henkka_ok
penkkapelle
Ja sit mä heräsin.23 täyssähkikset pääluokaksi
Ja sit mä heräsin.23 täyssähkikset pääluokaksi
Jos R5:t tulis pääluokkaan, autotehtaat voisi perustella suurelle yleisölle, että nyt kehitämme 1-2vuotta täyssähköralliautoja, niin välivuosi vedetään siksi näillä ja se olis edes jollain lailla uskottava selitys...R5 pääluokkana 2022 tarkoittaisi välivuotta Kallelle ja kumppaneille.....
Tarkoitin siis sitä, että Kallella ja kumppaneilla on sopimukset Toyotalle, mutta Toyotalla ei ole R5-autoa.Jos R5:t tulis pääluokkaan, autotehtaat voisi perustella suurelle yleisölle, että nyt kehitämme 1-2vuotta täyssähköralliautoja, niin välivuosi vedetään siksi näillä ja se olis edes jollain lailla uskottava selitys...
Kun viivalla olis se 40-50 R5:sta nii uskoisin, että Kallelle ja kumppaneille riittäis töitä.
Nyt on paksua tekstiä. Ensinnäkin Millener on jo sanonut, että jos ensi kaudella ei ajeta hybrideillä niin he ei ole mukana. Toisekseen, koko MM-sarjan kiertäminen ja kuskeille siitä palkan maksaminen vuokran perimisen sijasta on sen verran kallista hommaa, ettei sitä tehdä ilman autotehtaan tukea, vaikka ajettaisiin etuvetoisilla R1-autoilla tai välikoppa-Escorteilla.Wilsonkin pystyis ajattama 4 autoa samalla budjetilla millä se nyt ajattaa 2 maksukuskia.
Rovaniemellä oli viivalla 38 R5-autoa ja 13 WRC-autoa, eli jos WRC-autot muuttuisi R5-autoiksi, niitä olisi viivalla 51. Tämähän on siis sinänsä täysin mahdollinen skenaario, mutta tuskinpa voitosta silti ajaisi muut kuin samat naamat kuin nykyäänkin.Mistä se raha näihin 50:een R5:een tulisi? Ei sarjaan tuleva raha millään voisi pysyä samana kuin nyt jos pääluokka katoaisi.
Kyllä toi tuli FIAn Motorsport Councilin kokouksessa viime kerralla. Siinä kohtaa hämmensi, että onko nyt jotenkin fiksattu hybridiaikakausi kolmelle valmistajalle vai voiko mukaan tulla vielä neljäs, jos ei ole kuluihin osallistunut?https://dirtfish.com/rally/wrc/matton-adamant-no-hybrid-delays-in-wrc/
Olenko ihan pihalla vai onko tämä ollut jo aiemmin esillä?
-R5 skenaariossa Tojo Sopparit tietty raukeais kuten JML ja Sebin VW sopparit aikanaan ja kuskit olisivat vapaita agentteja. Ja tietty miljoonamiesten palkasta lähtis yks nolla pois. Mut sehän koskis vain Ottia ja Sebiä, joka lopettaa muutenkin. Sunisen 200 000 palkkatasoon joituis tytymään moni mukin.Tarkoitin siis sitä, että Kallella ja kumppaneilla on sopimukset Toyotalle, mutta Toyotalla ei ole R5-autoa.
-Wilson on ennenkin uhannut vetäytyä, milloin mistäkin syystä. Wilson pelaa kovaa peliä aina. Nyt haluaa Fordin kehitysmassit. No ainakin hänen automyyntibisnes raketois ihan toisella lailla jos pääluokkana olis R5.Nyt on paksua tekstiä. Ensinnäkin Millener on jo sanonut, että jos ensi kaudella ei ajeta hybrideillä niin he ei ole mukana. Toisekseen, koko MM-sarjan kiertäminen ja kuskeille siitä palkan maksaminen vuokran perimisen sijasta on sen verran kallista hommaa, ettei sitä tehdä ilman autotehtaan tukea, vaikka ajettaisiin etuvetoisilla R1-autoilla tai välikoppa-Escorteilla
Ainakin MErsun lähtö olisi erittäin toivottavaa. Mersun dominanssi tuhoaa koko lajin kun jaossa on lähinnä kolmossijoja (tai ehkä 2. sijoja kun Bottas tötöilee). Mut F1:ssa sentään on karkeasti saman luokan autoja ruudukossa paljon enemmän kuin Rally1-luokassa on nykyään kilpailijota. Jotain tarttis rallillekin tehdä, että yksityistiimeillä olisi edes jotain saumoja tulla mukaan - niin vauhdin kuin taloudenkin puolesta. Hypriidit ja/tai sähkövatkaimet eivät ole oikea kehityssuunta.Kun nyt tykkäät vertailla rallia muihin lajeihin niin olisiko se hyvä että Ferrari ja Mersu lopettaisi F1:ssä?
[URL='https://f1-forum.fi/goto/post?id=2307113']jjx[/URL] sanoi:23 täyssähkikset pääluokaksi
Formula E -sarjassa hämmästyttävä kilpailu – valtaosa autoista hyytyi päätöskierroksellaJa sit mä heräsin.
Tämähän ei ole mitenkään sähköön liittyvä erikoisuus, yhtälailla polttomoottoriformulatkin hyytyisivät viimeiselle kierrokselle jos kisa kestääkin pidempään kuin on laskettu. Kun menovesi loppuu, auto hyytyy, riippumatta siitä onko kyseessä sähköä, bensaa tai vaikka viinaa. Ja kisassa tietenkin kannattaa käyttää kaikki mahdollinen ja toisaalta ottaa mukaan mahdollisimman vähän.Formula E -sarjassa hämmästyttävä kilpailu – valtaosa autoista hyytyi päätöskierroksella
Siinähän olis lisää jännäämistä kun tuijottais WRC-livestä pääseekö kaikki GPS-pallot viimistä siirtymää.
Siinä saattais ruveta yhtäkkiä houkutteleen ihan muissa sarjoissa ajamiset.-R5 skenaariossa Tojo Sopparit tietty raukeais kuten JML ja Sebin VW sopparit aikanaan ja kuskit olisivat vapaita agentteja. Ja tietty miljoonamiesten palkasta lähtis yks nolla pois. Mut sehän koskis vain Ottia ja Sebiä, joka lopettaa muutenkin. Sunisen 200 000 palkkatasoon joituis tytymään moni mukin.
Tämä nyt ei liity yhtään aiheeseen.-No MM sarjan kulurakenteessa olisi myös viilaamista. Tarvitaanko esim Chilen ja Aussien yms kaltaisia turhia kaukokisoja? Tuskin.
Hyvä muistutus siitä mikä on osasyynä, että laji on niin kallis, että wrc yksityiskuskeja on mukana nykyään tasan nolla kappaletta. Kalliit autot, älyvapaa kalenteri.Tämä nyt ei liity yhtään aiheeseen.
EM sarjaa ei voi käyttää vertailukohtana. EM-sarja on 70 luvun jälkeen ollut pelkkä divarisarja ja yhtä kiinnostava autotehtaille kun rallicrossin EM sarja. EM sarjan voittolla ei ole ollut koskaan paljoakaan painoarvoa. Eikä se ole ollut ponnahduslauta ylempiin sarjoihin koskaan. Biasion ja Liati kaks poikkeusta. Muita ei ole. Vain nämä kaksi. Partic Snijersit ja muut EM legendat on MM sarjassa olleey täysin vastaantulijoita jote ko sarjalla ei ole painoarvoa.EM-sarjan tilanteesta voi myös katsoa sitä, että ilman tehtaiden tukea edes mestarille ei riitä sponsorointia seuraavalle kaudelle tai välttämättä kaikkiin kisoihin.
Ja vielä kun mietitään, että paukut päällä WRC-auto kuluttaa sen 60 litraa satasella, väärin tankattu auto on äkkiä kuiva pätkävauhdilla.Tämähän ei ole mitenkään sähköön liittyvä erikoisuus, yhtälailla polttomoottoriformulatkin hyytyisivät viimeiselle kierrokselle jos kisa kestääkin pidempään kuin on laskettu. Kun menovesi loppuu, auto hyytyy, riippumatta siitä onko kyseessä sähköä, bensaa tai vaikka viinaa. Ja kisassa tietenkin kannattaa käyttää kaikki mahdollinen ja toisaalta ottaa mukaan mahdollisimman vähän.
Se tilanne saattaa olla käsillä nyt jo. Voi olla että esim Extreme e: ssä alkaa pyöriä kohta isommat massit kun tuote saadaan kuntoon. On aika helppo tv-striimi-laji. Kuten teräsjorma sanoi. Ei rallin MM-sarjan olemassaolo ole muuttuvassa maailmassa itsestäänselvää. Ite jopa tykästyin extreme eehen vaikka oonkin vanhaa koulukuntaa. Ralli loppuu heti jos esim Huihai tai Tojo nyppää tepselin v.22 jälkeen. Latvala sano, että vuosi kerrallaan katotaan. Tojo ei ole esim sitoutunut 23 kauteen vielä. Ei auta hybridit. Hataralla pohjalla on koko mm-sarja. Vain yhden automerkin poslähtö kaataa koko korttitalon. Miettikääpä sitä!!!!!!Siinä saattais ruveta yhtäkkiä houkutteleen ihan muissa sarjoissa ajamiset.
Eikä kansallisenkaan. Onhan tästä puhuttu, että pätkien järjestäminen käy koko ajan vaikeammaksi, ainakin pienemmille teille. Jäljelle jäävät valtiontiellä ajettavat "moottoritierallit", minne taas moni kilpailija ei koe mielekkääksi lähteä. Ihmiset kun vaativat nykyään tehokkuutta myös vapaa-ajaltaan, silloin ei tule kuuloonkaan että mökkitie on neljä tai kuusi tuntia suljettuna.Ei rallin MM-sarjan olemassaolo ole muuttuvassa maailmassa itsestäänselvää.