Maailman paras rallikuski?

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
En näe mitään syytä, mikseivät olisi menneet Lanciaa kovempaa.

S4 oli ensimmäisessä MM-rallissaan. Se oli vielä sen verran raakile, että Metro 6R4 pysyi jossain määrin kyydissä tällaisessa Räntä-Safarissa.

Peugeotilla Salonen, joka oli tehnyt (edellä mainitun Mikkolan ohella) jo alkurallista riitävät näytöt, että tässä on yhdistelmä, joka menee. Seuraavana vuonnahan Salonen näytti, että RAC hoituu kyllä, kun auto vain kestää.
Pondin suorituksen arvoa nostaa vielä se, että hän ajoi flunssaisena.

BBC:n ennakkolähetyksessä Salonen mainitsi, että aikovat keskeyttää toisen päivän iltana, kun kisa on aivan liian pitkä:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5630
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Audilla oli Mikkola, joka tunsi nuo tiet ja erityisolosuhteet. Quattro S1E2:lla oli juuri näytetty närhen munat San Remossa. Miksei se olisi onnistunut RAC:ssa?
Juuri näin. Hannu oli kahdeksassa peräkkäisessä RAC:ssa (1977-1984) huonoimmillaan toinen. Jos juuri tuolloin, vuonna 1985, olisi joku voinut RAC-voiton Hannulta viedä, olisi se ollut mestaruuskombo Salonen ja Peugeot. Lanciat ja Pond olisivat ajaneet kolmossijasta, näin veikkaan.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
En näe mitään syytä, mikseivät olisi menneet Lanciaa kovempaa.

S4 oli ensimmäisessä MM-rallissaan. Se oli vielä sen verran raakile, että Metro 6R4 pysyi jossain määrin kyydissä tällaisessa Räntä-Safarissa.

Audilla oli Mikkola, joka tunsi nuo tiet ja erityisolosuhteet. Quattro S1E2:lla oli juuri näytetty närhen munat San Remossa. Miksei se olisi onnistunut RAC:ssa?

Peugeotilla Salonen, joka oli tehnyt (edellä mainitun Mikkolan ohella) jo alkurallista riitävät näytöt, että tässä on yhdistelmä, joka menee. Seuraavana vuonnahan Salonen näytti, että RAC hoituu kyllä, kun auto vain kestää.
Mielenkiintoista olisi ollut myös nähdä kuinka kovaa Röhrl olisi päässyt tuolla samanlaisella autolla kuin Mikkola. Hänhän oli tuolla lähinnä vain testaamassa puoliautomaattia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielenkiintoista olisi ollut myös nähdä kuinka kovaa Röhrl olisi päässyt tuolla samanlaisella autolla kuin Mikkola. Hänhän oli tuolla lähinnä vain testaamassa puoliautomaattia.
Edellinen RAC 1979, joten pätkät ei varmaan olleet yhtä hyvin muistissa. RAC:tahan ei siis saanut nuotittaa tuohon aikaan. Muistaakseni Röhrl ei tämän vuoksi tykännyt RAC:sta.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Mielenkiintoista olisi ollut myös nähdä kuinka kovaa Röhrl olisi päässyt tuolla samanlaisella autolla kuin Mikkola. Hänhän oli tuolla lähinnä vain testaamassa puoliautomaattia.
Ei tainnut RAC kuulua Röhrlin bravuureihin. Pimeä ralli ei ollut kontrollifriikin saksalaisen mieliin. Hän oli osallistunut siihen seitsemän kertaa aiemmin, kovimpana tuloksena viides sija.

1973 Opel Ascona 1.9 SR - keskeytys, öljypumppu
1974 Opel Ascona 1.9 SR - 5.
1975 Opel Kadett GT/E - keskeytys, voimansiirto
1976 Opel Kadett GT/E 16S - keskeytys, taka-akseli
1977 Opel Kadett GT/E - keskeytys, moottori
1978 Fiat 131 Abarth - 6.
1979 Fiat 131 Abarth - 8.
1985 Audi Quattro S1 E2 - keskeytys, ulosajo

Tuo 1985 keskeytys jäi Röhrlin viimeiseksi RAC:ksi.

Vaikka Röhrl olikin siipi-Quattron ratissa pystynyt ihmetekoihin San Remossa, niin RAC:ssä hän olisi ollut sellaisella epämukavuusalueella, että Mikkolan vauhtiin ja varmuuteen, olisi ollut vaikea päästä. Ihan sama olisiko vaihdelaatikkona ollut kaksoiskytkimellinen PDK vai tavallinen manuaali, kun vastassa on kuljettaja, joka on vuosikausia tahkonnut Englannin avointa mestaruussarjaa ja osasi Walesin, Yorkshiren ja Skotlannin mutaiset tiet jossain määrin ulkoa.

Tuo Röhrlin vuoden 1978 RAC oli siinä mielessä erikoinen, että Geistdorfer istui Mirafiorissa takapenkillä keskellä lukemassa nuotteja (tai tuollaisessa pimeässä rallissa selailemassa tiekirjaa).

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Vaikka Röhrl olikin siipi-Quattron ratissa pystynyt ihmetekoihin San Remossa, niin RAC:ssä hän olisi ollut sellaisella epämukavuusalueella, että Mikkolan vauhtiin ja varmuuteen, olisi ollut vaikea päästä. Ihan sama olisiko vaihdelaatikkona ollut kaksoiskytkimellinen PDK vai tavallinen manuaali.
Juuri näin. RAC-menestyksensä lisäksi Mikkola oli esim 1984 voittanut Walesin, Skotlannin ja Yorkshiren kisat Brittein sarjassa, joten pätkätuntemus ja itseluottamus oli hyvällä tolalla.
Tuo Röhrlin vuoden 1978 RAC oli siinä mielessä erikoinen, että Geistdorfer istui Mirafiorissa takapenkillä keskellä lukemassa nuotteja (tai tuollaisessa pimeässä rallissa selailemassa tiekirjaa).
Kyllähän tuolloin kirjaimellisesti luettiin karttaa, eli seurattiin missä mennään ja karttakuvasta sitten poimittiin tulevia jyrkkiä mutka jne.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
RAC-menestyksensä lisäksi Mikkola oli esim 1984 voittanut Walesin, Skotlannin ja Yorkshiren kisat Brittein sarjassa, joten pätkätuntemus ja itseluottamus oli hyvällä tolalla.
Juuri ennen viestiäsi ehdin editoimaan tuohon omaan alkuperäiseen postaukseeni nuo Walesit, Skotlannit ja Yorkshiret.
 

makeze

Well-known member
Liittynyt
25.11.2012
Viestit
140
1985 RAC on siitäkin mielenkiintoinen että Röhrlin kartanlukijana oli Geistdörferin sijasta Phil Short.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Sehän oli yleinen tapa käyttää paikallisia kartanlukijoita. Olihan Henkallakin Neil Wilson.
Ja eikös Alenillekin tarjottu/ehdotettu Brittikartturia? Kivimäki muistaakseni kertoi näin podcastissaan. Mutta Markku oli sanonut, ettei hän ainakaan sellaista tarvitse.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Olihan Kivimäelläkin sieltä pitkä kokemus
Nimenomaan. Tiedä sitten, olivatko lähinnä Britit itse sitä mieltä, että RAC:ssa pitää olla paikallinen kartanlukija. Olihan esim. Mikkola voittanut Herzin ja Blunkka Cederbergin kanssa.
Eli ei se mikään ehdoton välttämättömyys kuitenkaan ollut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Yritin tehdä pienen data-analyysin vielä maailman parhaista rallikuskeista.

Maailmanmestaruus = 100 p
Kuljettajien FIA-cupin voitto = 50 p
MM-rallin voitto = 10 p
MM-rallin erikoiskokeen voitto = 1 p
Maailmanmestaruus useammalla automerkillä = 50 p / useampi kuin yksi, eli esim kolmella merkllä voittanut saa 100 p
MM-rallin voitto useammalla automerkillä = 25 p / useampi kuin yksi, eli esim neljällä merkillä voittanut saa 75 p
MM-rallin palkintokorokesijoitus (myös voitto) = 5 p

DATA KORJATTU 3.12.2021

NameRally Winswith manusTitleswith manusPodiumsStage winsFIA CupSCORE
1Loeb, Sebastien7919111992503210
2Ogier, Sebastien544839163102601
3Kankkunen, Juha234437570001880
4Sainz, Carlos264219775601776
5Gronholm, Marcus302216154201372
6Alen, Markku192005682611371
7Makinen, Tommi243414536201277
8Mikkola, Hannu184114465401229
9Auriol, Didier204115355401194
10Latvala, Jari-Matti183006753901104
11McRae, Colin252114247701062
12Rohrl, Walter144223143901059
13Vatanen, Ari10311275900975
14Biasion, Massimo17221403730968
15Solberg, Petter13111524570947
16Blomqvist, Stig11211334860886
17Waldegard, Bjorn16411352900800
18Hirvonen, Mikko15200692600780
19Tanak, Ott14311342840744
20Neuville, Thierry15100502880688
21Burns, Richard10211342770672
22Salonen, Timo11411242570662


Tästä erottuu edukseen tietysti ensin Loeb, sitten Ogier, ja sitten Juha ja Carlos omilla luvuillaan.

Tietysti eri vuosia on vaikea verrata keskenään, joillain kuskeilla on ollut enemmän MM-startteja per kausi (eli mahdollisuuksia voittaa). Joillain on ollut enemmän voitettavia erikoiskokeita per kausi, mutta toisilla on ollut superrallit sun muut. Ehkä näiden tilastojen ynnääminen ja painottaminen tasapainottaa jossain määrin eri tilastoja, mutta tietysti painotuksia voi säätää aina...

Data on puhunut, pulina alkakoon.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Mitäs jos muuttaisi datan suhteessa ajettuihin kisoihin ja erikoiskokeisiin? Muuttaisiko tilannetta kuinka paljon?
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Ensimmäinen asia joka pistää silmään on Kankkusen ja Sainzin oleminen aikaansa edellä siinä miten mestaruuksia voitetaan ajamalla varmasti maaliin hyvällä sijoituksella. Alenin korkea sijoitus mestaruudettomana kuljettajana mielestäni kertoo miehen vauhdista kuin myös pitkästä urasta.

Myös Tommin sijoitus Alenin ja Grönholmin takana on pieni yllätys, kuitenkin ihmiset usein rankkaavaat Mäkisen heidän edelle. Myös ek-pohja-aikojen vähyys yllätti minut ottaen huomioon neljä mestaruutta.

Tänakin jatkaessa uraansa sijoitus listalla tulee varmasti nousemaan, sen verran kovalla prosentilla mies tuntuu ek-pohjia tekevän.

Salosen ja Burnsin maineelle ns. unohdettuina mestareina on näiden tilastojen valossa kyllä perää
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Muutama huomio
Kärkinelikko ei mikään yllätys (tuskin kenellekään)
Alenin pohjien määrä kertoo kaiken oleellisen miehen vauhdista
Auriol ehkä yllättävänkin alhaalla
Tommin pohja-aikojen vähyys yllätti meikäläisenkin. Tosin eipä Subaru aikoina niitä enää hirveästi tainnut tulla
Salosen sijoitus selittynee aika pitkälti sillä, että aika todellisessa huipputiimissä jäi kuitenkin verrattain lyhyeksi. Kahteen Peugeot-kauteen, 85-86. Takavetoisella, raskaalla Nissanin möhköllä tai alitehoisella Mazdalla ei ihmeitä tehty.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Grönholmilla vain 8 täyttä kautta ja noin korkealla. Marcuksella raakaa nopeutta riitti, yksi harvoista, jotka pystyivät todella Loebin haastamaan.

Mikkolalla meni osa huippuvuosista ennen kuin MM-sarjaa oli ja MM-sarjan aikanakin useana vuotena kierrettiin Englannin avointa sarjaa.

Vatanenkin varsin korkealla, vaikka täysiä kausia ei ollut vuotta 1981 lukuunottamatta ja Argentiinasta 1985 asti pidettiin pari vuotta taukoa ennen comebackia Suurajoissa 1987.

Nykyään ei ole yhtä paljon erikoiskokeita, mutta toisaalta ralleihin osallistumista on kärkimiehillä enemmän. Sen lisäksi superrallin myötä niitä pohjia pääsee takomaan vielä keskeytysten jälkeenkin. Esimerkiksi vuonna 1989 Biasion vei mestaruuden osallistumalla vain kuuteen mm-ralliin, vuosina 1980 Röhrl, 1987 Kankkunen ja 1988 Biasion veivät mestaruudet osallistumalla seitsemään ralliin.

EDIT: Muokattu Mikkolan 83 pois, koska oli täysi kausi.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Nykyään ei ole yhtä paljon erikoiskokeita, mutta toisaalta ralleihin osallistumista on kärkimiehillä enemmän. Sen lisäksi superrallin myötä niitä pohjia pääsee takomaan vielä keskeytysten jälkeenkin. Esimerkiksi vuonna 1989 Biasion vei mestaruuden osallistumalla vain kuuteen mm-ralliin, vuosina 1980 Röhrl, 1987 Kankkunen ja 1988 Biasion veivät mestaruudet osallistumalla seitsemään ralliin, Mikkola 1983 osallistumalla kahdeksaan.
Eikä pisteisiinkään saanut laskettua kuin ne 7-8 parasta. Harvinaista oli ajaa täysiä kausia ennen vuotta 1994. Mikkola 1983 kaikki kisat, Mikkola 1980, Blomqvist 1984, Salonen 1985 ja Alen 1986 kaikki paitsi yksi.
 
Ylös