Maailman paras rallikuski?

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10480
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Maailman tunnetuin rallikuski lienee Colin McRae pleikkapelin ansiosta. Kaikki pelaajat tosin eivät välttämättä tiedä, että McRae oli oikea henkilö...muistan kanssa omasta lapsuudesta Ivan Stewart's Off-Roadin jota pelattiin kasibittisellä Nintendolla tuntitolkulla, mutta vasta kun vuosien päästä Ruutulipussa mainittiin jossain tuloksissa Stewartin nimi, pääni päällä syttyi lamppu.

McRaen ja Burnsin kohdalla on sama kuin meillä Suomessa Henkka Toivonen, nämä tyypit lähtivät liian aikaisin ja ovat sen vuoksi muodostuneet etenkin oman maan lehdistössä legendoiksi. Ja brittimedia näkyy meille toisin kuin vaikka Ranskan lehdistö.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
94
Olette te melkoisia tilastoseppiä ja historian tuntijoita. Eritoten AnttiL. Tulipahan uutta näkökulmaa eritoten hulluihin vuosiin '85-86, kiitos vaan. Hattua päästä teille pojat!
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1374
Maailman tunnetuin rallikuski lienee Colin McRae pleikkapelin ansiosta. Kaikki pelaajat tosin eivät välttämättä tiedä, että McRae oli oikea henkilö...muistan kanssa omasta lapsuudesta Ivan Stewart's Off-Roadin jota pelattiin kasibittisellä Nintendolla tuntitolkulla, mutta vasta kun vuosien päästä Ruutulipussa mainittiin jossain tuloksissa Stewartin nimi, pääni päällä syttyi lamppu.

McRaen ja Burnsin kohdalla on sama kuin meillä Suomessa Henkka Toivonen, nämä tyypit lähtivät liian aikaisin ja ovat sen vuoksi muodostuneet etenkin oman maan lehdistössä legendoiksi. Ja brittimedia näkyy meille toisin kuin vaikka Ranskan lehdistö.
Maailmalla tunnetuin ralliauton kuljettaja on tosiaan varmastikin Colin McRae. Lisäksi tunnetuimpina tulee mieleen Loeb, Vatanen, Kankkunen ja Sainz.

Olen täällä aikaisemminkin maininnut että McRaet ovat Brittein saarten Toivosia. Sillä erotuksella, ettei Jimmy McRae ajanut juurikaan ulkomailla eikä siinä perhessä myöskään paljoakaan rataa ajettu. Tokihan McRaen perheeseen kuului myös Stuart, joka ei rallissa ollut mukana paitsi kokkina.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1326
Olen täällä aikaisemminkin maininnut että McRaet ovat Brittein saarten Toivosia. Sillä erotuksella, ettei Jimmy McRae ajanut juurikaan ulkomailla eikä siinä perhessä myöskään paljoakaan rataa ajettu. Tokihan McRaen perheeseen kuului myös Stuart, joka ei rallissa ollut mukana paitsi kokkina.
On kyllä harvinaisen paljon samaa. Jimmy Mcrae ja Pauli Toivonen ajaneet kumpikin rallia melko hyvällä menestyksellä, mutta kummastakaan ei silti tullut mitään lajin suuria huippunimiä. Molempien pojat alkoivat ajamaan myös rallia, mutta molempien kohdalla vanhempi pojista oli selvästi lahjakkaampi ja onnistui pääsemään lajin terävimmälle huipulle taistelemaan voitoista. (eli Colin Mcrae ja Henri Toivonen). Vastaavasti Colinissa ja Henrissä myös paljon samaa. Kumpikin erittäin nopeita, karismaattisia tähtiä, jotka ottivat myös paljon riskejä ajossaan ja kumpikin menehtyi nuorena onnettomuudessa. Molempien pikkuveljet (Alister Mcrae ja Harri Toivonen) pääsivät myös ajamaan ihan MM-tasolle asti, mutta jäivät saavutuksillaan selvästi isoveljensä varjoon.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1288
Ajat on toki erilaisia, mutta Pali lopetti kv-uransa huikeaan 1968 vuoteen jolloin oli myös Euroopan mestari ja ehkä saattoi kokea että on jo saavuttanut kaiken. Jimmy taas omalla focus alueellaan viisinkertainen (1981, 1982, 1984, 1987 ja 1988 ) BRC mestari, vaikea sanoa kuinka kovatasoisia nuo BRC vuodet oli kv-aspektista arvostettuna.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3749
Sijainti
Salo
Harri Toivonen
Vähän aiheen vierestä, mutta musta jotenkin tuntuu, että Harri Toivosen suurin este menestykselle sekä ralli -että ratapuolella oli se, ettei koskaan oikein päässyt kisaamaan kunnon tiimissä. Kaikki autot oli vähän sellaisia, että olivat snadisti oman aikakautensa kärkikalustosta jäljessä. Rallipuolella MG Metrolla ei ollut mitään jakoa Peugeotia ja Lanciaa vastaan ja taas ratapuolella nämä kaikki BRM:t ja Ascarit tuntuivat olevan vähän herkästi hajoavia vaikka ajoittain nopeus oli kohdillaan (esim. 2002 Daytonan kakkoslähtöruutu).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3850
Vähän aiheen vierestä, mutta musta jotenkin tuntuu, että Harri Toivosen suurin este menestykselle sekä ralli -että ratapuolella oli se, ettei koskaan oikein päässyt kisaamaan kunnon tiimissä. Kaikki autot oli vähän sellaisia, että olivat snadisti oman aikakautensa kärkikalustosta jäljessä. Rallipuolella MG Metrolla ei ollut mitään jakoa Peugeotia ja Lanciaa vastaan
Metro-kauden jälkeen oli hetken tilanne, jossa Toivosella oli periaatteessa ainakin kansallisella tasolla kilpailukykyinen kalusto A-ryhmässä. Vuonna 1987 Mazda - joka tosin tuppasi hajoamaan usein - ja seuraavana vuonna Lancia Delta HF. Tähän ajanjaksolle taitavat sijoittua Toivosen parhaimmat tuloksetkin, kirsikkana kakun päällä tietysti hieno Hankirallin voitto vuonna 1988. Myös saman vuoden Jyväskylässä tuli samalla autolla ajoittain hyviä aikoja, vaikka Integralekin oli jo tullut markkinoille. Konerikkoon Sahalahdessa (EK18) päättyneen kisan parhaaksi kellotukseksi jäi 7. sija Murakassa.

murakka.JPG
 
Ylös