Henkkaa voisi kai sanoa lajin ensimmäiseksi "rock-tähdeksi". Kuskiksi, joka valloitti ajotyylillään ja persoonallaan niin fanit kuin median edustajatkin. Hän oli ikäänkuin rallin Gilles Villeneuve. Taidot, nopeus, karisma vetivät puoleensa. Itse aloitin lajin seuraamisen keväällä 85. Itseasiassa ensimmäinen kilpailu, josta on jonkinlainen muistijälki on tuon vuoden Safari. Eli kovinkauaa en ehtinyt Henkan otteita seuraamaan, mutta vahvan ja lähtemättömän jäljen hän rallisydämeeni jätti. Vuodesta 86 en muista, kun uutisissa kerrottiin Olof Palmen tai Urho Kekkosen kuolleen, tai sen kun Tsernobylissä posahti. Mutta en ikinä unohda, kun Kari Toivonen kertoi YLE:n uutisissa Henri Toivosen kuolleen Korsikan rallissa.
Olisiko hänestä tullut maailmanmestari? Ehdottomasti. Itse ainakin haluan uskoa tähän. Moninkertainen sellainen? Tämä on kinkkisempi kysymys. Kuten Juha Piironenkin sanoi: hän oli nopea, mutta myös riskialtis. Ehkäpä se urakaari olisi mennyt yksiin Vatasen ja McRaen kanssa. Voittoja, näyttäviä elämään jääviä suorituksia, jotka muuttuvat tarinoiksi, ja toisaalta ulosajoja, kaatoja. Näyttäviä sellaisia. Ja se yksi maailmanmestaruus.
Henkan positio kaikkien aikojen parhaat listalla? Kyllä minä hänet top kymppiin laittaisin.
Olisiko hänestä tullut maailmanmestari? Ehdottomasti. Itse ainakin haluan uskoa tähän. Moninkertainen sellainen? Tämä on kinkkisempi kysymys. Kuten Juha Piironenkin sanoi: hän oli nopea, mutta myös riskialtis. Ehkäpä se urakaari olisi mennyt yksiin Vatasen ja McRaen kanssa. Voittoja, näyttäviä elämään jääviä suorituksia, jotka muuttuvat tarinoiksi, ja toisaalta ulosajoja, kaatoja. Näyttäviä sellaisia. Ja se yksi maailmanmestaruus.
Henkan positio kaikkien aikojen parhaat listalla? Kyllä minä hänet top kymppiin laittaisin.