Mielenkiintoinen, haasteellinen ja suoraan sanottuna mahdottomalta tuntuva homma ryhtyä laittamaan kuskeja paremmuusjärjestykseen. Tuntuu, että tekee minkälaisen listan hyvänsä, niin koskaan ei ole täysin tyytyväinen. Projektin tekee vaikeaksi ensinnäkin jo se, että laji on muuttunut tolkuttomasti niistä ajoista, kun aloin seuraamaan, eli 80-luvun puolestä välistä; autot, säännöt, kisaformaatit, tallien ja kuskien määrä...Kuinka vertailla Loebia ja Alenia? Tai vaikka Ogieria ja Mikkolaa? Tänakia ja Salosta? Jokseenkin mahdoton keissi.
Jos listan parhaista kuskeista väsäisin, niin siellä olisivat: Sainz, Kankkunen, Loeb, Ogier, Mäkinen, Alen, Toivonen, Röhrl, Auriol, McRae, Vatanen.
Mutta mikä olisi järjestys? Vaikea sanoa. Niin monta muuttujaa. Ehkä helpompaa olisi listata vuosikymmenten parhaat.
80-luku:
Alen
Röhrl
Toivonen
90-luku:
Sainz
Kankkunen
Mäkinen
2000-luku
Loeb
Grönholm
Hirvonen
2010-luku:
Ogier
Tänak
Neuville
80-luvun listaan olisi toki voinut laittaa myös. esim. Biasionin tai Kankkusen. Tuplamestareita kun ovat. Tai Mikkolan. Ajattelin, että on sallittua vetää myös vähän fiilis-pohjalta, sydämellä. Siksi Henkka, vaikka se ura ja elämä päättyikin liian aikaisin ja sitä myöden CV jäi huomattavan vaatimattomaksi.
Markku kuuluu ilman muuta ottaa mukaan, vaikka se virallinen mestaruus jäi tulematta. Toisaalta, jos asiaa kysyy italialaisilta, niin se FIA-cupin voitto on ihan yhtä arvokas kuin mm.
Samoin Röhrl, joka Biasionin tavoin tuntuu aina olleen vähän aliarvostettu mestari. Kuitenkin 2 mm:ää, neljä Monacon voittoa, neljällä eri merkkisellä autolla.
90-luvulla oli noiden kolmen lisäksi muitakin hienoja ja hyviä kuskeja. Auriol ja McRae. Tuo kolmikko, Carlos, Juha ja Tommi oli kuitenkin sen vuosikymmenen kiistaton creme de la creme, joten sillä mennään.
2000-luvun parhaisiin oli tyrkyllä myös Soolberin Petskua ja Burnsin Rikua.
2010 lista oli kaikista helpoin.