Maailman paras rallikuski?

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Maailman tunnetuin rallikuski lienee Colin McRae pleikkapelin ansiosta. Kaikki pelaajat tosin eivät välttämättä tiedä, että McRae oli oikea henkilö...muistan kanssa omasta lapsuudesta Ivan Stewart's Off-Roadin jota pelattiin kasibittisellä Nintendolla tuntitolkulla, mutta vasta kun vuosien päästä Ruutulipussa mainittiin jossain tuloksissa Stewartin nimi, pääni päällä syttyi lamppu.

McRaen ja Burnsin kohdalla on sama kuin meillä Suomessa Henkka Toivonen, nämä tyypit lähtivät liian aikaisin ja ovat sen vuoksi muodostuneet etenkin oman maan lehdistössä legendoiksi. Ja brittimedia näkyy meille toisin kuin vaikka Ranskan lehdistö.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
365
Olette te melkoisia tilastoseppiä ja historian tuntijoita. Eritoten AnttiL. Tulipahan uutta näkökulmaa eritoten hulluihin vuosiin '85-86, kiitos vaan. Hattua päästä teille pojat!
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Maailman tunnetuin rallikuski lienee Colin McRae pleikkapelin ansiosta. Kaikki pelaajat tosin eivät välttämättä tiedä, että McRae oli oikea henkilö...muistan kanssa omasta lapsuudesta Ivan Stewart's Off-Roadin jota pelattiin kasibittisellä Nintendolla tuntitolkulla, mutta vasta kun vuosien päästä Ruutulipussa mainittiin jossain tuloksissa Stewartin nimi, pääni päällä syttyi lamppu.

McRaen ja Burnsin kohdalla on sama kuin meillä Suomessa Henkka Toivonen, nämä tyypit lähtivät liian aikaisin ja ovat sen vuoksi muodostuneet etenkin oman maan lehdistössä legendoiksi. Ja brittimedia näkyy meille toisin kuin vaikka Ranskan lehdistö.
Maailmalla tunnetuin ralliauton kuljettaja on tosiaan varmastikin Colin McRae. Lisäksi tunnetuimpina tulee mieleen Loeb, Vatanen, Kankkunen ja Sainz.

Olen täällä aikaisemminkin maininnut että McRaet ovat Brittein saarten Toivosia. Sillä erotuksella, ettei Jimmy McRae ajanut juurikaan ulkomailla eikä siinä perhessä myöskään paljoakaan rataa ajettu. Tokihan McRaen perheeseen kuului myös Stuart, joka ei rallissa ollut mukana paitsi kokkina.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Olen täällä aikaisemminkin maininnut että McRaet ovat Brittein saarten Toivosia. Sillä erotuksella, ettei Jimmy McRae ajanut juurikaan ulkomailla eikä siinä perhessä myöskään paljoakaan rataa ajettu. Tokihan McRaen perheeseen kuului myös Stuart, joka ei rallissa ollut mukana paitsi kokkina.
On kyllä harvinaisen paljon samaa. Jimmy Mcrae ja Pauli Toivonen ajaneet kumpikin rallia melko hyvällä menestyksellä, mutta kummastakaan ei silti tullut mitään lajin suuria huippunimiä. Molempien pojat alkoivat ajamaan myös rallia, mutta molempien kohdalla vanhempi pojista oli selvästi lahjakkaampi ja onnistui pääsemään lajin terävimmälle huipulle taistelemaan voitoista. (eli Colin Mcrae ja Henri Toivonen). Vastaavasti Colinissa ja Henrissä myös paljon samaa. Kumpikin erittäin nopeita, karismaattisia tähtiä, jotka ottivat myös paljon riskejä ajossaan ja kumpikin menehtyi nuorena onnettomuudessa. Molempien pikkuveljet (Alister Mcrae ja Harri Toivonen) pääsivät myös ajamaan ihan MM-tasolle asti, mutta jäivät saavutuksillaan selvästi isoveljensä varjoon.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ajat on toki erilaisia, mutta Pali lopetti kv-uransa huikeaan 1968 vuoteen jolloin oli myös Euroopan mestari ja ehkä saattoi kokea että on jo saavuttanut kaiken. Jimmy taas omalla focus alueellaan viisinkertainen (1981, 1982, 1984, 1987 ja 1988 ) BRC mestari, vaikea sanoa kuinka kovatasoisia nuo BRC vuodet oli kv-aspektista arvostettuna.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Harri Toivonen
Vähän aiheen vierestä, mutta musta jotenkin tuntuu, että Harri Toivosen suurin este menestykselle sekä ralli -että ratapuolella oli se, ettei koskaan oikein päässyt kisaamaan kunnon tiimissä. Kaikki autot oli vähän sellaisia, että olivat snadisti oman aikakautensa kärkikalustosta jäljessä. Rallipuolella MG Metrolla ei ollut mitään jakoa Peugeotia ja Lanciaa vastaan ja taas ratapuolella nämä kaikki BRM:t ja Ascarit tuntuivat olevan vähän herkästi hajoavia vaikka ajoittain nopeus oli kohdillaan (esim. 2002 Daytonan kakkoslähtöruutu).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vähän aiheen vierestä, mutta musta jotenkin tuntuu, että Harri Toivosen suurin este menestykselle sekä ralli -että ratapuolella oli se, ettei koskaan oikein päässyt kisaamaan kunnon tiimissä. Kaikki autot oli vähän sellaisia, että olivat snadisti oman aikakautensa kärkikalustosta jäljessä. Rallipuolella MG Metrolla ei ollut mitään jakoa Peugeotia ja Lanciaa vastaan
Metro-kauden jälkeen oli hetken tilanne, jossa Toivosella oli periaatteessa ainakin kansallisella tasolla kilpailukykyinen kalusto A-ryhmässä. Vuonna 1987 Mazda - joka tosin tuppasi hajoamaan usein - ja seuraavana vuonna Lancia Delta HF. Tähän ajanjaksolle taitavat sijoittua Toivosen parhaimmat tuloksetkin, kirsikkana kakun päällä tietysti hieno Hankirallin voitto vuonna 1988. Myös saman vuoden Jyväskylässä tuli samalla autolla ajoittain hyviä aikoja, vaikka Integralekin oli jo tullut markkinoille. Konerikkoon Sahalahdessa (EK18) päättyneen kisan parhaaksi kellotukseksi jäi 7. sija Murakassa.

murakka.JPG
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/your-top-50-wrc-drivers-5-1/
Dirtfish teki tällaisen äänestyksen jossa sai äänestää kolmea kuskia ja lopulta pisteistä kasattiin top 50. Listalla oli aika huvittavia tuloksia joten halusin laittaa oman datapohjaisen taulukkoni jakoon.


Ensimmäiset kymmenen on maailmalla, huomenna seuraavat.

Pisteiden perusteet on seuraavat:

Pätkäpohjat = 1
Maaliin ajettu ralli ilman superrallia = 5
Podium = 20
Voitto = 100
Voitto useammalla automerkillä (per merkki) = 25
Voitto asfaltilla, lumella, asfaltti/soralla, Montessa, Safarissa, Jyskälässä = 50 (yksi kustakin kategoriasta)
Ennätys voittoja per kausi = 100 / voitto
Maailmanmestaruus = 1000
Maailmanmestaruus useammalla automerkillä (per merkki) = 250
FIA Drivers Cupin voitto = 750
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Dirtfishin hupilistalla myös esim Gus Greensmith ja Jourdan Serderidis. Gravel Crew joka masinoi Skoda Octavian parhaaksi WRC-autoksi yritti saada Schwarzia kärkeen mutta päätyi vaan johkin top 20 pohjalle.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1304
Dirtfishin kirjoittajilla tuntuu olevan tuollasta kevyttä huomiohakuisuutta, mutta toisaalta tietty kiva, että rallimaailmasta löytyy tällainen ns "keltaisen lehdistön" osakin. Rallista kieltämättä on aavistuksen vaikea hakea mitään sensaatiouutisointia ja Dirtfish edes yrittää.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5091
Sijainti
Parc Fermé
Tänak #1 ja Markko viides.
Melkoinen huumoriäänestys. Greensmithin ja Serderiksen edellä mm. Roman Kresta. Mainitaan myös Kris Meeke sellaisten nimien kuin Salonen, Hirvonen, Sordo, Neuville ja Latvala edellä. Tuon huomatessa tuli repsahdettua sellaiseen huutopieruun että taisi boxeritkin mennä vaihtoon äänestä päätellen.

Dirtfish aloitti aikoinaan ihan hyvällä vaihteella, mutta nää seksiwau-rallikuskijösses-tason jutut on kyllä ampuneet aika pahasti omaan jalkaan. Melkeinpä voisi sanoa et Ohon ja Seiskan lukeminen katukuvassa on vähemmän paheksuttavaa mitä tuon saitin.

Muutenkin nää "maailman paras rallikuski" - jutut on kärsinyt aika vahvaa inflaatiota kun melkeinpä joka vuosi joku Dirtfish, WRC:n oma saitti tai Vauhdinmaailma kyselee näitä - parhaimmillaan kaikki edellämainitut yhtäaikaa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744

Ensimmäiset kymmenen on maailmalla, huomenna seuraavat.

Pisteiden perusteet on seuraavat:

Pätkäpohjat = 1
Maaliin ajettu ralli ilman superrallia = 5
Podium = 20
Voitto = 100
Voitto useammalla automerkillä (per merkki) = 25
Voitto asfaltilla, lumella, asfaltti/soralla, Montessa, Safarissa, Jyskälässä = 50 (yksi kustakin kategoriasta)
Ennätys voittoja per kausi = 100 / voitto
Maailmanmestaruus = 1000
Maailmanmestaruus useammalla automerkillä (per merkki) = 250
FIA Drivers Cupin voitto = 750
Tämä on sentään johonkin faktoihin perustuva ranking ja siksi totuudenmukainen. Lyö noille Dirtfishin hassutteluille luun kurkkuun. (y)

Oletan, että Kenneth Eriksson ei saa tuota 1000 pistettä vuoden 1986 maailmanmestaruudestaan. :) Sehän ei ollut mikään cup, kuten myöhemmin ännäläisillä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Melkoinen huumoriäänestys. Greensmithin ja Serderiksen edellä mm. Roman Kresta. Mainitaan myös Kris Meeke sellaisten nimien kuin Salonen, Hirvonen, Sordo, Neuville ja Latvala edellä. Tuon huomatessa tuli repsahdettua sellaiseen huutopieruun että taisi boxeritkin mennä vaihtoon äänestä päätellen.

Dirtfish aloitti aikoinaan ihan hyvällä vaihteella, mutta nää seksiwau-rallikuskijösses-tason jutut on kyllä ampuneet aika pahasti omaan jalkaan. Melkeinpä voisi sanoa et Ohon ja Seiskan lukeminen katukuvassa on vähemmän paheksuttavaa mitä tuon saitin.

Muutenkin nää "maailman paras rallikuski" - jutut on kärsinyt aika vahvaa inflaatiota kun melkeinpä joka vuosi joku Dirtfish, WRC:n oma saitti tai Vauhdinmaailma kyselee näitä - parhaimmillaan kaikki edellämainitut yhtäaikaa.
Ehkä nuo saadut pisteet pitäis jakaa sillä määrällä kilpailuja johon on osallistunut, niin vois olla edes vähän lähempänä totuutta....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehkä nuo saadut pisteet pitäis jakaa sillä määrällä kilpailuja johon on osallistunut, niin vois olla edes vähän lähempänä totuutta....
Jaa mitä kokeneempi kuski, sitä vähemmän pisteitä?

Muistakaa että Dirtfishillä oli yleisöäänestys.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
506
Ainahan tästä keskustelusta löytyy joku muuttuja mikä voisi olla hyvä ottaa huomioon vaikka kuinka tilastollisesti pyrkisi lähestymään. Tiettyyn pisteeseen asti ymmärrän pointin kilpailumäärissä ja sitten joku voi huudella, kuinka tuohon ja tuohon aikaan oli helpompaa/vaikeampaa pärjätä jne.

Antin tapa lähestyä asiaa on ainakin minun silmissäni toistaiseksi uskottavin ylivoimaisesti, hyvä jos yhtäkään dataan perustuvaa tilastointia ole tullut aiemmin vastaan
 
Ylös