Eli ainakin sellainen kahdeksan minuuttia tuosta vajaasta yhdestätoista selittyy näillä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
1989 Portugalissa Alenilla on ensin ollut ongelmia jarrujen kanssa, sitten kytkimen, ja lopulta rikkonut auton paikassa jossa tietä oli kavennettu nuotituksen jälkeen. Sitten vielä ajoi puuhun ja bensapumppu pysäytti auton pätkälle. On ollut ohjelmaa, hei.

Mitä Auriolille tapahtui? Juwran mukaan ajoi eniten pohjia. Kymmenen Biasionin yhdeksää vastaan. Ja kuitenkin tuollainen ero. Ulosajo? Rengasrikko? Tekniikka reistaili?
Kaksi rengasrikkoa. Biasion kyllä johti jo EK4:stä lähtien.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Ekana päivänä kaasu hirtti kiinni ja Markku ajoi kaksi pätkää vauhtia virta-avaimella säätämällä. Tämän lisäksi tai tämän seurauksena tukivarret vääntyivät ja vetoakseli katkesi. Siinä annettiin heti kolme minuuttia tasoitusta. Sitten viimeisenä päivänä meni vielä rengas niin, että Markku ja Kiiki joutuivat ensimmäisen kerran kahdeksaan vuoteen vaihtamaan renkaan itse pätkällä. Sen verran harvinaisesta toimenpiteestä oli kyse, että niin vararengas kuin työkalutkin olivat miehistöltä ensin hukassa. Viisi minuuttia tärvääntyi, ennen kuin uusi rengas saatiin viimein alle. Eli ainakin sellainen kahdeksan minuuttia tuosta vajaasta yhdestätoista selittyy näillä.
Tuollaista en ole ennen kuullutkaan, mut aika kova juttu hei! 😄 (y)
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Ilmeisesti Latvalalla oli viisivuotinen sopimus 2008-2012.
Voi olla näinkin. En itse seurannut tuolloin rallia kovin aktiivisesti, mutta Latvalan kirjan olen lukenut ja muutaman viime kauden ajalta olen ollut suht hyvin perillä eri kuskien tallipaikoista milloinkin. Jotenkin sellainen mielikuva mulla on, että kun Volkkari lähti rallista niin Latvala oli hetken aikaa vähän tyhjän päällä, kunnes Toyota liittyi sarjaan sopivasti seuraavaksi kaudeksi. Ei varmaan olisi halunnut maksaa työntekemisestä, kuten Lappikin sanoi, mutta miten mulla on sellainen mielikuva että seinä nousi Fiesta-vuokraamon suuntaan pystyyn ihan muista, menneistä syistä :unsure: Voin toki olla väärässäkin.

Alkuperäinen pointti oli oikeastaan se, että Latvalan yritykset lunastaa ykköskuskin asema tiimissä eivät oikein onnistuneet. Todennäköisesti molemmat Sebastienit ovat kiistattoman nopeutensa ja suoritusvarmuutensa lisäksi myös parempia ottamaan ns. tiimin haltuun. Toki ranskalaisuus varsinkin Loebin kohdalla oli iso etu tässä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5630
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Biasionin uran yksi parhaita suorituksia lienee 1987 Akropolis. Ennen viimeistä päivää kahden ja puolen minuutin johto, joka tosin sitten vaihtui turbon rikkoutumisen myötä 7. sijaan ja puolen tunnin tappioon. Lisäksi 1985 Portugali on laskettava aikamoiseksi vedoksi. Okei, assulla 037 oli mahtava auto, mutta silti Vatasen ja Röhrilin kiusaaminen juuri tuohon maailman aikaan on vaatinut aika reipasta etenemistä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Gilles Panizzi oli aivan tyylipuhdas asfalttispesialisti. Ei mitään jakoa muilla alustoilla
Panini oli suoraa jatkoa näille ranskalaisille Rellu 5 kuskeille puhtaana assu-hessuna. Toki osansa varmaan teki kalustokin, kun R5 Turbolla ja Maxi Turbolla ei oikein kukaan pärjännyt kestopäällysteen ulkopuolella. Chatriotkin uskaltautui Monte-Korsika akselin ulkopuolelle vasta 87 A-ryhmän R11 Turbolla. Ragnotti kävi koittamassa 82 Norsunluurannikolla ja 83 Akropoliksessa mutta molemmat reissut päättyivät tekniikan poikimiseen. 85 ERC Halkidiki rallissa ajoi sentään viidenneksi, mutta Rellulla ei vain ollut mitään palaa 037:aa vastaan ja jopa muutoin vaatimattomia tuloksia esittänyt Moschous oli Datsunilla nopeampi.

Panini-bros pärjäsivät assulla todella hyvin. Pääsääntöisesti olivat jopa voittokamppailussa 206 WRC:lla ja 306 Maxillakin kärjen tuntumassa. Soralla sijoitukset - jos ei vehkeet poikineet - sijoitukset oli jossain 6. - 10. akselilla. 2001 Neste Rallissa (tosin Grifonen autolla) peräti 14. sija. Kenny Erikson ja Alistair McRae Hyundailla ja Hagström & Tuohino WRC Toitsuilla ehtivät veljesten edelle. Skodillacin Thiry ja Schwartz sentään pysyivät takana....Eikä se ajaminen ollut juuri kummempaa seuraavana vuonna Kyproksellakaan vaikka sorateiden luonne olikin perin erilainen kuin Suomessa.
 
Ylös